Katana och GSX 1100-tråden

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Häda?

Måste bara kolla lite vad det ni har mot att byta till R-motor i en GSX/Katana? Det är ju nästan bara fördelar.

Fördelar med R-motorn: :tummenupp
Motorn är ca20kg lättare
Startkopplings problemet är mindre på R-motorn
R-motorns orginaltändning funkar även med ganska mycket trim
Det är orginal med rakskuren primärdrivning på R-motorn
R-motorns orginal kammar räcket till ganska mycket trim
Man behöver inte svetsa veven
Man behöver inte high flow oljedrev
Det behövs inte någon Superhubb

Nackdelar med R-motorn:
Det ser lite tomt ut i ramen med en R-motor
Det går bättre att åka på gatan med en "stor" GSX motor
Man bör ha dyra "Carillo" stakar eller mots om man skall trimma mycket


Nu kommer jag inte på några fler argument. Men det är kanske någon annan som har fler?
 

Bifogat

  • crazy_katana.jpg
    crazy_katana.jpg
    27.8 KB · Visningar: 501
Last edited:

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Re: Häda?

gixxer_1255 skrev:
Måste bara kolla lite vad det ni har mot att byta till R-motor i en GSX/Katana? Det är ju nästan bara fördelar.

Fördelar med R-motorn: :tummenupp
Motorn är ca20kg lättare
Startkopplings problemet är mindre R-motorn
R-motorns orginaltändning funkar även med ganska mycket trim
Det är orginal med rakskuren primärdrivning på R-motorn
R-motorns orginal kammar räcket till ganska mycket trim
Man behöver inte svetsa veven
Man behöver inte high flow oljedrev

Nackdelar med R-motorn:
Det ser lite tomt ut i ramen med en R-motor
Det går bättre att åka på gatan med en "stor" GSX motor
Man bör ha dyra "Carillo" stakar eller mots om man skall trimma mycket
Den där är nästan lika snygg som min. HA HA

Nu kommer jag några fler argument.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Gixxer 1255

Vet inte riktig var jag skall börja tycker bara inte om det, sen om jag vill så kan jag också hitta fler fördelar med GSX motorn än R-motorn om jag vill :D
Vad säger Kurre får du komma in i hans garage om du sätter i en R motor i en Katana ? men sätta en R motor i ett E chassie går alldeles utmärkt :rolleyes:

Till er andra planer ??
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Re: Re: Häda?

Hej Gixxer och alla andra!

Det kan bli ett elände att åka gata, då man ej får den godkänd i SBP, har hört att det blir problem med intyg m.m m.m.

Annars ser jag bara fördelar. Det där tomma mellanrummet gpår att justera in ganska bra om man monterar den i "mitten".

Har fumnderat en del på att sätta in en i min svarta kat.

Men visst är det lite att häda...


Katanapilot skrev:
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
:p
Då var man igång igen att man aldrig lär sig att inte röra saker som funkar.
Rev motorn igår och lyfte toppen :eek: för att sen bli :mad: har kort på det men jag vet inte om jag vill visa..... tar det lite längre fram
Nu vart ni :confused:
 

Bifogat

  • dscf0213.jpg
    dscf0213.jpg
    99.7 KB · Visningar: 311

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tommy, slår det mina "dumheter"?

Jag lämnade in min topp till Uppsala Motorslip för att dom skulle montera två avgassäten. Efter två svetsningar och två uppsättningar säten så ringer dom och säger att båda insugssätena är spräckta och tillägger i förbifarten att dom inte längre vill ha med mitt topplock att göra utan jag får plocka upp det utan att dom har fixat det åt mig. Ska blir intressant att höra i morrn om dom hade tänkt ta betalt för "jobbet".
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
:cool:

Anders
det slår mina grejor i alla fall men det är ju inte ditt fel att du inte kan veta att dom inte klarar att montera ventilsäten samt att dom skall förstöra 2 till.
Keep me posted om vad kalaset gick på !
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Hösttur i Linköping

Vi tog en höstrepa idag, kallt ute så goretexen åkte på, lyckades iallfall hålla motorn varm! Körde tilsammans med kollegans Buell.
 

Bifogat

  • pa050230.jpg
    pa050230.jpg
    49.2 KB · Visningar: 278
Last edited:

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Re: Hösttur i Linköping

Asfalten är ju kall, så det är bra att ha varma däck!!! :rock
och så luktar ju gummi så gott så här på höstkanten... :fakta


Katana-mannen skrev:
Vi tog en höstrepa idag, kallst ute så goretexen åkte på, försökte iallfall hålla motorn varm! Körde tilsammans med kollegans Buell.
 

Bifogat

  • pa050234.jpg
    pa050234.jpg
    21.2 KB · Visningar: 298
Last edited:

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Re: Re: Hösttur i Linköping

Alltid något nytt att trixa med efter en tur...men hur i h-vete lyckas man med att köra av varvräknarnålen ?? Jo låt den gå ett extra varva och krocka med hastighetsmätaren...eller??? Låga varv är för fegisar!!

/KAT-MAN


Katana-mannen skrev:
Asfalten är ju kall, så det är bra att ha varma däck!!! :rock
och så luktar ju så gott...
 

Bifogat

  • pa050237.jpg
    pa050237.jpg
    31.5 KB · Visningar: 208
Last edited:

SAMURAJEN

Medlem, javisst.
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Krylbo
Hoj
Suzuki Hayabusa Turbo -03
Re: Hösttur i Linköping

Katana-mannen skrev:
Vi tog en höstrepa idag, kallt ute så goretexen åkte på, lyckades iallfall hålla motorn varm! Körde tilsammans med kollegans Buell.

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Katanamannen, skärp dig. åker du omkring med "stötstång-virus" i bakhasorna!
Själv har jag precis börjat att riva "älsklingen" igen för tredje gången. Man kanske får åka lite mer nästa sommar istället ??
Trevlig vinter, Katana vänner!
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Re: Häda?

gixxer_1255 skrev:
Måste bara kolla lite vad det ni har mot att byta till R-motor i en GSX/Katana? Det är ju nästan bara fördelar.

Fördelar med R-motorn: :tummenupp
Motorn är ca20kg lättare
Startkopplings problemet är mindre på R-motorn
R-motorns orginaltändning funkar även med ganska mycket trim
Det är orginal med rakskuren primärdrivning på R-motorn
R-motorns orginal kammar räcket till ganska mycket trim
Man behöver inte svetsa veven
Man behöver inte high flow oljedrev
Det behövs inte någon Superhubb

Nackdelar med R-motorn:
Det ser lite tomt ut i ramen med en R-motor
Det går bättre att åka på gatan med en "stor" GSX motor
Man bör ha dyra "Carillo" stakar eller mots om man skall trimma mycket


Nu kommer jag inte på några fler argument. Men det är kanske någon annan som har fler?


R motoren er billigere å få opp i sådær 180hk,
Etter det er det blir det billigere med GSX motoren pga at du ikke behøver å kjøpa ny vev ( hvis GSX veven er i bra stand ).

Men skal man lage den ultimate Katanaen skal man sette i en GSX1400 motor.

Snyggare enn GSXR motoren och 1400 KUBIKK orginal...
Med 85mm kolvar blir det 1550 kubikk.

Min brors GSX1400 gav 100 hk standard. 120 hk med et Yoshimura ( japan ) 4-1 og 136 hk med Yoshimura steg 1 kammar.

Orginalt har den 28,5-25 ventiler ( samme som R motoren ) men insugsventilen er plassert lengre frahverandre = plass for STORE ventiler.

Til vinteren blir det porting på den och 1550 sats.

Rakna med 180+ hester og et vrid av bare........:)
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
:cool:

K-mannen
Förstår att du är sugen du tog ju ut den så sent :D men det ryker lite dåligt.

Yngve
Det lät väldigt intressant med en 1400 motor....hmmmmm...nån gång så kanske.

Samuraj
Skönt att se att fler är ute i god tid...*s*...
Du får mejla och tala om vad du hittar.
 

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Re: Re: Re: Hösttur i Linköping

Katana-mannen skrev:
men hur i h-vete lyckas man med att köra av varvräknarnålen ?? Jo låt den gå ett extra varva och krocka med hastighetsmätaren...eller??? Låga varv är för fegisar!!

/KAT-MAN

Hello Kat-man! Jasså du har också lyckats med att köra av RPM nålen! Hände mig för några veckor sedan också! Måste bero på
att man varvar så innåt helvete!

Ska nog besikta Katten denna vecka, så vi får se vad SBP säger om bygget. Ska bli intressant om den går igenom med Sidepipe. Tror dom blir impad....som vanligt.. :skrämd .


// Gradin
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
KatSnack

Gradin:

Hej,

Jo troligtvis är det höga varv som gör det... köpte du en ny, eller hur fixade du "felet"?

Är det din hoj som är silver med gula fälgar som ligger på denna tråd? isof. jag fotade jag den Bikeweekend. Har du bytt avgas sedan dess? Den har väl ungefär samma konfiguration som min? Pipan ska de ej gnälla om, såvida den ej låter "för" mkt.

Samurajen:

Jo tyvärr är vissa smittade av HD-viruset...

Vad river du nu? Motorn igen? Glöm ej att titta så inget ramlar ned i motorn... (*flin*).

RPM:

Mitt Michelin Pilot ryker mindre än dina torra gamla regummeringar :slicka



Ha det alla!

Ps. infogar en bild på en 1400 Kat

Kat-Man
 

Bifogat

  • 1400katana.jpg.jpg
    1400katana.jpg.jpg
    63.3 KB · Visningar: 290

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Re: KatSnack

Katana-mannen skrev:
Gradin:

Hej,

Jo troligtvis är det höga varv som gör det... köpte du en ny, eller hur fixade du "felet"?

Är det din hoj som är silver med gula fälgar som ligger på denna tråd? isof. jag fotade jag den Bikeweekend. Har du bytt avgas sedan dess? Den har väl ungefär samma konfiguration som min? Pipan ska de ej gnälla om, såvida den ej låter "för" mkt.

Kat-Man

Jag bytte till ett annat hus som Näsström hade liggandes.

Nej, det är inte min som är silver med gula fälgar det är Näsström som är ägare till den. Min är Titangrå med vita fälgar. Bild finns på www.ncracing.com/gallery/2003/goteborg/goteborg03.html
// Gradin
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Re: Re: KatSnack

Ok, jag river nog huset i vinter.

Var du också på Bikeweekend? Känner igen hojen men ej svingen.

Kat-Man

Gradin skrev:
Jag bytte till ett annat hus som Näsström hade liggandes.

Nej, det är inte min som är silver med gula fälgar det är Näsström som är ägare till den. Min är Titangrå med vita fälgar. Bild finns på www.ncracing.com/gallery/2003/goteborg/goteborg03.html
// Gradin
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Re: KatSnack

K-man

Ditt däck ryker mindre därför att din "moppe motor" inte orkar spinna runt det ordentligt så enkelt är det så skylla på däcket...nänänänä... :fatta!


Ps(hade super corsa i år)
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Re: Re: KatSnack

RPM:
He he ... så är kanske fallet... spar lite på det till sommaren... :D

Kul att ha fått ihop den iallfall, har fått 20 mil i den nu sen den var i molekyler... och nu är oljelampan konstant svart :tummenupp (nej, den är inte urkopplad)

Övriga:

Angåend oljemängden med kylare:

Jag har hört att man ska ha ca 0,5 liter extra, alltså en bra bit över glaset i kåpan? Vad sägs om det?

Borde det inte räcka att fylla på så att det är i mitten på nivåglaset?

/Kat-Man


RPM lover skrev:
K-man

Ditt däck ryker mindre därför att din "moppe motor" inte orkar spinna runt det ordentligt så enkelt är det så skylla på däcket...nänänänä... :fatta!


Ps(hade super corsa i år)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top