Katana och GSX 1100-tråden

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Den går kanon, bromsad till 124,5 hk på hjulet med mikuni 33-or.
Tycker det är ok på en "otrimmad" motor,
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Yngve:
Tack för info. Vet du (eller någon annan) om det finns några svaga punkter på GSX 1400-motorn?

bippen:
Jag har dragit min motor (1168cc med turbo) till 10 000 och sen missat växel. Trots fullt laddtryck och tokvarv inga motorskador men då är ju cylinderblocket schimsat (=toppen/ventilerna kommer längre från kolvarna) och toppen (enligt tidigare ägare) försedd med hårdare ventilfjädrar. Och motorn har svetsad vev.
Men det låter illa att varva så där!
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jamført med GSXR motoren tror jeg GSX1400 er sterkere på alle punkter kanskje utenom kolvbulten ( 18 vs 20 ). Men Hayabusa vevstake passer rett på så da...

GSXR1127 har jo en klen vev men GSX1400 ser sterkere ut på alle mått.

Håper broren min går med på at vi plokker opp hans motor til vinteren.
Kan poste bilder og slikt da.

Eneste jeg jeg vet om som har trimmet GSX1400 motoren er TTS i England og en Australier som har Turbo på en.

Ingen "kjente" problem og jeg tror ikke det kommer noen problem så lenge man holder seg under 200 hk.

Det eneste problemet måtte være mangel på kamaxsler.
Yoshimura har en steg 1 samt TTS har noen omslipte orginale ( huff og huff ).
Så jeg tror ikke man får noe mere enn ca 180 hk ut med Yoshimura kammarna og 1550 ( og orginal innsprut.. ).

Men vilket dreiemomet og holdbarhet.....:):):)
 

SAMURAJEN

Medlem, javisst.
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Krylbo
Hoj
Suzuki Hayabusa Turbo -03
Re: Marvic

gixxer_1255 skrev:
Tommy jag har också Marvic, jäkligt lik din är den också har vi köpt dom på samma ställe kanske?

(Jag måste ju följa nya Marvic på Katana trenden)
[/Q

:rolleyes:Hmmm, börjar bli lite väl vanligt med Marvic penta-fälgar (vita) på Katanor nu. *s*
Det går väl de också, man får väl byta färg eller så på dom. :tummenupp
Annars kan vi lacka hojarna precis lika allihopa?
såg det en gång på sveavägen. 5st lila katanor, drog på bakhjulet vid rödljuset utanför MCdonald 1987. (man blir lite nostalgisk)
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
:cool:
Haschis...*s*...
Ingen fara mina kommer inte att vara vita när våren kommer antagligen åt hojens färg.
Häftigt med samma färg men lila..."iiisch"...men jag kommer ihåg vad din gamla gullllling hade för färg först.
Det var det glada 80-talet.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Yngve skrev:
Ingen "kjente" problem og jeg tror ikke det kommer noen problem så lenge man holder seg under 200 hk.
Under 200 hk? Sluta nu! :)
Man kan väl inte åka Katana med under 200 hk? :)

Gällande kamaxlar så är det ju bara en tidsfråga och eftersom det kommer att ta tid innan jag hinner så långt så...
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Problemet med kamaxlar er at GSX1400 ikke selges i USA og det er jo dær de fleste trimfirmaene ligger.

I England sliper de ned basecirkelen og på den måten får større lyft.

Man tar også å svetse på lobene og så sliper til kammorna men jeg liker nå best "billet" kammar...

Med 1550 kubikk. yosh kammar og RS 40/TMR41 forgassere kan man sikkert få 200-210 hk ut av en slik motor med 1550 kubikk...


Nok til de fleste siden dette er uten turbo...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ok, jag trodde att GSX1400 såldes "överallt".
Jag vill inte ha nedslipade kammar. Och jag vill inte heller ha svetsade kammar. Men 1400cc räcker långt tillsammans med turbo även med standardkammar.

Och vi ser gärna lite bilder från insidan av en GSX1400.
Och mått.
Ex vis c-c mellan cylindrar.
Och c-c mellan ventiler.
Är vevstakslängden samma som på Busa?
Etc.
Men det är inte bråttom för min del. Jag åker en till säsong med min gamla GSX-motor. Den har snedskurna drev till pimärtransmissionen men det får gå en säsong till. Jag har en vev och kopplingskorg med rakskuret men det är så mycket annat jag vill hinna med i vinter så det får duga med snedskuret ytterligare ett år. Sen får jag se om jag ska byta vev eller om jag ska byta motorkoncept helt och hållet. Det sägs ju att snedskuret håller bara för drygt 200 hk och det är nog ungefär där min motor är idag.

Tack för info.
 
Last edited:

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Eller vad säger skuggan från norr som är här inne men aldrig talar...*s*.. [/B][/QUOTE]

Jo jag talar när jag har något att tillägga.(Till skillnad från vissa)
Skämt o sido Jag har haft fullt upp med att färdigställa garaget.Föresten hur många katanor ser ni på bilden?
 

Bifogat

  • pict0515b.jpg
    pict0515b.jpg
    91.2 KB · Visningar: 292

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Vinterns projekt blir att få in dessa kolvar i en gatmotor till bushojen. Det blir 15mm överdim.= 87mmø
R.P.M lover dina kolvar är väldigt blanka o fina men dom verkar inte vara fullvuxna eller :confused:
 

Bifogat

  • pict0512b.jpg
    pict0512b.jpg
    81.8 KB · Visningar: 259
Last edited:

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
RPM lover skrev:
Jon
En sån här :D
Funkar bra att ha till att kolla startvarvet.

Ska man inte behålla katanans originella design???
 

Bifogat

  • pict0509b.jpg
    pict0509b.jpg
    72 KB · Visningar: 316

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Kurre..... din adress så jeg får sendt deg den manglende spigoten ????????????????

Ser 4 katana men jeg ser også en R1 ram och en CBR 900...fy og fy.....
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
:cool:
men är det som så att gillar man inte vad som står så läs inte då :D

Men allvarligt nu, sa du att du fått ordning i garaget ??
Jag hoppas du får i dina "pensionärs kolvar" i vinter och får ut saken "on the road" först då lovar jag att bli imponerad väldigt imponerad :bow , tills dess duger mina junior kolvar länge mycket länge :p .
Säger som Yngve fy og fy...

bla bla bla......
 
Last edited:

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
RPM lover skrev:
:cool:
men är det som så att gillar man inte vad som står så läs inte då :D

Men allvarligt nu, sa du att du fått ordning i garaget ??
Jag hoppas du får i dina "pensionärs kolvar" i vinter och får ut saken "on the road" först då lovar jag att bli imponerad väldigt imponerad :bow , tills dess duger mina junior kolvar länge mycket länge :p .
Säger som Yngve fy og fy...

bla bla bla......

Yngve: De är inte mina! Jag lovar! Jag svär på att det inte är mina!
Jag ska definicera hela garaget när de har försvunnit.

R.P.M: Jag sa färdigställa inte ordning! Vatten dragningen, tog en djävla tid innan rörmåckaren kom och gjorde klart. Traversen kunde jag och broshan fixa. De har inte varit lönt att ha någon ordning där.
 
Last edited:

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Är det någon som vet av en sådan MP framfälg?
 

Bifogat

  • PICT0595b.JPG
    PICT0595b.JPG
    66 KB · Visningar: 205
Last edited:

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Och så lite kuriosa! Säljbrochyr och prislista
 

Bifogat

  • PICT0584b.JPG
    PICT0584b.JPG
    97.3 KB · Visningar: 203

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
KatanaKurre,

Blir det nåt med kepsarna, skickade ett pm till dig för länge sedan, men du kanske inte bryr dig om att läsa sånt bjäfs.

Vill fortfarande ha två (2) om det blir några...
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Back in the game...

Hej, nu är man med igen!

-> Alla CC Grabbar, verkar var mest vara en massa tuppfäktning här inne, har ni komplex eller :arsele

-> Alla: Var ligger original varvastoppet på Katanan? Finns det över huvud taget? Tycker min aldrig slutar... Har ju iofs Accel ignitor och spolar original tändmodul borttagen, innebär det att rpm-stoppet är borta? :va

-> Jon: ja, det är tydligen ett std. fel att räknarnålen gick av, ska tydligen gå att pilla upp glaset och superlimma. Annars skippar man det och förlitar sig på övervarvskyddet.

Kat-Man
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Hörru mopedisten :FU (hehe)

Har du nåt varvstopp på en katana :confused:

Katana-mannen skrev:
Hej, nu är man med igen!

-> Alla CC Grabbar, verkar var mest vara en massa tuppfäktning här inne, har ni komplex eller :arsele

-> Alla: Var ligger original varvastoppet på Katanan? Finns det över huvud taget? Tycker min aldrig slutar... Har ju iofs Accel ignitor och spolar original tändmodul borttagen, innebär det att rpm-stoppet är borta? :va

-> Jon: ja, det är tydligen ett std. fel att räknarnålen gick av, ska tydligen gå att pilla upp glaset och superlimma. Annars skippar man det och förlitar sig på övervarvskyddet.

Kat-Man
 

D-one

....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Sthlm/Viksjö
Hoj
finns
:hej

Nu har jag en fråga, och såklart så går jag till er "katana-kännare".
Jag har en Suzuki GS550M -82, som jag funderar på att sälja till sommaren.
Vad tror ni e ett skäligt pris för den?
Vill få loss lite pengar till en nyare hoj.

Tack
:)
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top