Katana och GSX 1100-tråden

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Suzuki 1327 CR
Proudfoot skrev:
2165722 Är det en äldre typ av väska typ Crusel ? Lite platta ?
Bor du i närheten av göteborg ? Det enklaste är att titta..

Jag tror att det är Krauser-väskor, ungefär -79 års modell.
Jag bor sex mil norr om Stockholm.

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
smen skrev:
2180073 Jag köpte ett paket svinto och proppade ljuddämparen full utanför besikningen. Ett tips är att gasa ur den lite innan man kör in för det såg jävligt roligt ut när tvålen i svintot ryker när dom gör db testet. :lol

Finns ju tvålfri...

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Turbofråga

Jag har sett flera rekomendationer om att använda turbos från t.ex SAAB och Volvo. Numera har väl alla turbos vätskekylda lagerhus. Kan dessa köras även utan kylning med bibehållen hyfsad livslängd. Jag har en gammal Garret TB0312 liggandes i garaget (som i princip är i nyskick) som är "luftkyld" d.v.s. inga anslutningar för kylvätska. Kompressorn tror jag är i minsta laget om man siktar på 200 hk. Vore det kanske en bättre ide' att byta kompressordelen på min gamla än att skaffa en "modern"? Jo jag vet att moderna turbos är mindre, "spoolar upp" snabbare och har högre verkningsgrad. Samtidigt har ju hållbarheten varit ett problem, vilken kan vara intressant för gatköra.
Vad säger ni som har färska erfarenheter?

Katana org

Gick med
30 Apr 2005
Hoj
IngvarB skrev:
2181529 Jag har sett flera rekomendationer om att använda turbos från t.ex SAAB och Volvo. Numera har väl alla turbos vätskekylda lagerhus. Kan dessa köras även utan kylning med bibehållen hyfsad livslängd. Jag har en gammal Garret TB0312 liggandes i garaget (som i princip är i nyskick) som är "luftkyld" d.v.s. inga anslutningar för kylvätska. Kompressorn tror jag är i minsta laget om man siktar på 200 hk. Vore det kanske en bättre ide' att byta kompressordelen på min gamla än att skaffa en "modern"? Jo jag vet att moderna turbos är mindre, "spoolar upp" snabbare och har högre verkningsgrad. Samtidigt har ju hållbarheten varit ett problem, vilken kan vara intressant för gatköra.
Vad säger ni som har färska erfarenheter?

Ska det bli turbo på "nybygget" ?

/Uffe

Katana org

Gick med
30 Apr 2005
Hoj
IngvarB skrev:
2181553 Eftersom jag är en notorisk "skruvare" skulle det vara ett roligt vinterprojekt. Många hk/krona blir det.

Jo, med tanke på kronorna som MS vill ha av mig och dom hk som lär levereras så har tanken slagit mig att man kanske skulle låtit MC_xpress ha gjort en T av den i stället. Men men nu är ju i af motorn som ny, då jag väl får den tillbaks....!

/Uffe

Last edited:

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Jag kan bara säga att dom pengarna den föregående ägaren till min cykel har lagt ner i motorn är rent utkastat. Vadför man inte bygger turbo med en gång är en gåta men det är alltid lätt att vara efterklok. Men det börjar väl alltid med ett avgassystem sedan några kamaxlar och tillslut så ska det borras och portas. Nuför tiden slipper man värmeproblemen(okay det har ju inte varit 30 grader varmt ännu så vem vet men ändå). Orginalkammarna gör att man kan köra på dryga 1000 varv utan att det hackar och går ojämt + att man har bra vrid och hästkrafter när det behövs. Tror inte att någon som har provat turbo har blivit jättebesviken ännu. :tummenupp

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
smen skrev:
2182305 Jag kan bara säga att dom pengarna den föregående ägaren till min cykel har lagt ner i motorn är rent utkastat. Vadför man inte bygger turbo med en gång är en gåta men det är alltid lätt att vara efterklok. Men det börjar väl alltid med ett avgassystem sedan några kamaxlar och tillslut så ska det borras och portas. Nuför tiden slipper man värmeproblemen(okay det har ju inte varit 30 grader varmt ännu så vem vet men ändå). Orginalkammarna gör att man kan köra på dryga 1000 varv utan att det hackar och går ojämt + att man har bra vrid och hästkrafter när det behövs. Tror inte att någon som har provat turbo har blivit jättebesviken ännu. :tummenupp
Så din turbohoj är helt klar nu då? Har du bänkat eller du bestyckar på gehör på gata? Och den går fint? :)

Katana org

Gick med
30 Apr 2005
Hoj
smen skrev:
2182305 Jag kan bara säga att dom pengarna den föregående ägaren till min cykel har lagt ner i motorn är rent utkastat. Vadför man inte bygger turbo med en gång är en gåta men det är alltid lätt att vara efterklok. Men det börjar väl alltid med ett avgassystem sedan några kamaxlar och tillslut så ska det borras och portas. Nuför tiden slipper man värmeproblemen(okay det har ju inte varit 30 grader varmt ännu så vem vet men ändå). Orginalkammarna gör att man kan köra på dryga 1000 varv utan att det hackar och går ojämt + att man har bra vrid och hästkrafter när det behövs. Tror inte att någon som har provat turbo har blivit jättebesviken ännu. :tummenupp

Säkert så sant som det är sagt, men det finns ju ett problem med turbo på en naken hoj som Katanan och det är ju det estetiska, inte helt oviktigt ju. Vore det inte för det yttre så skulle man ju med fördel köpt ngt modernt inplastat.

/Uffe

smen

Gick med
28 Jan 2005
Hoj
lahi skrev:
2182518 Så din turbohoj är helt klar nu då? Har du bänkat eller du bestyckar på gehör på gata? Och den går fint? :)
Jodå den är bänkad och i stora drag klar. Det är bara lite justering med turbomätaren kvar. Jag får den inte att visa riktigt rätt. Som den är kopplad nu så visar den inget undertryck och när den laddar på så är mätaren seg och jag vet inte om den visar rätt. :va

Proudfoot

Proudfoot
Gick med
7 May 2006
Hoj
Suzuki GSX1100F
Turbo ??

Jag har grunnat en del på turbo till min lilla motorbike. Men tvekat. Såg en turbo komblett till salu för gsx 1100 för 2500kr blev väldigt lockad först men läste sedan på rad två att den gav en del blårök. :va jag förknippar det med sprukna topplockspackningar i vanliga fall. Men om turbon blåryker säger det mig att nått är galet att ex. den är sliten i lagringen så att kyl oljan läcker ut den vägen alså är den inte värd ens 2500 vad tror ni ???

smen

Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Proudfoot skrev:
2185282 Jag har grunnat en del på turbo till min lilla motorbike. Men tvekat. Såg en turbo komblett till salu för gsx 1100 för 2500kr blev väldigt lockad först men läste sedan på rad två att den gav en del blårök. :va jag förknippar det med sprukna topplockspackningar i vanliga fall. Men om turbon blåryker säger det mig att nått är galet att ex. den är sliten i lagringen så att kyl oljan läcker ut den vägen alså är den inte värd ens 2500 vad tror ni ???
Nja glöm inte att du får grenrör och intercooler cellpacket plus lite annat små krafs med på köpet. Någon påstod att man får 1000 kr för den gamla om man köper en ny turbo eller åk till en bilskrot och köp en beg turbo till saab 9000. Annars så ge ett bra bud så får vi se om du åker turbo snart. :)

Proudfoot

Proudfoot
Gick med
7 May 2006
Hoj
Suzuki GSX1100F
smen skrev:
2185702 Nja glöm inte att du får grenrör och intercooler cellpacket plus lite annat små krafs med på köpet. Någon påstod att man får 1000 kr för den gamla om man köper en ny turbo eller åk till en bilskrot och köp en beg turbo till saab 9000. Annars så ge ett bra bud så får vi se om du åker turbo snart. :)

Japp jag skall nog lyda ditt råd man blir så sugen...

1327cc

Ny medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
GSX1100 81, 84, Katana
Du har väl svetsat veven och förstärkt kopplingskorgen för annars så kommer du att få ett motorhaveri om du slänger på en turbo.

Proudfoot

Proudfoot
Gick med
7 May 2006
Hoj
Suzuki GSX1100F
1327cc skrev:
2186644 Du har väl svetsat veven och förstärkt kopplingskorgen för annars så kommer du att få ett motorhaveri om du slänger på en turbo.

Det blir nog ett projekt över vintern att sysla med. Såg en vidiosnutt med en turbomaskin, ops snacka om drag...

Katana org

Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Öppen fråga:

Någon mer med erfarhet av MS i Västerås? Alltså, tar dom alltid så jä....a god tid på sig? Har tröttnat för länge sedan men har ju liksom inget val, och kan ju bara hoppas att ordspråket "den som väntar på ngt gott......."

Hej o Hå!

Kör med hjärnan rättvänd ni som har ngt att åka på så länge.....

/Uffe

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Katana org skrev:
Någon mer med erfarhet av MS i Västerås? Alltså, tar dom alltid så jä....a god tid på sig?

Inget val? Provat Stig i Axvalla eller är det trimning som har gjorts? Det finns ju andra som trimmar. MS är bra på att ha/skaffa fram prylar, jobbet kan man låta någon annan ta hand om.

Katana org

Gick med
30 Apr 2005
Hoj
andersbrink skrev:
2191500 Inget val? Provat Stig i Axvalla eller är det trimning som har gjorts? Det finns ju andra som trimmar. MS är bra på att ha/skaffa fram prylar, jobbet kan man låta någon annan ta hand om.

Inget val ligger ju i att motorn ligger i delar hos dom och lr halvt ihopskruvad. Och visst jag kollade runt på några andra firmor innan jag bestämde mig för dom. På viss rek faktiskt, men men det är ju lite tröttsamt bara. <<<<<<<lämnade in motorn i början av oktober..... för att undvika högsäsongen.

/Uffe

Jo det är trim o renovering

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ring o trakassera varannan dag, stress kan skynda på processen, inkludera hot om annan verkstad.
De jobb jag sett är snygga, men visst, de kan vara ordentligt tröga tyvärr...
:tomten

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Katana 1394cc -82
Katana org skrev:
2191437 Öppen fråga:

Någon mer med erfarhet av MS i Västerås? Alltså, tar dom alltid så jä....a god tid på sig? Har tröttnat för länge sedan men har ju liksom inget val, och kan ju bara hoppas att ordspråket "den som väntar på ngt gott......."

Hej o Hå!

Kör med hjärnan rättvänd ni som har ngt att åka på så länge.....

/Uffe
Shit sen Oktober.... Har du inte blivit lovad en tid så tycker jag att du ska begära tillbaka dina grejer. :) Annars kanske man kan koppla pedaler till hojen så får den åtmiståde lufta sig. hehe
:)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...