Katana och GSX 1100-tråden

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Då provar jag med loctite 648! Tack. Niclas
Min axeltapp var rätt ful efter ett lossat svänghjul. Jag putsade av de värsta ojämnheterna med fil och slipade sedan "ihop" konorna med lite ventilslippasta. Därefter noggrann rengöring och Loctite 648 på konan + dra muttern till "lite drygt" angivet maxmoment (vilket var betydande på den grövre axeln som kom -83).
Har suttit perfekt sedan dess.

/Ingvar
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Vilket spel ställer ni på era ventiler? Instruktionsboken säger 0,07-0,12.
Har sökt & letat men inte hittat vad jag söker. Har 0,15 i huvudet som jag läst någonstans men är ej säker.

/Patrik
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
GENTLEMEN..Start your engines..nästan.....

Man får vara glad för det lilla ibland..solen skiner fredag eftermiddag o massor med hojjar ute..Själv blev jag såå glad såå glad för min ram.

Snart kan jag börja sätta ihop den! Bara lite kvar..:va :yoparty
 

Bifogat

  • IMGP1518.jpg
    IMGP1518.jpg
    82.6 KB · Visningar: 83
  • IMGP1525.jpg
    IMGP1525.jpg
    82.1 KB · Visningar: 73
  • IMGP1526.jpg
    IMGP1526.jpg
    85.6 KB · Visningar: 78

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Man får vara glad för det lilla ibland..solen skiner fredag eftermiddag o massor med hojjar ute..Själv blev jag såå glad såå glad för min ram.

Snart kan jag börja sätta ihop den! Bara lite kvar..:va :yoparty

Ser kalas ut som vanligt. Visserligen tar det tid med det är ju en speciell känsla att plocka ihop delar i nyskick:tummenupp .

/Ingvar

Vilket spel ställer ni på era ventiler? Instruktionsboken säger 0,07-0,12.
Har sökt & letat men inte hittat vad jag söker. Har 0,15 i huvudet som jag läst någonstans men är ej säker.

/Patrik

0,15 blir bra. Det enda man riskerar är lite mer "rassel", bättre det än brända ventiler.

/Ingvar
 
Last edited:

metalhead

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Ösd
Hoj
GSX 1100 EF 87
Funderar att sätta på K-N filter på min gsx. Någon som kör med det, isåfall ska man bestycka om?

Vilken modell passar?

MVH
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Funderar att sätta på K-N filter på min gsx. Någon som kör med det, isåfall ska man bestycka om?

Vilken modell passar?

MVH
Om du tänker sätta det på orginal CV förgasare vill jag absolut avråda, du kommer aldrig få den att gå bra:huvet .
T.o.m. att byta ut orginal pappersfilter mot ett KN (eller liknande) på samma plats är dömt att misslyckas. Jag har själv gjort misstaget.


/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Vilket spel ställer ni på era ventiler? Instruktionsboken säger 0,07-0,12.
Har sökt & letat men inte hittat vad jag söker. Har 0,15 i huvudet som jag läst någonstans men är ej säker.

/Patrik


Fick en skriven lapp av Ove på MS då jag hämtade min motor. Där står det 0,15/0,20. Har precis kollat min efter dryga 400 mil. Ingen förändring. Men visst rasslar det lite extra, men som Ingvar sa vad är det mot att köra en/flera ventiler:tummenupp

Man får vara glad för det lilla ibland..solen skiner fredag eftermiddag o massor med hojjar ute..Själv blev jag såå glad såå glad för min ram.

Snart kan jag börja sätta ihop den! Bara lite kvar..:va :yoparty

Ser ju blankt o fint ut:tummenupp En väldig massa påsvetsade fästen här och där, har du passat på att bygga om spolfästena också? Om du nu kör med annat än original förståss.

/U
 
Last edited:

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
T.o.m. att byta ut orginal pappersfilter mot ett KN (eller liknande) på samma plats är dömt att misslyckas. Jag har själv gjort misstaget.
Vad är blir det för problem? Jag körde så i flera år, iof mest med 4-1, utan att märka några problem. Kan det va så att de äldre (min är -82) är okänsligare pga den lägre effekten?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Vad är blir det för problem? Jag körde så i flera år, iof mest med 4-1, utan att märka några problem. Kan det va så att de äldre (min är -82) är okänsligare pga den lägre effekten?
4-1 rör funkar bra men om man börjar mixtra med med det av fabriken nogsamt utprovade insugningssytemet som som CV-förgasarna kräver blir blandningen svår att ställa in. Vissa påstår sig ha maskiner som går bra med t.ex. KN och då är det bara att gratulera. Min erfarenhet är att det är svårt att ställa in så att blandningen blir bra över hela vartals/belastnings-området. Tokfett med svartrök eller magert så den knappt rörde sig kunde hända med samma bestyckning beroende på körsättet. Jag höll på en sommar för länge sedan och "utbildade" mig:mad: , på hösten gav jag upp och monterade tillbaka hela orginalpaketet och cykeln gick som en dröm (GSX -81).

Det finns vissa väl utprovade modifieringar av CV-insugningssystem till t.ex. Bandit (men det blir ju inte en GSX-ägare gladare av).

Något jag (och jag tror många andra på denna tråd) däremot kan rekommendera är ett set "flatslides" t.ex. RS36, det blir ett helt annat liv i maskinen. Det kanske inte blir så många fler hästar på en standardmaskin men upplevelsen av blixtsnabb gasrespons gör att den blir mycket roligare att köra.

/Ingvar
 

metalhead

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Ösd
Hoj
GSX 1100 EF 87
Kanske blir andra förgasare.

Förresten, någon som har en bild på var man monterar styrdämpare?
 

Katana#007

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki GSX1100S, Katana. Yamaha R1 -07.
Det blir nog ingen försäljning. Katanan är nu nästan klar för start, servad och med sprillans nytt V&H-system. Ut på vägarna istället.

På skattelappen står det -95, vilket betyder att däcken nog skall bytas...

Minnns att den var ganska känslig för däcksval. Då var det nog Michelin M48 och Metzler ME99 som gällde? Vad finns det nu som är lämpligt? Skall passa en orginalare.

MVH/Katana#007
 

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Kungsgården
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
tjene, lånar forumet här, om de e okej.

1.nån som vet vilka framgafflar som passar på min gsx 1100ef (helst gsxr ups)
2.och vilket bakdäck på org sving
3.samt om gsxr svingen passar(pappa hade läst nått om att det räckte med att svarva ner nån av gsxr svingarna 4mm då passa den=sant?)

pm, gärna.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
tjene, lånar forumet här, om de e okej.

1.nån som vet vilka framgafflar som passar på min gsx 1100ef (helst gsxr ups)
2.och vilket bakdäck på org sving
3.samt om gsxr svingen passar(pappa hade läst nått om att det räckte med att svarva ner nån av gsxr svingarna 4mm då passa den=sant?)

pm, gärna.

Jag antar att EF är ungefär lika med tidigare modeller (jag reserverar mig här). I övrigt gäller mät och mät igen samt att det ALLTID blir krångligare än man tänkt sig. Köp om möjligt kompletta grejor t.ex. gaffet med hjul,axel alla distanser m.m. Tillgång till svarv kan underlätta eftersom man allt som oftast måste tillverka distanser (speciellt om man inte hittar kompletta grejor).

ups-gafflar har jag ingen örnkoll på men jag tror att gafflar till "gamla" GSXR passar rakt av. Dock finns det lite olika längder, tänk på markfrigången. Själv har jag en "vanlig" gaffel från en GSXR 750 -89 som är förlängd 25 mm.

I standardsving kan du klämma in 180-däck på 5,5" fälg. Du måste flytta ut drevet längst up på axeln om du har EF-motor använder man en äldre motor måste man använda offset-drev fram. Använd ryckutjämnaren från GSX-en på en 5,5" GSXR-fälg. Keddjan kommer att "slicka" ramrör och däck och som sagt mät och mät igen. Jag kom just på att EF har centralfjädring där har jag nollkoll på hur svingarna passar, ovanstående gäller tidigare modeller.

Skaffar du en GSXR-sving får du göra svingen smalare alt. bredda ramen några mm. Däremot är Bandit svingen kalas då den redan är tillräckligt smal. Jag har en GSXR 750-sving från -91 och fräste av ramen några mm för att den skulle gå in. Göra svingen smalare var i mitt fall ett trixit jobb bl.a. eftersom de redan bottnade svinglagren då måste flyttas in ytterligare i svingröret.

/Ingvar
 

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Kungsgården
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
Jag antar att EF är ungefär lika med tidigare modeller (jag reserverar mig här). I övrigt gäller mät och mät igen samt att det ALLTID blir krångligare än man tänkt sig. Köp om möjligt kompletta grejor t.ex. gaffet med hjul,axel alla distanser m.m. Tillgång till svarv kan underlätta eftersom man allt som oftast måste tillverka distanser (speciellt om man inte hittar kompletta grejor).

ups-gafflar har jag ingen örnkoll på men jag tror att gafflar till "gamla" GSXR passar rakt av. Dock finns det lite olika längder, tänk på markfrigången. Själv har jag en "vanlig" gaffel från en GSXR 750 -89 som är förlängd 25 mm.

I standardsving kan du klämma in 180-däck på 5,5" fälg. Du måste flytta ut drevet längst up på axeln om du har EF-motor använder man en äldre motor måste man använda offset-drev fram. Använd ryckutjämnaren från GSX-en på en 5,5" GSXR-fälg. Keddjan kommer att "slicka" ramrör och däck och som sagt mät och mät igen. Jag kom just på att EF har centralfjädring där har jag nollkoll på hur svingarna passar, ovanstående gäller tidigare modeller.

Skaffar du en GSXR-sving får du göra svingen smalare alt. bredda ramen några mm. Däremot är Bandit svingen kalas då den redan är tillräckligt smal. Jag har en GSXR 750-sving från -91 och fräste av ramen några mm för att den skulle gå in. Göra svingen smalare var i mitt fall ett trixit jobb bl.a. eftersom de redan bottnade svinglagren då måste flyttas in ytterligare i svingröret.

/Ingvar

Ja, jag hade tänkt mig köpa ups gaffeln från -89 till -90+ tror jag det är.
och jag hade tänkt mig att försöka hitta någorlunda komplett gaffel kit. Sen hade jag även tänk mig samma bakfälg, sen vet jag inte men med drevet fram räcker det med en liten bricka under drever eftersom det sitter bult där? eller är jag helt ute och cyklar?
 

sportbike

Guest
Nån som har en innerskärm bak till en Katana -83:a att sälja?
Skicka pm.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top