Katana och GSX 1100-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Proudfoot skrev:
jag vill inget annat en ha det bästa till min GSX1100.

Med rullagrad vevaxel duger vilken MC-olja som helst. Har du tomgången på 1300+ varv räcker kamaxlarna väldigt länge - de är väl det enda som slits av för kass och tunn olja.
 

Flamman

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki 1700 metanol turbo funnybike
Proudfoot skrev:
2336489 Tjena, Nu kommer jag till frågan som ni antagligen gap garvar åt. Har letat i tråden angående motorolja för jag vill inget annat en ha det bästa till min GSX1100. Jag har förstått att det bästa är en bra mineralolja 10/40 ? har jag uppfattat era inlägg rätt. :confused: Men det var jag än letar, tyvärr har jag ingen orginal manual till min lilla MC utan bara Chelstons men där fann jag heller inte hur många liter det går åt vet ni ?

Sedan har jag en luring.
Cycklen voblar. :huvet Pådrag mellan 160 (opps) och uppåt så sätter den i gång att vobla... Mina frågor llyder då. (Har kollat styrlagrena dom är perfecta.) Efter pådraget blir den stabil igen.. Eh så har jag kollat att den är i spår och det var den.

Bak har jag Metzel däck fram Avon ett nytt touring race, kan det bero på fabrikats skillnad ?

Kan det bero på packväskorna ?

Eller skall jag montera gaffel stabilisator ?

MVH

Kolla swing Lagrena dom brukar glappa upp prova först att dra åt
Motul oljan är den mest extrema oljan till domdär motorena
har kört med 90 mm kolvar och 16-1 i komp i 5 säsonger utan problem med axeln.

Mares skrev:
2297296 Vet någon vem som kan renovera en gsx1100e motor i mellan sverige?
kostar ca? Är inget direkt fel på motorn, går bra och startar lätt. något litet missljud men det är väl den modelen efter 7500 mil.
Ska riva ur motorn i höst och tänkte då att det är lika bra då allt annat ska fixas.
tack för alla svar tidigare.
Börja med att kolla koplingskorgen och bultarna till startkransen
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Jag körde med Bel-ray´s race mineral oljan i min Katana när det begav sig.

-Flamman
Har du dina grejor kvar eller har du sålt dom? (lite nyfiken om det var dina gamla grejor jag körde med i såna fall)
 

Proudfoot

Proudfoot
Gick med
7 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki GSX1100F
andersbrink skrev:
2336671 Med rullagrad vevaxel duger vilken MC-olja som helst. Har du tomgången på 1300+ varv räcker kamaxlarna väldigt länge - de är väl det enda som slits av för kass och tunn olja.

Nja tomgången ligger närmare 2000 ? tycker själv att det är lite högt har för sökt att skruva ner den lite men, tomgångssruven går bara i luften vid 2000 varv. (orginalförgasare från en Kantana 82) Betyder det att jag bör ställa luft kontra soppa blandning ??

Motul olja sagt och gjort men jag finner inget liter antal annat än 10/40 vid på fyllningen.

Flamman skrev:
2336869 Kolla swing Lagrena dom brukar glappa upp prova först att dra åt
Motul oljan är den mest extrema oljan till domdär motorena
har kört med 90 mm kolvar och 16-1 i komp i 5 säsonger utan problem med axeln.

Är det glapp i sidled jag skall kolla efter eller i själva lager rören ?
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Min gsx 1100 -80 börjar oxå woobla när man kommer just upp i 160 om man gasar friskt. Slutar man gasa oc hhåller samma hastighet så slutar den woobla Har kollat alla mina lager och de är ok. Börjar tro själv att gsx är den modelen som wobblar vid 160 helt enkelt.
Montera en styrdämpare...:tummenupp
 

Flamman

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki 1700 metanol turbo funnybike
RPM lover skrev:
2337179 Jag körde med Bel-ray´s race mineral oljan i min Katana när det begav sig.

-Flamman
Har du dina grejor kvar eller har du sålt dom? (lite nyfiken om det var dina gamla grejor jag körde med i såna fall)
allt är sålt till förmån för ett framtida nitromonster
 

Flamman

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki 1700 metanol turbo funnybike
Proudfoot skrev:
2338241 Nja tomgången ligger närmare 2000 ? tycker själv att det är lite högt har för sökt att skruva ner den lite men, tomgångssruven går bara i luften vid 2000 varv. (orginalförgasare från en Kantana 82) Betyder det att jag bör ställa luft kontra soppa blandning ??

Motul olja sagt och gjort men jag finner inget liter antal annat än 10/40 vid på fyllningen.

3,5 liter om jag inte minns fel men kolla fönstret när du fyllt på

Är det glapp i sidled jag skall kolla efter eller i själva lager rören ?

dra i bakhjulet i sidled då ska det vara helt stumt
när vi busade böt vi alla lager varje säsong om vi inte krachade
det var vanligare.

RPM lover skrev:
2338442 Då var det nog inte dina grejor jag köpte av Tony S för nåt år sedan.
Tony från åland köpte rubbet av mig 97
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Flamman skrev:
2338443 dra i bakhjulet i sidled då ska det vara helt stumt
när vi busade böt vi alla lager varje säsong om vi inte krachade
det var vanligare.


Tony från åland köpte rubbet av mig 97

Då var det dina grejor jag köpte. 1685 cylinderna var cool inte mycket spejs kvar.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Mares skrev:
2338297 Min gsx 1100 -80 börjar oxå woobla när man kommer just upp i 160 om man gasar friskt. Slutar man gasa oc hhåller samma hastighet så slutar den woobla Har kollat alla mina lager och de är ok. Börjar tro själv att gsx är den modelen som wobblar vid 160 helt enkelt.
Montera en styrdämpare...:tummenupp

Ok guys!

Kör ju iofs Katana men är ju i grunden den samma... Tror nog att ngt är galet i era fall. Blandning av däck, dåliga lager etc... Min går spikrakt hur jag än gasar, o den börjar ju dra friskt från 5k och uppåt:yoparty . Har ju urtaskig väghållning i övrigt då vägen svänger(jämfört med dagens hojar)men vet man om det så blir man ju inte heller överraskad:D . Bara o gasa ju, o hålla i styret ordentligt. Studsade friskt i kuperingen på Bogan sist... Körde med en styrdämpare sist det begav sig, säs -83(undrar om det finns ngn passande ny nu?), och det efter att ha åskådliggjort min polares avåkning pga vobbel i hög hastighet på motorväg! Men det hela slutade väl med tanke på omständigheterna. En minneslucka o en bruten käke!
Börjar den vobbla vid gaspådrag rakt fram så skulle iaf jag gå till botten med problemet, mitt tips. Min polare hade ju om man säger "provocerat fram vobblet genom att klanta till det". Så vobbla ska dom inte göra även om, som sagt här tidigare att, väghållningen är kass.
/Uffe

PS Gaffeln är mjukt inställd i returen och Öhlinare bak :anm DS
 

Flamman

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki 1700 metanol turbo funnybike
Katana org skrev:
2338452 Ok guys!

Kör ju iofs Katana men är ju i grunden den samma... Tror nog att ngt är galet i era fall. Blandning av däck, dåliga lager etc... Min går spikrakt hur jag än gasar, o den börjar ju dra friskt från 5k och uppåt:yoparty . Har ju urtaskig väghållning i övrigt då vägen svänger(jämfört med dagens hojar)men vet man om det så blir man ju inte heller överraskad:D . Bara o gasa ju, o hålla i styret ordentligt. Studsade friskt i kuperingen på Bogan sist... Körde med en styrdämpare sist det begav sig, säs -83(undrar om det finns ngn passande ny nu?), och det efter att ha åskådliggjort min polares avåkning pga vobbel i hög hastighet på motorväg! Men det hela slutade väl med tanke på omständigheterna. En minneslucka o en bruten käke!
Börjar den vobbla vid gaspådrag rakt fram så skulle iaf jag gå till botten med problemet, mitt tips. Min polare hade ju om man säger "provocerat fram vobblet genom att klanta till det". Så vobbla ska dom inte göra även om, som sagt här tidigare att, väghållningen är kass.
/Uffe

PS Gaffeln är mjukt inställd i returen och Öhlinare bak :anm DS

Oftast fårman hejd på vobblet genom att bromsa lätt med bakbromsen för då sträcker sig cykeln och slutar vobbla

RPM lover skrev:
2338450 Då var det dina grejor jag köpte. 1685 cylinderna var cool inte mycket spejs kvar.

Den gick helt grymt med 20% nitro på tullinge 97 spann över mållinjen i 240kmt på fyran
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Flamman skrev:
2338460 Oftast fårman hejd på vobblet genom att bromsa lätt med bakbromsen för då sträcker sig cykeln och slutar vobbla



Den gick helt grymt med 20% nitro på tullinge 97 spann över mållinjen i 240kmt på fyran

Jaha?...:gnissla Har aldrig upplevt att det vobblar oprovocerat, alltså bara hastighet lr gaspådrag.

/uFFE
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Flamman skrev:
2338460
Den gick helt grymt med 20% nitro på tullinge 97 spann över mållinjen i 240kmt på fyran

Det var synd att Herr T smälte en kolv till 1685 kitet. Toppen var i alla fall en riktig Grottis topp.
Underdelen till den motorn lever fortfarande.
 
Last edited:

Flamman

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki 1700 metanol turbo funnybike
RPM lover skrev:
2338475 Det var synd att Herr T smälte en kolv till 1685 kitet. Toppen var i alla fall en riktig Grottis topp.
Det är bara att köpa en ny uppsättning från USA ( 13000:- 1995)
skoja bara 1605 funkar bättre

RPM lover skrev:
2338475 Det var synd att Herr T smälte en kolv till 1685 kitet. Toppen var i alla fall en riktig Grottis topp.
Grottis topp? ena den med 33? 28 ventiler portade ja själv den mindre kom från hubbes prostock

RPM lover skrev:
2338475 Det var synd att Herr T smälte en kolv till 1685 kitet. Toppen var i alla fall en riktig Grottis topp.
Underdelen till den motorn lever fortfarande.
Underdelen köpte jag ett nytt block i affären och svetsa om och fräste ur direkt satte i en låda med bort frästa klackar på tvåan och veven flång ny som vi rev isär på EoD och satte i egenhändigt blue printade stakar balanserade på enem i nacka ( nåja jag jobbade där)
 
Last edited:

GranpáOnWheels

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Stockholm City (Koh Samui)
Hoj
GSX1230ES +risig TransAlp
Snodd

Jag fick min hoj snodd i går natt...:huvet
Tänkte att om det är nån som lägger märket till en gammal GSX så är det ni på den här sidan - och tänkte därför be om lite hjälp.
Skulle ni få syn på den när ni är ute och åker kan ni väl höra av er... please!
Jag har precis plöjt ner en förmögenhet i renovering av motor bl.a. (borrning, sätesjobb, portning etc)
Reg.Nr. AJK078 Färgen är väl inte den vanligaste - och den saknar backspegel höger och blinkers fram. Splitter nytt Metzeler framdäck.
Tackar på förhand / Björn
 

Bifogat

  • Min mc2.jpg
    Min mc2.jpg
    88.1 KB · Visningar: 89
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
-Flamman
Den större toppen var sönder fräst i insugen för det skulle göras nåt special till lectronarna men den mindre 32/28 hade "GROTTIS" stansat på en kylfläns och den var duktigt plastad :) den såg pro-stock aktigt ut
 

Proudfoot

Proudfoot
Gick med
7 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki GSX1100F
Åter wobbler

LOL ja att den har en kurvtagning likt en stridsvagn har jag allt märkt. Men som Flamman sa så på rak motorväg i pådrag från 4´an 160 uppåt så wobblar han swingen är stum i sidled så då är det väll bara till att byta bakdäck kasta metzler till förmån åt Avon. Framdäcket är nytt Avon Roadrider så det får väll bli ett lika bak däck. :tungan Såg att back däcket idag Metzler är från 95 så det kanske är dags att byta.. :confused:

Japp jag skall holla extra koll efter den stulna GSXén och be mina kolegor att göra dito.

Är det någon som har en hel lampsarg till 82´ans lyckta liggande i gömmorna eller en sadel av den mer raka typen liggande ??

Vist är det kul när tjejerna knider efter ryggen men i bland är det lite jobbigt att klätra till bak på sadeln efter en go inbromsning..
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Växlar som hoppar ur

På de GSX 1100-or jag ägt har det alltid varit samma problem nämligen att 2'an, 3'an och 4'an inte helt säker ligger kvar vid full belastning. Vid inspektion av klackarna på dreven har dessa visat sig vara helt felfria. Något jag ockå noterat är att växellådorna är väldigt "löst" hopsatta dvs dreven har rätt stora axialspel, växelgafflarna skjuter inte in klackarna mer än halvvägs osv.

Jag genom åren utvecklat en växelstil där jag håller kvar växelpedalen i "växlat läge" dvs jag låter den inte fjädra tillbaka förän det är dags att växla igen. Växlarna ligger då begsäkert kvar med det kräver lite planering (man måste ju veta när man skall dra rullen i botten).

Har ni samma problem med era GSX-er? Är dom så här från fabrik, är undercuttning av klackarna enda lösningen?

/IngvarB
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top