Katana och GSX 1100-tråden

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Vad beträffar vobbel så kan jag säga att originalaren sist jag högfarttestade gjorde 220 mätarfart och gick stadigt som tåget:yoparty
Gummina är Metzeler Lasertec

Även på Bogan i svängig terräng så uppträder den exemplariskt, detta gäller även växellådan, inga "hoppaloss"tendenser på några växlar, bara vrida på rullen och hålla i styret:hihi

Oljan som gäller är Motul mineral 10/40, har jag kört i alla mina hojar efter att ha testat det mesta på marknaden, men Motul är den olja som jobbat bäst i växelådan oavsett vilket märke på hoj
 

Proudfoot

Proudfoot
Gick med
7 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki GSX1100F
Mike skrev:
2343041 Vad beträffar vobbel så kan jag säga att originalaren sist jag högfarttestade gjorde 220 mätarfart och gick stadigt som tåget:yoparty
Gummina är Metzeler Lasertec

Även på Bogan i svängig terräng så uppträder den exemplariskt, detta gäller även växellådan, inga "hoppaloss"tendenser på några växlar, bara vrida på rullen och hålla i styret:hihi

Oljan som gäller är Motul mineral 10/40, har jag kört i alla mina hojar efter att ha testat det mesta på marknaden, men Motul är den olja som jobbat bäst i växelådan oavsett vilket märke på hoj

LOL Jag kollade mitt Metzeler och konstaterade att det är tillverkat före datum angivelser på däck. Nytt på gång och hoppas att wobblerna försvinner med dom.

Försökte hitta en Motul 10/40 idag i Göteborg men den enda jag fann var 5100 alså 15/50, var hittade du 10/40 oljan ?

Till föregående talare Nä jag har inte haft några problem med hoppande växlar min låda funkar klanderfritt.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Mike skrev:
2343041 Vad beträffar vobbel så kan jag säga att originalaren sist jag högfarttestade gjorde 220 mätarfart och gick stadigt som tåget:yoparty
Gummina är Metzeler Lasertec

Även på Bogan i svängig terräng så uppträder den exemplariskt, detta gäller även växellådan, inga "hoppaloss"tendenser på några växlar, bara vrida på rullen och hålla i styret:hihi

Oljan som gäller är Motul mineral 10/40, har jag kört i alla mina hojar efter att ha testat det mesta på marknaden, men Motul är den olja som jobbat bäst i växelådan oavsett vilket märke på hoj

Är också intresserad av var du köper just 10/40, har bara hittat diverse andra viskograderingar. Använde 20/50 innan ombyggnaden. Och vad det gäller en original GSX så är nog lådan inga problem. Men med lite mer pulver likt den motor som Ingvar innehar lr min ex vis så kan det bli problem. Nu är ju inte våra motorer några monster, men jag har för mig att Ingvar körde med lite högre komp ett tag, om man backar i tråden så finns det bildbevis på det. Har inga sådana problem själv "klanderfritt" som du utrycker det. Hade lite probs med kopplingen direkt efter återmonteringen, men det visade sig att jag själv slarvat, varit lite optimistisk med vajerspänsten:huvet Och så har jag ju förståss gjort det första oljebytet.

Vad det gäller vobblet så tror jag med på däcken alternativt slitna/gamla fjädringskomp, på Katanan så är det ett mindre underverk då man byter ut originalets stenhårda bakdel mot ex vis Öhlins. En del påstår ju att man inte behöver ta hänsyn till olika fabrikat/modeller på däck fram vs bak. Men min erfarenhet säger mig att så är fallet. Är ju likadant på bilar ex vis. Kör själv med Bridgestone Battlax. Ska byta efter den här säsongen och kommer nog att köra vidare på liknande = samma märke fast nyare mod. Verkar svårt att hitta 140/80 (Jag vet att det ska vara 130/90!) i Sverige bara, men internet är ju en frälsare i det fallet.

PS Så "pärlan" får hälsa på i Waxholm oxå, vore kul med en gruppbild på kajen:yoparty , är ju ett delmål på onsdagskörningarna DS
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ujuj, nu har jag varit utan internet länge nog, sitter nu på 'lånad' WIFI i Visby... :rolleyes:
Hoppas komma till stockholmskörningen 16/8 !!

Har kört hoj runt Smygehuk utan att se några roliga sporthojar, ett antal glidare räknas inte...
Lika illa var det när jag snurrade runt i Malmö, inte en kotte på Stora torget och lugnt på vägarna !? Två sporthojar parkerade vid MC-Huset när jag åkte därifrån... *suck*

Häng inte upp er för mycket på just 10/40, oljans köldegenskaper är väl inte så intressanta i en luftkyld, varmgående, sommarkörd motor ?
Jag har använt Motul 5100, Castrol etc men rullar nu med Redline 20/50. Det viktiga är att det är en (kvalitets)olja som klarar lite högre temperaturer.

Med originalfälgarna var wobbling första indikationen på slitna/dåliga däck, var de fräscha gick jag igenom hjul-, styr-, och svinglager.
 

GranpáOnWheels

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Stockholm City (Koh Samui)
Hoj
GSX1230ES +risig TransAlp
Min erfarenhet av nattliga samtal är inte den bästa, är det inte nån fyllskallekompis så är det nåt alvarligare. MEN - Inatt fick jag samtal 02:15 - från polisen..... DOM HADE HITTAT HOJEN!!!:rock
Inte kraschad eller sabbad, förutom låsen - så jag kommer undan med några tusenlappar den här gången:)

Så nu till lite angenämare problem!
Enligt expertis (Henning med bänken i Åsätra) behöver jag ett 4-2-1 system till min numer större motor för att slippa backpulsarna. Och enligt annan expertis (E&D) ska eventuellt systemet till dom tidiga vattenkylda GSXR-hojarna passa!?!?
Nån som vet?? Nån som har ett sånt system??
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
GranpáOnWheels skrev:
2346143 Min erfarenhet av nattliga samtal är inte den bästa, är det inte nån fyllskallekompis så är det nåt alvarligare. MEN - Inatt fick jag samtal 02:15 - från polisen..... DOM HADE HITTAT HOJEN!!!:rock
Inte kraschad eller sabbad, förutom låsen - så jag kommer undan med några tusenlappar den här gången:)

Så nu till lite angenämare problem!
Enligt expertis (Henning med bänken i Åsätra) behöver jag ett 4-2-1 system till min numer större motor för att slippa backpulsarna. Och enligt annan expertis (E&D) ska eventuellt systemet till dom tidiga vattenkylda GSXR-hojarna passa!?!?
Nån som vet?? Nån som har ett sånt system??

Vad är det för fel på megafon... Låter ju bara för bra, o luftigt är det ju så det räcker. Bara man vadderar det emellanåt. Annars så är ju Co systemen fräcka. Men har experten rekomenderat ngt speciellt så ska du nog lyssna på det först o främst.
Backpulsar vad är det? Never heard! Men du får säkert ett bra svar snart från "båtflyktingen" Biker""

Det var väl en 1150 motor du hade?
/Uffe
 

GranpáOnWheels

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Stockholm City (Koh Samui)
Hoj
GSX1230ES +risig TransAlp
Katana org skrev:
2346168 Vad är det för fel på megafon... Låter ju bara för bra, o luftigt är det ju så det räcker. Bara man vadderar det emellanåt. Annars så är ju Co systemen fräcka. Men har experten rekomenderat ngt speciellt så ska du nog lyssna på det först o främst.
Backpulsar vad är det? Never heard! Men du får säkert ett bra svar snart från "båtflyktingen" Biker""

Det var väl en 1150 motor du hade?
/Uffe

Den är uppborrad till 1230cc (+ andra kammar, förgasare och luftfilter)
Det kanske inte heter "backpulsar" :va
Vad jag menar är att utblåset studsar tillbaka upp i motorn. Alla hojar lär ha det mer eller mindre - min har det extremt mellan 4000-6000varv.
Jag hade tänkt mig "megaphonen" - men blev avrådd...
Vad är "CO" för system?
/Björn
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Proudfoot skrev:
2344062Försökte hitta en Motul 10/40 idag i Göteborg men den enda jag fann var 5100 alså 15/50, var hittade du 10/40 oljan ?
QUOTE]

Åhhhh...solsting,:rolleyes: vart fan fick jag 10/40 ifrån???! Snacka om svammla i nattmössan, det som jag givetvis menade :näsblod var Motul 5100
som jag alltid använt med gott resultat, hur jag fick till det att den skulle varit 10/40 låter jag skylla på:tomten

Men misströsta ej, Motul 10/40 finns, den heter 6100 och kan handlas hos tex http://www.quattro.se/Butik/produktermotul.pl?falt=2&varde=1&mall=mall_lista_motul.html
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
GranpáOnWheels skrev:
2346282 Den är uppborrad till 1230cc (+ andra kammar, förgasare och luftfilter)
Det kanske inte heter "backpulsar" :va
Vad jag menar är att utblåset studsar tillbaka upp i motorn. Alla hojar lär ha det mer eller mindre - min har det extremt mellan 4000-6000varv.
Jag hade tänkt mig "megaphonen" - men blev avrådd...
Vad är "CO" för system?
/Björn

Kolla IngvarB:s hoj, lr MS 1550 GSX. Tror Co står för competition only. Vem avrådde från megafonen? Och mer nyfiket varför? Att konstruera ett fullt fungerande avgassystem som fungerar optimalt i hela registret är ju en konst på hög nivå. Finns en tjock bok i ämnet som jag glömt namnet på, är ju en jä..a massa parametrar att ta hänsyn till. Men för oss vardagsraggare så duger väl ett hederligt aftermarket ala V&H.


/Uffe
 

GranpáOnWheels

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Stockholm City (Koh Samui)
Hoj
GSX1230ES +risig TransAlp
Katana org skrev:
2346332 Kolla IngvarB:s hoj, lr MS 1550 GSX. Tror Co står för competition only. Vem avrådde från megafonen? Och mer nyfiket varför? Att konstruera ett fullt fungerande avgassystem som fungerar optimalt i hela registret är ju en konst på hög nivå. Finns en tjock bok i ämnet som jag glömt namnet på, är ju en jä..a massa parametrar att ta hänsyn till. Men för oss vardagsraggare så duger väl ett hederligt aftermarket ala V&H.


/Uffe



Det var "Henning mé bänken" i Åsätra som poängterade vikten av 4-2-1 system för att minimera backpulsarna - iof så har han hand om ett 15 tal superbikes i räjsing cirkusen, så han har kanske lite väl högt ställda krav.......
Ska kolla dom där "CO" systemen - annars är ju megaphonen jävligt snygg på en gammal hoj som min.
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
CO vs Megafon

CO-systemet är ju ett 80-tals system som nog kan vara svårt att få tag på idag.
Jag vill bara upplysa om att det låter som satan, ljudet är klart "manligt". Det är i princip ett rakt 4:1 system utan restriktioner. Den lilla aluminiumburken som avslutar systemet (som normalt kallas ljuddämpare) har en "insats" av samma grovlek som själva röret, dock perforerat som man kan linda lite ljudabsorberande material runt om man vill. Tyvärr är det inte kromat utan man får lacka om det nu och då. Man också måste plocka bort det vid oljebyte men det tar ju bara 5 min extra.

Vid lite längre turer sätter jag på mitt V&H sidewinder (som Megafon fast draget på högersidan) med race-insats. Det låter som en viskning vid en jämförelse.

På landsväg går det inte att avgöra om det är någon skillnad i prestanda. Om ljudet får avgöra låter dock CO-systemet att ge minst den dubbla effekten.

/Ingvar
 

GranpáOnWheels

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Stockholm City (Koh Samui)
Hoj
GSX1230ES +risig TransAlp
IngvarB skrev:
2347420 CO-systemet är ju ett 80-tals system som nog kan vara svårt att få tag på idag.
Jag vill bara upplysa om att det låter som satan, ljudet är klart "manligt". Det är i princip ett rakt 4:1 system utan restriktioner. Den lilla aluminiumburken som avslutar systemet (som normalt kallas ljuddämpare) har en "insats" av samma grovlek som själva röret, dock perforerat som man kan linda lite ljudabsorberande material runt om man vill. Tyvärr är det inte kromat utan man får lacka om det nu och då. Man också måste plocka bort det vid oljebyte men det tar ju bara 5 min extra.

Vid lite längre turer sätter jag på mitt V&H sidewinder (som Megafon fast draget på högersidan) med race-insats. Det låter som en viskning vid en jämförelse.

På landsväg går det inte att avgöra om det är någon skillnad i prestanda. Om ljudet får avgöra låter dock CO-systemet att ge minst den dubbla effekten.

/Ingvar


Sidewindern är ju asball - men vad jag förstått så går det bara svänga vänster med det på...
Megaphonen är väl det som ligger bäst till för min del, men skulle vilja veta om det inte finns nåt bra 4-2-1 system som passar till -84an
/Björn
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Tja, det går rätt bra att svänga höger också. Men då pratar vi om lagom landsvägstempo. Både CO och Megafon är ju rena 4:1. Jag har inte sett något 4:2:1 som passar rakt av till våra gamla GSX-er. Det blir nog till att ta ett modernt sporthojsystem och modifiera. På www.thegsresources.com finns (bild-) exempel på folk som tagit system från t.ex. GSX-R. Sök på t.ex. "gsxr exhaust system" och börja leta dig fram.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
GranpáOnWheels skrev:
2347486 Sidewindern är ju asball - men vad jag förstått så går det bara svänga vänster med det på...
Megaphonen är väl det som ligger bäst till för min del, men skulle vilja veta om det inte finns nåt bra 4-2-1 system som passar till -84an
/Björn

Henning är ju ett proffs(känner bara till honom ryktesvägen)men som du såg i mitt föregående inlägg så använder ju MS ett CO system på "stans snabbasta hoj -05" och det på en modern motor. Frågade faktiskt om dom hade till försäljning då jag var där. Fick svaret att det gick att ordna men för min del så skulle vinsten bli i princip markfrigång och en väldig massa mer buller:D . Dom använder ju förvisso en annan ljuddämpare för reglementets skull. Megafonen är ju besiktningsbar. Tror knappast Co:t är det.
Så duger det till dom så borde det ju räcka till din gathoj med. Dock så ska givetvis inte Hennings kuskap föringas. Det är ju säkert det optimala.

/Uffe
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Om du syftar på den ombyggda guldfärgade GSX 1400 som ställde upp förra året (som faktiskt var rejält modifierd bl a 1550, kammar, portad m.m.) vill jag minnas att dom använde ett rostfritt system med endast ljuddämpare från CO. Det var en arikel om den i någon MC-tidning för ett drygt år sedan. Jag kan se om jag hittar igen den.

/Ingvar
 

Proudfoot

Proudfoot
Gick med
7 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki GSX1100F
Metzeler ano 1988

Inte undra på att hojen gick som en kratta skit i kurvorna, mitt Metzeler var från 1988. :yoparty Skall bli kul att hård testa när blanka ytan är väck.

Jag har ett litet lustigt fenomen med instrumentpanelen. Tail Lamp vilket jag uppfattar som baklampa (äger ingen instruktionsbok) lyser till jag har varvat upp till en 3000 till 3500 varv med huvudbelysningen på är den avsläckt så lyser den hela tiden. Lampan är hel. Hmm vad kan det vara någon som känner igen fenomenet, eller eventuellt har en kantana i gaderoben till salu ??
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
V&h Co

Det finns ett reportage om MotoSpeeds 1550 i McNytt nr:7 2004. Där framgår det av faktarutan att det är ett Akropovic-system med en V&H CO ljuddämpare. Det står också att ljuddämparen kostade 1900:- . Den gav 156 hk på slangen vi 8000 rpm.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
IngvarB skrev:
2348378 Om du syftar på den ombyggda guldfärgade GSX 1400 som ställde upp förra året (som faktiskt var rejält modifierd bl a 1550, kammar, portad m.m.) vill jag minnas att dom använde ett rostfritt system med endast ljuddämpare från CO. Det var en arikel om den i någon MC-tidning för ett drygt år sedan. Jag kan se om jag hittar igen den.

/Ingvar

Möjligt att jag fått det om bakfoten, men fick ju svar av Roger att systemet fortfarande finns till försäljning till GSX då jag pekade på "Guld Hojen". Jag har ju för mig precis tvärtom.:va

/Uffe

IngvarB skrev:
2349211 Det finns ett reportage om MotoSpeeds 1550 i McNytt nr:7 2004. Där framgår det av faktarutan att det är ett Akropovic-system med en V&H CO ljuddämpare. Det står också att ljuddämparen kostade 1900:- . Den gav 156 hk på slangen vi 8000 rpm.

/Ingvar

Vad bra då har vi rett ut det:tummenupp
/Uffe

:D
Proudfoot skrev:
2349173 Inte undra på att hojen gick som en kratta skit i kurvorna, mitt Metzeler var från 1988. :yoparty Skall bli kul att hård testa när blanka ytan är väck.

Jag har ett litet lustigt fenomen med instrumentpanelen. Tail Lamp vilket jag uppfattar som baklampa (äger ingen instruktionsbok) lyser till jag har varvat upp till en 3000 till 3500 varv med huvudbelysningen på är den avsläckt så lyser den hela tiden. Lampan är hel. Hmm vad kan det vara någon som känner igen fenomenet, eller eventuellt har en kantana i gaderoben till salu ??

hänger inte riktigt med på vad du menar. Har du en indikeringslampa i instrumentpanelen som heter "Tail Lamp"? Lr menar du att du att bakljuset lyser oavsett om du har belysningsställaren/kontakten i läge till lr ej? Hursomhelst mystiska elfel på hojar(och andra fordon med för den delen) är till 99% jordfel. Bara o riva isär härvorna kontrollmäta o göra rent alla kontaktytor.

Och min Katana står i garaget inte i garderoben, Och den är inte till salu:D




/Uffe
 
Last edited:

GranpáOnWheels

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Stockholm City (Koh Samui)
Hoj
GSX1230ES +risig TransAlp
...eller eventuellt har en kantana i gaderoben till salu ??

Kolla:
http://www.blocket.se/vi/8951328.htm?ca=11_s



... Det blir nog till att ta ett modernt sporthojsystem och modifiera. På www.thegsresources.com finns (bild-) exempel på folk som tagit system från t.ex. GSX-R. Sök på t.ex. "gsxr exhaust system" och börja leta dig fram.

Vid en snabb titt på den sidan fick jag inte några svar (ska kolla lite till). Är det någon som VET om systemen till dom gamla vattenkylda GSXR1100 passar till GSX:n -84?? Nån som har ett sånt liggande??
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
GranpáOnWheels skrev:
2349532 ...eller eventuellt har en kantana i gaderoben till salu ??

Kolla:
http://www.blocket.se/vi/8951328.htm?ca=11_s



... Det blir nog till att ta ett modernt sporthojsystem och modifiera. På www.thegsresources.com finns (bild-) exempel på folk som tagit system från t.ex. GSX-R. Sök på t.ex. "gsxr exhaust system" och börja leta dig fram.

Vid en snabb titt på den sidan fick jag inte några svar (ska kolla lite till). Är det någon som VET om systemen till dom gamla vattenkylda GSXR1100 passar till GSX:n -84?? Nån som har ett sånt liggande??

Det lär bara säga svoosch med det priset. Coolt med chromet.


/Uffe
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top