Katana och GSX 1100-tråden

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Sant och sant, det vette tusan...
Uppgiven originaleffekt var 122hp, men kära Sverige, Tyskland Schweiz etc tillämpade 'maxhundrahästarsregeln' och fick hojarna levererade med de ökända strypkammarna.
Enkel mametematikik ger då en differens på 22hp.

I realiteten håller jag mig mycket skeptisk dock, 22 pållar på en uppsättning kammar låter väl optimistiskt.
Någon någonstans har troligen glidit lite med siffrorna för att passa in i regelverket... :clown
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Biker66 skrev:
2148444 Sant och sant, det vette tusan...
Uppgiven originaleffekt var 122hp, men kära Sverige, Tyskland Schweiz etc tillämpade 'maxhundrahästarsregeln' och fick hojarna levererade med de ökända strypkammarna.

Strypning var inte enbart kamaxlarna.
Dom Svenska Katanorna hade 1983 förutom andra kammar även annan bestyckning i förgasarna samt andra ljuddämpare. :(
Om det även är så med GSX 1100 84-87 vet jag inte men det är väl inte helt otänkbart.
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
chyfer1 skrev:
2147306 någon som vet var man kan hitta export kammar till min klassiker en gsx 1100 es -84:a har letat med ljus och lykta utan att hitta några till rätt pris

fråga till någon som vet effekt mässigt hur stor skilnad är det mot orginal kammarna har 4-1 system monterat nu med öppna filter och ner drevat 1 kugg på främmre drevet
tänkte att det skulle kanske vara en vitamin kick för min klassiker
Jag har ett ett par exportkammar du kanske kan få köpa. :) PMa så kan vi snackas vid.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
katana83 skrev:
2148818 Strypning var inte enbart kamaxlarna.
Dom Svenska Katanorna hade 1983 förutom andra kammar även annan bestyckning i förgasarna samt andra ljuddämpare. :(
Om det även är så med GSX 1100 84-87 vet jag inte men det är väl inte helt otänkbart.
Mnjaee, dubbelkollade min originalhandbok igårkväll.
Där står inget om avgassystemet, endast att vissa länder (inte Sverige) hade en storlek större munstycken på cyl 2 o 3.
Å andra sidan är det en millimeter lyft som skiljer stryp- och originalkammarna !!
Har inte gluttat igenom Haynesmanualen igen, men de brukar sällan vara mer detaljerade än originalböckerna :fakta
 

1327cc

Ny medlem
Gick med
7 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1100 81, 84, Katana
På tal om kammar så har jag för mig att Katanorna som såldes i Australien hade vassare kammar än exportkammarna.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
1327cc skrev:
2149824 På tal om kammar så har jag för mig att Katanorna som såldes i Australien hade vassare kammar än exportkammarna.

Om jag minns rätt så fanns det en special Limited Edition raceversion som såldes i Australien.
 

1327cc

Ny medlem
Gick med
7 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1100 81, 84, Katana
Synd att man har slängt alla gamla mc tidningar men jag har ett svagt minne av att dom hade 129 kusar, kan det stämma?
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
mangro skrev:
2145095 Har lyckats med att få en brusten kamaxelöverfall. Yttre vänster insug. Är det någon som vet var man kan få tag på sådant eller är det någon som har en GSX org topp liggande.
Jag tror att jag har en topp liggandes i garaget, Vilken är det du ska ha? Har för mig att det finns två färger, två årsmodeller på katanan. Svart och Silver. PMa mig om du är intresserad.
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
man_dizel skrev:
2155722 Jag tror att jag har en topp liggandes i garaget, Vilken är det du ska ha? Har för mig att det finns två färger, två årsmodeller på katanan. Svart och Silver. PMa mig om du är intresserad.

De där små överfallen är Ar-borrade ihop med toppen, således går det inte att köpa lösa samt gör en topp värdelös om den saknas, fix finns. Brinken och andra dylikar kan gå in på detaljer :)
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
chrille_08 skrev:
2155848 De där små överfallen är Ar-borrade ihop med toppen, således går det inte att köpa lösa samt gör en topp värdelös om den saknas, fix finns. Brinken och andra dylikar kan gå in på detaljer :)
Nu e jag lite lost faktiskt. Vilka överfall pratar du om? :)
 

Proudfoot

Proudfoot
Gick med
7 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki GSX1100F
GSX 1100 fråga

Ursäkta att jag bryter så här jag är nu mer ägare till en gammal (käns inte gammal) GSX1100 81, Vilket jag har börjat att älska över allt annnat. Men jag leter delar Central stöd pckväskor m.m. 4-1 system till sport förgasarna. Vet ni var man kan få tag på dessa prylar skratar säger ej att det finns och jag förstår för den som får tag på en gsx eller kantana säljer inte sin cykel
 

mangro

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
Manfred Grobosch
Hoj
Suzuki GSX 1100 EF
Problemet har löst sig fock tag i ett överfall ifrån en äldre motor som passar men som saknar gängan för att fästa ventilkåpan i. Har svetsat en mutter på en plåtbil som nu är monterad ihop med överfallet vilket gör att nu kan jag fästa ventilkåpan. Pratatde med motospeeed i V:ås som gav mig tipset. Dom menar också att det skulle gå att fräsa ett överfall och montera. Visst är dom arborrade men min motor är ju inte ny och spelet ska vara 0.15mm så hur svart ska det vara. Har provkört nu det verkar fungera. Men tack för svaren.

Har en 1100 EF och i Haynes boken står det att den primära bränsleblandningsskruven är fabriksjusterad. När jag räknar vara till botten var det 1.45 varv på två förgasare 1 varv på en förgasare och 2 varv på den sista. Är det någon som vet om det finns en grundinställning eller något annat knep som man kan ställa in dom på. Motorn verkar få lite för fet blandning.
 

M-son

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
GSX 1100 E -81
Ursäkta en dum fråga... :huvet

Har en hederlig gammal förgasarbrygga av modellen Mikuni Smoothbore 33:eek:r som jag tror att jag lyckats koppla soppan fel till...

Det sitter ju fyra slanganslutningar och jag kopplade en till vakumanslutningen på soppakran och två till soppaflödet och en till avluftning.

Problemet är att den verkar få lite mycket soppa för den läcker genom luftfiltren när motorn är igång.

Någon som har viljan och kunskapen att tipsa en klåpare? :confused:
 
Last edited:

Proudfoot

Proudfoot
Gick med
7 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki GSX1100F
Pillade själv med detta nyss, Vacum slangen är en anslutning. Sitter högst upp. Sedan är det två bränsle anslutningar som sitter lite lägre mellan förgasarna. Jag hade kopplat rätt men då förgasarna stått still och torra i en längre tid så värkar det som om flotörnålen hade fått erg på sig och inte tätatde när kopparna var fulla. Kolla in flotörerna och se hur mycket erg det är på dom det kanske är dags att rengöra förgasarna.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top