Katana och GSX 1100-tråden

Dr.Bike

Guest
Han begrep aldrig GSXens rätta värde!
...

Du menar att jag tog för lite betalt!! :mad: :D

Du får komma och köra från mig (eller inte:D) så vet jag om jag har mer eller mindre pulver i spisen än du. Har jag mindre får jag jobb i vinter:gnissla, annars inte:yoparty .

/Ingvar

Såg dig på Barkarby i Onsdags. Det är nog få som kör ifrån dig.

Exakt samma som Hi Flow dreven:)
750 motorerna har glidlagrade vevaxlar och behöver därmed bättre flöde.

Glidlagrade behöver bättre flöde... säger du. Men stopp och vänta här nu: Bättre än vad då?
Ett glidlager suger ju som exempel i sig bra mycket mindre mängd olja än ett rull eller kullager (om de nu var vad du jämförde med?)
 
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Duell ! Jag vill va me !!

Japp, dimman har just lättat. Maskinerna upptankade med illaluktande vätskor ifrån hemliga gömda dunkar i dikena. Du kan tänka dig vilken dramatik:rolleyes:. Eftersom Katana org och jag verkar vara de enda som lyckats få ihop något att åka på så blir det inte direkt någon stege utan bara s.a.s en final. Det bästa är ju att man inte kan bli sämre än tvåa:) .

Förresten slipper du inte undan bara för att du inte törs plocka ihop GSX spisen:D . Det undslapp dig nyligen att du var ute och luftade en nyare GXS 750, den duger bra till att börja med. Sen vet jag inte i vilken vassrugg Huge och Chrille ligger och trycker. Men snart blir GSX-representationen säkert bättre, bl.a. har en driftig herre vid namn "Kamikaze kid" hittat "hem" och vad jag förstår är det inte 100% orginalskick som eftersträvas utan en hot rod:yoparty .

/Ingvar



Jag hade också tänkt att komma, men när jag blickade norröver och såg de kompakta kolsvarta regnmolnen tunnade jag helt enkelt ur:gnissla. Det får bli någon annan gång.

/Ingvar


Back from the united states of amerikat !

Så nu ska det mekas ! Återkommer med motorstart info ! // H:D
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Inga störningar..

Ja kom igen nu, vi väntar ivrigt:tummenupp. Inga fler störande utsvävningar nu väl? bara 100% garage!

/Ingvar

Höll på till 2 inatt..vilket kändes som rena eftermiddagen pga av tidsomställningen. Somnade 4:a o uppe i ottan , dvs halv ett...

:yoparty
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hej har ett läckage innanför packbox ev innanför brickan tryckstången går igenom.
Kan man få bort denna bricka? Hur sitter den fast?
Div verk.böcker och sprängskisser har inte hjälpt.

Bort med den stora blaffan till bricka, sen är det bara att bända ut packboxen. Den nya ska smörjas väl (molyfett) och kan tryckas in. Den där byter man i vanliga fall genom att splitta motorblocket. Risken att den går sönder vid icke-splittning är rätt uppenbar. Köpa ny packning går dock fortare än att splitta motorn.
 

metalhead

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Ösd
Hoj
GSX 1100 EF 87
Har köpt ett par begagnade rs 36or till min gsx 1100 -82, Motorn är helt orginal.

Efter jag monterat förgasarna så är gången ryckig från tomgång till ca 4000rpm. Så jag bytte till ett större huvudmunstycke, 130 och tog bort accpumpen. Kollade även lågfartsmunstyckena så de inte var igensatta. Skruvade luftskruvarna i botten och lättade ett halvvarv.

Ryckte lika mycket efteråt... dock en bättre gång på högre varv.
Nu sitter det 127,5 huvud och 17,5 lågfart

Någon som vet vad som kan fela, bestyckning?? Synkning?? (hur?)
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Har köpt ett par begagnade rs 36or till min gsx 1100 -82, Motorn är helt orginal.

Efter jag monterat förgasarna så är gången ryckig från tomgång till ca 4000rpm. Så jag bytte till ett större huvudmunstycke, 130 och tog bort accpumpen. Kollade även lågfartsmunstyckena så de inte var igensatta. Skruvade luftskruvarna i botten och lättade ett halvvarv.

Ryckte lika mycket efteråt... dock en bättre gång på högre varv.
Nu sitter det 127,5 huvud och 17,5 lågfart

Någon som vet vad som kan fela, bestyckning?? Synkning?? (hur?)

Prova att öppna "blandskruvarna" mer,ett halvt varv i taget.
Vad använder du för soppakran?Orginal kranen kan få problem att öppna ,testa Pri läget.
För Guds skull,Du använder väl returwire:skrämd
 

metalhead

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Ösd
Hoj
GSX 1100 EF 87
Hur beter sig motorn med dåligt synkade förgasare. misstänker det är synkningen som är dålig..

Hur synkar man rs 36or?
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Bluddrig, småryckiga starter tex.

En enkel beskrivning finns på min site, kolla under Modifications och Carb synchronisation.
Annars kan en grovjustering göras genom att använda ett litet borr som 'bladmått' och justera slidarna lika.
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Snart så e jag klar...kanske

Men så här långt har jag hunnit nu...
 

Bifogat

  • IMGP1815.jpg
    IMGP1815.jpg
    102.1 KB · Visningar: 187
  • IMGP1816.jpg
    IMGP1816.jpg
    95.5 KB · Visningar: 136
  • IMGP1818.jpg
    IMGP1818.jpg
    99.7 KB · Visningar: 136

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Lystern i den lacken gör sig INTE på bild, ska bli kul att se hojen rastas i solskenet !! :cool:
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Men så här långt har jag hunnit nu...

Ser kanon ut:yoparty, riktigt fin. Skall bli spännande att se den i verkligheten. Förresten när blir det uppstart, eller är den detaljen redan avklarad?

Katana org och jag skall ut på "långtur" idag, du kanske hänger på nästa gång:tummenupp .

/Ingvar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Uppstart...

Ser kanon ut:yoparty, riktigt fin. Skall bli spännande att se den i verkligheten. Förresten när blir det uppstart, eller är den detaljen redan avklarad?

Katana org och jag skall ut på "långtur" idag, du kanske hänger på nästa gång:tummenupp .

/Ingvar

Den skulle varit startad i tisdags.Men diverse små krångel har försenat det hela..tex ..när jag skulle kontrollera tändningen , vilket jag redan ställt in på Dyna 2000 ..så lämnade den plötsligt 12 volt på båda signal kablarna hela tiden , oavsett vevens position. Efter en del mätande o funderande , vid 2 på natten anade jag ett kabelbrott. Fick riva upp nästan hela signal kablaget. Och , ja...12 volts kabeln ner till tändplattan var av och då fick utgående signal kablar 12 volt ut permanent. Dyra grejor men djävligt billiga kablar..suck. Nästa lilla problem är att jag fått fel adapterplatta till Pingel kranen..44mm isf 50 mm. Kan ifs sätta i original kranen för motorstart , men väntar nog..

Sedan upptäckte jag igår att jag har för litet spel mellan kedjan o ramen på undersidan av ramen. Original fot pins fästena tar i..fast de redan är nerslipade..Skulle tagit bort dem helt som jag tänkte i vintras.

Planen nu är att få igång den till helgen. Återkommer !:yoparty :va :huvet
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Huge 747

Jag ska ha en 50mm adapterplatta till pingelkran liggandes om du är intreserad. Dock saknas packningen men den kan man väl trolla till själv.

/Patrik
 
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Pingel..

Huge 747

Jag ska ha en 50mm adapterplatta till pingelkran liggandes om du är intreserad. Dock saknas packningen men den kan man väl trolla till själv.

/Patrik

Tack för erbjudandet. Har en adapter på G..men skiter sig det så återkommer jag gärna..

En fråga..har du USD gaffel på din Katana ? Isf , vad ska man köpa för gaffel med tanke på montering av kåpa etc..

Planerar redan höstens Katana bygge..:tummenupp // Henrik
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top