Katana och GSX 1100-tråden

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Ja både på varvstopp och lampa är väl nästan ett krav.

AE

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Z1000R -83
lill-danne skrev:
2059020 Hej!

Jag skaffade mig en GSX 1100E -82 i höstas efter nytaget körkort. Jag hittade en som verkade vara i ganska bra skick och ordentligt genomgången. Jag har lusläst genom hela den här tråden (puh!) och insett att det finns mycket kunskap att hämta här så jag tänkte ställa lite frågor och hoppas ödmjukast på svar från er GSX- och Katana-rävar:

1:
Under vintern så har jag skruvat och putsat lite och jag inser nu att den förre ägaren har använt billiga bultar och skruvar när han har monterat motorkåpor och topp (ja, alltså inte toppen utan locket ovanpå kamaxlar och ventiler). De har med andra ord rostat pga fukt. Det gör egentligen inget för funktionen men pedant som man är så stör det mig. Jag har tänkt mig att byta ut dessa och har kollat runt på nätet (sprängskisser) och i min reparationshandbok efter exakt vad det är för bultar och skruvar som sitter monterade. Tyvärr har jag inte lyckats hitta det och jag undrar nu om det är någon här som har koll? Jag hade helst sluppit att skruva ur alla för att se hur många av varje sort som behövs. Jag vet att jag kan köpa hela satser med insexbultar men jag kan nog få tag på grejerna gratis om jag vet exakt vad jag ska fråga efter så det känns inte så lockande då... Är det någon som vill hjälpa en stackars GSX-rookie?

2:
Går det att få tag på fotpinnar och fästen till dem som inte kostar armen och benet? De jag har hittat på www.touring.se kostar ju runt 2500:- och det känns lite mycket...

3:
Är det någon som sitter på ett kedjeskydd som de vill bli av med så kan jag gärna förbarma mig över det. För en lagom summa förstås. Den förre ägaren "valde" att glömma låset i bromsskivan när han skulle sticka iväg en morgon. Resultat: Kedjeskyddet ser ut som f-n men funkar...

Tack på förhand!

/Danne

Hej Danne,

1) Jag har sett att de säljer kompletta motorskruvsatser till GSX på ebay för en 20 Euro.
2) Jag har ett par begagnade fotpinnar om du är intresserad (bor i Kållered) ring i så fall mig på 0709-212828.
3) När det gäller kedjeskydd skulle jag kolla med MC skrotar ex RN 031-155217, Sam´s 054-536666, Spinnin Wheel 08-530300.

Mvh
Anders

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
AE skrev:
2061040 Hej Danne,

1) Jag har sett att de säljer kompletta motorskruvsatser till GSX på ebay för en 20 Euro.
2) Jag har ett par begagnade fotpinnar om du är intresserad (bor i Kållered) ring i så fall mig på 0709-212828.
3) När det gäller kedjeskydd skulle jag kolla med MC skrotar ex RN 031-155217, Sam´s 054-536666, Spinnin Wheel 08-530300.

Mvh
Anders

1) Jo jag vet, det går att köpa från Lelles här i Sverige också, fast jag ville ju ha tag på måtten och antalet av varje sort så att jag kunde nalla det gratis hos polaren. Oh well, det blir väl till att köpa ett sådant kit i alla fall då.

2) Är det inklusive fäste och är de fräscha? Framförallt på högersidan skulle det vara välbehövligt.

3) Redan gjort och de har inga...

Tack för hjälpen i alla fall!

/Danne

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
iommi skrev:
2059442 Någon som har ett elschema till GSX/katana föresten?
Men inte behövs det nått elschema! Det är väl bara att göra som Dynas regulatorer. En kabel till varje spole (-pol) den känner av dom jordpulser som går till spolen + att den konstantjordar spolen när man överskrider varven. Då passar det till dom flesta tändsystem.
Hittade några varianter i garaget, så här ser dom ut

Bifogat

• PICT1031b.JPG
    PICT1031b.JPG
    105 KB · Visningar: 123
Last edited:

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
KatanaKurre skrev:
2062398 Men inte behövs det nått elschema! Det är väl bara att göra som Dynas regulatorer. En kabel till varje spole (-pol) den känner av dom jordpulser som går till spolen + att den konstantjordar spolen när man överskrider varven. Då passar det till dom flesta tändsystem.
Hittade några varianter i garaget, så här ser dom ut

Men jag vill veta hur avancerat tändsystemet på en gammal GSX är. Sluta trilskas med min nyfikenhet. :rolleyes:

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
iommi skrev:
2063164 Men jag vill veta hur avancerat tändsystemet på en gammal GSX är. Sluta trilskas med min nyfikenhet. :rolleyes:
Om jag förstått det rätt så heter Katanan SZ i handboken.
Jag sitter här och försöker skanna in elschemat, men filen blir för stor att lägga upp här :huvet
Förminskar jag bilden blir det svårt och se hur allt är kopplat.

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Haynesmanualen ser ut såhär.
Mitt elsystem (en aaaning större) ser ut sålunda.

Förrexten, ärade drevbeställare, läser ni era PM ???? :tungan

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
V&H Megafon

Letar med ljus och lykta efter ovan till en gsx 1100 83a. Går de att få tag i nya eller är det beggat som gäller? Kanske någon har nåt till salu?

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
fazerfun skrev:
2069426 Letar med ljus och lykta efter ovan till en gsx 1100 83a. Går de att få tag i nya eller är det beggat som gäller? Kanske någon har nåt till salu?

MS har kanske iaf för beställning, tar tid dock..... Annars så funkar ju blocket, det brukar dyka upp ett och annat där. Hittade mitt eget den vägen, efter att ha beställt hos just nämnda firma, men som sagt tiden...

/Uffe

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Hoj
Suzuki katana 1295
fazerfun skrev:
2069426 Letar med ljus och lykta efter ovan till en gsx 1100 83a. Går de att få tag i nya eller är det beggat som gäller? Kanske någon har nåt till salu?

Motospeed hade ett system det stog 84-87 på & ett som det enbart stog GSX på. Båda kostade 3985:-

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Motorn i GSX:en har fått sig en rejäl genomgång i vinter, dessvärre har det strulat
till sig med vevaxel till bygget. Jag trodde att jag hade koll på läget, men nu verkar
det som om den planerade affären går i diket pga av en strulig säljare.
:huvet

Jag vet att de inte växer på träd, men om någon vet var man kan få tag i en
felfri vev till 1135-motorn så tar jag tacksamt emot tips.

Last edited:

Matte6605

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
Gsx1100x (s)
Toppkåpa

Tjena alla, Jag är helt ny på sidan men har puttrat runt irl en hel del.
Nåväl, jag söker en toppkåpa till min Katana... Tips mottages tacksamt.
Mvh/Matte

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Majkel skrev:
2063316 Om jag förstått det rätt så heter Katanan SZ i handboken.
Jag sitter här och försöker skanna in elschemat, men filen blir för stor att lägga upp här :huvet
Förminskar jag bilden blir det svårt och se hur allt är kopplat.

Här är ett bra elschema:www.katanaclub.nl/images/KatWiring-mk2.jpg

katana

Min medelmotorcykel är från -84
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Suzuki DR 800, Suzuki Katana, Yamaha SR 500
Ska köpa nytt 4-1 system till katanan men vet inte vilken modell jag ska ange.
Den tyska sidan jag är inne på vill veta om min katana är en
"GS110XD" eller en "GV72".
Hittar inte regbeviset heller om det står där...
Vad skiljer mellan modellerna och var kan jag läsa vilken jag har?

// Roger

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
katana skrev:
2077677 Ska köpa nytt 4-1 system till katanan men vet inte vilken modell jag ska ange.
Den tyska sidan jag är inne på vill veta om min katana är en
"GS110XD" eller en "GV72".
Hittar inte regbeviset heller om det står där...
Vad skiljer mellan modellerna och var kan jag läsa vilken jag har?

// Roger

Har du en 1100:a (vilket jag förmodar) så är det en 110X. Vad är det för system du ska köpa?

/Uffe

katana

Min medelmotorcykel är från -84
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Suzuki DR 800, Suzuki Katana, Yamaha SR 500
Hej och tack för snabb respons!
Ja, det är en 1100 -82.
Jag tänkte mig ett Marshall deeptone.
Mitt V&H Megaphone har lackats om tillräckligt många ggr nu....

// Roger

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
katana skrev:
2077783 Hej och tack för snabb respons!
Ja, det är en 1100 -82.
Jag tänkte mig ett Marshall deeptone.
Mitt V&H Megaphone har lackats om tillräckligt många ggr nu....

// Roger
Har du motorn original eller nästintill så går det bra med ett deeptone! Det är inte så bra flöde i det när man har trimmat, min bushoj varvade inte mer än 5000rpm när jag hade på mitt deeptone system. Men det är ju besiktningsbart

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Besiktningsbart?? Pah!
I kväll har jag avslutat min testmodifiering av ett sidewinder till eeehh... ett 'underwinder' !?!
Den tomma megafonen kommer YLA !! :näsblod

Bifogat

• underwinder.jpg
    underwinder.jpg
    84.4 KB · Visningar: 112
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...