tjene, lånar forumet här, om de e okej.
1.nån som vet vilka framgafflar som passar på min gsx 1100ef (helst gsxr ups)
2.och vilket bakdäck på org sving
3.samt om gsxr svingen passar(pappa hade läst nått om att det räckte med att svarva ner nån av gsxr svingarna 4mm då passa den=sant?)
pm, gärna.
Jag antar att EF är ungefär lika med tidigare modeller (jag reserverar mig här). I övrigt gäller mät och mät igen samt att det ALLTID blir krångligare än man tänkt sig. Köp om möjligt kompletta grejor t.ex. gaffet med hjul,axel alla distanser m.m. Tillgång till svarv kan underlätta eftersom man allt som oftast måste tillverka distanser (speciellt om man inte hittar kompletta grejor).
ups-gafflar har jag ingen örnkoll på men jag tror att gafflar till "gamla" GSXR passar rakt av. Dock finns det lite olika längder, tänk på markfrigången. Själv har jag en "vanlig" gaffel från en GSXR 750 -89 som är förlängd 25 mm.
I standardsving kan du klämma in 180-däck på 5,5" fälg. Du måste flytta ut drevet längst up på axeln om du har EF-motor använder man en äldre motor måste man använda offset-drev fram. Använd ryckutjämnaren från GSX-en på en 5,5" GSXR-fälg. Keddjan kommer att "slicka" ramrör och däck och som sagt mät och mät igen. Jag kom just på att EF har centralfjädring där har jag nollkoll på hur svingarna passar, ovanstående gäller tidigare modeller.
Skaffar du en GSXR-sving får du göra svingen smalare alt. bredda ramen några mm. Däremot är Bandit svingen kalas då den redan är tillräckligt smal. Jag har en GSXR 750-sving från -91 och fräste av ramen några mm för att den skulle gå in. Göra svingen smalare var i mitt fall ett trixit jobb bl.a. eftersom de redan bottnade svinglagren då måste flyttas in ytterligare i svingröret.
/Ingvar