Katana och GSX 1100-tråden

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
En bekant har skalat bort gummi från vänstersidan av bakdäcket för att få frigång, säkert en centimeter !
Bilprovningen kommenterade det inte ens.
Antagligen i linje med deras: Fungerar det och är säkert så är det OK.
De är inte så dumma ibland.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Konstigt att ni får dom beskeden av SBP för dom är fel om man ska följa reglerna.
Men oftast är dom som besiktar hojar :p på SBP dom vet fasiken inte vad dom skall titta efter eller göra sen finns det ju värsta paragraf ryttarna också som han som reg besiktade katanan i somras "den humorlöse fan"...*s*....
Men det är ju bara att tacka och ta emot om ni slipper fast i Lindesberg kan man ju besikta med turbon på :D
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Sugledning i oljesumpen

Hejsan Suzukifreaks,

Jag har hört att man kan vända insugssidan inuti oljesumpen bakåt så man får maximalt med olja vid acceleration. I std utförande sitter den ju framåt och ger ju då ej maximalt med olja på "rätt ställe" vid acc. om man inte gör en massa stoppies vill säga...

Någon som vet något om detta?

Oljeforskaren Kat-Man
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Japp, man löder fast rören så de pekar bakåt istället.
Ska nog göra det i vinter, min oljetryckslampa blir lite orolig när jag fullgasar, den kanske är farträdd ??
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Biker66 skrev:
Japp, man löder fast rören så de pekar bakåt istället.
Ska nog göra det i vinter, min oljetryckslampa blir lite orolig när jag fullgasar, den kanske är farträdd ??

Hade samma problem förut,men åker sen många år med lite mer olja i spisen så det problemet med fladdrande oljetryckslampa försvann.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Re: Sugledning i oljesumpen

Katana-mannen skrev:
Hejsan Suzukifreaks,

Jag har hört att man kan vända insugssidan inuti oljesumpen bakåt så man får maximalt med olja vid acceleration. I std utförande sitter den ju framåt och ger ju då ej maximalt med olja på "rätt ställe" vid acc. om man inte gör en massa stoppies vill säga...

Någon som vet något om detta?

Oljeforskaren Kat-Man

Har haft 3 olika varianter på dom en var igenlöd i rören framtill och istället var öppnad i bakkant nästan en tredjedel.*motospeed bygge* sen har det varit en utan rör fram, och en med orginal . När jag köpte nuvarande motorn som då var byggd för 1685cc så satt det en orginal på så jag vet inte vilket som är bäst jag menar den motorn rörde på sig.
Men jag tror du vill ha som på bilden.
 

Bifogat

  • oilpickup.jpg
    oilpickup.jpg
    14 KB · Visningar: 298

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Hej,

Härligt med detta Suzuki-forum, alltid svar! :bow

Min oljelampa lyser aldrig vid fullgas, däremot vid riktigt hård inbromsning kan den fladdra till. Kanske sitter det då en bakvänd sug i sumpen? Ska kolla upp det. Viktigast är ju att ha fullt tryck vid acceleration, då motor belastas som mest.

Katanapilot-> Jag kör med drygt 4liter i spisen nu, oljefönstret är fullt och borde det inte räcka? Hur mycket tippade du i extra för att få bukt på din fladdrande lampa? Ska man ha mer olja i om man kör med ojekylare?

En annan lösning på problemet är ju att hälla i riktigt tjock olja typ 80-90W en sisådär 7liter, så slipper vi problemet.... :rolleyes:

Biker66 skrev:
Japp, man löder fast rören så de pekar bakåt istället.
Ska nog göra det i vinter, min oljetryckslampa blir lite orolig när jag fullgasar, den kanske är farträdd ??
 
Last edited:

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Katana-mannen skrev:
Hej Bippen,

Tack för info. Katanapiloten gör likandant, så det ska nog gå bra! Jag pratade med SBP och de sa att det var ok bara det inte var extremt och farligt...180däck är ju ganska inte extremt idag, man får referera till det nya 280 däcket från Metzeler om de knorrar...det är extremt.

Stryker din kedja mot däcket? Knorrade SBP om det iåfall?

/Kat-Man

Jag har 190-däck i en förlängd sving. Kedjan ligger ca 5 mm ifrån, har 530-kedja, hade ändå svårt att hitta drev med lämlig utväxling. Fick tag på ett 38-kuggars kawadrev, som numera har ovala bulthål och en distans mot navet.
Har inte fått till kedjelinjen ännu, motordrevet ska ut ett par mm till. Så däcket har tydliga märken av kedjan. Inget knorr och jag frågade givetvis inte. Men såna märken måste man titta efter för att se. Det enda han sa var att kedjan var något för spänd samt en anmärkning på mönsterdjupet (gränsfall tycker jag).
Jag var lite orolig för att jag skjutit ner gaffelrören 10 mm i kronan, för att öka markfrigången (mycket lågt blev det). Men inget om det heller.
Kanske var det toppväskan som gjorde susen. Fult men praktiskt när man åker till jobbet.
 
Last edited:

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Tänkte på detta med oljetrycksproblemen.
Jag har aldrig råkat ut för detta ens när nivån inte syns. Därför undrar jag om det kan ha samband med toppsmörjning? Som jag blivit rekommenderad men inte kommit över. Eller för att jag har Motospeeds Hiflow oljepumpsdrev? Idag hörde jag förresten på ett annat forum att dessa Hiflowdrev skulle vara orginal GSX 750, nån som kan bekräfta?
 
Last edited:

ove

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
suzuki 1100
bippen skrev:
Tänkte på detta med oljetrycksproblemen.
Jag har aldrig råkat ut för detta ens när nivån inte syns. Därför undrar jag om det kan ha samband med toppsmörjning? Som jag blivit rekommenderad men inte kommit över. Eller för att jag har Motospeeds Hiflow oljepumpsdrev? Idag hörde jag förresten på ett annat forum att dessa Hiflowdrev skulle vara orginal GSX 750, nån som kan bekräfta?
Ja det kan jag :mattias
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Ok då bådar det gott för min besiktning då! Ang oljepumpsdreven så har jag läst att det är original 750drev.

/Kat-Man

bippen skrev:
Tänkte på detta med oljetrycksproblemen.
Jag har aldrig råkat ut för detta ens när nivån inte syns. Därför undrar jag om det kan ha samband med toppsmörjning? Som jag blivit rekommenderad men inte kommit över. Eller för att jag har Motospeeds Hiflow oljepumpsdrev? Idag hörde jag förresten på ett annat forum att dessa Hiflowdrev skulle vara orginal GSX 750, nån som kan bekräfta?
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Katanapiloten

Vet var du kan få tag på ett 1260 bigblock VHR senaste modellen(många flänsar och mycket gods) går att borra ur till 1640 fodren som sitter i nu kan borras till 1327.
Pro-stock kolvar 15:1 så du får svarva ner dom i såna fall.
begärde av mig 6500 med nya ringar men då var jag tvungen att bestämma mig snabbt.
Maila mig idag om du blir nyfiken
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Det låter ju fint det där... :öl vad är det för kolvbultsdiameter? 18 el 20

RPM lover skrev:
Katanapiloten

Vet var du kan få tag på ett 1260 bigblock VHR senaste modellen(många flänsar och mycket gods) går att borra ur till 1640 fodren som sitter i nu kan borras till 1327.
Pro-stock kolvar 15:1 så du får svarva ner dom i såna fall.
begärde av mig 6500 med nya ringar men då var jag tvungen att bestämma mig snabbt.
Maila mig idag om du blir nyfiken
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
K-mannen det är 18mm på kolvbulten.

Nå friends hur är det på höstkanten ? själv så lurade jag djävulen igår igenom att varmköra hojen och tappa ur oljan samt ta bort förgasarna :confused: så nu är vinterjobbet på börjat.
Blir inga mer turer i år utan många timmar i garaget fast i år ska jag vara klar i tid(säger man varje år)
Vad är planerna inför vintern med era älsklingar ?
Big CC,Max portat, öhlins komponenter eller....
Själv ska det portas mer :D
Bygga ny vevhusventilation och den vanliga totala översynen av alla lager i hela motorn (tusen delar)
Sen en hemlig grej :tummenupp måste ha nåt att överraska med.
:cool:
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Ska du kanske hänga på en framgaffel från en YZ 80 cross? eller lacka hela hojen porrigt cerislila och kasta cromesleven på alla andra delar :notme

"Humor, det är humor... " citat Percy Nilegaard

RPM lover skrev:
K-mannen det är 18mm på kolvbulten.

Nå friends hur är det på höstkanten ? själv så lurade jag djävulen igår igenom att varmköra hojen och tappa ur oljan samt ta bort förgasarna :confused: så nu är vinterjobbet på börjat.
Blir inga mer turer i år utan många timmar i garaget fast i år ska jag vara klar i tid(säger man varje år)
Vad är planerna inför vintern med era älsklingar ?
Big CC,Max portat, öhlins komponenter eller....
Själv ska det portas mer :D
Bygga ny vevhusventilation och den vanliga totala översynen av alla lager i hela motorn (tusen delar)
Sen en hemlig grej :tummenupp måste ha nåt att överraska med.
:cool:
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Hörru !!!! ta och lär dig din CC läxa innan du förstör min faktiskt seriösa förfrågan "tråd" över vad mina bröder skall göra i vinter, vissa tar ju ut sina när andra ställer av ;)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top