Katana och GSX 1100-tråden

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
En äkta sveavägs räser

Den ska ha::fakta
  • 4-1
  • Tillbakaflyttat
  • Clipon
  • Vobbelstag
Sen kan den ju ha sänkt sadel rensad på blinkers trimmad mm men ovan 4 punkter var ett måste! :D på en GSX....

Men på Katanan flyttade man inga fotpinnar dom satt ju lite längre bak orginal...
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Nu måste jag fråga den samlade expertisen om råd.
Ska börja pyssla lite med "Macal":s Katana och han vill ha lite vassare bromsar på den.
Frågan är då, byta till Brembo/ISR eller behålla original-ok och kanske hitta lite aggresivare belägg.
Tanken är ju att den ska vara så original som möjligt, men originalgrejorna lever inte upp till standarden i maskin, svårt att stanna helt enkelt.
Den är ju inte helt standard, Öhlinare bak och småttisar, resten orört.
Jag kan inte ge honom rätt råd om vad som passar sig.
Ska han låta grejjerna sitta eller fläska på, ser det för moddat ut?

Ett tag körde jag med 750R (-85) framfälg och 4-kolvsok från 1100R, de där guldfärgade fina från -86 med adapterplattor på originalben. Plattorna får oken att passa till 310mm skivor. Allt utom skivor och lite distanser finns nog kvar om jag letar lite. Hör av er om intresse finns, ni får gärna låna grejorna för att mäta/provmontera osv. Sen är det bara att öppna plånboken om grejorna skall behållas:D

/Ingvar
 
Last edited:

sportbike

Guest
Ett tag körde jag med 750R (-85) framfälg och 4-kolvsok från 1100R, de där guldfärgade fina från -86 med adapterplattor på originalben. Plattorna får oken att passa till 310mm skivor. Allt utom skivor och lite distanser finns nog kvar om jag letar lite. Hör av er om intresse finns, ni får gärna låna grejorna för att mäta/provmontera osv. Sen är det bara att öppna plånboken om grejorna skall behållas:D

/Ingvar

Cool, ska hälsa Matte det, tror dock att han vill ha den i hyfsat originalskick men det går ju att ändra på :)

Eftersom han redan har en R fälg bak så tycker jag att han kan satsa på det fram oxå. Jag har oxå R fälgar på min 83:a (finns bilder i mitt garage). Fram är det dessutom ISR skivor monterat samt 4kolvsok från en R som sitter med adaptrar på orginal gaffelben för att kunna behålla orginal framskärmen. Montera gaffelbenen i ett par 750 eller 1100 ES/EF kronor så är det klart. Glöm inte hjulaxeln.:tummenupp
Dom delarna är mycket billigare idag mot när jag gjorde detta på 90-talet.
Om han kan leva med att åka utan orginalframskärmen (eller gjuta en egen) så tycker jag att ni även byter ut gaffelbenen.
Den gamla orginalgaffeln är inte den vassaste kniven i lådan:)
Hör av er om ni vill komma å kolla.

Tack, ska hälsa honom det :tummenupp
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Nu måste jag fråga den samlade expertisen om råd.
Ska börja pyssla lite med "Macal":s Katana och han vill ha lite vassare bromsar på den.
Frågan är då, byta till Brembo/ISR eller behålla original-ok och kanske hitta lite aggresivare belägg.
Tanken är ju att den ska vara så original som möjligt, men originalgrejorna lever inte upp till standarden i maskin, svårt att stanna helt enkelt.
Den är ju inte helt standard, Öhlinare bak och småttisar, resten orört.
Jag kan inte ge honom rätt råd om vad som passar sig.
Ska han låta grejjerna sitta eller fläska på, ser det för moddat ut?

Ett lite bättre stuk på katanan. Förutom bromsar och hjul förhöjer styret utseendet en hel del:tummenupp

/Ingvar
 

Bifogat

  • Katanastyre.jpg
    Katanastyre.jpg
    66.9 KB · Visningar: 178

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Den ska ha::fakta
  • 4-1
  • Tillbakaflyttat
  • Clipon
  • Vobbelstag
Sen kan den ju ha sänkt sadel rensad på blinkers trimmad mm men ovan 4 punkter var ett måste! :D på en GSX....

Men på Katanan flyttade man inga fotpinnar dom satt ju lite längre bak orginal...

Mjjjae...
Laverdastyre var väl hett.
Och Guiliari sadel var grymt, speciellt i vitt! :D
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Den ska ha::fakta
  • 4-1
  • Tillbakaflyttat
  • Clipon
  • Vobbelstag
Sen kan den ju ha sänkt sadel rensad på blinkers trimmad mm men ovan 4 punkter var ett måste! :D på en GSX....

Men på Katanan flyttade man inga fotpinnar dom satt ju lite längre bak orginal...

Håller med Nisse här.

4-1 (Vance&Hines Megafon)
Tillbakaflyttat (Jag har R1100 på min.. Klockrent)
Clipon (allt annat går bort då är det inte längre Katana) jag har sett katanor med crosstyre tex.. Yack...

Öhlinare i bak alternativt enkeldämp.

Usd gaffel. Det går att montera i princip gaffel från vilken hoj somhelst. Gsx-R och R1 vet jag funkar.

Stållomspunna bromsslangar.

Trottelförgasare. Småttisar är cool retro annars tex RS. Med enkelfilter eller om man inte bryr sig så mycket om motorn utan vill ha rått stuk så kör med trattar.

Urgröpt sittdyna är cool. Så såg dom ut förr.
Sänk hojen så mycket det går utan att den skrapar i över vägbulorna.

Byt inte ut följande.
Karossen. (framstänkarn är det enda som jag förlåter men det är med tveksamhet) Jag måste säga det då jag har gjort det själv.
Hastighetsmätaren.

Blinkers är ett nödvändigt ont som jag helst skulle vilja vara utan.

Backspegel finns inte en chans att jag skruvar dit då det inte är krav på det för besiktning.
 

KLOTIS

Medlem
Gick med
19 Nov 2010
Ort
stockholm
Hoj
katana,husaberg 650,R-turbo
Den ska ha::fakta
  • 4-1
  • Tillbakaflyttat
  • Clipon
  • Vobbelstag
Sen kan den ju ha sänkt sadel rensad på blinkers trimmad mm men ovan 4 punkter var ett måste! :D på en GSX....

Men på Katanan flyttade man inga fotpinnar dom satt ju lite längre bak orginal...

körde den här från 86/87 .tillkom ett par raaskpinnar o dymag(som jag fick sälja omgående, suck) sadeln skar dr vinyl ner o klädde om. Eod gjorde motorjobb
 

Bifogat

  • img003.jpg
    img003.jpg
    251.6 KB · Visningar: 176

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Sveavägsräser

Den ska ha::fakta
  • 4-1
  • Tillbakaflyttat
  • Clipon
  • Vobbelstag
Sen kan den ju ha sänkt sadel rensad på blinkers trimmad mm men ovan 4 punkter var ett måste! :D på en GSX....

Men på Katanan flyttade man inga fotpinnar dom satt ju lite längre bak orginal...

Bidrar med en bild jag oxå.
Min Katana som den såg ut på sent 80-tal.
- 4-1, V&H Superbike pipa.
- tillbakaflyttat behövs ej
- Clip-On är orginal
- Vobbelstag - nix. Gaffeln däremot sänkt med invändiga 5cm distanser samt uppflyttade ben i kronorna.
- Sadeln urgröpt maximalt samt hårdare och kortare fjädrar på Öhlinarna. Det var ingen bekväm resa för njurarna när man åkte på gatan med den, men det gick det oxå :D Man va ju ung.
- 17/54 utväxling på dreven gjorde att den inte gick fortare än ca 220km/h, men det gick ganska fort att komma dit.:yoparty Tyvärr var det bara orginalfälgar på den så det var inte speciellt mycket gummi i backen.
Jag besiktade den faktiskt i detta skick. Petade bara in en MASSA ull i ljuddämparen.
 

Bifogat

  • minkat1.JPG
    minkat1.JPG
    71.5 KB · Visningar: 145
Last edited:

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Så här såg min ena GSX 1100 E ut på 80-talet. Laverdastyre, Giuliari sadel (såklart!), öhlinare, 4-1 avgassystem (Alfa i detta fall, V&H megaföön på den förra) och så (givetvis) den obligatoriskt böjda nummerskylten för försvårad avläsning av Farbror Blå vid snabba färder... :D
 

Bifogat

  • Min GSX 1100 E -81 nr 2.JPG
    Min GSX 1100 E -81 nr 2.JPG
    94.5 KB · Visningar: 141

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
:tummenupp

Så här såg min ena GSX 1100 E ut på 80-talet. Laverdastyre, Giuliari sadel (såklart!), öhlinare, 4-1 avgassystem (Alfa i detta fall, V&H megaföön på den förra) och så (givetvis) den obligatoriskt böjda nummerskylten för försvårad avläsning av Farbror Blå vid snabba färder... :D
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Cool, ska hälsa Matte det, tror dock att han vill ha den i hyfsat originalskick men det går ju att ändra på :)



Tack, ska hälsa honom det :tummenupp

Tycker att han ska låta bli den där och köpa en till och bygga om i s. En som antingen är i så dåligt skick att den behöver repas eller en med redan påbörjad uppgradering av något slag.

mina fem / U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Strunta i gafflar bromsar och annat tjafs, stoppa något riktigt mellan ramrören istället. Kanske en 1640 eller en 1570:tummenupp

Nöjer man sig inte med det kanske man kan biffa upp lite t.ex. till 1790:yoparty
http://www.youtube.com/watch?v=cg5EjPC7pno

/Ingvar
 

Bifogat

  • GSX1640.jpg
    GSX1640.jpg
    63.3 KB · Visningar: 98
  • GSX1570.JPG
    GSX1570.JPG
    66.3 KB · Visningar: 92

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Ingvar:
Vad heter firman som säljer RS40ór i USA?
Jag åker på måndag och tänkte köpa nya när jag är där...

Mvh

Matte
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top