Katana och GSX 1100-tråden

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Det finnes ingen "revlimiter" på GS/GSX modellene.
Kom først på GSXR750 i 1985.

Man kan bruke en Tandbox fra en GSXR 1100( 85-87 ) på en GS1100EF ( 84-> ) tandingsplatta og da får man et overvarvskydd.

Hvis noen vil kan jeg poste hur man kopplar det i hop....
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Hejsan,

Trevlig med lite kvinlig fägring på denna sida :banana

Beroende på skicket från 8000spänn upp till 15000 max.

Du ska då självklart köpa en 1100 Katana

Kat-Man

D-one skrev:
:hej

Nu har jag en fråga, och såklart så går jag till er "katana-kännare".
Jag har en Suzuki GS550M -82, som jag funderar på att sälja till sommaren.
Vad tror ni e ett skäligt pris för den?
Vill få loss lite pengar till en nyare hoj.

Tack
:)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Yngve skrev:
Man kan bruke en Tandbox fra en GSXR 1100( 85-87 ) på en GS1100EF ( 84-> ) tandingsplatta og da får man et overvarvskydd.
Hvis noen vil kan jeg poste hur man kopplar det i hop....

Jajamen. Det vore intressant.
Har du (eller nån annan) koll på om man kan använda tändbox från 1100R -91 (Jag har en sån)?
Nån som har koll på vid vilket varv som -85/-87 och -91 750/1100 bryter?
Nån som har koll på hur mycket varv en GSX/GSX EF-motor klarar?
Nån som vet om man kan använda tändplattan från -82 Katana till nyare box från 1100R?
Nån som vet hur mycket pul (har hört att "pul" är nåt annat på norska!)det är att montera tändplatta från -91 i en gammal GSX/GSX EF-motor?

Mycket frågor blev det!
 

D-one

....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Sthlm/Viksjö
Hoj
finns
Katana-mannen skrev:
Hejsan,

Trevlig med lite kvinlig fägring på denna sida :banana

Beroende på skicket från 8000spänn upp till 15000 max.

Du ska då självklart köpa en 1100 Katana

Kat-Man

Tack Kat-Man,

Köpte den för 15, men då var det en massa saker till.
Vad det blir för ny hoj till sommren/hösten vet jag inte än,
men ngn blir det allt.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Robban_C skrev:
Jajamen. Det vore intressant.
Har du (eller nån annan) koll på om man kan använda tändbox från 1100R -91 (Jag har en sån)?
Nån som har koll på vid vilket varv som -85/-87 och -91 750/1100 bryter?
Nån som har koll på hur mycket varv en GSX/GSX EF-motor klarar?
Nån som vet om man kan använda tändplattan från -82 Katana till nyare box från 1100R?
Nån som vet hur mycket pul (har hört att "pul" är nåt annat på norska!)det är att montera tändplatta från -91 i en gammal GSX/GSX EF-motor?

Mycket frågor blev det!

Hvis du skal anvanda en tanbox från 1100R-91 må du (kanskje) også bytte pick-up och rotor.

1100R bryter på 10800 ærlige varv.
750R ?????? vet inte.

GSX motorene med standard kammer och fjærer tåler vel 11000 uten problem.

Har du en svarv går det fint å montere en tandplatta ( pick-up ) fra -91 på GSX modellene....
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
10800. Hmmm. Känns lite lågt men duger för närvarande. Behöver inte högre rödvarv för accelerationens skull men för toppfart....
Den gör idag ca 250 km/h vid 10 000 rpm enligt mätarna. Vill helst inte dreva så mycket högre.

750RW -93 (jag har en sån) har rött vid ca 13 000 rpm på varvräknaren men jag vet inte när den bryter. Antagligen ca 13 500 rpm eller nåt sånt.

Hursomhelst så är idén att använda nyare tändbox för att få övervarvsskydd utan att behöva lägga ut massa pengar på Dynatändning eller löst övervarvsskydd ett bra alternativ.

Och jag har svarv. Gött att ha mycket leksaker i verksta´n! :)
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Robban_C skrev:
bippen:
Jag har dragit min motor (1168cc med turbo) till 10 000 och sen missat växel. Trots fullt laddtryck och tokvarv inga motorskador men då är ju cylinderblocket schimsat (=toppen/ventilerna kommer längre från kolvarna) och toppen (enligt tidigare ägare) försedd med hårdare ventilfjädrar. Och motorn har svetsad vev.
Men det låter illa att varva så där!

Min gamla hoj tålde också en miss, men den hade svetsad vev. Misstänker att veven gav sig först och resten blev följdverkningar men who knows.
Har köpt oljekylare från Roffes. I kitet ingick ett nytt lock till filtret med 2 hål för att koppla slangar. Dessutom finns tre st ca 8 mm hål med tillhörande insexpluggar i övre delen av locket. Vad är de till för? Nån som har en ide, reserv? Retur från ev turbo??
Den iofs utmärkta beskrivningen visar anslutningar mot pluggarna utanför locket. Verkar vara en äldre(?) variant. Och Leffe visste inte heller men han lovade att återkomma till mig.
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Hej,

Du får säkert tillräckligt för att skramla till en Kat 1100. Du får då också den stora äran att titulera dig "Kat-Babe" på forumet.

Kat-Man

D-one skrev:
Tack Kat-Man,

Köpte den för 15, men då var det en massa saker till.
Vad det blir för ny hoj till sommren/hösten vet jag inte än,
men ngn blir det allt.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
bippen skrev:
Har köpt oljekylare från Roffes. I kitet ingick ett nytt lock till filtret med 2 hål för att koppla slangar. Dessutom finns tre st ca 8 mm hål med tillhörande insexpluggar i övre delen av locket. Vad är de till för? Nån som har en ide, reserv? Retur från ev turbo??
Inte retur från turbo, den ska alltid gå rakt ner i tråget.

Men lite rena gissningar:
Om uttagen sitter på den filtrerade sidan (dvs inte innan oljan hunnit passera filtret) så kanske det är meningen att ta olja till toppsmörjning eller andra påhitt typ turbo. Dvs inte retur men matning av olja till topp/turbo.
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Kepor

KatanaKurre skrev:
Hallå alla katanafreek!
Finns det något intresse för en sådan kepa?

Ursäkta dröjsmålet tillverkaren "gick i väggen" så jag har inte villa stressa honom
Han har lovat att fixa 10st kepor. Priset blir 170kr ink. frakt.
(Jag levererar 1st till alla om det blir mer än 10st beställningar!)

Katanapilot 2st
Jon G 2st Bet.
Gradin 2st Bet.
Samurajen 2st Bet.
RPM lover 1st
Katana mannen 1st Bet.

Om det är någon mer som vill beställa så hör av er.
PM:a gjärna adress och tfn.nr
 

Bifogat

  • kepa.jpg
    kepa.jpg
    21.2 KB · Visningar: 179
Last edited:

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Katana-Mannen 1 st

Kat-Man

KatanaKurre skrev:
Ursäkta dröjsmålet tillverkaren "gick i väggen" så jag har inte villa stressa honom
Han har lovat att fixa 10st kepor. Priset blir 170kr ink. frakt.
(Jag levererar 1st till alla om det blir mer än 10st beställningar!)

Katanapilot 2st
Jon G 2st
Gradin 2st
Samurajen 2st
RPM lover 1st

Om det är någon mer som vill beställa så hör av er.
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Nu var det dött på forumet, har ni gått i ide?

Vad händer i garagen?

I mitt händer inget som vanligt, därför måsta jag få lite inspiration... fick erbjudande om crosstyre med krona häromdagen, kan det vara något? Inget för strippen kanske, men för "poserfaktorn". :va

Kat-Man
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Katana-mannen skrev:
Vad händer i garagen?

I mitt händer inget som vanligt, därför måsta jag få lite inspiration... fick erbjudande om crosstyre med krona häromdagen, kan det vara något? Inget för strippen kanske, men för "poserfaktorn". :va

Kat-Man

Bra Kat-Man, liva upp det lite!

Crosstyre ser klart bra ut tycker jag! Men du lär väl beställa nya bromsslangar, sådär, alltid se nackdelarna först.

Väckte grannarna imorse med att testa en varvtalsregulator jag köpt. Sen ska jag lös med svingen så fort jag får vara i garaget igen :yoparty
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Njaee, på en TL1000 eller annan 'hög' hoj ser det bra ut med crosstyre.
Din hoj tycker jag har ett lågt rått stuk, risken finns att den ser hög ut framtill, ruinerar helheten sas. Busigt: ja, rått: nej.
Jag hade liknande planer för mitt åk men avskrev det efter lite photoshoppande.
Min har ett jämnlågt utseende, med crosstyre blev det som att sätta aphängare på ovan nämnda TL.
Bara min blygsamma åsikt. Rent praktiskt vill jag ha crosstyre för bekvämare körställning, men, men....
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Jo, en del kostnader medför det ju...

Trist med att byta alla wires och slangar. Så vi får se hur det går. Jaha varvregulator, har du en sån? Vilken modell ? :gnissla

Annars då hur går bygget? Såg att du har gaffeln på plats iallafall.

Kat-Man

Jon_G skrev:
Bra Kat-Man, liva upp det lite!

Crosstyre ser klart bra ut tycker jag! Men du lär väl beställa nya bromsslangar, sådär, alltid se nackdelarna först.

Väckte grannarna imorse med att testa en varvtalsregulator jag köpt. Sen ska jag lös med svingen så fort jag får vara i garaget igen :yoparty
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Håller nog med dig, Biker66

Men "ballt" är det, men visst kommer den se o-cool ut. Är rätt nöjd med dagens stuk, men har ej sett någon hoj med sidewinder och crosstyre och en verktygsrulle med fransar på gaffeln, alltid retar det någon... Annars lungt i garaget med motomartin (motomini :D )

Kat-Man

Biker66 skrev:
Njaee, på en TL1000 eller annan 'hög' hoj ser det bra ut med crosstyre.
Din hoj tycker jag har ett lågt rått stuk, risken finns att den ser hög ut framtill, ruinerar helheten sas. Busigt: ja, rått: nej.
Jag hade liknande planer för mitt åk men avskrev det efter lite photoshoppande.
Min har ett jämnlågt utseende, med crosstyre blev det som att sätta aphängare på ovan nämnda TL.
Bara min blygsamma åsikt. Rent praktiskt vill jag ha crosstyre för bekvämare körställning, men, men....
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top