Katana och GSX 1100-tråden

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Tjena alla gsx och katana lovers!
Är på jakt efter en gammal gsx 1100,Nån som vet skillnad mellan alla modeller som funnits?
Eller om det finns nån hemsida med lite nyttig info?
Tänker då på vad som skiljer ex,1100e,es,ef mm.
som exempel, så verkar ef bara ha en stötdämpare? kanske för att det är nyare sving eller?
Tacksamför svar.

http://www.oldskoolsuzuki.info/
aircold
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Det som inte får röras på en Katana enligt mitt tycke är karossen.

Jag håller med men jag har ett tillägg.
Ramdelarna för fotpinnarna och ljuddämparfästena SKA oxå vara kvar.
Monterar man en R sving så kan man vinkla ut dom ramdelarna. Men dom ska absolut vara kvar annars förlorar en katana en del av det som är speciellt.
Jag vet flera som har gjort det och det är ingen som märker att det är gjort.
 

metalhead

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Ösd
Hoj
GSX 1100 EF 87
Behöver lite akuthjälp.

Bytte till en superhubkorg i vintras på min 1100 -81. Satte i förstärkta fjädrar och nya lameller.

Slirar vid kallstart, lågvarv. gasar man rejält så hugger kopplingen fast och slirar ej. Kör på biltema racing olja.

Någon som har nåt tips om vad det kan vara för fel?

Skiljer sig kopplingarna från olika årsmodeller? Antalet lammeller?
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Behöver lite akuthjälp.

Bytte till en superhubkorg i vintras på min 1100 -81. Satte i förstärkta fjädrar och nya lameller.

Slirar vid kallstart, lågvarv. gasar man rejält så hugger kopplingen fast och slirar ej. Kör på biltema racing olja.

Någon som har nåt tips om vad det kan vara för fel?

Skiljer sig kopplingarna från olika årsmodeller? Antalet lammeller?

Kan vara de 2 brickorna som sitter på var sida om den stora "klumpen" som nållagret sitter på. Oftast har korgarna suttit löst pga dålig mutterlåsning på axeln. Då slirar brickorna mot "klumpen" och får som svarvspår i sig. Då nyper korgen fast en aning. När du gasar på så blir allt väldigt varmt och stålet expanderar = nyper fast korgen hårdare vilket gör att den driver. Ofta i kombination med dåligt inoljade lameller. Har varit med om det själv och din beskrivning stämmer ok med mitt minne:)3freak)

Antingen får man byta brickor eller fräsa ner ytorna så de blir släta. Eller leva med det till dom nött ner sig igen....:död
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Smällare..

Smällarna är oförbrända gaser utanför cylindern dvs i avgasröret borde ju vara en rik blandning som gör detta..


Man vill gärna tro ovanstående , men det är en för mager blandining som gör att det smäller...rikare blandning brukar lösa problemet.

Jag körde med 1168 , 33 smoothbore på 80 talet. Hade exakt samma problem.
Det var ett h...e varje vår att få hojen o gå rent. Har kvar lite anteckningar från dess om hur jag löste problemet..ska kolla i arkivet !

Lördag = besiktning !! :Dhåller på och monterar tuta - hade helt glömt att man skulle ha sådan.

Hur är det med reflex bak ? Behöver jag hänga på en sådan under bakljuset ???

:va
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Lördag = besiktning !! :Dhåller på och monterar tuta - hade helt glömt att man skulle ha sådan.

Hur är det med reflex bak ? Behöver jag hänga på en sådan under bakljuset ???

:va[/QUOTE]

Dags att plocka fram besiktningslådan.. Reflex bakåt är ett krav så det är nog säkrast att smocka dit en.. och div. plåtdetaljer intryckta i avgassystemet.
 

metalhead

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Ösd
Hoj
GSX 1100 EF 87
Okej, lite osäker om det kan vara brickorna som ställer till det.

När jag monterade ihop kopplingen så bottnade tryckplattan mot innerkorgen så lamellerna tog inte alls. så jag la in en extra lamell i slutet.:tungan

Misstänker att trycket mot lamellerna fortfarande är förlitet.

Enligt haynesboken så finns det olika tjocklek och antal på stålskivorna.

Nåt mer tips?:confused:
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
besiktning..

Lördag = besiktning !! :Dhåller på och monterar tuta - hade helt glömt att man skulle ha sådan.

Hur är det med reflex bak ? Behöver jag hänga på en sådan under bakljuset ???

:va

Dags att plocka fram besiktningslådan.. Reflex bakåt är ett krav så det är nog säkrast att smocka dit en.. och div. plåtdetaljer intryckta i avgassystemet.[/QUOTE]


Önskar jag hade en sån låda..får väl samla ihop lite delar då.:yoparty
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Ser ljuset i tunneln!

Eller är det tåget som kommer????
Nu så är det bara 4st avgasventiler som saknas......
 

Bifogat

  • PICT1833b.jpg
    PICT1833b.jpg
    119.7 KB · Visningar: 147

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag håller med men jag har ett tillägg.
Ramdelarna för fotpinnarna och ljuddämparfästena SKA oxå vara kvar.
Monterar man en R sving så kan man vinkla ut dom ramdelarna. Men dom ska absolut vara kvar annars förlorar en katana en del av det som är speciellt.
Jag vet flera som har gjort det och det är ingen som märker att det är gjort.

Jag håller med dig till fullo.
katanan jag fått tag i var dom fästena bortkapade men inte kastade (tack gode gud).

Jag ska sätta dom tillbaka på ramen igen.

För att inte spamma sönder denna tråd har jag skapat en egen tråd om mitt bygge nu under "hojbyggen"
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Okej, lite osäker om det kan vara brickorna som ställer till det.

När jag monterade ihop kopplingen så bottnade tryckplattan mot innerkorgen så lamellerna tog inte alls. så jag la in en extra lamell i slutet.:tungan

Misstänker att trycket mot lamellerna fortfarande är förlitet.

Enligt haynesboken så finns det olika tjocklek och antal på stålskivorna.

Nåt mer tips?:confused:

Det är olika antal lameller i motorerna.
Det ändrades 1983 från nio stycken till tio stycken lite tunnare.
Stålskivorna ändrades från nio till elva.

Hoppas du hittar felet. Lycka till
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Tyst o tät - dags för en runda ?

Låter bra Uffe !

Lyckas jag bara undvika körförbud i morgon på bilprovningen så kanske det kan bli en tur i helgen ?

jag har bara kvar att hänga på en liten reflex därbak ...allt annat klart. tog mig en provtur , hade monterat mitt nya fina start relä - och vilken fjutt det blev på startmotorn ! :tummenupp

Lite spännande att köra då bromsarna är ganska svampiga:mad:

lyckades få till en hyfsad wheelie..och upptäckte att en del av markfrigången försvunnit när jag satte dit orginal clip on på gaffelkronan...blev ett fint litet märke på undersidan av avgasaröret...:va

Det är olika antal lameller i motorerna.
Det ändrades 1983 från nio stycken till tio stycken lite tunnare.
Stålskivorna ändrades från nio till elva.

Hoppas du hittar felet. Lycka till


Hur går det med Katanan Jörgen ? Är du startklar än ??:va Eller måste vi komma och terrorisera dig först...:banana
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Låter bra Uffe !

Lyckas jag bara undvika körförbud i morgon på bilprovningen så kanske det kan bli en tur i helgen ?

jag har bara kvar att hänga på en liten reflex därbak ...allt annat klart. tog mig en provtur , hade monterat mitt nya fina start relä - och vilken fjutt det blev på startmotorn ! :tummenupp

Lite spännande att köra då bromsarna är ganska svampiga:mad:

lyckades få till en hyfsad wheelie..och upptäckte att en del av markfrigången försvunnit när jag satte dit orginal clip on på gaffelkronan...blev ett fint litet märke på undersidan av avgasaröret...:va




Hur går det med Katanan Jörgen ? Är du startklar än ??:va Eller måste vi komma och terrorisera dig först...:banana

Klart du inte får körförbud såvida du inte tappar reflexen eller bullrar för mycket. Det verkar vara det enda som är viktigt hos SBP :tummenupp

Tänkte gassa lite själv i morn e-middag efter jobbet.


/U
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Ser fint ut. När blir det premiär-race? Ändrat nåt i motorn?

/Ingvar
Har som målsättning att hinna till skellefteå den 30-31 maj.
Inte så stora ändringar i motorn frånsett att det är en helt annan motor.
Men har byggt om chassit en hel del så det behövs nog en test&justerings helg innan man har fått någon ordning på fanskapet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top