Katana och GSX 1100-tråden

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Katana org skrev:
2227187 Någon som kör med originalintrument och Dyna 2k? Får inta tachen att fungera. Har anslutit min gröna kabel från Dyna härvan direkt upp i instrumentet. Till samma kabelsnutt som originalhärvans svart/gula kabel satt.
Är väl fel? Ska kanske den svart/gula fortfarande månne vara ansluten, även om den nu inte används till spolen.

OriginalCDI:n har ju bara 4 kablar ut där ju den svart/gula från ds matar både spole 2/3 och vidare till tachen. Tänkte koppla Dynans 2/3(har för mig att det är den blå)vidare till tachen. Är det här månne lösningen? Vågar inte riktigt bara, vet inte om jag riskerar att paja Dyna modulen. Den har ju trots allt två avsedda kablar, men tänkte att dom är väl kanske positiva och tachen vill ha negativ puls, som den ju får från originalCDI:n. ( Tog mig mod och provade, tachen hoppade igång jämt och fint tills motorvarvet ändrades och gick ner en aning, då började nålen fladdra, stannade då motorn och kopplade isär igen?)Är ju så nära nu, motorn hoppade ju igång vid första startförsöket efter återmonteringen. Och ska bara synka förgasarna för att sedan kunna ta första provturen:) .En förgasarfråga också föresten, har inspekterat och gjort rent dom (RS38) och ställt in dom enligt manualen. Blandskruven Ska den bara vara ett halvt varv ut från botten som max? Det droppar lite från överfyllnadsdreneringen under gasarna, tänkte att det har ett samband, lr är jag fel ute här. Alltså att "luftskruven" idle pilot screw" heter den väl, inte är utskrvad nog, mycke soppa lite luft?


Har kollat stiften, och alla var snygga o fina utom 4:an som sotar, får väl riva isär gasarna igen :huvet och kolla nålen/arna. Alla parametrar är enligt manualen annars.



/Uffe

Har samma brobs,får inte min varvräknare heller att funka.
Tror att det skall vara gul kabel.
KOPPLADE SVART/GUL DIREKT PÅ SPOLEN SÅ LÄNGE.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Katana org skrev:
Blandskruven Ska den bara vara ett halvt varv ut från botten som max?

3/4 till 1 varv ut från lätt bottnat brukar bli så fett som gemene man vill ha det. Se upp så att inte en av nålarna är avbrutna eller skadade.

Att förgasarna läcker är default med slitna flottörnålar. Polerar du upp flottörnålarna först med 1200 papper i borrmaskin och avslutar sen med autosol blir de som nya igen.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
andersbrink skrev:
2228121 3/4 till 1 varv ut från lätt bottnat brukar bli så fett som gemene man vill ha det. Se upp så att inte en av nålarna är avbrutna eller skadade.

Att förgasarna läcker är default med slitna flottörnålar. Polerar du upp flottörnålarna först med 1200 papper i borrmaskin och avslutar sen med autosol blir de som nya igen.

Tack!
Höll på igår kväll rev isär gasarna igen kollade allt SÅG inget särskillt. Startade och den går ju bara halvdant på choke, får givetvis bli varm innan jag försöker stänga choken. Spelar ingen roll hur försiktigt jag än stänger så stannar maskin. Ska kolla tändningen i "testmode" nu också. Känns inte rätt nu efter min varvräknartest som jag beskrev tidigare. Hoppas att den dyra tändningen inte fick vad den INTE tålde! Då jag kopplade den som original CDI:n är kopplad mot varvräknaren. Men jag får väl göra som du råder annars. Isär med gasarna igen och polera nålarna. Dom ser iaf hela och fina ut för blåtta ögat. Men det är ju mitt öga som tittar å andra sidan......
Lite frustrerande är det att inte få ordning på grejerna så pass att man kan ta en testrunda, lr kunna köra den till ngn xpert för slutinställning....

/Uffe
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag skulle inte oroa mig för dina 'varvräknarprov'. Dyna2k:n skickar bara ut pulser på sin gröna och gula sladd för tachen att räkna, Dyna:n får inget tillbaka...
Känner du dig osäker är det bara att ta pulserna från ena spolen(originalkopplingen), som Katanapilot.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Biker66 skrev:
2228628 Jag skulle inte oroa mig för dina 'varvräknarprov'. Dyna2k:n skickar bara ut pulser på sin gröna och gula sladd för tachen att räkna, Dyna:n får inget tillbaka...
Känner du dig osäker är det bara att ta pulserna från ena spolen(originalkopplingen), som Katanapilot.

Hmmm jag vet inte hur du läst, men det var ju så jag gjort. Och tachen startade ju och gick jämt och fint i 15 s. Sedan gick ju motorvarvet ner och mätaren började fladdra... Har precis kollat tändningen i testmode. Gnistar fint på alla 4. Är i garaget nu(ja datorn är här)och ska starta motorn igen nu. Är väl gasarknas förmodligen. Har skruvat om pilotskruven upp och ner lätt i botten, sedan upp 3/4 som Brinken rådde. Vid koll av stiften nyss så var fortf 4:an lite sotig. Men som sagt hojen har ju bara velat gå med choke so far. Har inte fått den att gå utan.

Hjälp!
Vill ju ut i det fina vädret...

/Uffe



Jaha... Hemma igen efter lite hit o lite dit, blev 24mil :D . Ska låta ngn expert ställa in den fullgott, enda som är kvar och besiktningen förståss :banana
 
Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
mmm, så nu e den besiktigad. :) Enda anmärkningen var att lampan pekade lite för högt, men det fixade sig när jag höll in frambromsen och puttade framåt :) hehe. Då var det väl ara ut o köra. Måste fixa mjukade bakdämpare dock. :) Eller lämna in min för renovering. Fram e väl bara lite renovering eller något justeringsskruv antar jag. :)
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Det har blivit dags att byta ut avgassystemet på GSX:en.
Har ni några tips vilket 4-1 vad man ska välja ?

Enklast:
- Handla på sig ett V&H Megaphone från Motospeed.

Önsketänk:
- Ett modernt system i rostfritt med separat dämpare.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
man_dizel skrev:
2235527 mmm, så nu e den besiktigad. :) Enda anmärkningen var att lampan pekade lite för högt, men det fixade sig när jag höll in frambromsen och puttade framåt :) hehe. Då var det väl ara ut o köra. Måste fixa mjukade bakdämpare dock. :) Eller lämna in min för renovering. Fram e väl bara lite renovering eller något justeringsskruv antar jag. :)

Vilken station? Ska bes i morrn...

/Uffe

Mikael_1150 skrev:
2235619 Det har blivit dags att byta ut avgassystemet på GSX:en.
Har ni några tips vilket 4-1 vad man ska välja ?

Enklast:
- Handla på sig ett V&H Megaphone från Motospeed.

Önsketänk:
- Ett modernt system i rostfritt med separat dämpare.

MS har väl CO system oxå, om du frågar. Tror väl att det är sep ljuddämpare på den, men rostfritt... Tror inte det.

/Uffe
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Mikael_1150 skrev:
2235619 Det har blivit dags att byta ut avgassystemet på GSX:en.
Har ni några tips vilket 4-1 vad man ska välja ?

Enklast:
- Handla på sig ett V&H Megaphone från Motospeed.

Önsketänk:
- Ett modernt system i rostfritt med separat dämpare.


MEGAFON
:yoparty
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Katana org skrev:
2235620 Vilken station? Ska bes i morrn...

/Uffe



MS har väl CO system oxå, om du frågar. Tror väl att det är sep ljuddämpare på den, men rostfritt... Tror inte det.

/Uffe
Rissne, De är grymt hjälpsamma. Jag påpekade att det fanns risk för mycket ljud från ljuddämparen, Han bara log o sa att de ska låta högt. hehe.
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Tjena!!

Är det någon som vet om R1 sving och gafflar passar till Katana chassie? Jag har planer på att bygga om en orginal katana till nåt annorlunda. :) Tips någon?
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
man_dizel skrev:
2242482 Tjena!!

Är det någon som vet om R1 sving och gafflar passar till Katana chassie? Jag har planer på att bygga om en orginal katana till nåt annorlunda. :) Tips någon?

R1ans styrlager passar inte Katanan utan modifiering.
Enklaste sätter att montera en R1 gaffel på en Katana är att skaffa en GSXR 750 90-95 gaffelkrona då behöver du bara göra nya styrstoppar och r1 benen passar i kronorna, sedan så kan det bli lite problem vid fram hjulet då R1 kronorna och GSXRkronorna har olika cc-mått mellan gaffelbenen.
Svingen är för bred vid svingbultan så där måste den modifieras. Men allt går det är bara olika mycket jobb som krävs.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nyss hemkommen från Västerås efter att ha åskådat första dagens körningar på 201 meters strippen där. Jag säger bara Andersson Tuuuurrrrbooo. Vilket jä..la drag. Bara två gammel GSX:er annars i startfältet. En Katana och en E. Tror att Katanan var en Lindesbergare? Bra fart på den med. Annars så impade tjejerna en del med Roos sammambo i spetsen. Bra väder var det också, så näsan blev allt lite röd på kuppen. Lyckades med att klanta till det då jag skulle åka därifrån, pinsamt :huvet . Järnklumpen som jag satt i skivan fram som skulle förhindra ev klåfingriga typer från att rulla hojen min därifrån. Den glömde jag liksom bort av bara farten. Nu var det ju parkerat på en äng så det enda som hände var att jag tryckte av vajern till hastighetsmätaren. Finns ju nya att sätta dit... Har ju hört talas om det här, och nu har ju även jag lyckats. Annars en toppendag och motorn har väl snart rullat en 70 mil sedan renoveringen. Går ju bra, men inte perfekt, inte riktigt rent. Men jag har ju bara grovinställt gasarna och tändningen är orörd. Men "läkartid" är beställd så det ordnar nog till sig. :yoparty

/Uffe
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Katana org skrev:
Jag säger bara Andersson Tuuuurrrrbooo. Vilket jä..la drag.

Hur gick det i kvalet till Stans Snabbaste Turbo? Jag var tvungen att dra lite tidigare, klarar värmen jäla taskigt, bi-effekt av överträningen i vintras. I morrn får jag ta med mig blomspruta med vatten och svalka mig för å överleva räjset.

/tack gode gud för att min bil har AC
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
andersbrink skrev:
2243551 Hur gick det i kvalet till Stans Snabbaste Turbo? Jag var tvungen att dra lite tidigare, klarar värmen jäla taskigt, bi-effekt av överträningen i vintras. I morrn får jag ta med mig blomspruta med vatten och svalka mig för å överleva räjset.

/tack gode gud för att min bil har AC

Forskar i saken, höll inte reda på resultaten då jag åkte därifrån, men har en löpare som campar. han kanske har bättre koll än jag. Återkommer isf.

/Uffe
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
andersbrink skrev:
2243551 Hur gick det i kvalet till Stans Snabbaste Turbo? Jag var tvungen att dra lite tidigare, klarar värmen jäla taskigt, bi-effekt av överträningen i vintras. I morrn får jag ta med mig blomspruta med vatten och svalka mig för å överleva räjset.

/tack gode gud för att min bil har AC

runda1 G.J M.L P.A

A.B 6.063 202.05

P.A 6.055 199.25

första rundan i morgon Brink vs Leif Wad

andra P.A vs Chrille Westerlund

/Uffe
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Halloj alla Oldschooldiggare!

Tänkte dela med mig av GLÄDJEN av att också nu få sålla mig till den skara av hojåkare som har insett att Katana är da shit! :yoparty

Eftersom man själv var med på den tiden det begav sig på Kistarakan på 80-talet och såg pastellkatanorna köra ifrån allt och alla så blev man ju givetvis influerad.
Tanken på att hitta någon hoj har sedan dess legat och malt i bakrunden medans man far fram på hojar utav modernare snitt.

Dock så har man genom åren insett att Katanor, det finns det ganska gott om, trimmade eller på annat sett moddade, fanns det verkligen några oskruvade, ovurpade, original kvar?
Sådär som dom såg ut INNAN folket började skruva, svaret var ganska snabbt givet; nej
Och lika givet var det att en sådan ska man ju ha!

Jag är vad man i kretsarna kallar en originaltaliban :3freak

Så helt plötsligt dök det upp en hoj, det var bara att haka på släpet och åka och hämta pärlan så den fick komma "hem" igen, då den i sin ungdom rullade på Sveavägen.

Lite kort om den då:
- 82 års modell, gått 2500 mil, No 95, alla dokumentation fanns med såsom komplett besiktningshistorik, servicebok, kvitton mm, även hade föregående ägare tagit fram kopior på ägarbytena.

Det enda som jag hittat som inte varit original var 3 st skruvar samt 2 muttar vilket snabbt löste sig med en beställning hos MC-shopen i Karlstad, däcken var ifrån 92 så dessa byttes snabbt ut mot tidsenliga Metzeler Lasertec!

Det satt på ett ruttet V&H 4-1 system då en av ägarna sågat sönder originalsystemet för bättre ljud, men det följde med ett ouppackat originalsystem som inköptes 92, enl uppgift är just detta bland det svåraste att hitta enl MC-shopen då en engelsman köpte upp hela lagret för ca. 5 år sedan.
Förövrigt allt orört, drivpaket, slangar (som förövrigt var i mkt gott skick)

Efter en halv tub autosol och lite polish så har den återfått sin forna glans och jag behöver väl inte överdriva att man har ett gigantiskt leende när man är ut och far.. :rofl

Slänger in en liten bild på pärlan:
 

Bifogat

  • IMG_0357 (Medium).JPG
    IMG_0357 (Medium).JPG
    103.5 KB · Visningar: 186

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Mike skrev:
2245732 Halloj alla Oldschooldiggare!

Tänkte dela med mig av GLÄDJEN av att också nu få sålla mig till den skara av hojåkare som har insett att Katana är da shit! :yoparty

Eftersom man själv var med på den tiden det begav sig på Kistarakan på 80-talet och såg pastellkatanorna köra ifrån allt och alla så blev man ju givetvis influerad.
Tanken på att hitta någon hoj har sedan dess legat och malt i bakrunden medans man far fram på hojar utav modernare snitt.

Dock så har man genom åren insett att Katanor, det finns det ganska gott om, trimmade eller på annat sett moddade, fanns det verkligen några oskruvade, ovurpade, original kvar?
Sådär som dom såg ut INNAN folket började skruva, svaret var ganska snabbt givet; nej
Och lika givet var det att en sådan ska man ju ha!

Jag är vad man i kretsarna kallar en originaltaliban :3freak

Så helt plötsligt dök det upp en hoj, det var bara att haka på släpet och åka och hämta pärlan så den fick komma "hem" igen, då den i sin ungdom rullade på Sveavägen.

Lite kort om den då:
- 82 års modell, gått 2500 mil, No 95, alla dokumentation fanns med såsom komplett besiktningshistorik, servicebok, kvitton mm, även hade föregående ägare tagit fram kopior på ägarbytena.

Det enda som jag hittat som inte varit original var 3 st skruvar samt 2 muttar vilket snabbt löste sig med en beställning hos MC-shopen i Karlstad, däcken var ifrån 92 så dessa byttes snabbt ut mot tidsenliga Metzeler Lasertec!

Det satt på ett ruttet V&H 4-1 system då en av ägarna sågat sönder originalsystemet för bättre ljud, men det följde med ett ouppackat originalsystem som inköptes 92, enl uppgift är just detta bland det svåraste att hitta enl MC-shopen då en engelsman köpte upp hela lagret för ca. 5 år sedan.
Förövrigt allt orört, drivpaket, slangar (som förövrigt var i mkt gott skick)

Efter en halv tub autosol och lite polish så har den återfått sin forna glans och jag behöver väl inte överdriva att man har ett gigantiskt leende när man är ut och far.. :rofl

Slänger in en liten bild på pärlan:



Grattis :) Såg annonsen på Blocket jag med.... Få se nu hur länge du kan hålla fingrarna borta. Köpte ju ett liknande ex som ditt. Några fler mil och kanske inte i samma puts som ditt. Men allt i original t om med handtaget för centralstödet fanns kvar, och alla papper. Lovade mig själv att så skulle den förbli :lol Den är lagom moddad nu :yoparty Ser ju helt original ut givetvis. Vid en hastig titt....

/Uffe
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Tackar!! :tummenupp

Närå, den här ska vara strikt original, man ska ta vara på dom få ex. som fortfarande är orörda.

Jag kör till vardags GSXR 1000 så den här blir det söndagsåka med och lukta på blommorna :hihi

Slänger upp en liten skymmningsbild där rejjsen gjordes upp i Stockholm på 80-talet, som sagt, det tog 20 år för pärlan att få komma hem igen till Kistarakan.. ordet är nostalgi..:yoparty
 

Bifogat

  • IMG_0366 (Medium).JPG
    IMG_0366 (Medium).JPG
    87 KB · Visningar: 163
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Mike skrev:
2245882 Tackar!! :tummenupp

Närå, den här ska vara strikt original, man ska ta vara på dom få ex. som fortfarande är orörda.

Jag kör till vardags GSXR 1000 så den här blir det söndagsåka med och lukta på blommorna :hihi

Slänger upp en liten skymmningsbild där rejjsen gjordes upp i Stockholm på 80-talet, som sagt, det tog 20 år för pärlan att få komma hem igen till Kistarakan.. ordet är nostalgi..:yoparty

Lycka till!

/Uffe


PS Mina originaldelar är ju konserverade :D DS
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top