Katana och GSX 1100-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
katana83 skrev:
2671856 Jag fick en tidig present igår när jag öppnade motorn. :gråta
Det finns iof värre ras att få än på startkopplingen om man ska vara lite positiv.
Finns det svänghjulsavdragare att köpa, förutom Suzuki orginal, eller blir det till att tillverka en egen. Fungerar det med en stor avdragare med tre gripklor som greppar på utsidan av svänghjulet ? Hur gör ni när svänghjulet ska av ?

GOD HJUL tillönskas er alla.

Duells lär ska ha en Honda avdragare som passar för ett par hundra. Kommer inte ihåg art numret nu men det var i den här tråden jag fick tipset. Så om du söker lite i den så hittar du den nog. Är ju det där med gänga och diameter...
/Uffe
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Lite jullektyr för GSX-trimmare

Scannade in några sidor från en Cope Racing-katalog anno 1996. Alltid kan man fördriva några minuter med att studera dessa sidor.

/Ingvar
 

Bifogat

  • CopeRacing1.jpg
    CopeRacing1.jpg
    135.6 KB · Visningar: 169
  • CopeRacing2.jpg
    CopeRacing2.jpg
    116.5 KB · Visningar: 158
  • CopeRacing3.jpg
    CopeRacing3.jpg
    134.9 KB · Visningar: 137

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Proffsportad 1100-topp

Hittade några bilder av ett $5000+ portningsjobb på en GSX-topp som tillsammans med 1400 cm3 lär ge över 200 hästar.

/Ingvar
 

Bifogat

  • insug.jpg
    insug.jpg
    41.1 KB · Visningar: 139
  • insug2.jpg
    insug2.jpg
    47.6 KB · Visningar: 137

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Tjena tjena!

Jahopp...då har man gått o funderat ett tag om Oldschool Suzuki.
Riktigt sugen på skaffa en Katana 1100:yoparty

Ute efter en i körbart skick som jag kan bygga på samtidigt.
Men tyvärr är det inte så lätt o få tag på Katana här i Sverige,
så antagligen blir det att mna plockar hem en från Tyskland.

Är det någon här som har erfarenheter av import utav Katana...
...iaf hur det funkar att plocka hem en gammal hoj:va

Tacksam för svar :yoparty :)

Sen vill jag passa på o önska alla Katana & GSX-lovers ett riktigt riktigt

Gott Nytt År :banana :cpparty :Rockbanan :hojbusa
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Panos skrev:
2686723 Tjena tjena!

Jahopp...då har man gått o funderat ett tag om Oldschool Suzuki.
Riktigt sugen på skaffa en Katana 1100:yoparty

Ute efter en i körbart skick som jag kan bygga på samtidigt.
Men tyvärr är det inte så lätt o få tag på Katana här i Sverige,
så antagligen blir det att mna plockar hem en från Tyskland.

Är det någon här som har erfarenheter av import utav Katana...
...iaf hur det funkar att plocka hem en gammal hoj:va

Tacksam för svar :yoparty :)

Sen vill jag passa på o önska alla Katana & GSX-lovers ett riktigt riktigt

Gott Nytt År :banana :cpparty :Rockbanan :hojbusa
Tyvärr är det väl sällan man ser en fräsch tysk katana ,de har ju sin egen byggstil:zpy eller allmänt risiga.
Ska du även höja effekten,så köp något som redan är påbörjat.
Annars är risken att det blir väldigt dyrt,jag vet(haft min i 19år):gnissla
Sen är ju frågan lågt och fett eller högt och brett:confused:
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Tackar för svaret:tummenupp

Jo, de har du nog rätt i.
Få se vad man hittar....Som sagt inte lätt alls. Men känner någon till
en Katana till salu så e de bara o hojta till:yoparty

/ Panos
 

Powerwheelie

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawaskai ZX-10R
Tändsstiftsproblem GSX 1100 -84

Har ett konstigt problem med min GSX 1100 -84 som dyker upp med jämna mellan rum. (oftast mycket olämpligt...):va
När jag startar hojen så kan ett eller två tändstift vägra att fungera. Tar då och byter till ett begagnat från garaget och oftat funkar den dirkekt.
De stift som inte fungerade är svarta och sura och verkar oftast fungera igen efter någon dag på hyllan.

Kan ni GSX-experter ge mig tips om hur jag ska få bukt med detta?
Kan det vara något med bränslet som gör att stiften slår igen?:confused:

Panik!!!!
Tacksam för alla tips.

Mvh
Powerwheelie
 

biker_dude

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsx-r 1100, gsx-r750(såld),xc430(såld),letar..
Har några frågor till er experter:
-Finns många skillnader på ex en katana`s ram/chassie i jämförelse med en gsx-es från samma årtal?
-är det bara kåpa/lykta,tank,sitts/bak som skilljer?

(tycker bla att passagerarfotpinnanrnas verkar infästa olika till ramen)
Har läst igenom ca hälften av sidorna i tråden men inte hittat något.
Mäktigt snygga hojjar ni har!
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
biker_dude skrev:
2688921 Har några frågor till er experter:
-Finns många skillnader på ex en katana`s ram/chassie i jämförelse med en gsx-es från samma årtal?
-är det bara kåpa/lykta,tank,sitts/bak som skilljer?

(tycker bla att passagerarfotpinnanrnas verkar infästa olika till ramen)
Har läst igenom ca hälften av sidorna i tråden men inte hittat något.
Mäktigt snygga hojjar ni har!

Den störrsta skillnaden är fotpinns bryggorna, Katanan rör 1100e skruvade alu bryggor, framgaffeln skiljer sig oxå GSX E har justerskruvar på underbenen, Styrlåset sitter i annan vinkel på styrhuvet, dom har olika bakstötdämpare, bakre fästet för tanken är olika och så är ev bakramen olika vinklade, Katanas är höger (är osäker på om det stämmer)

Men i stort så är det bara att sätta på Katana prylar på en GSX ,om det är någon som är sugen att bygga en "fusk Katana" så har jag 75% av delarna som behövs tillsalu.
 

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Hyttö rakan
Hoj
XV1600
Köpte på mig en gsxr1100w

Hej på er.
Jag har köpt på mig en en gsxr1100w -93 som har ett missljud från blocket samt ett svagt rassel från kamkedjan?
Tror att oljudet från blocket är vevlager eller liknande..

OM jag måste riva isär motorn har ni några tipps på hur jag lättast monterar ur den ur ramen samt plockar isär den?
Krävs det några specialvarktyg?
(nog för att jag säkert får ur den ur ramen och isär den utan hjälp men det kan ju vara bra med tipps så man slipper prova sig fram)

Ritning i pdf format finns det att få tag i?

Om och när motorn är isär tagen är det något speciellt som man borde kolla upp /byta när den ändå är öppnad?

OM jag ska byta vevlager mm. Vilken typ av lager man ska ha? Lager beteckningar?

Är det någon som är sugen på att tjäna en slant på att gå igenom motorn så är han mer än välkommen att höra av sig via pm... fast det bör inte vara allt för långt ifrån Gävle.. Max till Hedesunda :)

Mvh och gott nytt år //Örjan
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Katana-mannen skrev:
8439 Vi kör lite Suzuki OldSchool-snack här!

Någon som vet hur mycket jobb det är att byta till en Gixxer/Bandit-motor? Fästen? Svetsning? Linar kedjan?

Tar väl och börjar med att citerar första inlägget i denna tråd. Ni som har satt GSXR/GSX F/Bandit-motorer i GSX och Katanor, hur mycket jobb var det och hur gjorde ni motorfästena??????? Hade tänkt göra motorfästen själv men jag men det känns som om det är onödigt att "uppfinna hjulet en gång till" jag har sökt på nätet och hittat ritningar på motorfästen på http://oldskoolsuzuki.info/patrick/hardcorekats/articles/gsxr_enginemounts/index.htm
Sedan finns det färdiga satser med motorfästen att köpa i Japan men min japanska är inte vad den borde så det blir nog inga affärer med japan. Hittade en Japansk firma som tillverkade dom optimala motorfästena, cnc-frästa med fäste för monodämpare i samma arrangemang!!!!!!!!!!!!!!!! men dom var inte billiga. Så är det någon som har något tips, hör av er.
 

Bifogat

  • 5111.jpg
    5111.jpg
    30.4 KB · Visningar: 118
  • 2665.jpg
    2665.jpg
    48.8 KB · Visningar: 154
  • 6223.jpg
    6223.jpg
    19.9 KB · Visningar: 100
Last edited:

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
gixxer_1255 skrev:
2688944

Men i stort så är det bara att sätta på Katana prylar på en GSX ,om det är någon som är sugen att bygga en "fusk Katana" så har jag 75% av delarna som behövs tillsalu.

Hmm....Man kanske skulle köpa sig en GSX1100 isf:yoparty :D
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Powerwheelie skrev:
2688149 Har ett konstigt problem med min GSX 1100 -84 som dyker upp med jämna mellan rum. (oftast mycket olämpligt...):va
När jag startar hojen så kan ett eller två tändstift vägra att fungera.
Har du provat med 4 helt nya stift? Tycker det låter som du byter runt med
gamla stift och då kommer problemet tillbaka.
I vilket läge har du bensinkranen vid start?
Är du säker på att kranen är tät i läge ON med motorn avstängd?
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Motorfästen

gixxer_1255 skrev:
2690979 jag har sökt på nätetet och hittat ritningar på motorfästen på http://oldskoolsuzuki.info/patrick/hardcorekats/articles/gsxr_enginemounts/index.htm
Hittade en Japansk firma som tillverkade dom optimala motorfästena, cnc-frästa med fäste för monodämpare i samma arrangemang.

Tjena Gixxer,
Inget att tveka på. Dom JAPANSKA:tuttar
Jag talade nyligen med en kille som satt en GSXR motor i en
GSX 1100EF 84 ram. Han hade använt ritningar som han hittade på oldschoolsuzuki sidan. Dom fästena passade rakt av på hans bygge.
Fästena är väl likadana till -82 och -84 antar jag. Motorerna passar ju i alla fall mellan årsmodellerna.
Jag har tänkt att prova dom själv inom en snar framtid. Men hinner du före så meddela hur det går.:)
Lycka till :tummenupp
 
Last edited:

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Jag funderar på att byta ut, (den över 20 år gamla!!), bromscylindern till frambromsen.

Är det någon av er som vet vad som passar med tanke på kolvdiameter och utväxling?
Jag antar att deplacementet på cylindern måste vara ungefär det samma som på originalet.
Det finns ju fina radialpumpar från både Nissin och Brembo att få tag i för en rimlig peng,
men passar det?

Bromsoken som sitter på är Nissin 4-kolvs från GSXR 750 -91.

/ Mikael
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top