Katana och GSX 1100-tråden

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Gentlemen :Start you engines !

Så , trots taskigt batteri ,,,vilket blir ett h-e att byta pga av mina nya infästningar , så startade den idag !

Batteri byte imorgon o premiär tur ! :D :D :D // Henrik
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Henrik förstår jag, men var var ni andra ??? :confused:
 

Svea 71

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Upplands Väsby
Hoj
1990 Suzuki 1100
Start your engine..

Så , trots taskigt batteri ,,,vilket blir ett h-e att byta pga av mina nya infästningar , så startade den idag !

Batteri byte imorgon o premiär tur ! :D :D :D // Henrik

Riktigt kul att höra ... men vi vill ju också höra !! Synd att jag åker norröver i morgon.. men jag är hemma i helgen och hoppas få lyssna på sången ..
Mattias "svea 71" Nilsson
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Premiärturen över,,

Så har man äntligen fått ta sig en premiär tur. :D ..och den rör på sig !

Enorm skillnad i väghållning jfrt med original..och massor med vrid !

En del detaljer kvar men nu har man blodad tand ! :D :D
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Så har man äntligen fått ta sig en premiär tur. :D ..och den rör på sig !

Enorm skillnad i väghållning jfrt med original..och massor med vrid !

En del detaljer kvar men nu har man blodad tand ! :D :D

Så nu är den inkörd? Vad kul, då kan vi åka ut och köra lite i augusti:yoparty . Glöm inte att nita kedjelåset ordentligt bara. Det blev väl bara lite "nödnitat" i onsdags.

/Ingvar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Inkörd..

Så nu är den inkörd? Vad kul, då kan vi åka ut och köra lite i augusti:yoparty . Glöm inte att nita kedjelåset ordentligt bara. Det blev väl bara lite "nödnitat" i onsdags.

/Ingvar

Nästan inkörd...ska bara en massa saker...lufta bromsar , fixa bromslyse o lite annat smågg o gott..men e redo för åkning ! Biker66 följer gärna med på fruns 750 :D
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Nästan inkörd...ska bara en massa saker...lufta bromsar , fixa bromslyse o lite annat smågg o gott..men e redo för åkning ! Biker66 följer gärna med på fruns 750 :D

Du vet att det är "The Great Jurassic Battle!" på Barkarby den 6/8. Du, jag, Katana org och Jörgen Karlsson. Inga ursäkter som jobb m.m. accepteras:mad: .
Ett race utan pardon, segraren tar allt förlorarna stå bara där med sin stora skam och ett stort hål i plånboken nästa vår efter vinterns trimmarorgier:D revansch...

/Ingvar
 
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Snyft..

Du vet att det är "The Great Jurassic Battle!" på Barkarby den 6/8. Du, jag, Katana org och Jörgen Karlsson. Inga ursäkter som jobb m.m. accepteras:mad: .
Ett race utan pardon, segraren tar allt förlorarna stå bara där med sin stora skam och ett stort hål i plånboken nästa vår efter vinterns trimmarorgier:D revansch...

/Ingvar

Landar i London samma eftermiddag. Ska se om jag kan byta....Men knappast troligt..:huvet
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Utan att ha läst igenom hela tråden för att se om denna fråga ställts tidigare, så tar jag mig friheten att ställa den ändå:gnissla
Vad är det för skillnad på framgafflarna mellan en vanlig gsx 1100 79-83 och en katana 81-83? Jag är nämligen ute efter nya (hårdare) gaffelfjädrar till gammla gsx(81) och när jag läser i Öhlins rekomentationstabell så finns det fjädrar till katanan och inte till vanliga gsx'en:va
Eller har ni något annat förslag på fjäder tillverkare som fungerar? Jag vill ha den linjär, inte progressiv.

Tack Niclas
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
fjädrar

Utan att ha läst igenom hela tråden för att se om denna fråga ställts tidigare, så tar jag mig friheten att ställa den ändå:gnissla
Vad är det för skillnad på framgafflarna mellan en vanlig gsx 1100 79-83 och en katana 81-83? Jag är nämligen ute efter nya (hårdare) gaffelfjädrar till gammla gsx(81) och när jag läser i Öhlins rekomentationstabell så finns det fjädrar till katanan och inte till vanliga gsx'en:va
Eller har ni något annat förslag på fjäder tillverkare som fungerar? Jag vill ha den linjär, inte progressiv.

Tack Niclas

Fram till -81..ingen anti-dive. 1982 o framåt anti-dive både på Katana o GSX:en. Men , de flesta eftermarknads fjädrar har samma artikel nummer för alla GSX:er from -79 tom 84 , katana eller inte.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Vad är det för skillnad på framgafflarna mellan en vanlig gsx 1100 79-83 och en katana 81-83? Jag är nämligen ute efter nya (hårdare) gaffelfjädrar till gammla gsx(81) och när jag läser i Öhlins rekomentationstabell så finns det fjädrar till katanan och inte till vanliga gsx'en

En skillnad är att katanagaffeln INTE är luftassisterad men om det påverkar fjäderns längd eller hårdhet vet jag däremot inte.
Lycka till och återkom gärna med vad du kommer fram till.
Ny kunskap skadar alldrig :tummenupp
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hej på Er
Jag har ett litet problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med :confused:

Jag har skaffat en uppborrad orginal förgasarbrygga från en 750R-85 som jag har monterat på Katanan och mitt problem är soppakranen
Det finns ju ingenstans att fästa en vakuumslang på den förgasarbryggan så att orginalsoppakranen fungerar.
En tanke jag har är att ta ett av rören som skruvar fast i toppen när man använder synkklockorna, men vad gör jag då när/om jag ska sälja hojjen. Säljer med synkklockerna eller :)
Jag tycker att detta borde gå att lösa enkelt utan att investera i en Pingelkran.
Är det någon som har en BRA idé ? För mig är det stiltje för tillfället :mad:
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Det är väl M5-M6 ?
Borra hål i en 20mm lång alupinne, gänga, montera och slipa ner överskottet i insuget.
Eller har jag massuppfittat något ??
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Det är väl M5-M6 ?
Borra hål i en 20mm lång alupinne, gänga, montera och slipa ner överskottet i insuget.
Eller har jag massuppfittat något ??

Du har inte missuppfattat något :tummenupp
Jag har tänkt den tanken också. Har dock inte tillgång till en pelarborrmaskin och tvivlar på att min hand är tillräkligt stadig. Men det kan ju vara värt ett försök.

Hur går det med hojjen ??
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kolla Bauhaus, clasolle, krauta eller wentzels efter lämpliga rör så behöver du bara ett gängsnitt :)

Hojen ja, filar på instrumentpanel och fotpinneplattor medan jag väntar på vev + låda, fortfarande...
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Du har inte missuppfattat något :tummenupp
Jag har tänkt den tanken också. Har dock inte tillgång till en pelarborrmaskin och tvivlar på att min hand är tillräkligt stadig. Men det kan ju vara värt ett försök.

Hur går det med hojjen ??

Tex CBR 900 har ett sånt rör på insuget.
Borde funka.
Kan inte kosta många kronor att inhandla.
 

Holma.

Think big
Gick med
2 Aug 2008
Ort
Lilla Peking
Hoj
GSX 1135 EF
Hej hopp alla i denna tråden.

Så har man blivit med en EF. Återfallsknutte på denna typen av rivjärn. Kul iaf.
Fick med en kopplingskorg och en uppsättn kammar. Hur ser man om det är orginal eller Export på kammarna tro? De e för ställbara drev. Märkning R1 nånting... Korgen ser ut som en vanlig .... ja korg... hehe.. Är ej öppen mellan lamellhållarna så att säga.

Nån som vet?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hej hopp alla i denna tråden.

Så har man blivit med en EF. Återfallsknutte på denna typen av rivjärn. Kul iaf.
Fick med en kopplingskorg och en uppsättn kammar. Hur ser man om det är orginal eller Export på kammarna tro? De e för ställbara drev. Märkning R1 nånting... Korgen ser ut som en vanlig .... ja korg... hehe.. Är ej öppen mellan lamellhållarna så att säga.

Nån som vet?

R1 är bara något som identifierar ämnet kammen är gjord av. På export-kammarna finns ett E (tror jag det var) instansat på ena änden. 1135'an hade "fullstora" kammar på från början även i Sverige. De lyfter tom lite mer än de "export-kammar" som satt orginalmonterade i 1100'an i alla länder förutom Sverige, Tyskland och möjligen något land till som anammat det frivilliga 100-härstars begränsningen.
Så kolla att det inte är export-kammar till 1100, i så fall byter du ner dig om du ersätter orginalen. Jämför lyfthöjden på kammarna. Kollas lätt med skjutmått. Mått över kamloob - mått över bascikeln.

/Ingvar
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top