Katana och GSX 1100-tråden

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Ulfman skrev:
Hej.
Tänkte flika in med en liten fråga.
Har följt denna tråd en längre tid, och lärt mig en del nyttigt. :)

Funderar nu på och köpa en katana med usd gaffel och 750 r sving med enkeldämpare. Min fråga är hur hojen blir efter detta?

Hur uppför den sig? Typ väghållning och dylikt.

Jag har haft katana förut så jag vet hur den uppför sig med orginalgrejer.
Dock var det ett antal år sen. :)

Vore tacksam för svar, då jag har svårt för att bestämma mig om jag vill ha
mer eller mindre orginal eller denna ombyggda.
/uffe

Hej,

Samma åsikt som Jon, min Svarta Katana kändes som en helt annan hoj med USD och kompletta hjul från en R 750 1995:a. Det ger ju även en lägre tyngdpunkt, vilket inte är en nackdel för Katanan.

Kat-Man
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
chrille_08 skrev:
Att ställa kammar själv kan bli dyrt... :gnissla
Närkontakt är inte nyttigt mellan vissa parter, speciellt inte mellan ventil och kolv. Nåja, toppen ser ut som ett granathål för stunden och kolven är välventilerad. Vad kostar en JE kolv 1327 11:1? Nån som vet? De övriga är fina efter 130mil......
För det första så får man beklaga. Inte kul. Been there done that. Fast på en Alfa Romeo. På Mantorp. Och inte pga felställda kammar. Du kan ju räkna ut själv vad som händer i puffran när man har dragit till över 7000 rpm på trean och petar i fyran men får i tvåan. Man blir förvånad när den motorbromsar så man håller på att nicka ut framrutan (om det inte vore på bältet) och baktofflorna kanar trots att man håller dojan i golvet.

Men en liten fundering:
Tror du verkligen det beror på fel tajmning av kammarna? Borde ju vara skador på fyra kolvar och åtta (eller sexton) ventiler. Inte bara på en kolv liksom. Dessutom borde felet uppstå tidigare än efter 130 mil. Typ vid första start eller så.
Vill bara förhindra att du missar felet i tron att det var feltajmat och sen råkar ut för samma sak igen.
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Det finns märken i samtliga kolvar efter avgasventilerna, men inte så stora. Dock finns dom där....var väl som ett lotteri vilken cylinder som skulle gå först. I backspegeln tycker jag att hojen borde gått bättre med byte från 1168+exportkammar+10,25:1 komp till 1327+modified+11:1 komp. Stark javisst men inte det där "klippet" jag var ute efter. Nåja, det blir nog bra igen fastän jag får fortsätta åka 1168 till jag har råd med ny kolv+foder till bigblocken.
 

Ulfman

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Katana 1100 -82
Katana-mannen skrev:
Hej,

Samma åsikt som Jon, min Svarta Katana kändes som en helt annan hoj med USD och kompletta hjul från en R 750 1995:a. Det ger ju även en lägre tyngdpunkt, vilket inte är en nackdel för Katanan.

Kat-Man


Ok, tack för svaren, ska ta mig en riktig funderare men det lutar nog åt den ombygda.

/uffe
 

Katana 1168

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
I skogen utanför Västerås
Hoj
Katana 1100 -82
Någon som har koll på hur anti diven funkar? Har en läckande antidive, så jag tänkte ta bort dom. Ska hålen som finns i gaffeln vara helt pluggade eller ska det vara "öppet" mellan dom? :confused:
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Startat

Nu har 1570cc motorn startats :) , utan några problem. Jo föresten startreläet gav upp (när jag körde upp oljetrycket). Reläet renoverades. Sedan small motorn igång, den gick jämt och fint med tomgång :tummenupp . Nu skall de fin justeras och bänkas. Jag återkommer med resultaten.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
KatanaKurre skrev:
Nu har 1570cc motorn startats :) , utan några problem. Jo föresten startreläet gav upp (när jag körde upp oljetrycket). Reläet renoverades. Sedan small motorn igång, den gick jämt och fint med tomgång :tummenupp . Nu skall de fin justeras och bänkas. Jag återkommer med resultaten.

Det låter gott Kurre väntar på resultatet, vad hamnade kompet på till slut ??
Har själv fått tillbaka svingen så nu är den rak :) så nu är det Västerås som gäller.

Katana 1168
När jag tog bort anti diven på min så satte jag bara dit en täckplåt så att säga pluggade inget.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Katana 1168 skrev:
Menade täckplåt. Så det funkar bra utan någon "cirkulation" mellan hålen?

Vete fasen om det spelar någon roll hur du gör, jag gjorde en kanal mellan hålen och en kompis pluggade sin och båda varianterna verkar funka.
 

Ulfman

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Katana 1100 -82
Fotpinnar

Tjena.
Är det någon som har några orginal fotpinnar till katana Kompletta med länkage och fästen till salu? söker även dom bakre till frugan :)

Skicka ett pm om ni har några ni vill bli av med.

/Uffe
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
provkört

Nu har jag provkört 1570cc och den går som faaan. Bak däcket måste bytas för de spinner hejdlöst fast jag har 17/40 drevning och 18" fälg.
(RPM Lover vad var de du sa i vintras om mina pantionärs kolvar?)
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
KatanaKurre skrev:
Nu har jag provkört 1570cc och den går som faaan. Bak däcket måste bytas för de spinner hejdlöst fast jag har 17/40 drevning och 18" fälg.
(RPM Lover vad var de du sa i vintras om mina pantionärs kolvar?)

Jag har väl inte sagt nåt om dina kolvar.... :tungan
Du får väl äta upp dig lite så du orkar fjädra ner bakdäcket så du får fäste :D
kul att höra att den är igång i alla fall.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Får väl erkänna att även jag gnuggat gummi...
I söndags blev det årspremiär med nya kammar/fjädrar, härligt att vara ute på vägarna igen!
Iof utan hastighetsmätare då batteriet lagt av under vintern, men vem bryr sig, jag är hojburen igen :banana
Hann in till Motorcykelns dag på eftermiddagen samt en repa förbi Vaxholm innan jag vände hem igen.
 

Spoonman

Guest
GSX 1100 -81 Motorkåpa

Råkade lägga min pärla idag o vänster motorkåpa sprack så jag söker en ny sådan nu. Nån som har en liggandes??? Söker även framlykta från 750 (den runda) om nån har.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kolla om du inte kan låta svetsa ihop den.
Min är svetsad efter en fadäs i en rondell, kåpan blev nedslipad så det blev hål.
Jag lät killen svetsa dit en 10mm alubit så jag har lite att nöta på till nästa gång...
Efter tillslipning och polering ser det helt OK ut.
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
1100 rw

Precis sålt min 1100E-83 och köpt en 1100 RW-94
vet inte om ja få va kvar på denna trådlängre :va
men tänkte i alla fall kolla med all gixer expertis,

Jo cykeln ja köpt har ett "litet" missljud, hmm låter som att
nått skallrar med speciellt vid låga varv under belastning
knappt alls vid friläge och gasning, har börjat fundera om det skulle kunna vara kamkedjespännaren ??som inte gör sitt jobb, inte ventil eller nått annat hårt ljud i alla fall tror ja mig kunna avgöra.

Är kamkedjan ett problem på rw ??
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Har införskaffat mig en GSX 1100E 83a med lite lagom fränt 80 tals stuk :D Den har säkert levt ett hårt liv men den går som en klocka och bra ös är det i den också :tummenupp Lite manligt att bryta runt den här i svängarna, gixxer 90an som jag hade tidigare är ju som en liten fjollmoppe jämfört med denna :lol

Med i affären fick jag en 1230 cylinderrad med kolvar (77 mm). Raden kommer från 84 EF och är vad jag förstår maximalt uppborrad. Kolvbultsdiametern på de medföljande kolvarna är ju då 20 mm medans de som sitter i maskinen är 18mm.

Finns det någon möjlighet att få ihop detta utan att byta vev(stakar)? Har kollat i Wisecos katalog och de verkar inte ha 77 mm kolvar med 18 mm kolvbult, finns det någon annan än wiseco som kan tänkas ha sådana kolvar?

Passar EF cylindern rent fysiskt i min maskin utan modifikation?

Det sitter också exportkammar och smoothbore 33or på den och jag undrar om någon vet var jag hittar info om dessa förgasare? Har skruvat RS förut men inte pillat på smoothbore och skulle gärna vilja ha tag i sprängskisser, bestyckningstips osv.
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Ryno skrev:
Har införskaffat mig en GSX 1100E 83a med lite lagom fränt 80 tals stuk :D Den har säkert levt ett hårt liv men den går som en klocka och bra ös är det i den också :tummenupp Lite manligt att bryta runt den här i svängarna, gixxer 90an som jag hade tidigare är ju som en liten fjollmoppe jämfört med denna :lol

Med i affären fick jag en 1230 cylinderrad med kolvar (77 mm). Raden kommer från 84 EF och är vad jag förstår maximalt uppborrad. Kolvbultsdiametern på de medföljande kolvarna är ju då 20 mm medans de som sitter i maskinen är 18mm.

Finns det någon möjlighet att få ihop detta utan att byta vev(stakar)? Har kollat i Wisecos katalog och de verkar inte ha 77 mm kolvar med 18 mm kolvbult, finns det någon annan än wiseco som kan tänkas ha sådana kolvar?

Passar EF cylindern rent fysiskt i min maskin utan modifikation?

Det sitter också exportkammar och smoothbore 33or på den och jag undrar om någon vet var jag hittar info om dessa förgasare? Har skruvat RS förut men inte pillat på smoothbore och skulle gärna vilja ha tag i sprängskisser, bestyckningstips osv.
Det går att borra mer med foderbyte. Jag tror att mina kolvar heter JE, de kanske finns i rätt storlek.
Blocket ska passa.
Vad gäller 33orna så kolla Stibomotor, där finns både viss erfarenhet och delar till dessa.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
bippen skrev:
Det går att borra mer med foderbyte. Jag tror att mina kolvar heter JE, de kanske finns i rätt storlek.
Blocket ska passa.
Vad gäller 33orna så kolla Stibomotor, där finns både viss erfarenhet och delar till dessa.

Ok, jag menade maxborr utan att fodra om men jag skrev lite otydligt.

Kollade även JE och katalogen som finns på deras website men just 77 mm finns inte där heller.

Märkligt föresten :va Både wiseco och JE har kolvar i 74, 75, 76, 78 mm och uppåt men bägge hoppar över 77 mm..? Vad är det som är så illa med 77 mm och 18 mm kolvbult?
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Ryno skrev:
Märkligt föresten :va Både wiseco och JE har kolvar i 74, 75, 76, 78 mm och uppåt men bägge hoppar över 77 mm..? Vad är det som är så illa med 77 mm och 18 mm kolvbult?
Kanske enklast att kränga din rad och skaffa nåt lämpligt med 18 mm kolvbultar.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top