Katana och GSX 1100-tråden

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Med tanke på ålder och tidigare hoj skulle jag rekommendera ett mellansteg runt 1168-1260cc. Driftsäkert, men knuff nog för att skämma de flesta plastpiloter!
Ju större grejer desto mer avancerat mekande och utgifter, tyvärr...
 

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Okej.
Det ja är intresserad av är om man nu bygger en 1640cc motor dock.

Så åter till ämnet 1640cc motor, om man bygger någon form av större oljekylning, räcker det för att hålla temperaturen nere eller ska man bygga något mer avancerat?
Ni som åker 1428cc vad kör ni med för kylning?


Mvh//Rickard
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Okej.
Det ja är intresserad av är om man nu bygger en 1640cc motor dock.

Så åter till ämnet 1640cc motor, om man bygger någon form av större oljekylning, räcker det för att hålla temperaturen nere eller ska man bygga något mer avancerat?
Ni som åker 1428cc vad kör ni med för kylning?


Mvh//Rickard

Setrab 19 raders
Det blir väääääldigt lite packningsyta kvar med så stora kolvar.
 

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Så igentligen finns det alltså inget sätt att ta sig förbi att en sådan cylinderrad aldrig kan användas till en motor som skall vara igång längre tider alltså?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det blir väääääldigt lite packningsyta kvar med så stora kolvar.
Det gäller väl också vid cylinderfoten. Är det inte dessutom så att man måste svetsa i blocket vid cylindefoten lite på t.ex. tändningssidan för att det inte skall bli hål från sidan ner i blocket när man fräst ur för fodren?
Allt går ju men det är inte direkt "bolt on".

/Ingvar
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Det gäller väl också vid cylinderfoten. Är det inte dessutom så att man måste svetsa i blocket vid cylindefoten lite på t.ex. tändningssidan för att det inte skall bli hål från sidan ner i blocket när man fräst ur för fodren?
Allt går ju men det är inte direkt "bolt on".

/Ingvar

Kolla mitt vevhus ,har gått med 1640cc en gång i tiden .Svetsat överallt:)
 

Bifogat

  • Kopia av PICT3487 (Small).JPG
    Kopia av PICT3487 (Small).JPG
    73.7 KB · Visningar: 186

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Sista minuten ändring !

Fick tag i en Bandit 1200 sving så här i 11:e timman.Kunde inte låta bli att provmontera...och det är så nära bolt-on att jag tänker använda den !

Lite nya lagerbussningar och ett par fästöron så är det klart !

En bild på motorn innan vi slog ihop den..:tummenupp
 

Bifogat

  • IMGP1554.jpg
    IMGP1554.jpg
    88.8 KB · Visningar: 102
  • IMGP1555.jpg
    IMGP1555.jpg
    99.5 KB · Visningar: 125
  • IMGP1558.jpg
    IMGP1558.jpg
    85.4 KB · Visningar: 92

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Uj Uj Uj, här var det aktivitet:tummenupp
Blev en premiärrunda idag efter årets första uppstart. Ställde ju bara in i höstas efter bänkningen eller nja. bestyckade enligt rek först. Blev några bilder också nu när allt är fixat. Det sista var ju sadeln som blev klar i veckan. Och kylaren har ju inte varit med på bild förut. Den hostade och snörvlade en del men gick bättre o bättre eftersom. Skyller på gammal bensin och otömda förgasare. Men det lär ju visa sig. Starta och gick gjorde den iaf utan mankemang...

/U
 

Bifogat

  • Katana, 080427 001 (Large).jpg
    Katana, 080427 001 (Large).jpg
    171.4 KB · Visningar: 155
  • Katana, 080427 009 (Large).jpg
    Katana, 080427 009 (Large).jpg
    158.9 KB · Visningar: 137

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Kolla mitt vevhus ,har gått med 1640cc en gång i tiden .Svetsat överallt:)


1685cc var den siffra jag fick när jag köpte motorn av Tony som i sin tur köpt den av flamman. I vilket fall som helst så fanns det inget utrymme imellan fodren på den cylindern :)

WT
Prata med Katana Kurre han åker 1570 på sin gat katana och påstår sig inte ha några väme problem med sin.
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
En bild på motorn innan vi slog ihop den..:tummenupp
Lite avis på din 1428:yoparty, och resten ser ju också bra ut.

/Ingvar

Uj Uj Uj, här var det aktivitet:tummenupp
Blev en premiärrunda idag efter årets första uppstart.
/U

Då är vi ju två runt Stockholm som har hittat ut ur garaget, vi borde ta en inspektionsrunda (på MC naturligtvis) till mekargaragen.

/Ingvar
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Då är vi ju två runt Stockholm som har hittat ut ur garaget, vi borde ta en inspektionsrunda (på MC naturligtvis) till mekargaragen.

/Ingvar



Jag har laddat med slugs....

:mad:
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Lite avis på din 1428:yoparty, och resten ser ju också bra ut.

/Ingvar



Då är vi ju två runt Stockholm som har hittat ut ur garaget, vi borde ta en inspektionsrunda (på MC naturligtvis) till mekargaragen.

/Ingvar


Absolut, på lördag är det ju MC-Dagarna på Barkarby ff om inte annat. En sväng norr över då? Ska förvisso jobba natten till, men framåt lunch eller så.
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Garage fixande!

Absolut, på lördag är det ju MC-Dagarna på Barkarby ff om inte annat. En sväng norr över då? Ska förvisso jobba natten till, men framåt lunch eller så.

Garage porten står öppen! Börjar semester på lördag..:D
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Gissningslek..

Vad är det på bilderna ?

Vinnaren får ett pris om man hittar till mitt garage..

(Biker66 o Chrille får ej va med !!:arsele )
 

Bifogat

  • IMGP1567.jpg
    IMGP1567.jpg
    39.2 KB · Visningar: 107

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Slugs ?

Rördubb ?

Dina nya 'säkringar' för att kunna köra kompressorn ?

Nu vet jag vad det är, du ska kasta dem på Ingvar o Katana org om de visar sina fula nunor :D
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
WT
Prata med Katana Kurre han åker 1570 på sin gat katana och påstår sig inte ha några väme problem med sin.

Ja man får ju inte vara rädd för svets och fräsjobb när det gäller storkubik. Har inte haft min övet 110grader inte enns när det var korters körning i 70knyck i 4mil (tråkigt som faaaaan) Fast jag har en liten kylare, men jag rekomenderar inget originalkylare från någon hoj ska vara riktiga kylare.
Det enda problem jag har med min 1570 är att toppen är inte så tät, vill läka lite olja. Men det är ju den första varianten typ 81:a
Tror inte det är någon bra varriant att ha nått större än 1570cc. Se hur mycke plats det är mellan fodren (väldigt tunna foderflänsar)
 

Bifogat

  • PICT1355b.JPG
    PICT1355b.JPG
    97.8 KB · Visningar: 138
  • PICT1467b.jpg
    PICT1467b.jpg
    99.5 KB · Visningar: 124
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top