Katana och GSX 1100-tråden

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Mike skrev:
2245882 Tackar!! :tummenupp

Närå, den här ska vara strikt original, man ska ta vara på dom få ex. som fortfarande är orörda.
Helt riktigt Tycker jag med att dom som har klarat sig så här långt i livet ska åldras med värdighet :tummenupp
 

Proudfoot

Proudfoot
Gick med
7 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki GSX1100F
Suck..

Ja kan inte annat än instämma när man ser dessa fina Kantanor. Men jag får väl börja ge mig ut att leta efter en själv för att ha till söndags åket.. Grattis till köpet.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Proudfoot skrev:
2247747 Ja kan inte annat än instämma när man ser dessa fina Kantanor. Men jag får väl börja ge mig ut att leta efter en själv för att ha till söndags åket.. Grattis till köpet.

Lär inte finnas många bara, om man strikt räknar originalare som svensk sålda -82:eek:r Jag känner till tre nr5 125 och Kurres förutom den här. Finns kanske max ett tiotal till skulle jag tippa, men det är nog i överkant snarare 5. Ngn med andra åsikter i frågan. Min är ju till största delen original fortfarande om man bortser från att motorn "renoverats" :yoparty Och diverse annat som helt enkelt moderniserats, dock utan att inkräkta på originalstuket. Och som sagt samtliga delar o böcker har jag ju också. Saknar bara en detalj och det är gummisnodden och verktygspåsen med innehåll som hålls fast av den. Innan nostalgin slår över här så vill jag bara tillägga att modellen faktiskt tillverkats fram till 2000. I princip oförändrad. Fast KgK importerade väl bara mod 82-83 till Sverige.

/Uffe
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Som Katana org påpekar så finns det knappast många orginalare kvar i livet, jag har under dom 5-8 åren som jag letat till och från, bara sett den Katanan som såldes på Blocket med 970 mil på mätaren som numer finns i Skåne? för ett par år sedan, då fanns det inga slantar på kontot när det tillfället gavs, så jag kan bara gratulera den nye lycklige ägaren, själv grät man en skvätt.. :gråta

Men denna gång så hann jag fram! :rofl :rofl :rofl

Classic Suzuki Club där jag är medlem har en kille nr 002 som han hittade i Norge, dock borrad till 1168 men förövrigt i bra skick, samt att där ska finnas en till någonstans norrupp i landet.

Jag har ingen aning om hur många som finns kvar som kvalar in hos oss originaltalibaner?
Någon som har koll månne?
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
En liten fråga, verkar som detta är rätt hörn av forumet.
Har gått och köpt mig en gsx 1100e -80 och vill bygga om den lite.
Vill ha en nyare och bättre framgaffel (+ mycket mer)och har kollat runt lite vilka som har samma styrlager. Det finns jätte många men har någon erfarenhet och kanske själv har bytt ut sin? tips motages gärna!! model, vad behöver man modda? mm. :va
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Mares skrev:
2248473 En liten fråga, verkar som detta är rätt hörn av forumet.
Har gått och köpt mig en gsx 1100e -80 och vill bygga om den lite.
Vill ha en nyare och bättre framgaffel (+ mycket mer)och har kollat runt lite vilka som har samma styrlager. Det finns jätte många men har någon erfarenhet och kanske själv har bytt ut sin? tips motages gärna!! model, vad behöver man modda? mm. :va

GSXR 750 tom 95 och GSXR 1100 98 tom har samma styrlager det är bara styrstopparna som måste modifieras.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
va bra...
det är lättast att sno med gsxr 750 bromsar och hjul på en gång då antar jag...
hur e det med baksving då? funkar gsxr 750:s eller finns det fler? håller till i ett lagom begrensad verkstad så några jätte moddar går inte...
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
gixxer_1255 skrev:
2248515 GSXR 750 tom 95 och GSXR 1100 98 tom har samma styrlager det är bara styrstopparna som måste modifieras.

Såg nu att du hade GSXR 1100 87 framgaffel, framfälg, framok, clip-on och styrdämpare... Vill du ge mig ett bra pris så PM mig? :)
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Original tach + Dyna2k

Här är svaret från DynaOnline

"Dear Sir,

Thank you for your interest in Dynatek ignitions. Please find attached the instruction information you might need. This is in a .PDF format and Adobe Acrobat Reader is required to open it. You can download a free version of this software at www.adobe.com/products/acrobat/readstep.html.

Please note that if the factory 2/3 negative lead is reinstalled on to the 2/3 coil, the tachometer signal should be back. The factory tach cannot use the signal sent by the Dyna 2000 module on some of the first years of GS1100E and S models.

If we can be of further assistance, please contact us again.

Sincerely,

Raymond Goshorn

Applications Engineer "

Mao koppla 2/3 minus till tachpulsen..... som vi redan gjort, LR?

/Uffe
 

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Katana1100
Ändra på kattan!!!

Snälla alla där ute som faktiskt har en "riktig" katta.Låt hojarna se ut som det var meningen.Smärre justeringar går väl an men motorbyten,omlackning mm gör inte den stackars katanan bättre.Själv tycker jag att det snarare drar ner intrycket på en sån klassisk skönhet.Fast man är ju partisk(små fel finns ju här också "tack"vare tidigare klåpare som fick hjärnsläpp).
Lev väl och kom upp till oss i norr. :tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
RPM lover skrev:
2250789 Nu börjar det bli mycket "classic"

Ja den här tråden börjar ju stå lite med två ben sas, själv har jag ju ett av varje :D Så jag tänker inte kommentera varken eller. Men det kanske är dags för en Classic tråd. Lr rent av en Katana Club Sweden.... Lr vad?
Skaparen av tråden har ju varit inne på det förr... :tummenupp
Men det är ju klart att Katanan inte helt oförtjänt har alla sina fans just för att den tillfredställer så många behov, allt från drag till classic. Och dom som letar väghållning gör ju sina mer lr mindre desperata försök till att hitta den, just för att hojen är det den är.
En fulländad skönhet :D som MC betraktat.

/Uffe

(Nu stack jag allt ut hakan, men som tur är, synd egentligen, så är det ju inte så många plastraketsfantaster som hittar hit till den här delen av SH)
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Man kan se det så här också:

Hur många vässade, modifierade, ombyggda, vråltrimmade, omlackade, importerade, renoverade Katanor finns kvar i livet här i Svedala?
50 - 100 - 150?
Kanske fler?

Hur många orörda, svensksålda originalare finns kvar?
5-10?

Rent naturligt kommer övervikten av inläggen således handla om div. tips och frågor ang motorer, kanske det bryter av en liten stund att få vila ögonen på ett orört exemplar eller ta del av hur historien en gång började.. :tummenupp
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Jag äger no.122 helt original och svensåld. :yoparty

KatanaMannen



Katana org skrev:
2248167 Lär inte finnas många bara, om man strikt räknar originalare som svensk sålda -82:eek:r Jag känner till tre nr5 125 och Kurres förutom den här. Finns kanske max ett tiotal till skulle jag tippa, men det är nog i överkant snarare 5. Ngn med andra åsikter i frågan. Min är ju till största delen original fortfarande om man bortser från att motorn "renoverats" :yoparty Och diverse annat som helt enkelt moderniserats, dock utan att inkräkta på originalstuket. Och som sagt samtliga delar o böcker har jag ju också. Saknar bara en detalj och det är gummisnodden och verktygspåsen med innehåll som hålls fast av den. Innan nostalgin slår över här så vill jag bara tillägga att modellen faktiskt tillverkats fram till 2000. I princip oförändrad. Fast KgK importerade väl bara mod 82-83 till Sverige.

/Uffe
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Inte är väl megafonen original.... :D

/Uffe


Nä nu tog jag väl i igen hehehe

Bara att ge igen!
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
NJa Uffe,
Det är ett Marshall tidstypiskt tillbehörssystem, kan även skryta med att jag har två originalrör liggande :), båda är givetvis inte till salu...

Kat-Man



Katana org skrev:
2262586 Inte är väl megafonen original.... :D

/Uffe


Nä nu tog jag väl i igen hehehe

Bara att ge igen!
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Katana-mannen skrev:
2268552 NJa Uffe,
Det är ett Marshall tidstypiskt tillbehörssystem, kan även skryta med att jag har två originalrör liggande :), båda är givetvis inte till salu...

Kat-Man

Aj Aj Hela foten i dragspelet, hade man haft förstoringsglaset tillgängligt så hade man ju sett det. Men likafullt O original, men du har ju som jag dubbelpiporna tillgängliga så det får väl vara kvalificernde nog....

Nä till salu är ju näst intill Tabu i sammanhanget hehehehe :tummenupp
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
IngvarB skrev:
2225530 Jag hämtade mina nya JE 10,2:1-kolvar idag. Men tydligen gav mina gamla kolvar ett betydligt högre kompressionsförhållande (se bild). Jag vet inte vad Wiseco hade för kolvar när dessa installerades men idag har dom 10,25:1 och 13,5:1.
Hoppas att den inte kommer att kännas som en moppe nu. Hur mycket mindre effekt ger en kompressionssänkning på 3 steg?

/Ingvar
Kolvarna är sedan en tid monterade och numera också inkörda enligt den brutala metoden (skinnställ på, iväg direkt o.s.v.). Det jag kan notera är att den lägre kompressionen har gett ett lägre vridmoment vid 6-7000 varv/min. Numera vinkar den inte så gärna med framhjulet som tidigare, däremot verkar inte toppeffekten nämnvärt ha påverkats (i alla fall inte vad man rent körmässigt kan avgöra). Jag kör med samma inställning av kammar och tändning som tidigare. Med 13,5:1-kolvarna gick den helt otroligt bra och den som satte ihop den visste uppenbarligen vad han gjorde. En motor är ju en komlicerad luftpump, har någon av er några råd om lämpliga inställningar av kammar och tändning för en 1168-motor med (numera)10,25:1 i komp (flata kovtoppar), export-kammar, standrad-ventiler men med en synbarligen seriöst utförd portning, V&H CO-avgassystem (i princip ett rakt rör) och RS36or.

/Ingvar B
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hjälp! Ventilkåps Ventilationens lock....

Hjälp!

Har ju några frågor här då.

Upptäckte att lilla locket till ventilventilationen har spräckts i ett hörn. Skulle tvätta hojen idag för den skulle in på justering i bänk i morn. Nu blev det inget av då bänken sagt upp sig och lagning pågår.. Ska få en ny tid. Hursomhelst så har jag ju tyckt att jag slagit i en hel del olja(Valvoline 10-40 mineral) dom här första knappa hundra milen efter renoveringen. Motorn har ju varit isär så den bör ju ha varit ganska tom... Och att det drar en del innan ringarna hamnat på plats och tätar ordentligt och allt är injusterat har jag ju betraktat som normalt. Har fyllt i dom fyra liter som jag köpte då jag hämtade motorn. Går ju i 3,6 vid ett normalt olje/filterbyte. Och en knapp halvliter till är ju inte i tokmycket men en del. Vid syn av motorn(hade tänkt kolla stiften)så såg jag att det var lite fukt framtill/upptill på motorn och tänkte först att jag kanske haft för mycket olja i motorn och att det helt enkelt pressats ut en del. Så jag monterade tillbaks centralstödet för att få motorn i vinkel som tillverkaren tänkt nivåavläsningen i oljefönstret för att se hur det stod till. Har stått så i några timmar och fönstret är torrt. Lite olja mao. Och det går tydligen bra att läsa av med båda hjulen på marken, blev ju tveksam här. Kände sedan efter på bultarna som håller ventilkåpan och tyckte att dom satt "löst". Ska givetvis inte sita bergfast eftersom lite flex behövs för materialvidgning varm/kall, men väl löst ändå. Kollade manualen och såg att dom ska dras till 1 kgm. Fram men momenten och nu är det gjort. Det var nu som jag upptäckte det spräckta locket. Hur i he...e :huvet . Finns två möjliga förklaringar. Antingen så fick det vad det tålde vid återmonteringen av motorn, missade nämligen att plocka bort det vid första försöket och det tog i ramen. Fick sig en liten "dunk" i sidan, gjutgods som det är gammalt också. Lr så drog jag kanske bultarna väl hårt efteråt. Kommer inte åt med min "Biltema enklaste sortens momentnyckel" där. Hursom helst så har det ju skvätt ut lite olja, inga mängder dock men en droppe hade hamnat på bensinkranen..!!!! Trodde först att den var läck innan jag konstaterade att det var olja. Ny Pingelkran.
Någon med en vettig förklaring annat än vad jag själv tror. Och någon som har ett lock liggandes? Ska prova epoxy nu... lite provisoriskt. Annars får man väl hoppas att det är en beställbar reservdel. Och att den finns i landet....


/Uffe
 

Bifogat

  • DSC00193.JPG
    DSC00193.JPG
    10.9 KB · Visningar: 429
  • DSC00194.JPG
    DSC00194.JPG
    10.4 KB · Visningar: 428
  • DSC00195.JPG
    DSC00195.JPG
    11.4 KB · Visningar: 425
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top