Katana och GSX 1100-tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tack för infon Henrik. :)

Ska försöka räkna lite på det där när jag får tid. Cylindern är planad några tiondelar (0.3-0.5mm) så det ger väl lite. Toppackningen vet jag inte än. Ska köpa mig en Cometic tror jag som är anpassad för 77mm borr. Den jag har nu är för 80mm borr.

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Räkneexempel på 25 cc förb rum ock 1 mm squish.

squish volym: 3,14 x 38,5 x 38,5 x 1 = 4,65 cc

cyl vol: 3,14 x 38,5 x 38,5 x 66 =307 cc

Komp: ( topp vol + cyl vol) / topp vol dvs (4,65 +25) + 307 =336,5

336,5/ 29,5 = 11,4:1

Pröva att ändra squish till 1,5 så får du : 10,6:1

Pröva ändra toppvol till 24 cc så får du 11,7:1, dvs 1 cc (ml) ändring ger 0,3 kompändring.

mvh H

Det var motor det............he...he

Har en 1508 cc V&H till salu i fall du känner för lite oldschool mos......

Vet du om Åsell har gått under jorden eller ???

mvh H

Och så var det kolvtoppens volym som blir negativ på en flattopp med ventilfickor. Inte att förglömma då det kan röra sig om någon cc.

Motorn, skall inte Friman biffa upp sin knallert lite. Vid nästa möte kanske jag slipper punka på framhjulet och då kommer allt att behövas:D

/Ingvar

DubbelR

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
ZX7RR-96, ZX7RR-97GSX-R750RK- 89, ZXR750RR-94 GSX-R 7/11 Harris F1
Och så var det kolvtoppens volym som blir negativ på en flattopp med ventilfickor. Inte att förglömma då det kan röra sig om någon cc.

Motorn, skall inte Friman biffa upp sin knallert lite. Vid nästa möte kanske jag slipper punka på framhjulet och då kommer allt att behövas:D

/Ingvar

Oh helr rätt Ingvar.......tackar.

Freeman har best lite GODIS av mig som han snart skall få......

Han behöver nog allt han kan få för att piska pendlarhojar......

//H

McForEver

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2010
Hoj
Suzuki GSX 1100-83
Kompressionsberäkningar

Som proffsen säger är det enda säkra sättet att få reda på kompet att volymmäta! Men teori är ju det enda alternativet för dig då du inte har den färdiga toppen monterad ännu.

Som KatanaKurre sa i din byggtråd måste du veta det faktiska förbränningsrummets volym. OM du är säker på att du nu har 10.25:1 i komp kan man räkna ut denna volym med den formel som DubbelR använder, vilket då ger ca 33,23 cc.

Det är nu det jätteteoretiska kommer in; Anta att denna förbränningsvolym är som ett mjölkpaket: då får denna förbränningsvolym en slaglängd på ca 7,14 mm kallad y nedan.

Y*38,5*38,5*pi=33,23 cc

Om du nu kapar (planar toppen) denna slaglängd med 1 mm och sätter in detta i formeln får du kompet:

((66*38,5*38,5*pi) + (6,14*38,5*38,5*pi))/(6,14*38,5*38,5*pi) = 11,8

Hoppas att det var till ngn hjälp.

Mvh/ McForEver

Cylinder menar jag ju. Inte mjölkpaket:gnissla

Last edited:

McForEver

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2010
Hoj
Suzuki GSX 1100-83
Förgasare

Freeman har best lite GODIS av mig som han snart skall få......

Han behöver nog allt han kan få för att piska pendlarhojar......

//H[/QUOTE]

Jo träffade oxå Friman när jag provade på dragracingen i Västervik o han sa att du brukade ringa honom när du ville kränga lite trimprylar:tummenupp

Friman lovordade Keihin FCR förgasarna när jag frågade honom vad han rekommenderade till min hoj. Vill ha större och rappare förgasare:tungan

Vad ska du ha för ett par 41:eek:r? du kan PM:a mig om du vill.

Mvh/ McForEver

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.Thunderace
Mc forever det var inte riktigt bra när jag skulle kopa ditt svar men om jag säger så här Keihin is tha shit men men ett par RS40 räcker länge.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Keihin FCR är bra skit. Kör med 39:eek:r på min och det fungerar fin-fint. :tummenupp

Lite bestyckningsfix och så men annars bara tuta och köra. Grymt bra gassvar och grym känsla i gasreglaget.

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.Thunderace
Keihin FCR är bra skit. Kör med 39:eek:r på min och det fungerar fin-fint. :tummenupp

Lite bestyckningsfix och så men annars bara tuta och köra. Grymt bra gassvar och grym känsla i gasreglaget.

Jo jag vet körde med 39:eek:r innan jag gick över till "turbo" men det var en ordentlig skillnad mellan RS40 och Keihin 39:eek:r om jag skulle åka gata men på strippen Nada-----

McForEver

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2010
Hoj
Suzuki GSX 1100-83
Jo jag vet körde med 39:eek:r innan jag gick över till "turbo" men det var en ordentlig skillnad mellan RS40 och Keihin 39:eek:r om jag skulle åka gata men på strippen Nada-----

Hmm,.... Nu fick jag beslutsångest, men angenäma sådana. Speciellt när jag inte kör särskilt mycket gata längre. Antar att det får bli plånboken som får bestämma om det blir RS 40 meller FCR 41:eek:r.

Andra uppdateringar som är på G är nya fälgar från en TL 1000. vill ha ännu bredare bakfälg och 17" samt 530 kedja. Svingen ska också bytas och ev förlängas så lite vinterpyssel finns i väntan på nästa vår.

/McForEver

DubbelR

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
ZX7RR-96, ZX7RR-97GSX-R750RK- 89, ZXR750RR-94 GSX-R 7/11 Harris F1
Hmm,.... Nu fick jag beslutsångest, men angenäma sådana. Speciellt när jag inte kör särskilt mycket gata längre. Antar att det får bli plånboken som får bestämma om det blir RS 40 meller FCR 41:eek:r.

Andra uppdateringar som är på G är nya fälgar från en TL 1000. vill ha ännu bredare bakfälg och 17" samt 530 kedja. Svingen ska också bytas och ev förlängas så lite vinterpyssel finns i väntan på nästa vår.

/McForEver

Har 39 och 41 FCR hemma om ca 1 månad, 6-6500 kr.

Tommy.......gillar att du skall överge Turbo........jag får utsla av sådant det vet du....he....he

Fick tag på Åsell, han hade bytt nr......han köpte FCR 39 by the way.....

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.Thunderace
Har 39 och 41 FCR hemma om ca 1 månad, 6-6500 kr.

Tommy.......gillar att du skall överge Turbo........jag får utsla av sådant det vet du....he....he

Fick tag på Åsell, han hade bytt nr......han köpte FCR 39 by the way.....

Han håller väl på med sin Katana kan jag tänka mig :D kanske läge att slå honom en signal.

Vi får se hur det blir för mig, går det ihop så kommer vi nog att höras lite framöver :tummenupp

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec

/McForEver

Skall bli kul att se dina upp dateringar nästa år i västervik :tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Tänkt ta mig en tur ner till hufvudstaden i slutet av Januari i samband med hojmässan ute i Älvsjö. Vore ju trevligt om vi kunde möta upp några och surra lite. Kanske äta och dricka något gott också? Asiatiska buffén på Restaurang Pong på en tvärgata efter Drottningatan är brutal. :)

Fast ni kanske bara sitter hemma vid brasan och huttrar under vinterhalvåret? :D

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Fast ni kanske bara sitter hemma vid brasan och huttrar under vinterhalvåret? :D

Näe vi jagar Öhlinsgafflar men dom är sålda hela tiden :huvet

Tänkt ta mig en tur ner till hufvudstaden i slutet av Januari i samband med hojmässan ute i Älvsjö. Vore ju trevligt om vi kunde möta upp några och surra lite. Kanske äta och dricka något gott också? Asiatiska buffén på Restaurang Pong på en tvärgata efter Drottningatan är brutal. :)

Låter som en god idé :tummenupp

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Näe vi jagar Öhlinsgafflar men dom är sålda hela tiden :huvet

Därför jag köpt från USA. $2000 för en sprillans ny gaffel. Omräknat i Svenska kronor: 13375. :tummenupp

Finns ju en snygg på Blocket just nu för 8000kr som är en universalmodell. Bara att köpa och montera. :tuttar

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Därför jag köpt från USA. $2000 för en sprillans ny gaffel. Omräknat i Svenska kronor: 13375. :tummenupp

Finns ju en snygg på Blocket just nu för 8000kr som är en universalmodell. Bara att köpa och montera. :tuttar

Aha å moms, frakt å tull så var det 20 loppor.... :huvet

//NH

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Aha å moms, frakt å tull så var det 20 loppor.... :huvet

//NH

Skulle jag åka på 25% tull skulle det bli lite drygt 18000kr med frakten inräknat. Det är ändå 10000kr billigare än MotoSpeed. Däremot räknar jag med att komma undan billigt. Han skulle skriva ner värdet så förmodligen kommer inte gaffeln ha kostat mer än 15000kr, värsta fall 16 innan den är hemma. :)

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Skulle jag åka på 25% tull skulle det bli lite drygt 18000kr med frakten inräknat. Det är ändå 10000kr billigare än MotoSpeed. Däremot räknar jag med att komma undan billigt. Han skulle skriva ner värdet så förmodligen kommer inte gaffeln ha kostat mer än 15000kr, värsta fall 16 innan den är hemma. :)

Hmm pillar nog vidare på GSXR k8 gaffeln den får duga ;-)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA