Katana och GSX 1100-tråden

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Billig motor det där. :D

Strokervev: $4000
Gann-topp: $4000+

Plus allt annat... :näsblod

Allt är ju relativt, vill du ha en vinnarmotor i "NHRA Pro Stock " blir det lite dyrare. Följade saxa ur en artikel om Blake Gann, som är en rökare på att bygga dylika.
Gäller i.o.f.s. Buell men kostnaden kan nog vara ungefär lika för vilken vinnarmotor som helst i denna klass.
"A basic motor costs $65,000. Once at the Gann shop, another $30,000 makes the motor race-ready."

Så man måste slanta upp $95,000 och då kan man nog köra ett helt race innan det är dags att byta ut stora delar av motorn:tummenupp

/Ingvar

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Allt är ju relativt, vill du ha en vinnarmotor i "NHRA Pro Stock " blir det lite dyrare. Följade saxa ur en artikel om Blake Gann, som är en rökare på att bygga dylika.
Gäller i.o.f.s. Buell men kostnaden kan nog vara ungefär lika för vilken vinnarmotor som helst i denna klass.
"A basic motor costs $65,000. Once at the Gann shop, another $30,000 makes the motor race-ready."

Så man måste slanta upp $95,000 och då kan man nog köra ett helt race innan det är dags att byta ut stora delar av motorn:tummenupp

/Ingvar

Haha, ja det är klart. :D

Hade ju varit rätt häftigt att bygga en GSX med monsterkubik som går att köra på gatan. 72.3mm Falicon strokervev och 87mm borr borde väl gå? 1720cc. :banana

sportbike

Guest
Nån som har oljemängd/nivå för originalgaffeln på en Katana -84:a?
Viskositet?

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Utan fjäder, med hoptryckt innerben?

Det är precis så man mäter.

Vinteruppdatering btw: batteriet står på laddning, thats it.
Ska iofs riva kopplingen snart, det ÄR en äkta GSX således. Pallar knappt org.effekten utan att modifieras. I mitt fall anti-lås funktionen som ska kopplas bort.

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Det är precis så man mäter.

Vinteruppdatering btw: batteriet står på laddning, thats it.
Ska iofs riva kopplingen snart, det ÄR en äkta GSX således. Pallar knappt org.effekten utan att modifieras. I mitt fall anti-lås funktionen som ska kopplas bort.

Det var skönt att höra att ränderna inte går ur. Menar du att det Japanska ingenjörer klurat ut under många timmar för att Hayabusa-posörerna skall få mjukt ingrepp när dom glider iväg från korvmojen bara skall stelopereras, sådär utan pardon:D

/Ingvar

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Menar du att det Japanska ingenjörer klurat ut under många timmar för att Hayabusa-posörerna skall få mjukt ingrepp när dom glider iväg från korvmojen bara skall stelopereras, sådär utan pardon:D

Nej fan heller, det handlar om att inte låsa bakhjulet vid kraftig motorbroms, du vet kompet.... så högt på gränsen till vansinne...:rolleyes:
Och det var nog som i 80-talets GSX-saga att det var nån bonnläpp i en bod som kom på det...:yoparty

Sportbike: Så vitt jag minns så står det både mängd samt ovanstående metod för mätning av nivå i handboken. Hur som så blir det rätt. Häll inte i för tunn olja bara såsom du kanske skulle i din egen cykel:) Jag hällde i vanlig ATF-olja på slutet, enligt vad jag hört (Reservation för felinformerad) ska den ligga på ca 15w, och lätt att se ev. läckage pga den röda färgen. Fungerade utmärkt för mig under lång tid och så vitt jag vet för NisseHult när han rastade sonens 600 på bana i somras.

sportbike

Guest
Sportbike: Så vitt jag minns så står det både mängd samt ovanstående metod för mätning av nivå i handboken. Hur som så blir det rätt. Häll inte i för tunn olja bara såsom du kanske skulle i din egen cykel:) Jag hällde i vanlig ATF-olja på slutet, enligt vad jag hört (Reservation för felinformerad) ska den ligga på ca 15w, och lätt att se ev. läckage pga den röda färgen. Fungerade utmärkt för mig under lång tid och så vitt jag vet för NisseHult när han rastade sonens 600 på bana i somras.

Tack för info, men jag var nog lite luddig i min fråga, fick ju detta svar:
"tror det skall vara 227ml
och olje nivå 221mm"
Då var alltså min undran, om nu oljenivån ska vara 221 mm från överkant på innerbenet, ska det då vara:
1.Hoptryckt?
2.Fullt utdraget?
3.Ska då fjädern vara i eller inte?

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Nej fan heller, det handlar om att inte låsa bakhjulet vid kraftig motorbroms, du vet kompet.... så högt på gränsen till vansinne...:rolleyes:
Och det var nog som i 80-talets GSX-saga att det var nån bonnläpp i en bod som kom på det...:yoparty

Aha, en variant på gammel-SAAB'ens frihjul:D Varför hugger den då vid en riktig GSX-dragracingstart? Detta vi nu bevittnar, är det en förberedelse för att förutom vara Huge's race-mekaniker också gasa lite på stripen?

/Ingvar

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Tack för info, men jag var nog lite luddig i min fråga, fick ju detta svar:
"tror det skall vara 227ml
och olje nivå 221mm"
Då var alltså min undran, om nu oljenivån ska vara 221 mm från överkant på innerbenet, ska det då vara:
1.Hoptryckt?
2.Fullt utdraget?
3.Ska då fjädern vara i eller inte?

1. JA
3. Ingen fjäder i.

Ja hur är man inte luddig i text? Gäller väl alla, svårt att uttrycka nyanser, miner, tonfall och inte minst ironi. ´Å andra sidan tycker jag att SH:s Smilie-bibliotek är det bästa jag sett i nåt forum. Och det är en stor hjälp när man vill ange tonen sas.
När du ändå är isär med allt, spänn upp underbenen i bänken och känn om innerbenen glappar nåt. Om du känner glapp, även ganska lite, så rekommenderar jag byte av glidhylsor, då blir gaffeln så stabil den kan.

Rock on!

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
:D Varför hugger den då vid en riktig GSX-dragracingstart? Detta vi nu bevittnar, är det en förberedelse för att förutom vara Huge's race-mekaniker också gasa lite på stripen?

Du vet den är så vild att funktionen blir reverserad i sin funktion:tuttar
Förberedelse? Njae, vill väl snarare undvika detta nya fenomen att förnedra mig själv med upprepade motorstopp vid rödlysena. Du vet att med mera gas händer följande, dock illustrerat med fel hoj...

Bifogat

• JoeBar_Vmax.jpg
    JoeBar_Vmax.jpg
    28.8 KB · Visningar: 42

sportbike

Guest
1. JA
3. Ingen fjäder i.

Ja hur är man inte luddig i text? Gäller väl alla, svårt att uttrycka nyanser, miner, tonfall och inte minst ironi. ´Å andra sidan tycker jag att SH:s Smilie-bibliotek är det bästa jag sett i nåt forum. Och det är en stor hjälp när man vill ange tonen sas.
När du ändå är isär med allt, spänn upp underbenen i bänken och känn om innerbenen glappar nåt. Om du känner glapp, även ganska lite, så rekommenderar jag byte av glidhylsor, då blir gaffeln så stabil den kan.

Rock on!

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Du vet den är så vild att funktionen blir reverserad i sin funktion:tuttar
Förberedelse? Njae, vill väl snarare undvika detta nya fenomen att förnedra mig själv med upprepade motorstopp vid rödlysena. Du vet att med mera gas händer följande, dock illustrerat med fel hoj...

Inga konstlade hästkrafter kan få dig att flyga sådär... klart nu är det Findus pure som gäller i stället för grillad fläskfile så dina kilona rasar lika fort som lillan växer :D:D:D
Ska du flyga så kom ut i stallet å kittla en has så ska du få se på flygtur..:hihi oslagbart acc :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA