Katana och GSX 1100-tråden

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
man_dizel skrev:
2211704 Jag leker i verkstan med mitt isärplockade motor och undrar vad man kan börja kolla någonstans för att hitta det vinande ljudet som kommer från min motor när den är varm. Någon som kan hjälpa mig? Kamkedjespännaren verkar liksom vara på sin plats med det manuella spännaren och kammar och topplock verkar ok. Cylinder och kolvar i bra skick. Jag satt o tänkte på om det kan komma något sådant ljud från svänhjulet. hmm något tips?

Kanske jag som missat nåt med vad är det för ljud du har? haft det hela tiden eller har det dykt upp dom senaste dagarna? kan du precisera lite mera om det?
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
RPM lover skrev:
2211721 Kanske jag som missat nåt med vad är det för ljud du har? haft det hela tiden eller har det dykt upp dom senaste dagarna? kan du precisera lite mera om det?
Det fanns med när jag köpte hojen. Det är typ något som susar i öronen när den går på tomgång. o följer med när man ger lite gas. Lite svårt att beskriva. Ska försöka kolla själv om det finns något som kan vara fel. :)
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
man_dizel skrev:
2212020 Det fanns med när jag köpte hojen. Det är typ något som susar i öronen när den går på tomgång. o följer med när man ger lite gas. Lite svårt att beskriva. Ska försöka kolla själv om det finns något som kan vara fel. :)

Avgas läck...? Inget tick samtidigt?


/Uffe
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
man_dizel skrev:
2211704 Jag leker i verkstan med mitt isärplockade motor och undrar vad man kan börja kolla någonstans för att hitta det vinande ljudet som kommer från min motor när den är varm. Någon som kan hjälpa mig? Kamkedjespännaren verkar liksom vara på sin plats med det manuella spännaren och kammar och topplock verkar ok. Cylinder och kolvar i bra skick. Jag satt o tänkte på om det kan komma något sådant ljud från svänhjulet. hmm något tips?
Du har inte rakskurna primärdrev som viner. jag blev mycket misstänksam första gången jag startade min motor med dessa drev.För ett visst vinande är det tydligen ifrån dessa drev.
 
Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
smen skrev:
2212057 Du har inte rakskurna primärdrev som viner. jag blev mycket misstänksam första gången jag startade min motor med dessa drev.För ett visst vinande är det tydligen ifrån dessa drev.
Jo men jag har rakskurna på min. Så det är det som låter. Hur gör man för att bli av med då? Om det nu går. Man blir ju rädd att något ska gå sönder nör man är ute o kör. Har förresten bytt från 1394 till 1260. Mer gatvänlig enligt förra ägaren. Hoppas att han har rätt då. E det någon som vet vad det ska vara för tändstift på hojen? va brukar det gå på i kronor altså. :)
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
man_dizel skrev:
2212134 Jo men jag har rakskurna på min. Så det är det som låter. Hur gör man för att bli av med då? Om det nu går. Man blir ju rädd att något ska gå sönder nör man är ute o kör. Har förresten bytt från 1394 till 1260. Mer gatvänlig enligt förra ägaren. Hoppas att han har rätt då. E det någon som vet vad det ska vara för tändstift på hojen? va brukar det gå på i kronor altså. :)
Ljudet ifrån dreven är nog bara att vänja sig vid. :tummenupp
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
man_dizel skrev:
2212134 Jo men jag har rakskurna på min. Så det är det som låter. Hur gör man för att bli av med då? Om det nu går. Man blir ju rädd att något ska gå sönder nör man är ute o kör. Har förresten bytt från 1394 till 1260. Mer gatvänlig enligt förra ägaren. Hoppas att han har rätt då. E det någon som vet vad det ska vara för tändstift på hojen? va brukar det gå på i kronor altså. :)

NGK D9EA kostar väl runt 50:- styck
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hjäälp!!
Är det någon som har en Wiseco 75mm (1168) kolv med 18 mm kolvbult (till en GSX 1100 -83) att sälja. Jag plockade isär motorn med anledning av blårök och titta vad jag hittade! En bit av kolven har gett sig mellan kompressionsringarna.

Det går bra att ringa mig på 0730-715584.

/Ingvar

IngvarB skrev:
2212704 Hjäälp!!
Är det någon som har en Wiseco 75mm (1168) kolv med 18 mm kolvbult (till en GSX 1100 -83) att sälja. Jag plockade isär motorn med anledning av blårök och titta vad jag hittade! En bit av kolven har gett sig mellan kompressionsringarna.

Det går bra att ringa mig på 0730-715584.

/Ingvar
Här kommer bilden jag glömde att skicka med

/Ingvar
 

Bifogat

  • 1168_kolv.jpg
    1168_kolv.jpg
    96.7 KB · Visningar: 121

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
IngvarB skrev:
2212704 Hjäälp!!
Är det någon som har en Wiseco 75mm (1168) kolv med 18 mm kolvbult (till en GSX 1100 -83) att sälja. Jag plockade isär motorn med anledning av blårök och titta vad jag hittade! En bit av kolven har gett sig mellan kompressionsringarna.

Det går bra att ringa mig på 0730-715584.

/Ingvar


Här kommer bilden jag glömde att skicka med

/Ingvar

Jag har flera kompletta satser med kolvar men vet inte till vilka storlekar. Jag kollar upp det ikväll.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
man_dizel skrev:
2212731 Jag har flera kompletta satser med kolvar men vet inte till vilka storlekar. Jag kollar upp det ikväll.
Det låter ju perfekt!

PS.
Jag kan vara svår att nå per telefon just ikväll.
DS.

/Ingvar
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
IngvarB skrev:
2212741 Det låter ju perfekt!

PS.
Jag kan vara svår att nå per telefon just ikväll.
DS.

/Ingvar
Jag kommer inte att kolla förrän inatt typ. Så jag messar dig imorgon när jag får tillfälle.
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
IngvarB skrev:
2212741 Det låter ju perfekt!

PS.
Jag kan vara svår att nå per telefon just ikväll.
DS.

/Ingvar

Sorry!! Jag har ett helt set tydligen med cylinder och kolvar. Jag vill helst inte dela på de om du förstår vad jag menar. Min inventering visade 1168 cylindrar med kolvar, 1260 cylindrar med kolvstas som jag använder själv på min nu, 1394 cylinder och kolvsats, 78mm JE kolvsats samt 1394cc högkomp kolvar med förhöjd mitt. Så tyvärr. Vill du borra upp kan du får köpa 78mm JE kolvar av mig. :)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
man_dizel skrev:
2214644 Sorry!! Jag har ett helt set tydligen med cylinder och kolvar. Jag vill helst inte dela på de om du förstår vad jag menar. Min inventering visade 1168 cylindrar med kolvar, 1260 cylindrar med kolvstas som jag använder själv på min nu, 1394 cylinder och kolvsats, 78mm JE kolvsats samt 1394cc högkomp kolvar med förhöjd mitt. Så tyvärr. Vill du borra upp kan du får köpa 78mm JE kolvar av mig. :)
Tack för inventeringen, jag kommer att köpa nya 75 mm JE.

/Ingvar

Packningsfråga.
Motorn var försedd med stållamellpackning och o-ringade foder (se medskickade bilder).
Skall/kan man använda någon typ av packningmedel (jag ser spår av gammal hederlig "Permatex") ?
Skall man byta o-ringarna? Verkar vara vanlig koppartråd.
Vilken cyliderfotspackning bör man använda 0,5 mm fiberpackning eller den tunnare stålpackningen från 1150?

/Ingvar
 

Bifogat

  • cylinder.JPG
    cylinder.JPG
    116.7 KB · Visningar: 98
  • packning.JPG
    packning.JPG
    107.5 KB · Visningar: 96

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Spolar annat än original?

Ngn som monterat Dyna spolar och som har en smart lösning då ju originalhållarna inte räcker till. Dyna spolarna är ju lite fetare om magen. Hade tänkt hänga dom i en brygga som jag fäster i ramens "öron". Men det finns ju säkert ngn här som redan gjort det hela klart och nått ett bra resultat?

/Uffe
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
IngvarB skrev:
Packningsfråga.
Motorn var försedd med stållamellpackning och o-ringade foder (se medskickade bilder).
Skall/kan man använda någon typ av packningmedel (jag ser spår av gammal hederlig "Permatex") ?
Skall man byta o-ringarna? Verkar vara vanlig koppartråd.
Vilken cyliderfotspackning bör man använda 0,5 mm fiberpackning eller den tunnare stålpackningen från 1150?

/Ingvar
Stålpackning till oringat ??
Normalt har man oringar av stål till kopparpackning, här har de vänt på kalaset...:va

Du kör med högkompkolvar, men frågan är om du behöver oringningen...

Allmänt rekommenderas 1150:ns metallpackning för att eliminera risken för att packningen smulas sönder och sätter igen oljekanalerna.
Men, då du har en moddad motor bör du passa på att kolla squishhöjden som justeras med bottenpackningen, du kanske behöver en annan tjocklek.

Jag brukar dra på ett lager packningsklister på sprayburk innan montering.
Det ska inte behövas, men det känns bra... :rolleyes:
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jag hämtade mina nya JE 10,2:1-kolvar idag. Men tydligen gav mina gamla kolvar ett betydligt högre kompressionsförhållande (se bild). Jag vet inte vad Wiseco hade för kolvar när dessa installerades men idag har dom 10,25:1 och 13,5:1.
Hoppas att den inte kommer att kännas som en moppe nu. Hur mycket mindre effekt ger en kompressionssänkning på 3 steg?

/Ingvar
 

Bifogat

  • kolvar.jpg
    kolvar.jpg
    98.3 KB · Visningar: 95

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
IngvarB skrev:
Hur mycket mindre effekt ger en kompressionssänkning på 3 steg?

Exempel:

cyl_cc: 276.24 * 4 = 1105 cc
bore: 73.00 mm
stroke: 66.00 mm
head_cc: 22.50 cc
gasket_cc: 3.47 cc (0.83 mm)
deck_cc: 1.97 cc (0.47 mm)
dome_cc: -1.15 cc
squish: 1.30 mm

compression: 10.50:1
Old power in HP? 120
Old compression? (enter 11:1 as 11) ?13.5

Oldpower @ 13.50:1 = 120.00
Newpower @ 10.50:1 = 108.51
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
andersbrink skrev:
2225906 Exempel:

cyl_cc: 276.24 * 4 = 1105 cc
bore: 73.00 mm
stroke: 66.00 mm
head_cc: 22.50 cc
gasket_cc: 3.47 cc (0.83 mm)
deck_cc: 1.97 cc (0.47 mm)
dome_cc: -1.15 cc
squish: 1.30 mm

compression: 10.50:1
Old power in HP? 120
Old compression? (enter 11:1 as 11) ?13.5

Oldpower @ 13.50:1 = 120.00
Newpower @ 10.50:1 = 108.51

Tack för det! Det verkar som att vintern får vikas till turbobygge trots allt.
Jag kan nämna att ett kompressionsprov med det gamla kolvsetet gav 18 bar/cylinder med "export-kammar". Får se vad det blir med "lågkomp". En fördel kan väl kanske bli att motorgången blir lite mjukare. Tidigare kändes det verkligen att den var högkompad, men rask var den.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Original tach ihop med Dyna2k ?

Någon som kör med originalintrument och Dyna 2k? Får inta tachen att fungera. Har anslutit min gröna kabel från Dyna härvan direkt upp i instrumentet. Till samma kabelsnutt som originalhärvans svart/gula kabel satt.
Är väl fel? Ska kanske den svart/gula fortfarande månne vara ansluten, även om den nu inte används till spolen.

OriginalCDI:n har ju bara 4 kablar ut där ju den svart/gula från ds matar både spole 2/3 och vidare till tachen. Tänkte koppla Dynans 2/3(har för mig att det är den blå)vidare till tachen. Är det här månne lösningen? Vågar inte riktigt bara, vet inte om jag riskerar att paja Dyna modulen. Den har ju trots allt två avsedda kablar, men tänkte att dom är väl kanske positiva och tachen vill ha negativ puls, som den ju får från originalCDI:n. ( Tog mig mod och provade, tachen hoppade igång jämt och fint tills motorvarvet ändrades och gick ner en aning, då började nålen fladdra, stannade då motorn och kopplade isär igen?)Är ju så nära nu, motorn hoppade ju igång vid första startförsöket efter återmonteringen. Och ska bara synka förgasarna för att sedan kunna ta första provturen:) .En förgasarfråga också föresten, har inspekterat och gjort rent dom (RS38) och ställt in dom enligt manualen. Blandskruven Ska den bara vara ett halvt varv ut från botten som max? Det droppar lite från överfyllnadsdreneringen under gasarna, tänkte att det har ett samband, lr är jag fel ute här. Alltså att "luftskruven" idle pilot screw" heter den väl, inte är utskrvad nog, mycke soppa lite luft?


Har kollat stiften, och alla var snygga o fina utom 4:an som sotar, får väl riva isär gasarna igen :huvet och kolla nålen/arna. Alla parametrar är enligt manualen annars.



/Uffe
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top