Katana och GSX 1100-tråden

Proudfoot

Proudfoot
Gick med
7 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki GSX1100F
:tummenupp Som ni har sett är jag ny här även om jag rullat hoj sen 79, alltid älskat åka hoj men nu är jag frällst. Har alltid tyckt att Kawa var värst. Tills jag köpte denna GSX 1100. Nu står det Suzuki i pannan. Alldrig för har jag satt mig ner för att lusläsa teknik om motorcyklar. V8 Trimmade å likaså volvo 6´or. Men Suzuki har gett mig mersmak.. :banana Tack killar för all info ni delar med er.
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Proudfoot skrev:
2157153 Men jag leter delar Central stöd pckväskor m.m. 4-1 system till sport förgasarna. Vet ni var man kan få tag på dessa prylar ...

Jag har väskor och pakethållare till en GS1000 -79 att sälja. Vet ej om det passar... :va
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Jag är också på jakt efter ett 4-1. Hittade ett på Blocket som skulle passa till 750 ES -82, passar det en 1100 E -82? Vad är rimliga priser på sådana här system? Vad ger de (mer än dB alltså) ungefär? Vad finns det för bra siter att leta på?

En sak till: Vad är det som är så bra med just 4-1? Är det själva 4-1 som ger bättre flöde eller är det att alla sådana system har mindre dämpning?
 

1327cc

Ny medlem
Gick med
7 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1100 81, 84, Katana
"Har en hederlig gammal förgasarbrygga av modellen Mikuni Smoothbore 33:eek:r som jag tror att jag lyckats koppla soppan fel till..."

Jag har för mig att två av dom ska kopplas till bensinkranen och dom två andra är överflöd/luftning där dessa slangar läggs ner bakom motorn. Bensinkranen byter du ut eller bygger om så att förgasarna får tillräckligt med bensin.
 

Proudfoot

Proudfoot
Gick med
7 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki GSX1100F
Är det en äldre typ av väska typ Crusel ? Lite platta ?
Bor du i närheten av göteborg ? Det enklaste är att titta..

ZERO-Fighter skrev:
2163882 Jag har väskor och pakethållare till en GS1000 -79 att sälja. Vet ej om det passar... :va
 

M-son

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
GSX 1100 E -81
1327cc skrev:
2164292 "Har en hederlig gammal förgasarbrygga av modellen Mikuni Smoothbore 33:eek:r som jag tror att jag lyckats koppla soppan fel till..."

Jag har för mig att två av dom ska kopplas till bensinkranen och dom två andra är överflöd/luftning där dessa slangar läggs ner bakom motorn. Bensinkranen byter du ut eller bygger om så att förgasarna får tillräckligt med bensin.

:tummenupp Problemet löst! Jag hade kopplat fel... Den som jag trodde var frånluft var i själva verket till soppaflödet. Dom två jag hade kopplat till soppan var frånluft begge två. Nu går den i alla fall. Bara att justeringen som återstår.

Märkte att det måste monteras returwire från förgasarna också. Sitter ju enkelwire orginal.

Någon som har ett handtag för dubbelwire som ligger och skräpar kanske?
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kolla tidigare i den här tråden, finns beskrivet hur man kan bygga om originalhandtaget.
Har kört så i många år nu...
 

1327cc

Ny medlem
Gick med
7 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1100 81, 84, Katana
Det går att spänna upp fjädern på dom men säkrast är att ha en returvajer. Ta det lite lungt i början när du kör med 33orna för att hojen kommer att svara på gasen mycket snabbare och tidigare så det är stor risk för bakhjulskörning :)

Jag hoppas att du har en förstärkt kopplingskorg och svetsad vev för annars så kommer du att få problem med motorn om du slänger på Mikuni 33.
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
ZERO-Fighter skrev:
2172231 Kolla-kolla, är det mer än bilden som är nytt? :tummenupp
Njaee.. men jag blev lite inspirerad när jag äntligen börjat uppdatera hemsidan.
Sicket jobb de e... :censored
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Biker66 skrev:
2172779 Njaee.. men jag blev lite inspirerad när jag äntligen börjat uppdatera hemsidan.
Sicket jobb de e... :censored
Tja, biker. Du har ju sett min hoj, jag har ju sån här enkel fjäder med stötdämpare på min hoj, Har försökt göra hojen lite mjukare genom att skruva spännskruven ovanför fjädern. På stötdämparen sitter det även en liten behållade med någon sorts behållare för någon sorts gas eller luft :confused: Prova pysa på den lite och det verkar som om det finns en liiiiten mängd gas av något slag. Vad gör det?
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
man_dizel skrev:
2173342 Tja, biker. Du har ju sett min hoj, jag har ju sån här enkel fjäder med stötdämpare på min hoj, Har försökt göra hojen lite mjukare genom att skruva spännskruven ovanför fjädern. På stötdämparen sitter det även en liten behållade med någon sorts behållare för någon sorts gas eller luft :confused: Prova pysa på den lite och det verkar som om det finns en liiiiten mängd gas av något slag. Vad gör det?

Nej, inte...

Det är nitrogengas som är till för att förhindra skumning av oljan pys inte ut nåt där jobba med stötdämparinställningen istället om du vill ha den mjukare.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
man_dizel skrev:
2173342 Tja, biker. Du har ju sett min hoj, jag har ju sån här enkel fjäder med stötdämpare på min hoj, Har försökt göra hojen lite mjukare genom att skruva spännskruven ovanför fjädern. På stötdämparen sitter det även en liten behållade med någon sorts behållare för någon sorts gas eller luft :confused: Prova pysa på den lite och det verkar som om det finns en liiiiten mängd gas av något slag. Vad gör det?


Aj Aj Aj AJ... blir inte bra. Kolla förspnning/returdämp inställningar. Förspänningen borde det ju finnas iaf. Köp en Öhlinare lr annars.......


/Uffe
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Färnbo skrev:
2173357 Nej, inte...

Det är nitrogengas som är till för att förhindra skumning av oljan pys inte ut nåt där jobba med stötdämparinställningen istället om du vill ha den mjukare.
hehe, lite sent. Jag behövde bara nudda en nanosekund så var allt uta. verkar som om det inte fanns mycket inuti tidigare heller. Var kan man fylla på sånt? finns det att köpa på apoteket eller npt :)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Katana org skrev:
2173364 Aj Aj Aj AJ... blir inte bra. Kolla förspnning/returdämp inställningar. Förspänningen borde det ju finnas iaf./Uffe
Prexist.
Du hade åtminstone en liten justerskruv längst ner på dämparen.
Vrid den till minimum och lossa förspänningen (ringen vid fjädern) med haknyckel eller dorn.
Nu har du en mjuk och gungig bakfjädring.
Gör samma sak med gaffeln.
Stötdämparexperten fixar nitrogen.

Kolla sedan Öhlins hemsida för bra instruktioner hur man justerar fjädringen, det är ett jämrans pillande och testande...
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Det börjar närma sig..... Pratade med Ove i förrgår och dom väntar på startmotorkopplingen från KgK. Restadd :4skrika har väl sålts en del kan man tro. I övrigt så är motorn färdig:). Tändningen sitter ju snart på plats den med, fick spolar och kablar igår. Var ju små gummitutor som hattar dock, men det är väl petitesser. En felkälla mindre är ju fördelen förståss. Spolarna var ju lite fetare än originalets... Men dom borde nog gå att få dit. Skruvhålen/måtten verkade passa iaf vid en snabbtitt.

/Uffe
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Biker66 skrev:
2173384 Prexist.
Du hade åtminstone en liten justerskruv längst ner på dämparen.
Vrid den till minimum och lossa förspänningen (ringen vid fjädern) med haknyckel eller dorn.
Nu har du en mjuk och gungig bakfjädring.
Gör samma sak med gaffeln.

Kolla sedan Öhlins hemsida för bra instruktioner hur man justerar fjädringen, det är ett jämrans pillande och testande...

Din länk här fungerar inte, bara så du vet! Apropå startmotorkopplingar! Har du plitat ner en skiss på vad som ska göras för att få till din förstärkning? Tänkte att då jag får tillbaka motorn och lådan med skrotet som dom plockat ur, att jag ska renovera den gamla likt din. Men jag lämnar det till en maskinshop. Såvida du inte kan åta dig det vid tillfälle, mot vad var det, skogsstjärnan med glögg? :)

/Uffe
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Biker66 skrev:
2173384 Prexist.
Du hade åtminstone en liten justerskruv längst ner på dämparen.
Vrid den till minimum och lossa förspänningen (ringen vid fjädern) med haknyckel eller dorn.
Nu har du en mjuk och gungig bakfjädring.
Gör samma sak med gaffeln.
Stötdämparexperten fixar nitrogen.

Kolla sedan Öhlins hemsida för bra instruktioner hur man justerar fjädringen, det är ett jämrans pillande och testande...
ok, ska åka till de efter besiktningen på tisdag. :) Vad kan det gå på tro?

går det att göra på ett litet klick eller?
 
Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Katana org skrev:
2173364 Aj Aj Aj AJ... blir inte bra. Kolla förspnning/returdämp inställningar. Förspänningen borde det ju finnas iaf. Köp en Öhlinare lr annars.......


/Uffe
Vad kan en öhlinare ligga på då om man skulle få för sig att ändra det? Vilka modeller passar då då? hmm. ska kolla med stötdämparexperten. :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top