Katana och GSX 1100-tråden

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Biker66:
Några dåliga bilder ur Lunakatalogen.

Detta behöver jag säkert inte säga till er som läser den här tråden men om nu nån skulle ha missat det så:
Vid bearbetning av aluminium är T-sprit rena undemedlet som skärvätska.
 

Bifogat

  • PICT0294.JPG
    PICT0294.JPG
    81.7 KB · Visningar: 105
  • PICT0300.JPG
    PICT0300.JPG
    54 KB · Visningar: 96

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Rawlaw skrev:
Hej alla katana fränder! Är det ngn som känner till ngt om den här läckra cykeln till salu? Verkar lite dyrt för en moddad katana, eller?! Vet iofs inte vad som är gjort med den mer än vad som syns, men den är läcker!...
http://www2.blocket.se/view/2410815.htm

Detta är vad som stått i tidigare annonser på den cykeln har varit till salu ett tag:
katana-82 B&S omb med gsxr750upsgaffel med tillhörande bromsar&1100-r sving med mono demp/fälg 6.5 tum190/50 fram 17/3.5 med 120/70 motor1135EF grottis port svetsad vev cutad låda rs36mikuniF.
 

Rawlaw

Hopplös, ofrälst och allergisk...
Gick med
21 Nov 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki katana 1327 cc
Hmm... Det låter inte som om den är så trimmad iaf så hållbarheten borde vara Ok. Ni som sett annonsen tidigare, var det annat pris då? Är den värd vad som begärs i era ögon?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Robban_C skrev:
Vid bearbetning av aluminium är T-sprit rena undemedlet som skärvätska.

Kajsa Varg säger, man tager vad man haver. K-sprit, spolarvätska, vinäger, rapsolja, olivolja, vin, Koskenkorva, Skogsstjärnan etc funkar också. :D
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Katana 1168 skrev:
Tja, vad är det för kammar tex.. är det exportkammar så är det ju inte durekt mtcker mening med portad topp..

Jaha det har jag aldrig hört förrut men jag håller inte med dig, varför skulle det vara värdelöst med portad topp om man bara åker med export kammar till ex ?????
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
andersbrink skrev:
... Skogsstjärnan etc funkar också. :D
Japp. Har till och med provat. Som sagt, man tager vad man haver och i brist på dunk T-sprit så fick det bli dunk sprit. Dock inte lika effektivt som T-spriten.
Men vad ska man annars ta sig till när man är åk-kåt? :D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RPM lover skrev:
Jaha det har jag aldrig hört förrut men jag håller inte med dig, varför skulle det vara värdelöst med portad topp om man bara åker med export kammar till ex ?????

Precis! Ett slående exempel är Dale Walkers Bandit 1200'a. I originalskick får man inte ens ut 100 på slangen. Med "enbart" portad topp, högre komp och stepped header 4-1 system fick han ut runt 145, med originalkammar och originalförgasare. Brutalt linjärt vridmoment mellan 3500 och 7500 varv.
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
motul

Tänkte byta olja i gammel sukin, är motul 3000 20w50
en passande olja till en 1100e som gått 8000mil :va

köpte förresten en HP lamellsats på lelles, innehöll bara 9st
mot 10 som sitter orginal, (ringde och kollade och det var samma i alla deras satser ?)
ska man skippa en stålskiva ? tror lamellerna hette vesrah
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lameller från Vesrah och Barnett har bara en nackdel - de suger totalt när det kommer till dragrace-starter. De hugger (svårt att hitta det rätta "dragläget") och drar (kopplingen på halvfjärs vid starten - så börjar den dra hojen framåt vid lite mellanhöga varvtal) och beter sig helt helt annorlunda mot en originalkopplingen. Om The Dragräjs Crew får säga sitt... köp en originalkoppling.

Bettet i dem för att slanga är det dock inget fel på.

jolio skrev:
Tänkte byta olja i gammel sukin, är motul 3000 20w50
en passande olja till en 1100e som gått 8000mil :va

köpte förresten en HP lamellsats på lelles, innehöll bara 9st
mot 10 som sitter orginal, (ringde och kollade och det var samma i alla deras satser ?)
ska man skippa en stålskiva ? tror lamellerna hette vesrah
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
jolio skrev:
..., innehöll bara 9st
mot 10 som sitter orginal, (ringde och kollade och det var samma i alla deras satser ?) ...
Nu minns inte jag om det är 9 eller 10 original men är din kopplingskorg omgjord? Man brukar ibland svarva ur korgen så att man får plats med en extralamell. Tänkte om nån tidigare ägare har gjort det på din korg?
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
jo

Robban_C skrev:
Nu minns inte jag om det är 9 eller 10 original men är din kopplingskorg omgjord? Man brukar ibland svarva ur korgen så att man får plats med en extralamell. Tänkte om nån tidigare ägare har gjort det på din korg?

förre ägaren har kört den från 400mil tills nu 8200mil
och han har inte rört kopplingen(förvarnade mig om att det snart skulle vara dags) och det ser helt orört ut och men 10 skivor
dinmc(suzuki) söger att det också ska vara 10.

om jag lägger dom 10 slitna i en hög brevid dom 9 nya så är den nya högen ca3 mm högre, men ska man då skippa en stålskiva så blir det rätt lika :va
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Dina gamla slitna är ju några tiondelar tunnare per styck än de var nya = nya lameller med rätt antal borde vara några millimeter större hög.
Jag vet inte hur du ska göra, låter ju skumt att det är en lamell för lite.
Jag hade antagligen lämnat tillbaks dom.
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Robban_C skrev:
Dina gamla slitna är ju några tiondelar tunnare per styck än de var nya = nya lameller med rätt antal borde vara några millimeter större hög.
Jag vet inte hur du ska göra, låter ju skumt att det är en lamell för lite.
Jag hade antagligen lämnat tillbaks dom.

lelles lovade att skicka en extra lamell, hmm då kommer
högen med nya att vara ca 5.5 mm högre än den gamla
kanske som det ska vara ??
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ja, du märker ju om du får plats med allihop. Gör du det så är det ju frid och fröjd.
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
På min gamla harv satt det från början 10 lameller som, jag tror, var 1,85mm tjocka per styck. Men på de äldre satt det tydligen 9 st som var runt 2,25mm om jag minns rätt. Min farbror, som en gång i tiden byggde Pro-stock motorer ur våra ämnen kastade mina lameller över axeln och muttrade nåt medan han satte i 9 av den gamla sorten. Han menade att de tunna lamellerna käkade in sig i korgen och orsakade för tidig utnötning. De sitter där fortfarande och verkar fungera bra. Och jag tror :va att jag sen dess har en stålskiva över nånstans....
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Äldre modeller hade 9 stålskivor och 9 fiberlameller(2,6mm), senare modeller har 11 stålskivor och 10 fiberlameller(1,85mm).
Jag kan tänka mig att Chrille har rätt i det han skriver, men en extra lamell torde å andra sidan också ge ~11% mer anliggningsyta och därför midre risk för slirande koppling.
På min gamla slitna korg experimenterade jag med en eller två gamla tjocka fiberlameller innerst, detta för att flytta ut hela paketet en aning och få jämnare slitage i korgen.
Jag tyckte det gav en något smidigare funktion i kopplingen, men gjorde ingen mer vetenskaplig utredning av det hela :tungan
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top