Katana och GSX 1100-tråden

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Puttra skrev:
2642723 Den oljekylaren såg smäcker & fin ut, får försöka kolla upp vart man kan införskaffa en sån. Kan tänka mig att den inte är direkt gratis. Men vad är det som är gratis när det gäller en hobby.

Köp en från setrab och bygg ihop med egna slangar, glöm inte att byta oljefilter locket till ett från 84 - 87 vilket är det smidigaste. Annars får du hålla på och plugga och jäklas. För gör du inte det så går aldrig oljan genom kylaren.
Men det visste du säkert redan.
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
RPM lover skrev:
2644331 Köp en från setrab och bygg ihop med egna slangar, glöm inte att byta oljefilter locket till ett från 84 - 87 vilket är det smidigaste. Annars får du hålla på och plugga och jäklas. För gör du inte det så går aldrig oljan genom kylaren.
Men det visste du säkert redan.

Bara för att göra det enkelt för mig själv:D har du koll på art numret till
den kylaren som passar bäst?
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Är det någon som har koll på en smidig oljekylarlösning MED termostatstyrning?
Finns det någon liten smidig termostat att montera på slangarna eller en liten kylare med inbyggd termostat?
Likaväl som att få ner oljetempen dom fina soliga dagarna så ska ju oljan upp i arbetstemp dom fina mindre varma sommarnätterna/höstdagarna.
 

GranpáOnWheels

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Stockholm City (Koh Samui)
Hoj
GSX1230ES +risig TransAlp
Biker66 skrev:
2639869 "Take a straight bar that you can fit over both sprockets and lay it parallel to your countershaft sprocket. It should end up parallel to your rear wheel sprocket, just touching it.
If your rear wheel sprocket is at an angle to the bar, you need to align your rear wheel.
If it's offset to either side you will need to shim the countershaft sprocket accordingly, or perhaps your rear wheel isn't centered."


I det här läget kan man höfta hur mycket offset det är.
Improvisera med brickor bakom framdrevet tills det är rakt, mät tjockleken på 'brickpaketet' och du vet exakt.

Blir det inte exakt någon av de offset som jag säljer kan man behålla någon bricka på baksidan, alternativt svarva ner bakre drevhållaren beroende på åt vilket håll man vill justera.
Vissa bakdrev är även urtagna på utsidan, vänd det så har du vunnit en millimeter ;)

Jag använder en kombination av alla trixen för att få linjeringen rak samtidigt som kedjan ska klara sving/ram etc...
Mitt recept: 7mm offset, 17 tänder, bakre drevet vänt och drevhållaren är nersvaravad 5mm för att kedjan ska gå fri från ramen.

Den här är väl bra för att få det rakt...?? http://www.blocket.se/vi/9601463.htm?ca=11_s
Sen hörde jag någon som bara vänt på framdrevet (=offset 6mm) och lagt brickor innanför bakdrevet - och kört med 160 däck (det var GSX1100 -83 el -84 tror jag)
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
GranpáOnWheels skrev:
2644959 Den här är väl bra för att få det rakt...?? http://www.blocket.se/vi/9601463.htm?ca=11_s

När jag böt bakfälg på Katanan använde jag en sån där och det underlättade helt klart. Det som var krångligast var att centrera fälgen. Efter det så var det "bara" att tända lasern, mäta och sedan flytta dreven efter behov.:tummenupp
Jag är nöjd.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
katana83 skrev:
2653306 Är det någon som har ett gammalt gashandtagsreglage till en Katana liggandes och skräpande ?
Skicket spelar ingen större roll, det är innehållet jag behöver.
Komplett startknapp, koppardelarna till ljusomkopplaren samt lite småskruvar.

Jag behöver även bägge metalfästena till sadeln om det är någon som har.

Har själva sadelfästet över från den kraschade sadeln pom det är intressant. Ramfästet är jag själv på jakt efter då mitt är lite stukat.

Hur hårt kan svingbulten sitta...:huvet
/Uffe
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
katana83 skrev:
2653306 Är det någon som har ett gammalt gashandtagsreglage till en Katana liggandes och skräpande ?
Skicket spelar ingen större roll, det är innehållet jag behöver.
Komplett startknapp, koppardelarna till ljusomkopplaren samt lite småskruvar.

Jag behöver även bägge metalfästena till sadeln om det är någon som har.

Jag tror att jag har ett gashandtag liggande, jag skall kolla imorgon, du för bilderna då oxå.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Nyportad 1150 topp

Lite bilder på min egenhändigt snikportade 1150 topp.
Skall jag ge mig här eller....förbättringsförslag mottages tacksamt obs. toppen är till för gatåka ej drgaracing. Blixtljuset framhäver minsta lilla ojämnhet X 10. Kanalerna liksom övergångarna till sätena är absolut jämna men ytan lite "ruffig". På bilden sitter det anpassade insugningsgummit på.

/Ingvar
 

Bifogat

  • insug2.jpg
    insug2.jpg
    128.9 KB · Visningar: 144
  • insug1.jpg
    insug1.jpg
    141.2 KB · Visningar: 129

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Nu har det löst sig med gashandtaget. Otroligt snabbt.:tummenupp

Om det är någon som har främre och bakre metalfästena på undersidan av sadeln liggandes så skicka gärna ett pm.
Sommarens åkturer blir troligtvis trevligare om sadeln sitter fast :D
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Så här inför jul..

undrar jag om ni verkligen har ett liv utöver detta?:D

Ok, förmodligen.

Nu till min fråga till de lärde: På min motor, 1327-hotstreet-topp och modifiedkammar, har jag problem med fett mellanregister. Jag vet att KZ haft samma problem och att han löst det med att byta förgasare till RS40.
Vad jag inte behöver är att tappa effekt i mallanregistret för att vinna det i toppen. "f-n hänger ju redan i styret som det är"...:tungan

Frågan är om det ändrar något att byta insugskam från "modified" till en G21:a som förvisso har högre lyft men också har kortare duration? Har fått uppfattningen att min portning på toppen ihop med den långa durationen på kammarna ger oönskade backpulser som ytterligare fetar upp bränsleblandningen. Med std.kammar i existerar inte problemet...:huvet

Annars :tomten alla.
 

Snkris

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Alta, Norge
Hoj
GSX1400 K2, Katana 1230 1983, DR350 1999, TGB Bullet 50 moped, TGB Blade 1000 ATV
Hadde samme problem med min Katana1428. Først en liten forklaring av forgasserbestykningen: 0-1/4 gass luftmunstycke/lavfartmunstykke og cutaway. 1/4-3/4 gass rør og nål, 3/4-fullgass KUN hovedmunstykke. Hadde mye problem med for fett nede under 1/2 gass. Jobbet med forgasserne 3 somrer... Til slutt endte jeg opp med ett hakk magrere luftedyse(0,9) original 17,5 tomgang, ett hakk magrere rør, og ett hakk fetere nål (må sjekke nr...)og 127,5 i hovedmunstykke. RS36 og 161hk/145Nm på slangen. Målt hos MC-Xpress sin Superflow benk. Prøvde RS40, men mistet MYE vrid pga. lavere gasshastighet på lave turtall. RS36 er det optimale på gata etter min erfaring...
Har ansvar for importen av Mikuni i Norge...
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Tidig julklapp

Jag fick en tidig present igår när jag öppnade motorn. :gråta
Det finns iof värre ras att få än på startkopplingen om man ska vara lite positiv.
Finns det svänghjulsavdragare att köpa, förutom Suzuki orginal, eller blir det till att tillverka en egen. Fungerar det med en stor avdragare med tre gripklor som greppar på utsidan av svänghjulet ? Hur gör ni när svänghjulet ska av ?

GOD HJUL tillönskas er alla.
 

Bifogat

  • svanghjul02.JPG
    svanghjul02.JPG
    54.5 KB · Visningar: 117

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
GLÖM gripklon !!
Jag har tillverkat en egen avdragare motsvarande fabriksditon, kan försöka lägga upp en ritning i mellandagarna :)

Kolla min hemsida Modifications/Rotor issues för några bilder.
 

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Ort
kalmar Sweden
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
katana83 skrev:
2671856 Jag fick en tidig present igår när jag öppnade motorn. :gråta
Det finns iof värre ras att få än på startkopplingen om man ska vara lite positiv.
Finns det svänghjulsavdragare att köpa, förutom Suzuki orginal, eller blir det till att tillverka en egen. Fungerar det med en stor avdragare med tre gripklor som greppar på utsidan av svänghjulet ? Hur gör ni när svänghjulet ska av ?

GOD HJUL tillönskas er alla.


Jag har lånat av den lokala MC-verkstan när jag har behövt.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Bestycknings hjälp!

Jag har en motor från gsx1100ef-87 där jag har monterat bort "luftfilterlocket" för bättre luftflöde(orginalfilter), samt ett V-H 4-1. Är det någon här som har erfarenhet av förgasarbestyckning passande dessa modifieringar? Bör man ändra bestyckning igen om jag skulle borra den till 1230? Motorn ska sitta i ett chassi från 81, varav ha 81ans luftburk.

Tacksam för svar/hjälp

Niclas
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
katana83 skrev:
2671856 Jag fick en tidig present igår när jag öppnade motorn. :gråta
Det finns iof värre ras att få än på startkopplingen om man ska vara lite positiv.
Finns det svänghjulsavdragare att köpa, förutom Suzuki orginal, eller blir det till att tillverka en egen. Fungerar det med en stor avdragare med tre gripklor som greppar på utsidan av svänghjulet ? Hur gör ni när svänghjulet ska av ?

GOD HJUL tillönskas er alla.
Eller titta på http://www.duells.se/ under "tillbehör reservdelar/verktyg" sid 7 "avdragare Suzuki" kanske passar, 89 riksdaler.

/Ingvar
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
GixxerMike skrev:
2672027 Jag har lånat av den lokala MC-verkstan när jag har behövt.
Alla är inte som "våran" Lelle:tummenupp

katana83 skrev:
2671856 Jag fick en tidig present igår när jag öppnade motorn. :gråta
Det finns iof värre ras att få än på startkopplingen om man ska vara lite positiv.
Finns det svänghjulsavdragare att köpa, förutom Suzuki orginal, eller blir det till att tillverka en egen. Fungerar det med en stor avdragare med tre gripklor som greppar på utsidan av svänghjulet ? Hur gör ni när svänghjulet ska av ?

GOD HJUL tillönskas er alla.

Tror att Lelles har för runt 300:-,knappt lönt att tillverka själv .:va
Spänn avdragaren,klappa till med hammare,spänn ytterligare och klappa till o.s.v till slut brukar det släppa.
Vid montering så slipa in med ventilslippasta å att du ser att du har rejält med anligg tvätta av ytorna med Bräkleen eller dyligt dra fast med mutterpicka.

God JUL:)
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Tack för dessa goda råd och tips. :tummenupp
Jag ska kolla upp dom där avdragarna efter julledigheten sen så :smasha
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top