Katana och GSX 1100-tråden

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Vad är det på bilderna ?

Vinnaren får ett pris om man hittar till mitt garage..

(Biker66 o Chrille får ej va med !!:arsele )

Distanser för att anpassa en banditsving och fjädringslänkage till en gammalhoj?

Psst, har du märkt att bandit svingens armar inte sitter centrerat på röret?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Distanser för att anpassa en banditsving och fjädringslänkage till en gammalhoj?

Psst, har du märkt att bandit svingens armar inte sitter centrerat på röret?


Tankte jag med men ångrade mig då jag tyckte dom såg små ut:va
Vet inte vad jag fick det ifrån...


/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Vad är det på bilderna ?

Vinnaren får ett pris om man hittar till mitt garage..

(Biker66 o Chrille får ej va med !!:arsele )

Förmodligen inte svingdistanser/hjuldistanser utan mashallhållare som tillsammans med vackert brinnande mashaller och mässingsorkester kommer att flankera röda mattan när jag och Katana org kommer på besök.

/Ingvar

Nu vet jag vad det är, du ska kasta dem på Ingvar o Katana org om de visar sina fula nunor :D

Ho ho, vad kan man säga:arsele , se det rätta svaret ovan. Om du har på dig piccolo-uniform och gör honör kanske du kan få hjälpa till med att fälla ut sidostöden när vi skall parkera:D .

/Ingvar

Ja man får ju inte vara rädd för svets och fräsjobb när det gäller storkubik......

Inressant form på kolvtopparna. Vad är det för kolvar?

/Ingvar
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Om du har på dig piccolo-uniform och gör honör kanske du kan få hjälpa till med att fälla ut sidostöden när vi skall parkera:D .

/Ingvar

Njaa, tror hellre jag sparkar undan stöden när ni tror ni parkerat klart ! :arsele
Hmm, kanske borde muta Katanaorg att glömma var jag bor...

Inressant form på kolvtopparna. Vad är det för kolvar?

Det tänkte jag också på.
Klart intressant inför min ihopskruvning (vilken årstid som helst).

Kurre, vad kör du med för komp/förgasare/bestyckning ??
 

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Jävlar så lite mellanrum det var på dina cyllar kurre! :S Kanske är lite tabu att fråga men hur mycket pulver har du i din 1570cc ? Vad behöver man göra för att få ihop en sådan motor?
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ni verkar ha roligt i den här tråden! Borde kanske skaffa en gammal hingst igen, såg ett juste bygge på blocket på en 1100e med rätt grejer gjorda, mums. Tittar ofta in för att se vad ni håller på med. Ni verkar kollektivt lida/njuta av en ganska sympatisk neurologisk skada!

Ha dé
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Ni verkar ha roligt i den här tråden! Borde kanske skaffa en gammal hingst igen, såg ett juste bygge på blocket på en 1100e med rätt grejer gjorda, mums. Tittar ofta in för att se vad ni håller på med. Ni verkar kollektivt lida/njuta av en ganska sympatisk neurologisk skada!

Ha dé

Neurologisk skada? Du får nog addera till lite andra titlar också för att matcha penningflödet som nästintill kan liknas vid Harley-Parkinson -Köp gårdagens teknik till morgondagens priser...men kul är det:tuttar Särskilt att torka av "squids" på sina små R-raketer med nåt gammalt bröl som går som fn, eller åtminstone hänga på...eller nåt...:kryckor
Nåt som inte den nyaste hoj kan ta från oss är KARAKTÄR.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Blev en premiärrunda idag efter årets första uppstart.
Blev några bilder också nu när allt är fixat. Det sista var ju sadeln som blev klar i veckan. Och kylaren har ju inte varit med på bild förut.
/U

Ser bra ut. Ska bli kul att se den i sommar.
Du borde väl ha med din brevlåda på bilderna :tuttar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Rätt svar !!

Rätt svar är självklart dubbar till däcken!....

Näe , distanser för att passa in Bandit svingen i ramen. Tog en del mätande o passande av svingen innan jag hittade rätt..hoppas jag!


Jag har dock ej själv svarvat till distanserna , så jag ska inte ta åt mig mer ära än att ha lyckats mäta upp det hela..:va

Wibbe , om du hittar till garaget ngn gång så får du priset ! :tummenupp

Till övriga som håller på med olika trakasserier : Jag har massor med delar att slänga på er! :mad:
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Inressant form på kolvtopparna. Vad är det för kolvar?

/Ingvar

Det är några gammla fd dragracingkolvar (Wiseco och tunga) med minst 15:1 komp som jag har tagit av så mycke som möjligt för att komma ner till 12:1 komp. Där av den konstiga formen på kolvtopparna. Ville inte tappa sqishen med att sätta tjockare cylinderfotspackning + att man fick ju ner vikten på dom en hel del

Kurre, vad kör du med för komp/förgasare/bestyckning ??


På fråga A varar jag 12:1 På fråga B svarar jag RS40:eek:r
Håller på att bråka lite med bestyckningen men i tkrivande stund så har jag Huvud=145 Emutionsrör=Y4 Lågfart=20 Blandskruv=4,5varv Men jag ska testa att öka på lågfarten och minska blandskruvarna. Ska nog testa att öka på lobcenter på kammarna till 110.

Jävlar så lite mellanrum det var på dina cyllar kurre! :S Kanske är lite tabu att fråga men hur mycket pulver har du i din 1570cc ? Vad behöver man göra för att få ihop en sådan motor?

Ja du det är lättare att skriva vad som inte är bytt:huvet :huvet
När jag satte ihop hojen så provbänkade jag den och då gav den 192hk och 172 nm på slangen. Sen har jag gjort ett annat system och förmodar att det är lite till nu
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
När jag satte ihop hojen så provbänkade jag den och då gav den 192hk och 172 nm på slangen. Sen har jag gjort ett annat system och förmodar att det är lite till nu
Jag antar att det är mer än kubikökning som krävs för 192hk. Vilken ventilstorlek och kammar? Har du portat själv eller lämnat bort det?

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ser bra ut. Ska bli kul att se den i sommar.
Du borde väl ha med din brevlåda på bilderna :tuttar

Ska komma ihåg det till nästa fotoorgie...:tummenupp

I övrigt så är jag helt lost nu vad det gäller bestyckning. Var ju i bänk i höstas och då gick den ju ok efter det, skulle bara finputsas enligt råd eftersom material inta fanns tillgängligt. Vid mina provrundor så här långt så har den gått illa över 4k. KÄNNS DET IGEN! Trodde väl först att det var lite tändbekymmer men har kollat upp det så att jag inte fått något retsamt glapp.
Bestyckning efter bänk var nya nålarna i botten e-rör org=Y3 135 22,5 urkopplad acc-pump skruvarna kommer jag ju inte ihåg.
Började med att höja nålarna till mitten, nada. Bytte till dom ngt tunnare som satt i från början,nada. Rev isär och gjorde rent(såg bra ut=onödigt)kopplade tillbaks acc-pumpen ställde skruvarna 1,5v. Nu gick den så dåligt att jag gav upp (bomber o granater) för idag. Sent och vill ju inte störa grannarna med så ljudliga smällar och flammor. Ska fortsätta i morgon samtidigt som man förbannar sig att man började. Men som sagt den gick ju inget vidare från början så det får bli trösten i kväll.
Någon som kör med 38:eek:r, och kan komma med tips?
Vid bänkningen så var storleken på förgasarna helt korekt. Annars så skulle man ju lätt tro att 36:eek:r skulle passa bättre...
Känner mig nästan förföljd då förra säsongen började lika dant. Fast det problemet då var ju löjligt lätt åtgärdat bara man till slut hittade det.


/U
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Känner mig nästan förföljd då förra säsongen började lika dant. Fast det problemet då var ju löjligt lätt åtgärdat bara man till slut hittade det.

/U
Jag sätter en spänn på att det fortfarande är något el-relaterat. Gå tillbaks till "gå" igen d.v.s bestycka som du hade vid bänkningen och prova. Den skall ju inte gå sämre nu. Går den fortfarande risigt (vilket jag gissar att den gör) är det bara att börja kolla anslutningar m.m. Ta isär och spraya kontakter med t.ex. 556, kolla tändkablar osv. Hur ser tänstiften ut? Dom slutar ju sällan fungera men ett set vanliga bonn-NGK är ju rätt billiga, bara för att utesluta.
Min erfarenhet av RS förgasare är att dom aldrig beter sig "konstigt" utan reagerar sas ärligt på bestyckningsändringar. Olika nålar/nålhöjd munstycket o.s.v. gör att den går lite magert/tvekande eller fett. Du måste väl ha legat nästan helt rätt i höstas.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Du måste väl ha legat nästan helt rätt i höstas.

/Ingvar

Ja det var ju det? Det tidigare el-problemet är dubbelkollat och det bestod ju i en dålig kontakt till cdi:n som helt enkelt glappade, bara lite... men tillräckligt. Efter bänknigen så har den bara rullats in i garaget och jag bytte nålar och lågfart enligt rek. Sedan så har den ju ite gått föräns nu. Ska tillbaks med den tidigare bestyckningen till att börja med. Att det skulle vara el är ju inte uteslutet men så här långt så har det inte kännts som förra gången.

Jobba på!

/U
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Jag antar att det är mer än kubikökning som krävs för 192hk. Vilken ventilstorlek och kammar? Har du portat själv eller lämnat bort det?

/Ingvar


Det är 29/25 ventiler och D-portad och lite plast i insugen med G4 kammar.
Köppte den där toppen färdig för flera år sen, sen har EMP här i boden putsat lite till på den
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top