Katana och GSX 1100-tråden

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Smaskigt!

Jag såg själv fram emot en fin tur ikväll (16 grader och sol) men än en gång fick jag käppar i hjulen. Hade kört en rätt lång tur i fredags (relativt inspirerad körning) och då var det inga som helst problem med hojen, men så ikväll... åker iväg med bra över halvtank, vilket i normala fall har gått utmärkt. Hinner ca 3 mil innan den börjar hosta och bete sig konstigt som vanligt.

Happ tänker jag för mig själv lite uppgivet och parkerar i en P-ficka efter vägen. Stänger av hojen (går på tre cylindrar och väldigt ojämnt i allmänhet). Väntar några minuter. Startar upp igen och så går den som smort... några kilometer. Då dog den totalt och vägrade starta. Var bara upp på bönpallen baki farsan och köra hem och ta släpet och bilen och hämta. :huvet

Nya förgasare är på gång dock så förhoppningsvis på tisdag eller onsdag har jag dom och kan prova på nytt. Får hoppas att CV36:eek:rna råder bot på problemet, för annars är det väl antagligen nåt med tändningen... :död

Verkar vara ett oerhört tråkigt och konstigt problem du har. Jag har följt det på forumet. Tyvärr har jag inte någon som helst aning vad det kan vara. Hoppas bara att det löser sig! Det är kul att köra inspirerat:D

TheHenrik
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Nytt personbästa på Kjula idag 10,5/212. Idag var det en hel del riktiga räserhojar där, åttor och låga nior stod som spön i backen:tummenupp.

/Ingvar


Det är du väl hyffsat nöjd med :tummenupp
Du kör väl med samma drevning som på gatan och osänkt fjädring eller hur ?
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Smaskigt!

Jag såg själv fram emot en fin tur ikväll (16 grader och sol) men än en gång fick jag käppar i hjulen. Hade kört en rätt lång tur i fredags (relativt inspirerad körning) och då var det inga som helst problem med hojen, men så ikväll... åker iväg med bra över halvtank, vilket i normala fall har gått utmärkt. Hinner ca 3 mil innan den börjar hosta och bete sig konstigt som vanligt.

Happ tänker jag för mig själv lite uppgivet och parkerar i en P-ficka efter vägen. Stänger av hojen (går på tre cylindrar och väldigt ojämnt i allmänhet). Väntar några minuter. Startar upp igen och så går den som smort... några kilometer. Då dog den totalt och vägrade starta. Var bara upp på bönpallen baki farsan och köra hem och ta släpet och bilen och hämta. :huvet

Nya förgasare är på gång dock så förhoppningsvis på tisdag eller onsdag har jag dom och kan prova på nytt. Får hoppas att CV36:eek:rna råder bot på problemet, för annars är det väl antagligen nåt med tändningen... :död

Det verkar ju inte vara några problem att ta fram felet ;-) det underlättar ju felsökningen! 3 cylidrar vem slutade fungera? Är det alltid samma cylinder?
Ta med startgas och spraya lite nästa gång i cylindern som inte går bara för att du skall vara säker att det är ett soppa problem med den cylindern..
Allt tyder väl på att du har något strul med soppan.. När den går ned på tre cylindrar vad händer om du rusar motor börjar den gå på fyra igen? I så fall så borde han få för mycket soppa alternativet om du istället chokar lite kommer dem då eller med startgas?
Har du fin gnista när den vägrar starta??

FYI
Min laddar GSX laddar dåligt med ljuset på (har inte hunnit undersöka det ännu) när batterispänningen sjunker börjar den hacka rejält - riktigt illa men slår jag av ljuset försvinner problemet.. Tror inte du har just detta fel men det visar bara att tändningen är känslig för spänninngsbortfall. Spänningen är för övrigt så låg att startmortorn inte orkar dra runt..
I mitt fall är det med all säkerhet nåt vaj med laddströmen som skall vara lite högre när ljuset slås på kanske en kabel som inte sitter där den ska hojen var inte speciellt välskött och jag hittar små saker att åtgärda titt som tätt... :jisses
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det verkar ju inte vara några problem att ta fram felet ;-) det underlättar ju felsökningen! 3 cylidrar vem slutade fungera? Är det alltid samma cylinder?
Ta med startgas och spraya lite nästa gång i cylindern som inte går bara för att du skall vara säker att det är ett soppa problem med den cylindern..
Allt tyder väl på att du har något strul med soppan.. När den går ned på tre cylindrar vad händer om du rusar motor börjar den gå på fyra igen? I så fall så borde han få för mycket soppa alternativet om du istället chokar lite kommer dem då eller med startgas?
Har du fin gnista när den vägrar starta??

Egentligen inte, men när man tror att man löst det så får man en spark i pungen. :död

Det har alltid varit 4:an som strulat när jag hållit på att försöka felsöka hemma på gården och kan bara anta att så är fallet även när jag är ute och kör. Som du säger så tyder allt på att jag har strul med soppan. När jag rusar motorn (4-5000 varv kanske) så kan 4:an detonera nån gång, men den den går definitivt inte som den ska, tomgången ligger kring 600 varv om jag lyckas få den att gå på tomgång. Alternativt så tappar den orken helt (kvävs) när jag drar på gas. Det kommer som ett metalliskt tickande eller surr från gasarna när jag drar på och då tappar den orken helt. Efter att den gjorde så igår ville den inte vara med överhuvudtaget. :(

Gnista har jag alltid haft på alla cylindrar när jag hållit på med hojen hemma och försökt lösa problemet. Stiften ser fina ut (går varken snålt eller fett) och både spolar och kablar är i nyskick.

Fick ett förslag via PM om att det skulle kunna vara CDI-boxen som strular. Att det är möjligt att någon lödning i den har spruckit och på så sätt ger en glappkontakt. En farbror åt mig hade ett liknande problem med en skoter och han höll på att leta ihjäl sig, men då visade det sig i slutändan att det var just CDI:n som spökat.

Ska ta och se över den i eftermiddag. Visar det sig att det var där problemet låg så har jag ju då i alla fall köpt en fin förgasarbrygga, för den som sitter på ser hemsk ut (och fungerar hemskt).
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Egentligen inte, men när man tror att man löst det så får man en spark i pungen. :död

Det har alltid varit 4:an som strulat när jag hållit på att försöka felsöka hemma på gården och kan bara anta att så är fallet även när jag är ute och kör. Som du säger så tyder allt på att jag har strul med soppan. När jag rusar motorn (4-5000 varv kanske) så kan 4:an detonera nån gång, men den den går definitivt inte som den ska, tomgången ligger kring 600 varv om jag lyckas få den att gå på tomgång. Alternativt så tappar den orken helt (kvävs) när jag drar på gas. Det kommer som ett metalliskt tickande eller surr från gasarna när jag drar på och då tappar den orken helt. Efter att den gjorde så igår ville den inte vara med överhuvudtaget. :(

Gnista har jag alltid haft på alla cylindrar när jag hållit på med hojen hemma och försökt lösa problemet. Stiften ser fina ut (går varken snålt eller fett) och både spolar och kablar är i nyskick.

Fick ett förslag via PM om att det skulle kunna vara CDI-boxen som strular. Att det är möjligt att någon lödning i den har spruckit och på så sätt ger en glappkontakt. En farbror åt mig hade ett liknande problem med en skoter och han höll på att leta ihjäl sig, men då visade det sig i slutändan att det var just CDI:n som spökat.

Ska ta och se över den i eftermiddag. Visar det sig att det var där problemet låg så har jag ju då i alla fall köpt en fin förgasarbrygga, för den som sitter på ser hemsk ut (och fungerar hemskt).

Aha men om du då byter stift och tändkabel med 2an och felet är kvar i 4an så ÄR det förgasaren!

Troligt strul med nålventilen för soppan eller flottören, ett helvete att testa! Vibrationer från motor påverkar och man är aldrig säker .. lupp för att kolla slitage och trippelkolla flottörnivå...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Aha men om du då byter stift och tändkabel med 2an och felet är kvar i 4an så ÄR det förgasaren!

Troligt strul med nålventilen för soppan eller flottören, ett helvete att testa! Vibrationer från motor påverkar och man är aldrig säker .. lupp för att kolla slitage och trippelkolla flottörnivå...

Been there - done that. Samma skit. Ska ta mig an förgasarna vid tillfälle nu i vinter om jag orkar. Största tiden kommer nog gå till att bygga om hojen.

Näe sakta i backarna... Ettan ska det väl vara va....

1:an & 4:an på samma spole och 2:an & 3:an på samma spole.

Eller minns jag så väldigt fel.

Vill också minnas att det är 1:an och 4:an på samma. :D

CV36:eek:rna är då på gång nu från Örebro och det ser jag fram väldigt mycket mot. Vet inte vad det sitter för munstycken i dom - kan det vara vits att byta till samma som jag har nu i mina så att den inte går för fett / snålt?

Köpte mig förövrigt ett par Yoshimura fotpinnar som matchar nya framgaffeln.
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Det verkar ju inte vara några problem att ta fram felet ;-) det underlättar ju felsökningen! 3 cylidrar vem slutade fungera? Är det alltid samma cylinder?
Ta med startgas och spraya lite nästa gång i cylindern som inte går bara för att du skall vara säker att det är ett soppa problem med den cylindern..
Allt tyder väl på att du har något strul med soppan.. När den går ned på tre cylindrar vad händer om du rusar motor börjar den gå på fyra igen? I så fall så borde han få för mycket soppa alternativet om du istället chokar lite kommer dem då eller med startgas?
Har du fin gnista när den vägrar starta??

FYI
Min laddar GSX laddar dåligt med ljuset på (har inte hunnit undersöka det ännu) när batterispänningen sjunker börjar den hacka rejält - riktigt illa men slår jag av ljuset försvinner problemet.. Tror inte du har just detta fel men det visar bara att tändningen är känslig för spänninngsbortfall. Spänningen är för övrigt så låg att startmortorn inte orkar dra runt..
I mitt fall är det med all säkerhet nåt vaj med laddströmen som skall vara lite högre när ljuset slås på kanske en kabel som inte sitter där den ska hojen var inte speciellt välskött och jag hittar små saker att åtgärda titt som tätt... :jisses

Koppla om/bort den där 'elaka' förbikopplingen pronto om du inte redan gjort det. s
Så att alla lindningarna alltid är belastade. Bara att plugga ur kablarna som går upp till handtaget och koppla ihop dom överblivna stumparna. I övrigt så kanske du kan speca lite närmare på hur den beter sig.

/U
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Katanor och andra GSX:er 090826

Hur många Katanor/GSX:er kan vi rada upp utanför Donken på Onsdag? Ska vi göra ett försök till årsbästa, vad säger ni?
Kom igen och boka entré nu!

/U
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Donken..

Hur många Katanor/GSX:er kan vi rada upp utanför Donken på Onsdag? Ska vi göra ett försök till årsbästa, vad säger ni?
Kom igen och boka entré nu!

/U


I'm coming !!:tummenupp
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag kommer satsa på att dyka upp.

F-n.. Jag har inte hunnit göra ett dugg åt min hoj av det jag önskar...
Jo lite förresten. 36órna är fixade. Stålomspunna bromsslangar i fram.. Nya luftfilter...

Ombyggnad 4-1 röret.. Näe..
Besiktning... Näe...
Skäms jag?..

Lite....
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Hur många Katanor/GSX:er kan vi rada upp utanför Donken på Onsdag? Ska vi göra ett försök till årsbästa, vad säger ni?
Kom igen och boka entré nu!

/U

Tid på Donken?
Ska vi ses på Venngarn innan? Det var bra tryck där förra veckan...
I så fall ska vi vara på Venngarn redan före 1900 å dra vidare innan solen gått ned det blir snabbt dött där..

Sticker å tjackar ett klart visir idag, jag har tröttnat på att känna mig fram i natten...
Dunkar på 82ans bakhjul i kväll så har jag en ny svål :tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Tid på Donken?
Ska vi ses på Venngarn innan? Det var bra tryck där förra veckan...
I så fall ska vi vara på Venngarn redan före 1900 å dra vidare innan solen gått ned det blir snabbt dött där..

Sticker å tjackar ett klart visir idag, jag har tröttnat på att känna mig fram i natten...
Dunkar på 82ans bakhjul i kväll så har jag en ny svål :tummenupp

Ingen tid bestämd, men har ev en sväng på södersidan på gång. Är ju an massa transport till norrsidan. Men inget bestämt om det heller. Vi får se helt enkelt. Men uppradning Donken 20/21 kanske?

/U
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Börjar jag köra nu och snittar 150km/h hela vägen så hinner jag. :banana
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

Hade mer än gärna dykt upp. :)

Tycker det är ett skitroligt arrangemang att ni samkör gamla ombyggda klassiker. Här uppe får vi ju knappt ihop en handfull hojåkare för en tisdagskörning. Går allt som det är tänkt så kanske man har vägarna förbi i Stockholmsområdet nästa sommar och kan åka med nån tur när det är tänkt ut på lite hojåka-semester i Europa, bara man har råd...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top