2618934 Okej, över till topportningsfrågeställningens svar då....
Kom ihåg att störst inte är bäst om du inte ska köra dragrace hela tiden.
Kanalernas storlek, form och längd avgörs av vilket användningsområde du ska använda dem till.
Vokabulär i den ordning luften ser delarna: Insug, delare, kanal, knä och gryta.
Jag har gjort tre avgjutningar av olika toppar.
EF original.
ES-portning av Avelan (gammal känd portare).
ES steg2-portad av Motospeed (Chrilles).
Om man tar dem i 'trimordning' torde det bli:
ES Avelantoppen har ca 33,5-34mm insug som konar ner till delare/kanaler.
'Knäna' är ordentligt rundade.
EF original har 34mm inlopp som konar ner till delare/kanaler.
Ganska skarpa knän.
ES Steg2 har ca 35mm inlopp som fortsätter rakt in ca 35mm innan den konar ner till kanalerna.Knäna är ordentligt rundade.
Förutom knänas rundníng och putsning av övergången mellan ventilsäte/gryta ser kanaler/grytor inte ut att vara rörda på någon topp !
Som jämförelse har jag för mig att en ES standard har ca 33mm insugsdiameter.
Värt att nämna är också att Avelantoppen tydligen kommer från den första svenska 9-sekunders gathojen.
Det går att få fart även med små ingrepp.
Konstateras kan även att ryktet att EF-topparna är mer portade än tidigare toppar stämmer, det syns tydligt på avgjutningarna.
Runda av knäna och putsa grytorna så har du kommit en bra bit på väg utan att ha grottat med några svåra kanaldimensioner !!
Som av en händelse har jag en EF-topp på bänken som jag gjort just detta på, borde hamna precis efter en Steg2-topp i trimningsgrad, frågan är bara om jag ska stoppa i större ventiler eller inte...