Katana och GSX 1100-tråden

katana

Min medelmotorcykel är från -84
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Valbo
Hoj
Suzuki DR 800, Suzuki Katana, Yamaha SR 500
KatanaKurre skrev:
2079185 Har du motorn original eller nästintill så går det bra med ett deeptone! Det är inte så bra flöde i det när man har trimmat, min bushoj varvade inte mer än 5000rpm när jag hade på mitt deeptone system. Men det är ju besiktningsbart

Exportkammar (tror de kallades så när jag köpte dom, det är väl original utlandskammarna antar jag), i övrigt original.
Har efter betänketid kommit fram till att den inte ska trimmas mera.

Är väl inte sämre flöde än i originalsystemet med deeptone väl ?
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
katana skrev:
2080639 Exportkammar (tror de kallades så när jag köpte dom, det är väl original utlandskammarna antar jag), i övrigt original.
Har efter betänketid kommit fram till att den inte ska trimmas mera.

Är väl inte sämre flöde än i originalsystemet med deeptone väl ?

Då lär deeptone systemet räcka till! Fast du ska ta bort locket till luftburken, om du har luftburken kvar villsäga
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
RPM lover skrev:
2080415 Varför håller ni på och bygger om dom till "underwinder"?
Värst vad du var fin i kanten... komma här och slänga sig med ett 'ni' !!? :fatta! :pannkyss

Nåväl, självaste vitsen är att normalt sitter sidewindern nere till höger om motorn.
Där hindrar den bromspedalens funktion och motverkar effektivt nerlägg i högerkurvor.
Då jag inte har några ramrör under motorn lägger jag in mellanröret i 'fickan' mellan tråget och kopllingen.
Resultat: Mellanröret bygger kanske en centimeter under tråget, framtida tester får visa hur kurvnedläggningsfaktorn påverkats :mattias

Det ska hur som helst bli kul att starta upp den med 2,5" motorväg för avgaserna och totalrensad megafon....misstänker att grannarna kan komma att märka något... :hördu
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Biker66 skrev:
2081011 Värst vad du var fin i kanten... komma här och slänga sig med ett 'ni' !!? :fatta! :pannkyss

Nåväl, självaste vitsen är att normalt sitter sidewindern nere till höger om motorn.
Där hindrar den bromspedalens funktion och motverkar effektivt nerlägg i högerkurvor.
Då jag inte har några ramrör under motorn lägger jag in mellanröret i 'fickan' mellan tråget och kopllingen.
Resultat: Mellanröret bygger kanske en centimeter under tråget, framtida tester får visa hur kurvnedläggningsfaktorn påverkats :mattias

Det ska hur som helst bli kul att starta upp den med 2,5" motorväg för avgaserna och totalrensad megafon....misstänker att grannarna kan komma att märka något... :hördu

Om du läst inläggen så vet du att Kurre också byggt nån form av underwinder därav NI :)
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ooops, my bad :3freak
(bläddrar frenetiskt bakåt i tråden...)
 

katana

Min medelmotorcykel är från -84
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Valbo
Hoj
Suzuki DR 800, Suzuki Katana, Yamaha SR 500
KatanaKurre skrev:
2080745 Då lär deeptone systemet räcka till! Fast du ska ta bort locket till luftburken, om du har luftburken kvar villsäga

Har aldrig sett nåt lock på luftburken. Kanske är borttaget på min..
Sitter det för öppningen för att ljuddämpa eller ?
Beskriv i korta ordalag så jag inte har missat nåt.

// Roger
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
katana skrev:
2082000 Har aldrig sett nåt lock på luftburken. Kanske är borttaget på min..
Sitter det för öppningen för att ljuddämpa eller ?
Beskriv i korta ordalag så jag inte har missat nåt.

// Roger

Det är ett lock så man kommer åt luftfiltret! Originalt så är det för litet hål in i luftburken, tar man bort locket så går den bättre. Locket sitter närmast sadeln
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Vilken drevning använder ni för era Katanor för gatbruk?
Sitter 17" fälgar på min & det kanske ändrar något på utväxlingen.
Motorn som sitter i nu är ju original men när 1295cc kommer i kanske det är läge att dreva om.

//Patrik
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Puttra skrev:
2084463 Vilken drevning använder ni för era Katanor för gatbruk?
Sitter 17" fälgar på min & det kanske ändrar något på utväxlingen.
Motorn som sitter i nu är ju original men när 1295cc kommer i kanske det är läge att dreva om.

//Patrik
530 delning 17-49.
Blir ca:3.0 som standard.
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Katanapilot skrev:
2084471 530 delning 17-49.
Blir ca:3.0 som standard.
Ok.
Hade för mig att det satt ett gammalt 17 kuggs drev på motorn jag köpte så nu är det bara att ut & räkna bak kuggen så får jag se om det blir ett eller två nya drev som måste investeras i.
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Puttra skrev:
2084475 Ok.
Hade för mig att det satt ett gammalt 17 kuggs drev på motorn jag köpte så nu är det bara att ut & räkna bak kuggen så får jag se om det blir ett eller två nya drev som måste investeras i.

Rättelse:
17-48 =2,82
17-49 =2,88
Orginal =2,8
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Vad skall du åka mest? bara gata eller skall det tävlas lite med Katanan?
För det blir ganska varvigt att åka med hög drevning.

Körde med 17/48 eller 16/48 när jag tävlade lite med Katanan beroende lite på väder och bana men helst vill man ju inte växla strax för mål och då var 17/48 bäst.
Men jag har även åkt med 16/43 på en 1168 motor som hade 145 hästar på slangen och den var mycket trevlig att glida runt med på gatan och åka långt med. Var inga problem att rejsa med den heller det axar på bra :)
 
Last edited:

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Detr blir nog mest bara gata fast det blir ju rejs här på flygrakan i Romme så man kanske ska prova sina vingar där, sen är det ju inte långa vägen till Västerås heller. Skulle varit roligt att prova på
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
RPM lover skrev:
2084538 Vad skall du åka mest? bara gata eller skall det tävlas lite med Katanan?
För det blir ganska varvigt att åka med hög drevning.

Körde med 17/48 eller 16/48 när jag tävlade lite med Katanan beroende lite på väder och bana men helst vill man ju inte växla strax för mål och då var 17/48 bäst.
Men jag har även åkt med 16/43 på en 1168 motor som hade 145 hästar på slangen och den var mycket trevlig att glida runt med på gatan och åka långt med. Var inga problem att rejsa med den heller det axar på bra :)
Nu blev jag nyfiken!
Hur såg den motorn ut i övrigt?
Håller just på att få min renoverad/ombyggd hos MS.

/Uffe :)
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Mitt tipps ang. utväxling är att den ska orka varva ut på högsta vxl. när det gäller gat/landsväg körning. På strippen är det lite annorlunda! där vill man inte växla strax innan mål (växlingarna stjäl tid)
På originalen har jag original utv. 15/43 (tror jag att det är) på bushojen har jag 17/36 och 17"(nytt för i år) Körde med 17/40 och 18" men det var inte tillräcklit.
Fast vill man va ball och köra på bakhjulet inne i stan så är det en helt annan utväxling som krävs
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Katana org skrev:
2084682 Nu blev jag nyfiken!
Hur såg den motorn ut i övrigt?
Håller just på att få min renoverad/ombyggd hos MS.

/Uffe :)

Menar du 1168:an så var det Modified kammar, steg 2 portning av motospeed, RS38:eek:r och sidewinder system.(Kompet vet jag inte)
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Tja, Smen, så vad har du att berätta om lockup kopplind soom finns att köpa i Sverige då? Pris o info typ :) Jag är väldigt sugen på att köpa en faktiskt.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
RPM lover skrev:
2085953 Menar du 1168:an så var det Modified kammar, steg 2 portning av motospeed, RS38:eek:r och sidewinder system.(Kompet vet jag inte)

Jo det var ju den jag menade :) Min ska ju bli ngt åt det hållet. Fast utan den "riktiga" portningen. "Street" varianten får räcka till att börja med. 1168,modified,28,5 insug,dyna2000,RS38,megafon. Vad hade du för bestyckning till den, om du kommer ihåg?

/Uffe
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top