Katana och GSX 1100-tråden

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Ett litet gruppfoto!
 

Bifogat

  • Gruppfoto.jpg
    Gruppfoto.jpg
    157.2 KB · Visningar: 211

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Här i tråden är det många som gillar rejsing.
Det finns en namninsamlin på www.namninsamling.se där man kan göra sin röst hörd om man tycker att banan i Enköping bör byggas.
Politikerna ska ta beslut i frågan på tisdag och kommer att få namninsamlingen innan.
Motorbanor kan det väl aldrig bli för många :D Det byggs bara en massa golfbanor nu förtiden :mad:
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Här i tråden är det många som gillar rejsing.
Det finns en namninsamlin på www.namninsamling.se där man kan göra sin röst hörd om man tycker att banan i Enköping bör byggas.
Politikerna ska ta beslut i frågan på tisdag och kommer att få namninsamlingen innan.
Motorbanor kan det väl aldrig bli för många :D Det byggs bara en massa golfbanor nu förtiden :mad:


Gjort:tummenupp
/U
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nylackat..inte klart..polering o klarlack kvarstår....men ser bra ut !! Eller??

1984 lackade jag hojen i de här färgerna...

Har du knackat igång din rova än? Berätta gärna hur du bestyckar dina 40:eek:r då du är på gång. Min envishet börjar ebba ut, köper snart en 36brygga! Inte för att man kan jämföra våra motorer bara sådär:tummenupp Men jag behöver lite nya uppslag!

/U
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Trevlig bild Kurre.
en liten fråga vad kör du med för bakdäck nu på rejs katatan?
Men hallå där! När faller du tillbaka i katanaträsket? Jag har nu ett M/T 7" slicks

En skön samling, dessutom en gammal fin Bertone cupe i bakgrunden. Jag har haft en likadan (fast blå).
Vilka tider kör du på med rejs-katanan?/Ingvar

Bästa tid är 9,12sec och högsta slutfart på 4:an 256km/h (3:an 246km/h)
 
Last edited:

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Verkar inte som att jag kan lösa mitt problem med statorn, ringt runt till skrotar & på annonser & alla mäter dia 103. Verkar vara ngt skumt mått på mitt svänghjul. Har 103mm stator & det verkar vara den riktiga diametern för GSX 80-83 & även senare modeller & mitt svänghjul är 94,5. Är det någon som har ett svänghjul till 103 mm statorn som passar på 25mm vevtappen till salu? Det här börjar kännas lite tråkigt nu tycker jag. Vädret lockar ju onekligen till att ta en tur ist för att den ska stå i garaget till ingen nytta.

/ Patrik
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Verkar inte som att jag kan lösa mitt problem med statorn, ringt runt till skrotar & på annonser & alla mäter dia 103. Verkar vara ngt skumt mått på mitt svänghjul. Har 103mm stator & det verkar vara den riktiga diametern för GSX 80-83 & även senare modeller & mitt svänghjul är 94,5. Är det någon som har ett svänghjul till 103 mm statorn som passar på 25mm vevtappen till salu? Det här börjar kännas lite tråkigt nu tycker jag. Vädret lockar ju onekligen till att ta en tur ist för att den ska stå i garaget till ingen nytta.

/ Patrik
Jag vill minnas att just kananan har ett mindre svänghjul än standard GSX'en, och det verkar ju stämma. Du måste alltså hitta en stator till katana. Har du hört vad en ny kostar med Suzuki? Som "piratdel" kostar dom ca 1500:-. Ring till t.ex. Touringbutiken, dom kan kanske ordna fram något.

/Ingvar
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Original motorn jag plockat ur katanan har det större svänghjulet samt den grövre 29mm tappen. Motorn jag satt i har jag köpt med rasad vevbult, dock följde en annan vevaxel med & på den satt det mindre svänghjulet & 25 mm tapp. Lämnade den för översyn & svetsning hos motospeed & tyvärr satt dom dit en ny vevtapp i samma diameter som var. Ja man lär sig alltid ngt nytt under resans gång :) Hade jag vetat bättre så hade jag bett dom sätta i den grövre & det borde ju gå tycker jag. Men det är ju gamla grejer & många kan ha skruvat med dom & blandat delar hej vilt. Jag får kolla upp ditt tipps om Katana har det mindre svänghjulet


QUOTE=IngvarB;3585439]Jag vill minnas att just kananan har ett mindre svänghjul än standard GSX'en, och det verkar ju stämma. Du måste alltså hitta en stator till katana. Har du hört vad en ny kostar med Suzuki? Som "piratdel" kostar dom ca 1500:-. Ring till t.ex. Touringbutiken, dom kan kanske ordna fram något.

/Ingvar[/QUOTE]
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Original motorn jag plockat ur katanan har det större svänghjulet samt den grövre 29mm tappen. Motorn jag satt i har jag köpt med rasad vevbult, dock följde en annan vevaxel med & på den satt det mindre svänghjulet & 25 mm tapp. Lämnade den för översyn & svetsning hos motospeed & tyvärr satt dom dit en ny vevtapp i samma diameter som var. Ja man lär sig alltid ngt nytt under resans gång :) Hade jag vetat bättre så hade jag bett dom sätta i den grövre & det borde ju gå tycker jag. Men det är ju gamla grejer & många kan ha skruvat med dom & blandat delar hej vilt. Jag får kolla upp ditt tipps om Katana har det mindre svänghjulet


Tips:tummenupp http://www.electrexworld.co.uk/#878X0

Varför vill du ha den grövre modellen? Mer massa att snörra runt ju!

/U
 
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Hastighetsmätarkabellängd..

Någon som vet ?

Har ett GSXR 1100 -89 framhjul på min GSX 1100 E-82..original vajern passar ej..har försökt att fixa till den..vajern från GSXR:n passar , men är för kort.

Så , någon som har ett förslag på en passande hastighetsmätar vajer ??:mad:
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Någon som vet ?

Har ett GSXR 1100 -89 framhjul på min GSX 1100 E-82..original vajern passar ej..har försökt att fixa till den..vajern från GSXR:n passar , men är för kort.

Så , någon som har ett förslag på en passande hastighetsmätar vajer ??:mad:


Är det i hjulet eller i mätarhuset den inte passar? Antar att det är i givaren? Byta till 1100E:ns 'givare'? Jag har en Katana och 750R-95(någonstans) vajer liggandes som du kan prova med om du vill.

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Är det i hjulet eller i mätarhuset den inte passar? Antar att det är i givaren? Byta till 1100E:ns 'givare'? Jag har en Katana och 750R-95(någonstans) vajer liggandes som du kan prova med om du vill.

/U

Byta till 1100E-drivning (om den passar på hjulet) är ingen höjdare eftersom hela anpassningen till rätt hjuldiameter sitter i just drivningen. Drivning anpassad till 19" hjul kommer att ge en glädjemätare som heter duga på ett 17".

Min vajer jag använde tidigare kom från en FZR1000, men så har jag också ett sådant framhjul inklusive drivning. Kanske passar vajern även på en R-drivning, det var vanlig överfallsmutter i bägge ändar.

/Ingvar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
vajer..

Byta till 1100E-drivning (om den passar på hjulet) är ingen höjdare eftersom hela anpassningen till rätt hjuldiameter sitter i just drivningen. Drivning anpassad till 19" hjul kommer att ge en glädjemätare som heter duga på ett 17".

Min vajer jag använde tidigare kom från en FZR1000, men så har jag också ett sådant framhjul inklusive drivning. Kanske passar vajern även på en R-drivning, det var vanlig överfallsmutter i bägge ändar.

/Ingvar

Har fått tips om att hastighetsmätar vajern från en DR600 ska passa och vara längre än GSXR vajern..så jag ska prova det...
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Tips:tummenupp http://www.electrexworld.co.uk/#878X0

Varför vill du ha den grövre modellen? Mer massa att snörra runt ju!

/U

Tack Katana org!!!!
Skrev till firman & det verkar lösa sig. Verkar som att mitt svänghjul hör till en nyare katana nämligen en 93a. Han skrev We have a generator part number G1 which has an outside diameter of 93mm, inside diameter 35mm and width 18mm. Så nu är det bara till att ut & mäta tjockleken & se om den stämmer överens. 58½ evro kostar den + frakt.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Byta till 1100E-drivning (om den passar på hjulet) är ingen höjdare eftersom hela anpassningen till rätt hjuldiameter sitter i just drivningen. Drivning anpassad till 19" hjul kommer att ge en glädjemätare som heter duga på ett 17".

Min vajer jag använde tidigare kom från en FZR1000, men så har jag också ett sådant framhjul inklusive drivning. Kanske passar vajern även på en R-drivning, det var vanlig överfallsmutter i bägge ändar.

/Ingvar

Ehum klart det är så. Man glömmer så fort då man använder moderna grejer:tummenupp Vad sger man:va ....
/U

Tack Katana org!!!!
Skrev till firman & det verkar lösa sig. Verkar som att mitt svänghjul hör till en nyare katana nämligen en 93a. Han skrev We have a generator part number G1 which has an outside diameter of 93mm, inside diameter 35mm and width 18mm. Så nu är det bara till att ut & mäta tjockleken & se om den stämmer överens. 58½ evro kostar den + frakt.

Bra att det löste sig, lite hopp iaf:tummenupp

/U
 
Last edited:

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
En lite kall vårhälsning från nybesiktad o glad idag:)

member.php
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top