Katana och GSX 1100-tråden

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jag får nog hoppas på en väldigt flexibel besiktning hos bilprovningen..

Den där skall väl det inte vara några problem med, ser ju nästan original ut:tummenupp. Vad fick du förresten för tider på Kjula, måste jag trimma mycket i vinter för att inte bli frånåkt:gnissla.

/Ingvar

Synd att det var så ocentralt!

Absolut, jag hade föredragit strax söder om Sthlm.

/Ingvar
 
Last edited:

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Den där skall väl det inte vara några problem med, ser ju nästan original ut:tummenupp. Vad fick du förresten för tider på Kjula, måste jag trimma mycket i vinter för att inte bli frånåkt:gnissla.

/Ingvar



Absolut, jag hade föredragit strax söder om Sthlm.

/Ingvar

Det gick bara fint!..eller så bra det kan gå med 113hk. Nytt Pb. 6,774 på 201 och 10,607 på 402.
Kör fortfarande med 1067cc så på önskelistan står nu KUBIK.
Ja det är nog bara ett avgassystem som fattas för besiktingen..:fakta
 

Bifogat

  • DSC002882.jpg
    DSC002882.jpg
    81.2 KB · Visningar: 72

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det gick bara fint!..eller så bra det kan gå med 113hk. Nytt Pb. 6,774 på 201 och 10,607 på 402.
Kör fortfarande med 1067cc så på önskelistan står nu KUBIK.
Ja det är nog bara ett avgassystem som fattas för besiktingen..:fakta

Ojdå, då har man inte en sportmössa, riktigt bra tider:tummenupp. Du hade nästan hängt med Anderson turbo i Norrtälje.

/Ingvar
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Ojdå, då har man inte en sportmössa, riktigt bra tider:tummenupp. Du hade nästan hängt med Anderson turbo i Norrtälje.

/Ingvar

Det har gått riktigt bra faktiskt så nu är man tydligen fast i cirkusen.. Ska försöka hinna få ihop en större motor i vinter.
Jag kommer säkert att höra av mig om tips och råd när det drar igång.
/J
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det har gått riktigt bra faktiskt så nu är man tydligen fast i cirkusen.. Ska försöka hinna få ihop en större motor i vinter.
Jag kommer säkert att höra av mig om tips och råd när det drar igång.
/J

Var är gjort med den? Jag kan se Smoothbore33'or, avgas, bromsar, bredare fälgar steloperation/sänkning, finns det mera? Hur mycket gör en sänkning typiskt för tiderna har du några före/efter tider?

/Ingvar
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Handla från USA, hjälp...

Hej alla,

Har följt er på forumet en längre tid har har beslutat att göra smärre justeringar på ögonstenen min efter lång väntan. Efter en smärre olycka med att starta hojen utan att spänna kedjespännaren så lyckades jag böja några av ventilerna. Bättre köpa allt nytt när jag endå är i staterna tänker jag då. Tips på ställen att beställa nytt emottagen väldigt varmt då jag är hopplös på att hitta utanför Svenska sidor.

Avgas ventil:
5,4mm
24mm
85,7mm

Insug ventil:
5,4mm
29,5mm
86,3mm

Sen funderar jag också på att byta till crosstyre för att slippa sova på bensintanken när jag kör så korta sträckor :) Tips på vad som passar och vart jag hittar? :)

Kort info om hojen:

Gaffeln är utbytt till kawa ZX9 -95års,
Samt fälg, bromsar, krona och styre.
Fotpinnarna är GSX 1100R
Bakpinnarna CBR 900
Baksvingen är en GSX750R års -96 med fälg och bromsar.

Växellådan är cuttad med polerade axlar.
Vevaxeln är ny, med rakskuret drev, och nytt svänghjul
High Flow oljepumpsdrev.
Borrningen är 1394cc med Vance and Hayns big block. Toppen kommer från en GSX 1100 -87 års med en Steg 3 portning från MotoSpeed.
Ventilerna är nya rostfria med hårdare fjädrar, lyftare samt nya Prostock kammar.
Förgasarna är RS38.
Vance and Hayns toppsmörjningskit, dyna 2000.
Den är också bänkkörd av MotoSpeed till 185hk vid 9500 varv.

Hjälp mig få igång hjärtat :gnissla
Tack på förhand.

/Ismail
 

Bifogat

  • Katana.jpg
    Katana.jpg
    52.2 KB · Visningar: 117

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Hej alla,

Har följt er på forumet en längre tid har har beslutat att göra smärre justeringar på ögonstenen min efter lång väntan. Efter en smärre olycka med att starta hojen utan att spänna kedjespännaren så lyckades jag böja några av ventilerna. Bättre köpa allt nytt när jag endå är i staterna tänker jag då. Tips på ställen att beställa nytt emottagen väldigt varmt då jag är hopplös på att hitta utanför Svenska sidor.

Avgas ventil:
5,4mm
24mm
85,7mm

Insug ventil:
5,4mm
29,5mm
86,3mm

Sen funderar jag också på att byta till crosstyre för att slippa sova på bensintanken när jag kör så korta sträckor :) Tips på vad som passar och vart jag hittar? :)

Kort info om hojen:



/Ismail

http://gszone.biz/
Ventilskaften är 5,5mm:)
Har skickat efter grejor härifrån genom mailkontakt.
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Var är gjort med den? Jag kan se Smoothbore33'or, avgas, bromsar, bredare fälgar steloperation/sänkning, finns det mera? Hur mycket gör en sänkning typiskt för tiderna har du några före/efter tider?

/Ingvar

Det sitter även andra kammar men jag vet inte vilken sort.. Fick med ett par export men hojen gick tydligen bättre med dom som sitter i.
Tydligen också svetsad vev, förstärkt koppling och originalsving. Annars så är det man ser.
Körde först med ca 40mm sänkning fram och bak(kapade Öhlins), och körde då på 6,85/201 så skillnaden blev inte så stor när den föll ihop ytterligare och blev stel bak(Biltemas vantskruv)..det kan snarare bero på ytterligare några körtillfällen.
Har bara kört en tävling med stelopererat så det måste nog utvärderas lite till men hojen kändes inte nervös på något sätt(det gjorde den inte innan heller iofs.)
Med mer fart i maskin så kanske det blir något helt annat.:va
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hej alla,

Har följt er på forumet en längre tid har har beslutat att göra smärre justeringar på ögonstenen min efter lång väntan. Efter en smärre olycka med att starta hojen utan att spänna kedjespännaren så lyckades jag böja några av ventilerna. Bättre köpa allt nytt när jag endå är i staterna tänker jag då. Tips på ställen att beställa nytt emottagen väldigt varmt då jag är hopplös på att hitta utanför Svenska sidor.

Avgas ventil:
5,4mm
24mm
85,7mm

Insug ventil:
5,4mm
29,5mm
86,3mm

Sen funderar jag också på att byta till crosstyre för att slippa sova på bensintanken när jag kör så korta sträckor :) Tips på vad som passar och vart jag hittar? :)

Kort info om hojen:

Gaffeln är utbytt till kawa ZX9 -95års,
Samt fälg, bromsar, krona och styre.
Fotpinnarna är GSX 1100R
Bakpinnarna CBR 900
Baksvingen är en GSX750R års -96 med fälg och bromsar.

Växellådan är cuttad med polerade axlar.
Vevaxeln är ny, med rakskuret drev, och nytt svänghjul
High Flow oljepumpsdrev.
Borrningen är 1394cc med Vance and Hayns big block. Toppen kommer från en GSX 1100 -87 års med en Steg 3 portning från MotoSpeed.
Ventilerna är nya rostfria med hårdare fjädrar, lyftare samt nya Prostock kammar.
Förgasarna är RS38.
Vance and Hayns toppsmörjningskit, dyna 2000.
Den är också bänkkörd av MotoSpeed till 185hk vid 9500 varv.

Hjälp mig få igång hjärtat :gnissla
Tack på förhand.

/Ismail

Vad du än gör så byt INTE styre, förstör mer av utsendet än vad ev fördelar det kan ge i komfort medför :tummenupp

btw hade inte du en hel drös med delar till hojen, typ ett par motorer till i delar?

/U
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Vad du än gör så byt INTE styre, förstör mer av utsendet än vad ev fördelar det kan ge i komfort medför :tummenupp

btw hade inte du en hel drös med delar till hojen, typ ett par motorer till i delar?

/U

Tja,

Jo, har massor med delar som ligger prydligt på hyllorna men tyvärr inga ventiler :)

Jag har kört en med cross styre och kände genast då att det var enklare att handskas med hojen i stadstrafik. Och det är ju där jag kör mest när hojen är i körbart skick. Finns det styre som passar till kawa kronor?
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
http://gszone.biz/
Ventilskaften är 5,5mm:)
Har skickat efter grejor härifrån genom mailkontakt.

Tackar för rättelsen,

Vad är det här lash caps för något? Känner inte att jag har sånt på mina ventiler i dagsläget? men är det något jag bör tänka på när jag handlar ventiler?

Var hittar jag en skön styre då? känner du till något ställe som gör speciella för kawa kronor?
 

Bifogat

  • lach caps.jpg
    lach caps.jpg
    29.3 KB · Visningar: 94

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Vad är det här lash caps för något? Känner inte att jag har sånt på mina ventiler i dagsläget? men är det något jag bör tänka på när jag handlar ventiler?

Det står i texten som du bifogade. Har du ventiler med "ohärdad" ände t.ex. titanventiler eller ventiler ej avsedda för skruvjusterade vippor och vill använda dem i din skruvjusterade topp, kan du sätta på dessa härdade "hattar" på ventilskaften. Därmed får du en härdad ände på skaftet.

/Ingvar
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Det står i texten som du bifogade. Har du ventiler med "ohärdad" ände t.ex. titanventiler eller ventiler ej avsedda för skruvjusterade vippor och vill använda dem i din skruvjusterade topp, kan du sätta på dessa härdade "hattar" på ventilskaften. Därmed får du en härdad ände på skaftet.

/Ingvar

Ok, då vet jag, för det fanns flera olika ventilmodeller att välja mellan, det var därför jag undrade. men det är ju vanliga blanka ventiler man skall ha. :)

åker man på moms om man beställer från gzone.biz till Sverige?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ok, då vet jag, för det fanns flera olika ventilmodeller att välja mellan, det var därför jag undrade. men det är ju vanliga blanka ventiler man skall ha. :)

åker man på moms om man beställer från gzone.biz till Sverige?

Köp färdiga ventiler "Finished valves $24.50 each", som inte nödvändigtvis är "blanka".

Bara för att vara riktigt tydlig är de s.k. "Blank Valves" ventilämnen där du själv får sticka av lämplig längd på skaften och svarva spår för knastren.

Tull, frakt och moms på hela kalaset:gnissla d.v.s om jag inte minns fel är det moms även på tull och frakt.

/Ingvar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Förknasare

Har ett par RS 36:eek:r till salu , beggade men kanonskick o genomgångna.

Ring vid intresse ! 076 -138 76 66 // Henke:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top