Katana och GSX 1100-tråden

SAMURAJEN

Medlem, javisst.
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Krylbo
Hoj
Suzuki Hayabusa Turbo -03
:hej Du Umeå kille som var sugen på toppsmörjnings-kitet.
Hör av dig, jag tappade bort dit mail.
MVH. conta@swipnet.se
 

Bifogat

  • image16.jpg
    image16.jpg
    78.2 KB · Visningar: 436

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Hihi...trodde först det var en haschplanta på tanken !! Givet att bli stoppad av snuten varje tur ! :D
 
Last edited:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Marvic

Tommy jag har också Marvic, jäkligt lik din är den också har vi köpt dom på samma ställe kanske?

(Jag måste ju följa nya Marvic på Katana trenden)
 

Bifogat

  • jag-har-oxo-marvic.jpg
    jag-har-oxo-marvic.jpg
    25.7 KB · Visningar: 316

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Re: Marvic

hehe...ser ut som det fast jag tror du fick min framfälg om man tittar på Marvic märket som är på sidan...*s*..grymt nöjd vart jag med grejorna.
Du ?



gixxer_1255 skrev:
Tommy jag har också Marvic, jäkligt lik din är den också har vi köpt dom på samma ställe kanske?

(Jag måste ju följa nya Marvic på Katana trenden)
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Re: Re: Re: Hösttur i Linköping

Katana-mannen skrev:
Alltid något nytt att trixa med efter en tur...men hur i h-vete lyckas man med att köra av varvräknarnålen ?? Jo låt den gå ett extra varva och krocka med hastighetsmätaren...eller??? Låga varv är för fegisar!!

/KAT-MAN

Tjena KAT-MAN,

Jag råkade ut för samma sak för ett tag sen. Och det var ju just den där krocken du talar om som orsakade det hela........eller en lite amatörmässig montering av mätarna på USD-gaffeln. Hur som, hör av dig om du lyckas få det snyggt igen, huset är ju slutet och det finns inga reservdelar att köpa.

Jag funderar på att inte bry mig om att nålen inte finns och istället installera en sån här

http://www.revlimiterracing.com/datatool/datatool.html

Hörs!
Jon
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Det kan jag tänka mig :tummenupp

Är det vad du använder den till? Jag har ju tänkt ha den som rödmarkering vid gatkörning, har du nån uppfattning om hur bra den kan funka till det? Alternativet är en shiftlight och en sån kan verka lite muppigt på en hoj som i övrigt är rätt standard.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ett par sidor tidigare diskuterades GSX/GSX-R/GSX1400-motor. Bra fakta men jag funderar ännu mer:
Hur mycket är GSX-R- och GSX 1400-motorerna besläktade? Dvs hur mycket passar mellan dem?
Fler svaga/starka punkter? Även jmf med gamla GSX-motorn.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Nu har jag inte brytt mig så mycket om den när jag rullat gatan eftersom när jag börjar närma mig dom områdena som är rödmarkerat så tänds "shiflighten" men den funkar det gör den.
Har du en varvtalsregulator på hojen ?
Om inte skaffa en sån för vad händer den dan du missar en växel och är och nosar på "rött", och en shiftlight är väl inte "muppigare" än en revlight på en standard tycker jag.
Vad har du för tädsystem på hojen ? kolla så att det passar till revlighten jag har Dyna 2000 så jag hade inga problem.


Jon_G skrev:
Det kan jag tänka mig :tummenupp

Är det vad du använder den till? Jag har ju tänkt ha den som rödmarkering vid gatkörning, har du nån uppfattning om hur bra den kan funka till det? Alternativet är en shiftlight och en sån kan verka lite muppigt på en hoj som i övrigt är rätt standard.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Har faktiskt ingen anning men PM:a Yngve han verkar vara insatt i ämnet.


Robban_C skrev:
Ett par sidor tidigare diskuterades GSX/GSX-R/GSX1400-motor. Bra fakta men jag funderar ännu mer:
Hur mycket är GSX-R- och GSX 1400-motorerna besläktade? Dvs hur mycket passar mellan dem?
Fler svaga/starka punkter? Även jmf med gamla GSX-motorn.
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
RPM lover skrev:
Har du en varvtalsregulator på hojen ?
Om inte skaffa en sån för vad händer den dan du missar en växel och är och nosar på "rött", och en shiftlight är väl inte "muppigare" än en revlight på en standard tycker jag.
Vad har du för tädsystem på hojen ? kolla så att det passar till revlighten jag har Dyna 2000 så jag hade inga problem.

Hmm, där sa du ju en sak. Jag har ingen varvtalsregulator och lyckades missa en växel i höstas när jag skulle rejsa lite. Nu verkar inte motorn ha tagit nån skada (ta i trä) men vart får man tag i en varvtalsregulator? Kan man köpa ett tändsystem med inbyggd regulator?

En shiftlight är väl dyrare än revlight? Jag fick för mig att revlighten skulle passa det mesta. Motor och tändsystem på min hoj är rätt orginal, förutom de vanliga "uppgraderingarna".
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
En Dyna shiftlight är dubbelt så dyr som en Revlight men det har kommit ut ett nytt märke på marknaden Cordona med en shiftlight som heter Evili (http://www.cordona.net/evili page 030611.htm) som kostar 890 kronor mer vet jag inte om den.
Varvtalsregulator kanske du kan få tag på begagnad tror ROOS hade en till salu annars är det nog Dyna som gäller där med om du inte skaffar ett Dyna 2000 tändsystem där den är inbyggd men det är DYRT.
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Evili ser intressant ut, ska kolla med dem.

Varvtalsregulatorn som du tror att Roos har, är det den two-step han haft annons på NCracing?
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Jon

Nopp....two-steppen är en annan sak han har.

Han har en begagnad varvtalsregulator tror den var från Accel 500 kr vill han ha för den.
Bara att mejla och fråga herrn.
:D

Vad har du gjort för mods på din hoj ?
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Robban_C skrev:
Ett par sidor tidigare diskuterades GSX/GSX-R/GSX1400-motor. Bra fakta men jag funderar ännu mer:
Hur mycket är GSX-R- och GSX 1400-motorerna besläktade? Dvs hur mycket passar mellan dem?
Fler svaga/starka punkter? Även jmf med gamla GSX-motorn.

Min bror har en GSX1400 og jeg har vært å målt lite på motoren.

Den ser veldig ut som en kryssning mellom en GSX og en GSXR motor. Generatoren er på vevaxelens venster sida som en GSX men toppen er oljekyld som en GSXR.

Borring orginalt er 81mm men slaget er på hele 68mm.

Cylinderloppen er litt lengre ifrån hverandre så det burde være gott om plats for mycket kubik.

Min Bror jobber hos Motor Norge som er Norsk importør av Wiseco kolvar og vi funderar på å få specialkolvar med 85mm borring ( 1544 kubikk ). Man må borre cylinderen og applikera NiCaSil på nytt. Ca 13000,- alt i alt.

Ventilstørrelsen er 28,5-25, altså samme som GSXR MEN insugsventilene er lengre ifraværandre = plats om 32mm ventiler med byte av sete.

Vevstakslager er på 38mm ( samme som Hayabusa ) og kolvbult er på 18mm.

Motoren er litt høyere och litt bredare enn en GSXR men omtrent som en GSX, kanskje litt høyere.
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Nu har jag skickat ett mail till Roos via den här hemsidan.

Jag fick med en hel del papper med min Katana när jag köpte den för drygt 2 år sen. Den är ett återfall efter en utflykt till en Ninja, innan dess hade jag en annan Katana i sex år.

Motormässigt är det väl den "vanliga", 1168, svetsad vev och kopplingskorg. Det sitter en oljekylare på den (sen Hedenhös) och så har den "cuttad" låda, hur skön som helst! Sen har den Mikuni 33or och V&H-megafon, vill givetvis ha ett RS eller Keihin och sidewinder som alla andra.

Det enda jag har gjort på hojen är att smälla dit en USD-gaffel. Vinterns projekt innefattar byte av sving och bakfälg......och kanske ett toppjobb, det ska göra en del på gamla GSX säger de som kan.
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
RPM lover skrev:
En Dyna shiftlight är dubbelt så dyr som en Revlight men det har kommit ut ett nytt märke på marknaden Cordona med en shiftlight som heter Evili (http://www.cordona.net/evili page 030611.htm) som kostar 890 kronor mer vet jag inte om den.
Varvtalsregulator kanske du kan få tag på begagnad tror ROOS hade en till salu annars är det nog Dyna som gäller där med om du inte skaffar ett Dyna 2000 tändsystem där den är inbyggd men det är DYRT.
Ett Dyna 2000 är billigt jämfört med vad som hände mig förra sommaren , på min nyinköpta hoj.
Tvåan hoppade ur vid ca 8500 varv på fullgas. Innan jag hann reagera hade jag krökt ca 10-12 ventiler, pajat en kolv och lopp samt vridit vevaxeln (Sveriges sista osvetsade?). Och det på en motor utan trim, bara exportkammar.
Otroligt nog gick den ändå att köra hem med.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top