Katana och GSX 1100-tråden

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Suzuki 1327 CR
De e grejer det !

Man får ha en sånhärninga mackapär:

Men Bajkern lelle, den där schyssmangdylen såg intressant ut. Den har väl massor av justeringsmöjligheter. Jag kommer gärna och skruvar lite. Btw ser tån, näst längst till höger i bild, ut att behöva en liknande konstruktion för att bli rak!!:D Keep up the good spirit. Det finns de som inte har såna skador att skylla på men som inte åker hoj iallafall... Z-F

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Tjena Grabbar!
Nu är man tillbaka i Katana träsket, kunde inte hålla fingrarna borta!
Har nämligen köpt denna Katana som bara skriker tidigt 90-tal och stans snabbaste på bikeweekend!!.........:D

Grattis, ser riktigt fin ut:tummenupp. Går den tillräckligt bra eller finns det planer?

/Ingvar

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Katana 1394cc -82
Bensinkran...

Hallå alla,

Jag är ute efter en bensinkran till brorsans orginal katana. Den har börjat läcka vid vridet och det känns ju dumt att försöka öppna den om man inte vet vad förnågot man skall byta. Är det någon som har en bensinkran övers till salu? Eller finns det rep satser att köpa för en billig peng?

/Isse

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Taskigt lågvarv med smothbore 33

Tänkte kolla om någon har erfarenhet av Mikuni smothbore 33 or på en GSX 1166?
Sitter med all säkerhet någon street kam i maskinen, toppen ör inte bearbetad mer än ventiljobbet.

Nu sitter det 140 i huvudmunstycket och det verkar funka den drar ur utan effekt förlust. Testade 130 efter en dialog med Motospeed, men tappade massor på topp - alldeles för litet.

Problemet:va är att hojen är klart jobbig under 70 går den ojämt och det känns som om den fått för mycket då den gärna bluddrar lite när man slår på mycket gas.

Tilläggas ska väl att 2mm gas på rullen ger 70 blås... mao ca 3000varv
På tomgång går den bra och över 3000var är det inga problem... :tummenupp

Tror att det sitter 25 på sekundär mundstycket.

Förgasarna är synkade så problemet är inte där. Trottlarna är inte modifierade utan raka dock en mycket liten uppbuktning i framväggen

Den smäller rätt gott :hihi:hihi om man motorbromsar men det har kanske mera med förgasartypen att göra än inställningar?

/Nisse

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87

Problemet:va är att hojen är klart jobbig under 70 går den ojämt och det känns som om den fått för mycket då den gärna bluddrar lite när man slår på mycket gas.

/Nisse

Kolla om du har skräp i lågfartsmunstyckena.

Hallå alla,

Jag är ute efter en bensinkran till brorsans orginal katana. Den har börjat läcka vid vridet och det känns ju dumt att försöka öppna den om man inte vet vad förnågot man skall byta. Är det någon som har en bensinkran övers till salu? Eller finns det rep satser att köpa för en billig peng?

/Isse
Jag har för mig att det sitter en o-ring där.
Öppna och kolla. Det är inte speciellt svårt om jag kommer ihåg rätt.
O-ringar kan du köpa på många ställen.

Last edited:

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Sitter med all säkerhet någon street kam i maskinen, toppen ör inte bearbetad mer än ventiljobbet.

Nu sitter det 140 i huvudmunstycket och det verkar funka den drar ur utan effekt förlust. Testade 130 efter en dialog med Motospeed, men tappade massor på topp - alldeles för litet.

Tilläggas ska väl att 2mm gas på rullen ger 70 blås... mao ca 3000varv
På tomgång går den bra och över 3000var är det inga problem... :tummenupp

Tror att det sitter 25 på sekundär mundstycket.

Förgasarna är synkade så problemet är inte där. Trottlarna är inte modifierade utan raka dock en mycket liten uppbuktning i framväggen

Den smäller rätt gott :hihi:hihi om man motorbromsar men det har kanske mera med förgasartypen att göra än inställningar?

/Nisse
Går den inte magert på lågfart/tomgångsmunstycke om det smäller?:va

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tjena Grabbar!
Nu är man tillbaka i Katana träsket, kunde inte hålla fingrarna borta!
Har nämligen köpt denna Katana som bara skriker tidigt 90-tal och stans snabbaste på bikeweekend!!.........:D
Undrar om det inte är den här, fast för 20 år sedan:)
Scannad från pappers foto:rolleyes:

Tänkte väl det att det inte bara går att sluta med Kattorna

Bifogat

• Scannadkat.JPG
    Scannadkat.JPG
    119.9 KB · Visningar: 155
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Går den inte magert på lågfart/tomgångsmunstycke om det smäller?:va

Smällarna är oförbrända gaser utanför cylindern dvs i avgasröret borde ju vara en rik blandning som gör detta..

Någon som vet hur mycket airmix skruvarna bör vara utskruvade på dessa förgasare?

Vi har väl alla gjort "skjut en snut" genom att slå av tändningen på skapligt varv motorbromasat och pumpat rejält med gas och sedan slagit på tändningen. Smäller som ett skott.

Apropå det så var det några hojar från Bålsta som på motorvägen såg en polisbil som stoppat en trafikant på motsatt körbana (tror detta var vid Bro) ena kilen fixade en big bang å sedan körde de vidare intet ont anande. Under tiden tog polisen betäckning och ropade på radion att de blev beskutna det blev ett jäkla pådrag hehe. Killarna som körde anade inget och märkte inget jag tror inte polisen fattade att smällen kom från dem så dom klarade sig.
Det här är några år sedan..

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Smällarna är oförbrända gaser utanför cylindern dvs i avgasröret borde ju vara en rik blandning som gör detta..
Någon som vet hur mycket airmix skruvarna bör vara utskruvade på dessa förgasare?

Trodde aldrig att jag skulle behöva tänka på detta igen:tungan
När min motor var 1168cc med "snikportning" så hade jag enorma problem med samma sak som du. Jag spenderade många timmar innan jag hittade rätt.
Jag utgick från grundinställning på luftskruvarna = 2varv ut och körde stift-tricket. Ut och köra typ 50km/h en stund, döda motorn och läsa av stift-färg. Byte av lågfartsmunstycken och prova igen, tills det blev rätt. Mitt recept blev: 135 huvudmunstycke, nålclips i mitten och 27,5 lågfartsmunstycke. Efter synkning gick min cykel perfekt att glida lugnt med(nåja). Detta var med exportkammar i toppen och VH 4-1 supersport.

Om du inte hittar rätt eller inte orkar så får du nog leta upp en brygga 36:eek:r:huvet

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Trodde aldrig att jag skulle behöva tänka på detta igen:tungan
När min motor var 1168cc med "snikportning" så hade jag enorma problem med samma sak som du. Jag spenderade många timmar innan jag hittade rätt.
Jag utgick från grundinställning på luftskruvarna = 2varv ut och körde stift-tricket. Ut och köra typ 50km/h en stund, döda motorn och läsa av stift-färg. Byte av lågfartsmunstycken och prova igen, tills det blev rätt. Mitt recept blev: 135 huvudmunstycke, nålclips i mitten och 27,5 lågfartsmunstycke. Efter synkning gick min cykel perfekt att glida lugnt med(nåja). Detta var med exportkammar i toppen och VH 4-1 supersport.

Om du inte hittar rätt eller inte orkar så får du nog leta upp en brygga 36:eek:r:huvet

Tack för tipset!
Jag ryckte 33orna av Harrisen den är portad mm. så det är intressant att veta grundinställningar..
GSXn har dock bättre vrid gillar kammarna bättre misstänker att detta är något från Motospeed. Skall testa att sätta tillbaka nålarna till mitten (nu sänkta ett hack) Skall testa att skruva ut skruvarna om kvarts varv från 2 och testa å testa hoppas att det är skapligt väder nån kväll...

Hur mycket effekt kan man få ut med 36or vs 33 smothbore?
Har en topp på Harrisen som flödar hyvsat och kan ge ca 185hkr

Någon som köpt kjeda/drev av http://www.bikestyle-racing.se/annonser/did.html eller har ett bättre alternativ?

/Nisse

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Undrar om det inte är den här, fast för 20 år sedan:)
Scannad från pappers foto:rolleyes:

Tänkte väl det att det inte bara går att sluta med Kattorna

Det där ser ut som Roger Petterssons bägge mintgröna med röd ram Katanor.
Jag tyckte den färgkombinationen sög redan då :)
Den ena körde han street med och den andra superstreet.
Superstreet hojjen köpte han av Metin när Metin började köra åt MotoSpeed, om jag minns rätt.

Har du fler gamla bilder från den tiden ???

Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ

Nej ingen O-ring i denna modell. Rent är det åxå. Förgasarna har alltid jäklats men nuförtiden kan jag njuta av att bara åka hoj och då lider man av dessa små problem, förr kämpade man bara att nå 300kmh och det gick väl för fullt för det mesta - många roliga minnen med det eftersom jag överlevde:hej vi tar det i ett annat forum...

Men man borde kanske ha en ultraljuds tvätt -bra ha grej!
Man kan ju alltid köpa en åt tantens smycken :lol

/Nisse

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Nu är det min tur.
Gixxern såld. En Katana (i delar) inköpt idag.
En hel släpkärra full med delar och konceptet ska bli enligt följande.
Den ska se ut som dom gjorde när jag kjörde på 80talet.
Först får jag nöja mïg med det jag fick med så jag får från gå konceptet lite gällande motor.
Till att börja med blir det en bandit 1200 maskin med RS36ór
Framgaffel, fälgar och baksving byts ut mot R1100.
Det enda vitala jag saknar just nu är ett Vance&hines megafon rör.

Jag ska börja grotta med grejerna i morgon och bestämma om det blir enkeldämp i bak eller ej...

Nu kommer det bli tokmeka i ett par veckor för den här hojen har jag sett fram emot och den ska rulla väldigt snart.

Bilder kommer framöver.

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nu är det min tur.
Gixxern såld. En Katana (i delar) inköpt idag.
En hel släpkärra full med delar och konceptet ska bli enligt följande.
Den ska se ut som dom gjorde när jag kjörde på 80talet.
Först får jag nöja mïg med det jag fick med så jag får från gå konceptet lite gällande motor.
Till att börja med blir det en bandit 1200 maskin med RS36ór
Framgaffel, fälgar och baksving byts ut mot R1100.
Det enda vitala jag saknar just nu är ett Vance&hines megafon rör.

Jag ska börja grotta med grejerna i morgon och bestämma om det blir enkeldämp i bak eller ej...

Nu kommer det bli tokmeka i ett par veckor för den här hojen har jag sett fram emot och den ska rulla väldigt snart.

Bilder kommer framöver.

Massor med BILDER förväntas :D Vart hittade du 'byggsatsen'? Men jag får inte ihop det där med att se 80-tal ut och Banditmotor/enkeldämp:va Springer du på FLER megafoner än vad du behöver så hör av...

/U

Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Katana 1394cc -82

Ok ,ska se hur det ser ut i veckan. det är ju inte kul när det droppar bensin på starmotorkåpan :) Tack för hjälpen.

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det där ser ut som Roger Petterssons bägge mintgröna med röd ram Katanor.
Jag tyckte den färgkombinationen sög redan då :)
Den ena körde han street med och den andra superstreet.
Superstreet hojjen köpte han av Metin när Metin började köra åt MotoSpeed, om jag minns rätt.

Har du fler gamla bilder från den tiden ???
JA jag har ett gäng både från Mantorp Sko-Uno -88 och -89:)

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Massor med BILDER förväntas :D Vart hittade du 'byggsatsen'? Men jag får inte ihop det där med att se 80-tal ut och Banditmotor/enkeldämp:va Springer du på FLER megafoner än vad du behöver så hör av...

/U

Hej igen..
En dag senare och en hel del jobb också.
Jag hittade byggsatsen genom att jag annonserade ut att jag ville köpa delar.
En kille hörde av sig om en hoj som han hade tagit från tyskland för ett par år sen.
Var motorn tagit vägen fick jag ingen klarhet i och jag var väl mest förvånad när jag kom dit och det var en Bandit 1200 snurra istället för gsx.
Struntsamma tyckte jag utan tog det vad det var.

80tals stuket.
Jag resonerar enligt följande.
redan då när jag hade dom så fanns det vissa saker där det fanns att önska.
Bromsarna: även fast jag hade stålomspunnet så motsvarade aldrig bromsarna efffekten som fanns i motorn och det tycker jag är i det närmaste ett måste. Därför R-1100 bromsar med stålomspunna slangar.

Framgaffeln. Det fanns att önska på dom redan då och utvecklingen har gått framåt så varför inte anama det. R-750 01 gaffel blir det.

Enkelsving. Redan när EF´n kom 1984 så kom tankarna om varför inte Katana hade det också.

Jag har idag provat ut enkelsving från R-750 01á. Jag har fått ihop det med svingbulten. resten kvarstår ännu och jag ska se om jag hinner med det ikväll.

Det som inte får röras på en Katana enligt mitt tycke är karossen. Den är intakt och fräsch. För närvarande silver men inte helt original.
Lacka om den ligger inte på första prio men tankarna finns på flouruscerande orange eller dyl.

Motorn är som sagt en kompromiss. Helst skulle jag vilja ha tag i en Gsx 1150 EF snurra men det kan bli senare.

Nu ska först hojen ihop sen får vi se....

Jag har sagt det förut och säger det igen. Det enda jag verkligen saknar är ett Vance & Hines megafon.

Bilder kommer senare ikväll..

Tofte

Mcpilot
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Yamaha yzf750r-93 "såld",Kawasaki klx 650"såld",cbr 900rr streetfighter-92"såld", fazer 600-00 såld. gsx 750-84såld. honda vtr 1000
Tjena alla gsx och katana lovers!
Är på jakt efter en gammal gsx 1100,Nån som vet skillnad mellan alla modeller som funnits?
Eller om det finns nån hemsida med lite nyttig info?
Tänker då på vad som skiljer ex,1100e,es,ef mm.
som exempel, så verkar ef bara ha en stötdämpare? kanske för att det är nyare sving eller?
Tacksamför svar.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...