Katana och GSX 1100-tråden

SAMURAJEN

Medlem, javisst.
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Krylbo
Hoj
Suzuki Hayabusa Turbo -03
RPM lover skrev:
Fasiken inte du också har jag varit dum mot dig med (klappar på huvudet)
Tidigare inlägg idag skall uppfattas med glimten i ögat
//Rent mjöl
----------------------------------------------------------------------
:tummenupp exakt som RPM-Lover skriver, med glimten i ögat.
Här kör vi inte med "riktiga" påhopp!
RPM-Lover förstod i allafall att det var på skoj och han har jävligt "rent å fint mjöl". *s*
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Robban_C skrev:
Skulle också vilja byta tändsystem till något med övervarvningsskydd enligt Yngves idé några sidor tidigare men det ligger långt bort i tiden. Som bekant är det ju skillnad på att smida planer och orka ända fram.
QUOTE]


Jeg kjørte med GSXR Tandbox på min frus GSX i maaaaaaange år.
Og på min Nico Bakker... men desverre ikke i -97 når jeg var på Isle of Man... = Krokade ventiler etter litt dragracing ........:) Hadde beste tiden dock...:)
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Fan detta börjar likna en frisersalong... ha ha :tuttar
Kat-Man


RPM lover skrev:
Robby har nog i sin tur snott den från coop racing.

Det där med lite cc verkar vara känsligt :D men det påminner lite om terrier stuk på dom mycket bjäbb men stampar man i baken så är dom borta ...*flin*..... men ring inte om råd nåt mer då :rofl utan lär er den hårda vägen av era egna misstag. :huvet

Samuraj försökte ju bara hjälpa dig att inte begå ett misstag.......... kawa !
samt att du inte kört nånting med din men otack är världen lön :tungan

Gradin blir nog samma färg på fälgarna som på hojen.

//Dåligt mjöl...*s*....
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Termostat i oljekylen

Hejsan,

Är intresserad av samma sak, nu på hösten går ju min miniCC motor kall med min satans stora gixxerkylare. Funderar på att installera en termostat med bypass som bara låter oljan smeka kylaren vid behov. Ska man ha en elektrisk? Eller finns det mekaniska modeller?

Skulle nog föredra en som man monterar direkt i kylaren med ett bypassrör mellan + och - på kylaren.

Annars gör man en hedenhösmodell med en ventil och förlitar sig på utetemeraturen innan man kickar igång?

Vad tror ni????? :dummer

Kat-Man

Nån som har erfarenhet av att använda termostat till oljekyl på knarr?
Jag hade på min senaste Corvette men har ingen erfarenhet på hoj. http://www.dalhems.se har en lös, dvs för slangmontering (verkar inte finnas på nätet).

Edit: Jag har ju faktiskt också dragit om avgassystemet, han som hade påbörjat hade dragit avgaset direkt under oljepluggen, hur bra är det?[/QUOTE]
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Olje termostat

Jo jag har kört med termostat till oljekylaren. Man får upp motortempen snabbare med en termostat inkopplat och lägre arbetstemp. Det måste vara en termostat med "baypass" fumktion för annars stoppas oljeflödet i motorn (inte bra). Var man får tag i en sådan term. vet jag inte, den följde med när jag köpte
andra grejor. OBS! ju större kylare desto större anledning att montera en term.
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Tryckfall!

Det verkar ju smart att installera en, men frågan är hur motorn hanterar tryckfallet som blir när oljtetermostaten öppnar, eller stänger? Under en fullgaskörning exempelvis? :hihi



K-M

KatanaKurre skrev:
Jo jag har kört med termostat till oljekylaren. Man får upp motortempen snabbare med en termostat inkopplat och lägre arbetstemp. Det måste vara en termostat med "baypass" fumktion för annars stoppas oljeflödet i motorn (inte bra). Var man får tag i en sådan term. vet jag inte, den följde med när jag köpte
andra grejor. OBS! ju större kylare desto större anledning att montera en term.
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Jag tror inte det blir några problem med tryckfall. Har du anslutningarna uppåt på kylaren så är kylaren alltid full med olja. Baypass term. kopplar ihop slangarna till kylaren när term. är stängd så man har ett konstant flöde hela tiden. (När term. är stängd går oljan från motor -> term-> motor. När term. är öppen går oljan från motor-> term-> kyl.-> term-> motor) Det var 4st anslutningar på min termostat
 
Last edited:

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Ok, låter finfint... Vad är det för märke på din termostat? Vet du var man kan handla den? Är det ställbart öppningstemperatur?

Kat-Man :4skrika


KatanaKurre skrev:
Jag tror inte det blir några problem med tryckfall. Har du anslutningarna uppåt på kylaren så är kylaren alltid full med olja. Baypass term. kopplar ihop slangarna till kylaren när term. är stängd så man har ett konstant flöde hela tiden. (När term. är stängd går oljan från motor -> term-> motor. När term. är öppen går oljan från motor-> term-> kyl.-> term-> motor) Det var 4st anslutningar på min termostat
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Olje termostat

Katana-mannen skrev:
Ok, låter finfint... Vad är det för märke på din termostat? Vet du var man kan handla den? Är det ställbart öppningstemperatur?

Kat-Man :4skrika

Fråga A svarar jag vetej. B vetej. C nej.
Jag har inte kvar den. Den följde med när jag köpte en låda delar av en kille för många år sen. den var mekanisk och gick inte att ställa tempen. Jag körde utan termostat sen den pajade (yttre påverkan?) och märkte stor skillnad när det gälde att få upp arbetstempen.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Det blir inget tryckfall om hela systemet är oljefyllt. Luften som är i kylaren går ur via alla lager etc (blandad med olja) vid första uppstart men det kan ju vara lämpligt att låta motorn gå lugnt och städat på tomgång i början.
För övrigt öppnar termostaten succesivt (brukar vara en bimetallmoj) = inga plötsliga förändringar.
Min oljekylare hamnar med anslutningarna nedåt men jag tänkte svetsa i en luftningsnippel högst upp i kylaren.
Man borde kunna evakuera smörjsystemet från luft genom att köra oljepumpen med extern drivning (borrmaskin) innan man monterar kopplingen. Så har jag alltid gjort på bilmotorer där det har varit möjligt. (Oftast genom att ta ur fördelaren, förutsätter givetvis att drivningen sitter på fördelaren).
Min koppling är urtagen eftersom jag har svarvat ur korgen för en extra lamell. Så jag tänkte satsa på att slå i en eller ett par liter olja och fylla systemet (och lufta) innan jag slår igång maskinen.

Termostaten från Dalhems har 4 anslutningar, dvs sätts på slangarna mellan motor och oljekylare. Jag tänkte kolla upp mått o gängor på den. Den finns inte på deras hemsida men den finns i katalogen, jag kan scanna den i helgen om nån är intresserad. Kan återkomma när jag vet mer om gängor etc.

GSXR kylare? Vilken årsmodell?
Jag har en till -91 (banankylare) men tycker att den verkar hopplös att få dit på en Katana.
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Hej,

Ja scanna in den om du har lust! Toppen.

Jag har en vanlig rak kylare (ganska stor) tror det är en gixxer år vet jag ej, anslutningarna i överdelen. Bananen ser cool ut!

/Kat-Man

Robban_C skrev:
Det blir inget tryckfall om hela systemet är oljefyllt. Luften som är i kylaren går ur via alla lager etc (blandad med olja) vid första uppstart men det kan ju vara lämpligt att låta motorn gå lugnt och städat på tomgång i början.
För övrigt öppnar termostaten succesivt (brukar vara en bimetallmoj) = inga plötsliga förändringar.
Min oljekylare hamnar med anslutningarna nedåt men jag tänkte svetsa i en luftningsnippel högst upp i kylaren.
Man borde kunna evakuera smörjsystemet från luft genom att köra oljepumpen med extern drivning (borrmaskin) innan man monterar kopplingen. Så har jag alltid gjort på bilmotorer där det har varit möjligt. (Oftast genom att ta ur fördelaren, förutsätter givetvis att drivningen sitter på fördelaren).
Min koppling är urtagen eftersom jag har svarvat ur korgen för en extra lamell. Så jag tänkte satsa på att slå i en eller ett par liter olja och fylla systemet (och lufta) innan jag slår igång maskinen.

Termostaten från Dalhems har 4 anslutningar, dvs sätts på slangarna mellan motor och oljekylare. Jag tänkte kolla upp mått o gängor på den. Den finns inte på deras hemsida men den finns i katalogen, jag kan scanna den i helgen om nån är intresserad. Kan återkomma när jag vet mer om gängor etc.

GSXR kylare? Vilken årsmodell?
Jag har en till -91 (banankylare) men tycker att den verkar hopplös att få dit på en Katana.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
>Ja scanna in den om du har lust! Toppen.
Under helgen.

>Jag har en vanlig rak kylare (ganska stor) tror det är en gixxer år vet jag ej, anslutningarna i överdelen. Bananen ser cool ut!
Japp. Men bananen passar otroligt dåligt på en Katana. Min oljekylare är köpt från Dalhems (nej, jag jobbar inte där!!) och är precis lagom stor att få plats mellan styrhuvud/grenrör resp sidkåporna.

Fick svar ang termostaten, se nedan. R3/8 är rätt lagom, det innebär att alla slangkoppligar etc är minst 9-10 mm invändig diameter. Bara att mäta om den får plats i helgen.


Dalhems:
"Hej
3/8" NPT.
Höjd ca 80mm.
Bredd ca 65mm.
Tjocklek ca 50mm.

MVH
Jörgen

fredagen den 7 november 2003 kl 10.37 skrev Robert Carlsson:

> Hej!
>
> Jag fick katalog av er men hittade mer av intresse så jag behöver lite
> kompletterande info innan jag kan komma till skott. Jag hittade bland annat en termostat till oljekyl (har tyvärr inte art nr tillgängligt just nu).
> Jag behöver veta följande:
> Vad har den för gängor?
> Yttermått? (behöver inte vara på millimetern)
>
> Ska vara på en motorcykel, där är det trångt, därför behöver jag veta detta.
>
> Mvh
>
> Robert Carlsson."
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Btw, Hur går det med kepsarna, har han fått igång tryckpressen?

Kat-Man

KatanaKurre skrev:
Fråga A svarar jag vetej. B vetej. C nej.
Jag har inte kvar den. Den följde med när jag köpte en låda delar av en kille för många år sen. den var mekanisk och gick inte att ställa tempen. Jag körde utan termostat sen den pajade (yttre påverkan?) och märkte stor skillnad när det gälde att få upp arbetstempen.
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Fan det var en stor sate...ska kolla med mina hydraulikkontakter om man inte kan hitta något smäckrare. Inte bra att ha en stor kluns hängande i en slang, då måste man ju fästa upp den i ramen. Skulle vilja montera allt i kylaren med anslutning till gängan, samt dra ett snyggt bypassrör parallelllt med kylare. Annars får det ju bli stålspunnet, russelkopplingar och hela kitet

Vad är priset?

Robban_C skrev:
>Ja scanna in den om du har lust! Toppen.
Under helgen.

>Jag har en vanlig rak kylare (ganska stor) tror det är en gixxer år vet jag ej, anslutningarna i överdelen. Bananen ser cool ut!
Japp. Men bananen passar otroligt dåligt på en Katana. Min oljekylare är köpt från Dalhems (nej, jag jobbar inte där!!) och är precis lagom stor att få plats mellan styrhuvud/grenrör resp sidkåporna.

Fick svar ang termostaten, se nedan. R3/8 är rätt lagom, det innebär att alla slangkoppligar etc är minst 9-10 mm invändig diameter. Bara att mäta om den får plats i helgen.


Dalhems:
"Hej
3/8" NPT.
Höjd ca 80mm.
Bredd ca 65mm.
Tjocklek ca 50mm.

MVH
Jörgen

fredagen den 7 november 2003 kl 10.37 skrev Robert Carlsson:

> Hej!
>
> Jag fick katalog av er men hittade mer av intresse så jag behöver lite
> kompletterande info innan jag kan komma till skott. Jag hittade bland annat en termostat till oljekyl (har tyvärr inte art nr tillgängligt just nu).
> Jag behöver veta följande:
> Vad har den för gängor?
> Yttermått? (behöver inte vara på millimetern)
>
> Ska vara på en motorcykel, där är det trångt, därför behöver jag veta detta.
>
> Mvh
>
> Robert Carlsson."
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Termostat

Jag har luskat lite den minsta termostaten var stor som en tändsticksask sa han med 4st anslutningar som var för 10mmø inv. slang för 550kr
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Katana-mannen skrev:
Fan det var en stor sate...
...Annars får det ju bli stålspunnet, russelkopplingar och hela kitet
Vad är priset?
1. Japp. Jag hade planerat att sätta den nånstans mellan oljefiltret och grenrören, dvs mellan rambenen på nät sätt men en som är stor som en tändsticksask är givetvis intressantare.

2. Japp. Men det får det väl antagligen bli även med en lös "tändsticksask".

3. Ska kolla pris på Dalhemsvarianten när jag skannar bilden.

Den som KatanaKurre skrev om låter ju intressant.
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Posers eller ej

Är det här det rätta ansiktsutrycket när man är ute i trafiken?
 

Bifogat

  • PICT0831b.JPG
    PICT0831b.JPG
    82.1 KB · Visningar: 157

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Varvräknaren kommer från en gammal GSXR.

Oljetempmätaren inköptes hos Biltema, säg inget till någon :rodnar
Nålen hoppar som en tokig men man förstår vilken temp som gäller iaf.

Ingen belysning har jag på sigman, det räcker att kunna se varvräknaren !
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag menade att nålen vibrerar +/-15grader som en tokig när man kör, inga problem att förstå vilken temperatur som avses dock, bara att kolla i mitten av 'nålsuddet'.
Vad kan man begära för nittiofem spänn ??
Lär nog blir bättre med vibrationsdämpad fastsättning :tungan

Har också jagat varvräknare kombinerat med shiftlight/indikatorlampor, de jag hittade tyckte jag vara för dyra, 2500:- och uppåt...
Ska nog bygga om min nuvarande varvräknare istället.

När jag byggde om min instrumentering fick jag veta att jag inte behövde några indikatorlampor alls :banana Bra för kreativiteten !
Den besiktningsmannen sade något om en gräns för detta runt -84, så kontrollera detta.

Ingen besiktningsman har kommenterat saknad belysning till min hastighetsmätare.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Biker66 skrev:
Jag menade att nålen vibrerar +/-15grader som en tokig när man kör, inga problem att förstå vilken temperatur som avses dock, bara att kolla i mitten av 'nålsuddet'.
Vad kan man begära för nittiofem spänn ??
Lär nog blir bättre med vibrationsdämpad fastsättning :tungan

Har också jagat varvräknare kombinerat med shiftlight/indikatorlampor, de jag hittade tyckte jag vara för dyra, 2500:- och uppåt...
Ska nog bygga om min nuvarande varvräknare istället.

När jag byggde om min instrumentering fick jag veta att jag inte behövde några indikatorlampor alls :banana Bra för kreativiteten !
Den besiktningsmannen sade något om en gräns för detta runt -84, så kontrollera detta.

Ingen besiktningsman har kommenterat saknad belysning till min hastighetsmätare.

Tjaba !!

Regbesiktade min hoj i somras och enligt SBP så skall det finnas belysning till hastighetsmätaren och en blå indikator lampa för helljus samt 2 gröna för blinkersen. Kan du se blinkersen från förarplatsen så att säga då behövs inga gröna lampor.
Roger säljer fina temp/voltmätare...*s*...
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top