Katana och GSX 1100-tråden

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
pro :) skrev:
2610573 nu förstår jag inte hur du menar;) tack och lov är jag lite tryggare bakom dom reglagen än bakom tangenterna när skiten ska klippas..........
som tur är så har det inte varit så mycket plocka upp aktiviteter i år, fi försöker hålla det så:yoparty å andra sidan skulle du få åka långt, så det är lika bra du får slippa det:tungan :pannkyss

Exakto mundo det är ju inget jag strävar efter.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
DET var inte igår !! :)
Hur leker livet med dig nuförtiden ??
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
IngvarB skrev:
2596801 Det vore kanonbra om du kunde kolla avgjutningen och ge lite mått så man kan få en uppfattning om hur kanalen borde se ut i hela sin längd om det är möjligt. Vad man skall vidga, vad man skall spara. Det handla inte om en dragracer utan en gathoj med standardventiler (än så länge).

/Ingvar
Okej, över till topportningsfrågeställningens svar då....

Kom ihåg att störst inte är bäst om du inte ska köra dragrace hela tiden.
Kanalernas storlek, form och längd avgörs av vilket användningsområde du ska använda dem till.


Vokabulär i den ordning luften ser delarna: Insug, delare, kanal, knä och gryta.

Jag har gjort tre avgjutningar av olika toppar.
EF original.
ES-portning av Avelan (gammal känd portare).
ES steg2-portad av Motospeed (Chrilles).


Om man tar dem i 'trimordning' torde det bli:

ES Avelantoppen har ca 33,5-34mm insug som konar ner till delare/kanaler.
'Knäna' är ordentligt rundade.

EF original har 34mm inlopp som konar ner till delare/kanaler.
Ganska skarpa knän.

ES Steg2 har ca 35mm inlopp som fortsätter rakt in ca 35mm innan den konar ner till kanalerna.Knäna är ordentligt rundade.

Förutom knänas rundníng och putsning av övergången mellan ventilsäte/gryta ser kanaler/grytor inte ut att vara rörda på någon topp !


Som jämförelse har jag för mig att en ES standard har ca 33mm insugsdiameter.
Värt att nämna är också att Avelantoppen tydligen kommer från den första svenska 9-sekunders gathojen.
Det går att få fart även med små ingrepp.

Konstateras kan även att ryktet att EF-topparna är mer portade än tidigare toppar stämmer, det syns tydligt på avgjutningarna.

Runda av knäna och putsa grytorna så har du kommit en bra bit på väg utan att ha grottat med några svåra kanaldimensioner !!
Som av en händelse har jag en EF-topp på bänken som jag gjort just detta på, borde hamna precis efter en Steg2-topp i trimningsgrad, frågan är bara om jag ska stoppa i större ventiler eller inte... :)
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Sitter här och klurar lite på hur jag ska göma mitt el system på mitt bygge (GSX1100 -80).
Har tänkt att använda ett underhållsfritt gelbatteri som kan ligga ner.
Min fråga är hur starkt (Ah) behöver batteriet vara? :va
Har boken och det gamla batteriet i garaget... å vill veta nu :gnissla

Edit: Hittade det själv, 14 Ah....

// Linus
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
#6 Limpan skrev:
2619191 Sitter här och klurar lite på hur jag ska göma mitt el system på mitt bygge (GSX1100 -80).
Har tänkt att använda ett underhållsfritt gelbatteri som kan ligga ner.
Min fråga är hur starkt (Ah) behöver batteriet vara? :va
Har boken och det gamla batteriet i garaget... å vill veta nu :gnissla

Edit: Hittade det själv, 14 Ah....

// Linus

Hojta till om du hittar ngt bra och enkelt(att få hem). Behöver ju förmodligen också lägga batteriet ner... Fanns på E-Bay tidigare, tips!
/Uffe
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
#6 Limpan skrev:
2619191 Sitter här och klurar lite på hur jag ska göma mitt el system på mitt bygge (GSX1100 -80).
Har tänkt att använda ett underhållsfritt gelbatteri som kan ligga ner.
Min fråga är hur starkt (Ah) behöver batteriet vara? :va
Har boken och det gamla batteriet i garaget... å vill veta nu :gnissla

Edit: Hittade det själv, 14 Ah....

// Linus
Mjaa, Vill du komma ner i storlek kan du klara dig med mindre, speciellt om du kör otrimmat !
Jag har 12Ah (får inte plats större batteri i ramen), det fungerade bra med 1168 och 1198cc.
Med 1300cc är det lite mer nervöst, motorn dras runt med ca 1 kolvslag/sekund....
Det gäller att allt är fräscht bensin, tändning etc :gnissla
Jag har aldrig använt annat än Yuasabatterier, vågar inte riktigt lita på biltemagrejer.

Otrimmat skulle jag inte bli förvånad om det räcker med runt 10Ah, skulle vara kul att låna någonstans och testa !
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Katana org skrev:
2619443 Hojta till om du hittar ngt bra och enkelt(att få hem). Behöver ju förmodligen också lägga batteriet ner... Fanns på E-Bay tidigare, tips!
/Uffe

Såg just att det finns gelbatterier (ca 134 x 80 x 161 mm) på biltema som går att lägga ner...
Jag ska nog prova det iaf...
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
#6 Limpan skrev:
2619592 Såg just att det finns gelbatterier (ca 134 x 80 x 161 mm) på biltema som går att lägga ner...
Jag ska nog prova det iaf...


Ser ok ut, kollade precis hemsidan, har ju kört konventionellt Biltema batteri hittils utan krångel så det kan ju vara värt ett försök.
/Uffe
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
#6 Limpan skrev:
2619592 Såg just att det finns gelbatterier (ca 134 x 80 x 161 mm) på biltema som går att lägga ner...
Jag ska nog prova det iaf...
Jag kör med Biltema GEL-batteri sedan ett år tillbaka, funkar bra. Gav bättre "snurr" på startmotorn än mitt tidigare (helt friska) Yuasa-batteri.

/Ingvar
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Biker66 skrev:
2618934 Okej, över till topportningsfrågeställningens svar då....

Kom ihåg att störst inte är bäst om du inte ska köra dragrace hela tiden.
Kanalernas storlek, form och längd avgörs av vilket användningsområde du ska använda dem till.


Vokabulär i den ordning luften ser delarna: Insug, delare, kanal, knä och gryta.

Jag har gjort tre avgjutningar av olika toppar.
EF original.
ES-portning av Avelan (gammal känd portare).
ES steg2-portad av Motospeed (Chrilles).


Om man tar dem i 'trimordning' torde det bli:

ES Avelantoppen har ca 33,5-34mm insug som konar ner till delare/kanaler.
'Knäna' är ordentligt rundade.

EF original har 34mm inlopp som konar ner till delare/kanaler.
Ganska skarpa knän.

ES Steg2 har ca 35mm inlopp som fortsätter rakt in ca 35mm innan den konar ner till kanalerna.Knäna är ordentligt rundade.

Förutom knänas rundníng och putsning av övergången mellan ventilsäte/gryta ser kanaler/grytor inte ut att vara rörda på någon topp !


Som jämförelse har jag för mig att en ES standard har ca 33mm insugsdiameter.
Värt att nämna är också att Avelantoppen tydligen kommer från den första svenska 9-sekunders gathojen.
Det går att få fart även med små ingrepp.

Konstateras kan även att ryktet att EF-topparna är mer portade än tidigare toppar stämmer, det syns tydligt på avgjutningarna.

Runda av knäna och putsa grytorna så har du kommit en bra bit på väg utan att ha grottat med några svåra kanaldimensioner !!
Som av en händelse har jag en EF-topp på bänken som jag gjort just detta på, borde hamna precis efter en Steg2-topp i trimningsgrad, frågan är bara om jag ska stoppa i större ventiler eller inte... :)

Tackar och bugar för rapporten, det är guld värt att få reda på hur fungerande lösningar ser ut.
Tilläggas kan att jag hämtade en orginal EF 1135 motor igår (jag letade efter en växellåda men blev med hel motor). Naturligtvis plockade jag omedelbart isär pjäsen och kunde glädjande konstatera att den är i utmärkt skick. Nu blir det satsning på denna motor i stället. Min gamla får bli donator av delar för framtida behov.
Överflyttning av RS36-orna, V&H CO samt putsning av kanalerna enligt dina tips borde ge en gatmotor med rätt bra snurr.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
IngvarB skrev:
2619919 Jag kör med Biltema GEL-batteri sedan ett år tillbaka, funkar bra. Gav bättre "snurr" på startmotorn än mitt tidigare (helt friska) Yuasa-batteri.

/Ingvar

Där ser man, vilket art nr:?

/Uffe
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Kan bara instämma att GEL batteri är att föredra. Då på den tiden när man åkte 1327 och högkomp så blev det nästan ett batteri varannan månad. Sen jag la i mitt GEL batteri så inte en gång det har strejkat plus att det passade i orginallådan.:tummenupp Fast annars så gör som jag gjorde sen(lågkomp och turbo) det är roligare.:hojsmilie
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
smen skrev:
2620778 Kan bara instämma att GEL batteri är att föredra. Då på den tiden när man åkte 1327 och högkomp så blev det nästan ett batteri varannan månad. Sen jag la i mitt GEL batteri så inte en gång det har strejkat plus att det passade i orginallådan.:tummenupp Fast annars så gör som jag gjorde sen(lågkomp och turbo) det är roligare.:hojsmilie

Det är ju just lådan som ska flyttas för min del, går kanske att behålla den men ändra placeringen. För att få plats med stötdämparen och länkage. Att man förutom fler placeringsalternativ får mer puff i startmotorn är ju nästan för bra för att vara sant...:)
/Uffe
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Katana org skrev:
2620917 Det är ju just lådan som ska flyttas för min del, går kanske att behålla den men ändra placeringen. För att få plats med stötdämparen och länkage. Att man förutom fler placeringsalternativ får mer puff i startmotorn är ju nästan för bra för att vara sant...:)
/Uffe

Själv använder jag Odyssey 545 (som RPMlover tipsade om)Gel batteri,köptes hos Regson i Anderstorp.
Tror det kostade dryga 1000:-ink.frakt
Men de verkar ha slutat med både batterier och"regumerade däck!!!!
Blev klart bättre snurr med detta,men när äntligen Dyna 2000 systemet monterades så blev det som att starta en standard spis trots mina 1428cc.
Alltså väl investerade pengar(startkopplingar kostar åxå pengar).
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Katanapilot skrev:
2621157 Själv använder jag Odyssey 545 (som RPMlover tipsade om)Gel batteri,köptes hos Regson i Anderstorp.
Tror det kostade dryga 1000:-ink.frakt
Men de verkar ha slutat med både batterier och"regumerade däck!!!!
Blev klart bättre snurr med detta,men när äntligen Dyna 2000 systemet monterades så blev det som att starta en standard spis trots mina 1428cc.
Alltså väl investerade pengar(startkopplingar kostar åxå pengar).


Har ju inte på långa vägar den volymen men Dynat finns. Inget är ju bättre än dess svagaste länk var det någon som sa:)
/Uffe
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Katana org skrev:
2620002 Där ser man, vilket art nr:?

/Uffe
Hej, jag tror att det är 80-824 eller 80-824. Sortimentet är mycket större nu än när jag köpte då fanns det bara ett 14Ah vill jag minnas. Batteriet är lite större än mitt tidigare 14Ah Yausa, men fick plats i batterikorgen.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
IngvarB skrev:
2621749 Hej, jag tror att det är 80-824 eller 80-824. Sortimentet är mycket större nu än när jag köpte då fanns det bara ett 14Ah vill jag minnas. Batteriet är lite större än mitt tidigare 14Ah Yausa, men fick plats i batterikorgen.

/Ingvar

Ok tack!
/Uffe
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
KZ skrev:
2618577 Hej igen,

Löste problemet genom att byta RS 36:eek:rna till RS 40.

Hallå där.

Vad upplevde du för skillnader före/ efter? Kan du lägga upp nåt om bänkkurvor så man kan jämföra lite?
Tycker som tidigare sagts att cykeln far iväg bra, behöver absolut inte mer toppeffekt, men skulle vilja få till mellanregistret. Nog för att den är körbar men den känns "fet" i blandningen.

:yoparty all.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
1150 topp

I min 1150-topp sitter ventilsätena som en "propp i röret" dvs kanalerna är större än sätets innerdiameter (så var det inte i 1100-toppen). Detta gör ju att det blir en lite otrevlig kant vid övergången. Hur kan man åtgärda detta på bästa sätt utan att plasta. Är det f.ö. något att bekymra sig över. Någon som portat en 1150-topp som vet besked.

/Ingvar
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top