Katana och GSX 1100-tråden

MatsL

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
1983, Suzuki GSX 1100
Styraxel gaffelkrona

Hej,
Jag behöver modifiera styraxeln på en köpt gaffel från en GSX1100G som jag tänkt sätta in i min GSX1100 -83... Övre lagersätet behöver sänkas 20 mm och då behöver jag få bort axeln från undre kronan för att svarva till det. Men hur får jag enklast bort axeln från kronan...?:confused:

Med tanke på alla modifieringar som utförts av er som är aktiva i den här tråden, borde detta vara en trivial fråga!:Bugar

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ooooh aaah!

DSC_0021-12.jpg

:yoparty

KLOTIS

Medlem
Gick med
19 Nov 2010
Hoj
katana,husaberg 650,R-turbo
lyckades få ett par timmar i garaget häromdan mitt i bland parkettläggning o allt annat runk....insåg att katanans tändstiftsgängor inte är som dom bör vara.hörde av smeden på jobbet att kamasa har ett verktyg som både fixar gängen och tar reda på resterne.någon som har provat/sett?vore skönt att slippa lyfta av toppen..............

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Inga specialverktyg behövs, men däremot noggrannhet:
Kolven i topp.
Mycket fett på gängtappen.
Kör lite i taget och gänga ur tappen för rengöring innan nästa tag.
Eventuellt spill kan plockas från kolvtoppen med pinne eller tops doppad i fett, bra ljus är att rekommendera.
Dubbelkolla genom att snurra ner kolven lite i loppet så du ser att du fått upp allt.

Fördelen med att lyfta på locket är ju annars att man kan putsa till ventilsätena och kolla upp det allmänna skicket därinne ;)

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
....insåg att katanans tändstiftsgängor inte är som dom bör vara...

Om det är fler än en gänga som behöver fixas så tycker jag att du ska göra dig besväret med att lyfta toppen. Det är mer jobb men det blir bättre i slutändan OCH du vet att det inte blir metallspån i rovan.
Annars följ Bikers råd. Det är en vis man.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Luktar avundsjuka lång väg här. :D

Toppen har förövrigt landat hos Roger Upperton i England nu. Återstår att se till efter jul vad som kommer att göras. Han skulle utvärdera lite när han kom tillbaka från USA.

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Luktar avundsjuka lång väg här. :D

Toppen har förövrigt landat hos Roger Upperton i England nu. Återstår att se till efter jul vad som kommer att göras. Han skulle utvärdera lite när han kom tillbaka från USA.

Visst är vi roliga:D Men en sån här skulle man vara riktigt avundsjuk på, en V&H 35/29-topp:yoparty

/Ingvar

Bifogat

• VH-3529topp.jpg
    VH-3529topp.jpg
    59.3 KB · Visningar: 140

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
AHA en JULKLAPP!!!

Gött pålägg på insugssidan... har du fler bilder länk?
Någon bild inne i kanalerna?
Flödar??

//NH

Lite fler julklappar:
-RickWard GS topp 35/29
-insug från V&H-toppen

Och för den som vill ha lite vinterpyssel
-ett välportat insug från okänd topp, att ha som förebild.

Ang. flöde: Från "Lazer Mikes" hemsida om hans "Level 8" som har liknande spec.
"Spread bore guide centers, 33mm/28mm or 34mm/29mm titanium valves
Typical GS head flows165 cfm @ 10" water"

/Ingvar

Bifogat

• RickWard3529.jpg
    RickWard3529.jpg
    64.1 KB · Visningar: 113
  • VHintake.jpg
    VHintake.jpg
    36.7 KB · Visningar: 104
  • 1.jpg
    1.jpg
    47.6 KB · Visningar: 117
  • 2.jpg
    2.jpg
    41.1 KB · Visningar: 113

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kommer här med en lite orelaterad fråga.

Är nån av er som bor i hufvudstaden med omnejd som är ledig den 28:e januari (fredag) och har vägarna förbi Acke på ISR i något ärende? Åker isåfall gärna med i baksätet.

Tänkte att det kanske går enklare och snabbare med bil istället för att ta pendeln.

Så är det nån som ska dit eller bara vill vara snäll och bistå med fortskaffningsmedel - skriv här. :)

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Kommer här med en lite orelaterad fråga.

Är nån av er som bor i hufvudstaden med omnejd som är ledig den 28:e januari (fredag) och har vägarna förbi Acke på ISR i något ärende? Åker isåfall gärna med i baksätet.

Tänkte att det kanske går enklare och snabbare med bil istället för att ta pendeln.

Så är det nån som ska dit eller bara vill vara snäll och bistå med fortskaffningsmedel - skriv här. :)

Du ska nog räkna med Pendeln till Tumba sen så bor ju Ingvar där :tummenupp kolla om det passar, tror inte att du får några problem annars det går säkert en buss förbi några ggr i timmen...
En annan håller ju till på rätt sida om stan :) ...

Jag kommer att vara på Fenix på lördag kväll efter mässan å dricka bärs å ljuga lite om :squid å :tuttar::banana:tuttar kommer du förbi?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Jag kommer att vara på Fenix på lördag kväll efter mässan å dricka bärs å ljuga lite om :squid å :tuttar::banana:tuttar kommer du förbi?

Jo, vi skulle väl dit ett gäng efter lite förkrök ute i Älvsjö.

Kanske jag kan lura med dig då Ingvar? Du har väl haft lite att göra med Acke genom åren? Har du inget för dig får du gärna vara ledsagare. :)

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Jo, vi skulle väl dit ett gäng efter lite förkrök ute i Älvsjö.

Kanske jag kan lura med dig då Ingvar? Du har väl haft lite att göra med Acke genom åren? Har du inget för dig får du gärna vara ledsagare. :)

Jodå jag har känt Acke sedan 70-talet. Är iofs inte ledig den 28/1, men vi kan väl se vad som händer. Om du inte vill gå från Tumba stn till honom (tar ~15 min) så tar du buss 717 till Solbo och går därifrån (~3 minuter).

/Ingvar

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Jodå jag har känt Acke sedan 70-talet. Är iofs inte ledig den 28/1, men vi kan väl se vad som händer. Om du inte vill gå från Tumba stn till honom (tar ~15 min) så tar du buss 717 till Solbo och går därifrån (~3 minuter).

/Ingvar

OK! Går det buss så pass nära då är det ju ingen fara. Tackar å ödmjukast för infon. :tummenupp

Skulle du mot förmodan komma loss den 28:e så vore det ju kul att träffas, kanske då hos Acke. :)

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...