Katana och GSX 1100-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
andersbrink skrev:

Ok tack!
Har ju inget att värma upp med bara, och är väl inget vidare på lödning överhuvudtaget. Får alltid till en "kalllödning" så fort jag ger mig på elektronik. Hur mycket jag än har tränat.... :huvet Har en annan fråga då du ändå är på tråden. Har ett par stift bilder här. Berätta vad du ser. Dom ligger i tur o ordning med nr:1 från vänster. Har ju inte fått tändningen justerad än, och har inte gett mig på det själv heller. Har lite knäpp i krökarna vid kall till halvvarm, och lite poff i dämparen vid avslag. Var ju lite nyfiken på det här det var ju därför jag upptäckte det här andra i kväll. Skulle ju bara kolla stiften.
Alltså 1 och 4 är bruna åt det aningen fuktiga hållet(hojen har stått en vecka)och 2-3 gråsvart elektrod o vit isolator. Har justerat ner accpumpen i kväll får se vad det ger för resulatat i morn. Verkar som om 2-3 får lite soppa och 1-4 aningen mycket. Eller?
 

Bifogat

  • DSC00200.JPG
    DSC00200.JPG
    34.9 KB · Visningar: 102
  • DSC00201.JPG
    DSC00201.JPG
    34.7 KB · Visningar: 86
  • DSC00202.JPG
    DSC00202.JPG
    34.1 KB · Visningar: 98

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Katana org skrev:
Berätta vad du ser.

Eftersom du inte berättar hur du hade kört hojen innan du slog av motorn så går det bara att konstatera att 2/3 går lite klent. Om det är tomgångsskruven, trottelnål, lågfartsmunstycke, flottörnivå eller huvudmunstycke går därför inte att säga. Ax-pumpen har öht inget med saken att göra och för att förenkla en förgasarjustering bör du koppla bort ax-pumpen helt.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
andersbrink skrev:
2272471 Eftersom du inte berättar hur du hade kört hojen innan du slog av motorn så går det bara att konstatera att 2/3 går lite klent. Om det är tomgångsskruven, trottelnål, lågfartsmunstycke, flottörnivå eller huvudmunstycke går därför inte att säga. Ax-pumpen har öht inget med saken att göra och för att förenkla en förgasarjustering bör du koppla bort ax-pumpen helt.

Jag hade varit ute på en runda kört några mil, så motorn var varmkörd s.a.s. Men att inte accpumpen har med det att göra det vet jag, var väl lite luddig där. Berättade bara (av ngn anledning) att jag ändrat på justeringen av den begränsat den lite mer. Innan motorn stängdes så hade jag ju kört genom villaområdet, mao puttrat fram och gjort en sedvanlig puff med högernäven innan jag vred av tändningen. Så den hade väl gått på lågfartsdelen sista minuterna. Men strax innan hade jag ju hissat lite :) . Men min fråga var väl egentligen om det kan ha ngt att göra med det trasiga locket, om det är onyttigt att köra omkring med det. Limmade ju igår och ska återmontera idag. Hade ju hunnit göra innan du han tipsa om lödningen. Tänkte på tjuvluft. Nu är ju locket i sig ett ventilatinshål, men det är ju ur en bestämd punkt, och den är ju ansluten till en spillburk. Har ju som jag sa haft lite knäpp/snäpp ljud liksom framifrån motorn. Låter som det kom ifrån kröken. Har tänkt att den "spikar"=tändinställning. Har ju bara hört det under körning så jag har ingen bättre beskrivning. Och att det poffar lite vid avslag och ngn gång även vid jämn körning runt 4k. Det var väl det som jag härledde min ändring av accpumpen. Men vad vet jag, bara massa gissningar egentligen. Det var ju därför jag passade på att fråga dig.

/Uffe
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Katana org skrev:
Jag hade varit ute på en runda kört några mil, så motorn var varmkörd s.a.s.

Det du ser på stiften i din bild är trottelnålarnas inställning. Höj nålarna på 2/3 ett eller två snäpp efter att du har konstaterat att den inte drar tjuvluft.
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Katana org skrev:

Angående stiften, 1+4 och 2+3 med olika färg.
Jag råkade ut för något otrevligt (och dyrt). Jag brände hål i treans kolv (med en massa följdverkningar) pga att kåpan över tändningen lossnade och kickade till pickup'en för 2+3:an. Dessa två cyllar tände alltså alldeles för sent och blev överhettade med hål som följd :( .
Med andra ord, det kan ju även vara ide att kolla detta.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jä..a AvA. Brukar ju inte anlita dom mer än nödvändigt. Men nu blev det så för att dom ligger närmast och framförallt sa att dom hade min kåpa på hyllan. Åkte dit glad i hågen och visst dom hade ett lock men killen hade tittat på fel bild. Det dom hade var ett lock från en tidigare motor! Finns ju hos KgK och kommer till i början av nästa vecka. Men en onödig bilresa*1,3 liter milen blev det. Lelles hade inte heller på hyllan anm: Limmet har härdat så nu ska det gamla locket dit. Men om jag förstår herrarna rätt då så finns det en möjlighet att den drar tjuvluft från "skadan" på locket? Och att det är dom två närmsta cyllarna som drabbas av det, logiskt. Å andra sidan så är ju tändningen bara grovinställd av Ove på MS 33 grader. Inget jag rört ännu då jag inte känner mig helt säker på området. Utan har bara labbat med att använda dom två första lägena på CDI:n. Normalfallet enligt Dyna manualen är ju en pickupinställning på 35-40 grader. Och 1168 10.2 WebCam168 är väl bara ngt värre än det? Men eftersom 1-4 ser bra ut och gasarna är identiskt inställda(så gott det bara går med blotta ögat)så lutar det väl kanske åt tjuvluft om det nu var möjligt den här vägen?
Men fan vet om man vågar fortsätta på egen hand här nu, blev ju lite skrämt av Zeros cenario? Grejjerna är ju nya o dyra....

/Uffe
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ditt skadade lock påverkar inte förbränningsrummen, det enda du får är förbättrad vevhusventilation med oljeslabb som negativ bieffekt :)
(Tips: Hör med min granne, andersson turbo, om han kan tänka sig att sömma ihop ditt lock)

33 grader är snällt och bra, det kan du experimentera vidare med senare.
Har för mig att jag kör med kurva 2, kan kolla om du vill.

Dina stift kommer se jättefina (lika) ut efter Brinks fix, alternativt monterar du ett steg större huvudmunstycken på 2,3.
Det är en vanlig fix speciellt på luftkylda motorer.
Tanken är att mittencyllarna på dessa går varmare pga mindre kylning, den fetare blandningen kompenserar detta.
Vissa modeller kommer tom bestyckade på det viset från fabrik.
(Har aldrig sett jämnare färg på stift än efter jag gjorde den modden...)
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ok tack!
Som vanligt dyker Biker upp som gubben i lådan och reder ut begreppen:D Som sagt gasarna är ju så identiska dom kan bli just nu. Hade tänkt justera (feta) till tomgångskretsen med tomgångsskruven, tänkte att det är väl då den behöver mest kylning av bränslet. Än då man fläskar på. Och att dom sista minutrarna innan senaste turen var ju just sådan körning därav färjen, förmodade jag. Skönt att höra att inte det trasiga locket spelar ngn roll i af, har ju limmat och ska sätta tillbaks det nu, och nytt är beställt med ny packning. Tänkte även spänna gasarnas returfjäder så man får den där resoluta stängningen av trotteln. Sitter ju i mittläget nu, ett jä..a pill bara. Kör ju med 130 munstycken nu och har bara 135 tillgängligt, det blir väl två steg på munstycke. Så blir det ngn justering där lutar det väl åt att höja nålen. Är väl kanske mer rätt också då det är där man ligger mest och kör. Alltså mellanregitret av gasarna, är ju novis men så går min tanke i af. Provade läge två på CDI:n för att försöka komma tillrätta med det där snäppljudet från krökarna/framifrån motorn. Och det hade väl vart konstigt kanske för om jag fattat det rätt så är skillnaden mellan lägena att man flyttar kurvan i varvtalsområdet? Men var ju värt ett försök. Ok Biker hur är din tändning ställd? Grader och läge på CDI:n. Vi har väl snarlika motorer fast din är större, hehehehe
Tack för svaret så länge!
Är du på södersidan stan ngn dag och har ett par minuter över så gör det ju inget om du kommer förbi och "lyssnar"........

/Uffe
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Gjorde som Brinken tipsade om, höjde nålarna på 2/3 och vipps så har stiften samma fina färg. Blev ju en kortare tur bara(ett par tre mil)då ju "locket" eller snarare kombinationen med den dåliga packningen spottar ur sig olja. Men jag hann iaf dra en ordentlig "varvning" av motorn, drar riktigt fint 6k+:D. Men har ju fortfarande dom där poffarna i systemet på mellangas(mest). Snäppen hördes inta av idag, däremot frustar den till ngn gång ibland från insugssidan(vänster sida)har kollat luftläckor men kan inte hitta ngt. Gummina sitter som dom ska och är hela. Är ju inte så ofta dock. Men har en fråga innan jag ger mig på det. 38:eek:rna är ju originalbestyckade med 135, jag har ju gått ner till 130 efter tips. Men eftersom nålarna är max uppe på 2/3 och näst högst på 1/4 och jag ju fortfarande har lite avgaspoffar kvar på mellan/nålgas. Som expriment med att komma från poffarna så tänkte jag att man går upp till 135:eek:rna igen och sänker nålarna.
Frågan är ju då om jag tänker rätt? Lr ska jag ta trampcykeln och dra:D

Kan ju inte prova på en gång nu(vill inte kladda mer med olja)så därför hamnade man ju här på SH och kan ju alltid passa på o slänga ur sig frågan innan man ger sig på o pillar med gasarna. Som iofs är väldigt pillvänliga. Kan ju nästan göra allt med bryggan kvar på hojjen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Katana org skrev:
Som expriment med att komma från poffarna så tänkte jag att man går upp till 135:eek:rna igen och sänker nålarna.
Frågan är ju då om jag tänker rätt? Lr ska jag ta trampcykeln och dra:D

Huvudmunstycket gör noll och intet för smällarna. Flottörhöjden 17 mm har stor inverkan. Om den poffar när motorn är kall är det helt normalt. Knasarna ska ställas in för att gå bra med en varm motor, inte kall.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
andersbrink skrev:
2275242 Huvudmunstycket gör noll och intet för smällarna. Flottörhöjden 17 mm har stor inverkan. Om den poffar när motorn är kall är det helt normalt. Knasarna ska ställas in för att gå bra med en varm motor, inte kall.

Jo jag vet, men det är ju när motorn har gått en stund och blivit varm. flottörerna står så exakt 17mm som det bara går. Gjorde ju grundinställningen enligt manualen. Tänkte bara att man kunde s.a.s vidga spannet på inställningsmöjlighet eftersom ju nålhöjden är nyttjad till max på 2/3 nu. Att huvudmunstycket har betydelse först den sitsta kvarten av trotteln vet jag ju. Men jag spann väl vidare på Bikers resonemang med att köra större munstycken på dom inre i.s.f att höja nålen.
Men tack för svaret, då vet jag att jag inte behöver mådda åt det hållet :tummenupp
/Uffe
 

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Landskrona
Hoj
Moto Martin, Katana
Katana org skrev:
2275262 Jo jag vet, men det är ju när motorn har gått en stund och blivit varm. flottörerna står så exakt 17mm som det bara går. Gjorde ju grundinställningen enligt manualen. Tänkte bara att man kunde s.a.s vidga spannet på inställningsmöjlighet eftersom ju nålhöjden är nyttjad till max på 2/3 nu. Att huvudmunstycket har betydelse först den sitsta kvarten av trotteln vet jag ju. Men jag spann väl vidare på Bikers resonemang med att köra större munstycken på dom inre i.s.f att höja nålen.
Men tack för svaret, då vet jag att jag inte behöver mådda åt det hållet :tummenupp
/Uffe

Uffe, oroa dej inte så mycke för din cyklen, stoppa in öronproppar för att undvika puffar, tickande och annat oljud från motorn.GSX-motorn är skottsäker så ta och kör din fina hoj så mycke du kan nu när det är sommar.
Skruva kan du gör hela vinten :tummenupp
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Kan ni tipsa om en vettig motorolja till GSX:en?

Jag har använt Castrols helsyntetiska GPS 10W-40 efter rekommendation från en
av Castrols representanter. Jag tycker dock att oljeförbrukningen är hög och jag
misstänker att valet av olja är en bidragande orsak. Motorn är nyligen genomgången
med nya ventilstyrningar och tätningar, nya ringar etc.

GPS kan nog vara bra till en modern vattenkyld motor men till GSX:en som har relativt
stora spel i motorn borde det finns bättre alternativ, eller?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
GSRecycle skrev:
2275276 Uffe, oroa dej inte så mycke för din cyklen, stoppa in öronproppar för att undvika puffar, tickande och annat oljud från motorn.GSX-motorn är skottsäker så ta och kör din fina hoj så mycke du kan nu när det är sommar.
Skruva kan du gör hela vinten :tummenupp

Tackar!
Jo köra ska jag (och gör) det är väl bara perfektionisten i mig som vill få till det. Och går, jo det gör den som bara den. Inväntar det nya locket bara så man slipper oljekladdet.

Mikael_1150 skrev:
2275402 Kan ni tipsa om en vettig motorolja till GSX:en?

Jag har använt Castrols helsyntetiska GPS 10W-40 efter rekommendation från en
av Castrols representanter. Jag tycker dock att oljeförbrukningen är hög och jag
misstänker att valet av olja är en bidragande orsak. Motorn är nyligen genomgången
med nya ventilstyrningar och tätningar, nya ringar etc.

GPS kan nog vara bra till en modern vattenkyld motor men till GSX:en som har relativt
stora spel i motorn borde det finns bättre alternativ, eller?

Har hört det där om helsyntetens förträfflighet, och just Castrol är väl bara dyrt om man lyssnar till dom flesta. Men drar olja, det gör den oavsett. Nu är ju min ganska nyligen ihopsatt, rullat knappt 100 mil. Men allt är s.a.s nytätat. Och jag kör med mineral 10/40, just nu Valvoline. Har väl slagit i 4,5 liter tills nu.... Möjligt att man får ner förbrukningen med en kylare, men det är bara en gissning från mig. Men som sagt så många experter här som säkert har ett mer vetenskapligt utlåtande i saken:D

/Uffe
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Slänger ut en fråga om det är någon som vet vad en katana 82a är godkänd för effekt och vridmoment av fabrikanten(ostrypt)pga att jag ska försöka typa min med turbo. :confused:
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Vet någon om tankgivaren på en gsx1100 -80 arbetar mellan 0-100 ohm?
och är diametern på org. gaffelbenen 37mm? (har inget skjutmått, men har försökt mäta blev då 37 mm)

:va / tacksam försvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Mares skrev:
2286242 Vet någon om tankgivaren på en gsx1100 -80 arbetar mellan 0-100 ohm?
och är diametern på org. gaffelbenen 37mm? (har inget skjutmått, men har försökt mäta blev då 37 mm)

:va / tacksam försvar

Katanans tunna original pinnar är iaf 37mm. Räcker gott!

Har funderat på att byta/komplettera tachen.... tips. Varvräknaren lever sitt eget liv nu efter bytet till Dyna 2k. Så det vore perfekt med ngt både snyggt och väl fungerande, tillsammans med Dynat?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
KatanaKurre skrev:
1920547 Här är bilden jag menade! Fast man ser ju inte hur det är gjort, bara att dom är på plats. Det enda problemet är att R1:ans hel & halvljus omkopplare inte kopplar om mellan hel och halv, den kopplar bara på och av hellyset och halvlyset lyser hela tiden. Men den saken går att ordna med ett relä, om man nu vill att dom inte ska lysa samtidigt.

Vad är det här för instrument, kan ju inte se vad det står..? Gillar ju egentligen inte digitalt... Men formatet är ju snarlikt originalet.... En vettig kompromiss.

/Uffe
 

Bifogat

  • PICT0921b.JPG
    PICT0921b.JPG
    16 KB · Visningar: 241

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Katana org skrev:
2287760 Vad är det här för instrument, kan ju inte se vad det står..? Gillar ju egentligen inte digitalt... Men formatet är ju snarlikt originalet.... En vettig kompromiss.

/Uffe
Den är från Acewell. Jag har en likadan, kommer från http://www.lqt-racing.se/
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top