Katana och GSX 1100-tråden

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Robban_C skrev:
Fråga 1:
1100E kan byggas om till Kat med hjälp av Kat-komponenter såvitt jag förstått. Kan man på nåt sätt ta reda på om en Kat har varit en Kat från början eller om det är en ombyggd E?

Fråga 2:
Exakt vad är det som skiljer förutom tank, plast och generator (svänghjul är mindre på Kat)?
Sadel?
Bakljus?
Strålkastare? Jag vet att E finns med runt ljus men det kanske finns nån variant av E med Kat-strålkastare?
Chassie och motor är väl exakt samma?
Fråga 1: I regbeviset på en katana bör väl stå 1100 S istf 1100 E.
Fråga 2: Ramen skiljer väl något, tror att fästet för tanken är fast på katana medan E har en fastskuvad bygel.
Tror motorn skiljer också. Katana har väl svart topp (och cylinder?), med ventilkåpa av det gamla utförandet med färre skruvar, i alla fall är det så på den katanatopp som jag åker omkring med. Har för mig att jag läst att alla äkta Katanor tillverkades under samma år men såldes som olika årsmodeller.
Vet ej när det byttes men 82 E och 83 E har samma (nyare typen) ventilkåpspackning trots att 83 fick svart topp (och hela motorn).
Det finns de som påstår att katana-toppen skulle vara bättre utgångmaterial för portning pga mera godstjocklek, vet inte om det stämmer.
 
Last edited:

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
1100E vevstakar påminner mest om glasspinnar om man jämför med Katens järnvägsrälsliknande stakar. :arsele
Toppen på -82 Kat är väl egentligen samma som sitter på -81E med lilla locket för vevhus vent.
Katramen har ju en triangel för fotpinnarna medan E har skruvade fotplattor.
Katana 82 och 83 lär inte ha tillverkats samma år då det skiljer en hel delmellan dom,färger,hjul,svänghjul,sadelmtrl mm.

Kan bara säga att den äkta varan är en helt silverfärjad -82 med silverfärjad motor.

sorry boys :yoparty
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Robban_C skrev:
Fråga 1:
1100E kan byggas om till Kat med hjälp av Kat-komponenter såvitt jag förstått. Kan man på nåt sätt ta reda på om en Kat har varit en Kat från början eller om det är en ombyggd E?

På Katanan är ramrören ovan bakdämparna vinklade uppåt E har raka rör.
-82:an har helgrå motor, -83:an är helsvart
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Pornografin fortlever

Tokig som man är har jag sen igår avverkat 60mil på hojen. En kompis i Hälsingland har fått toppen till sin Bandit tillsnyggad. A Brink, you rock!! :yoparty Skitsnyggt helt enkelt. Så med möjlighet att slå 2 flugor i en smäll så for jag upp för att hjälpa han få ihop Banditen och jag få lite inkörningsmil. Mitt intryck är att inte ta alltför lätt på inkörningen, alltså ge den mil. På väg hem nästan hemma kunde jag känna att nu j-lar vill maskinen leka. :hihi Så 75 mil med bilig olja blev det. Den har bara blivit piggare och rappare för varje avverkad mil.Nu ska finölet i.
Och som grädde på allt mos så brummade banditen igång omedelbums och verkar trivas med sitt nya andningsorgan, provkörning skall följa.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Angående Katana prylar vad tycker ni om dom här grejorna ?
Blir fint att knatta runt med i depån i sommar :)
Designern kommer från Timrå...*s*...
 

Bifogat

  • Kläder1.JPG
    Kläder1.JPG
    81 KB · Visningar: 162
  • kläder3.JPG
    kläder3.JPG
    81.6 KB · Visningar: 144
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Innan Chrille hinner pika mig mer för att jag är sen att få ut hojen kan jag nu glädja allmänheten med att jag påbörjat arbetet!
Toppen är slutligen lyft och byte av kammar och fjädrar påbörjat, skulle bara fixa några gängor och rensa de övriga.
Självklart går tappen av längst nere i en av gängorna.... :4skrika Måste hitta någon med tillgång till en gnist. Nu går jag fan och lägger mig !
 
Last edited:

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Biker66 skrev:
Innan Chrille hinner pika mig mer för att jag är sen att få ut hojen kan jag nu glädja allmänheten med att jag påbörjat arbetet!
Toppen är slutligen lyft och byte av kammar och fjädrar påbörjat, skulle bara fixa några gängor och rensa de övriga.
Självklart går tappen av längst nere i en av gängorna.... :4skrika Måste hitta någon med tillgång till en gnist. Nu går jag fan och lägger mig !


Visst är det kul när det går bra... lider med dig... :mad:

Kat-Man
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Biker66 skrev:
... Självklart går tappen av längst nere i en av gängorna....
Det där är ju inte roligt alltså! Ta en paus 1-2 dagar och sen på´t igen!

Jag drog av en M8 tapp (köp aldrig billiga tappar!) när jag skulle göra iordning en ny chuck till svarven. Gängade i pelarborrmaskinen, för djupt! :kocko Avbruten tapp i nya chucken, hur kul är det? :gnissla
Tog lillgetingen (Dremel går också) med 3mm hårdmetallfilar och filade successivt bort delar av tappen. Har man fått ett spår en bit ner så kan man oftast spräcka bort delar av tappen med körnare och sen fortsätta.
Fick rent och kunde gängrensa. Kanonfint blev det till slut. Men det tog ett par timmar. Man kan säga att genväg (gänga i pelarborrmaskinen) ofta är senväg.

Tänkte bara ifall du inte får fatt på nån med sänkgnist (inte var mans egendom).
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jotack, skulle slipat bort den omedelbums om jag inte lånat bort Dremeln... :huvet
Jaja, är man dum i huvet får man ta konsekvenserna, eller nå't...nåja, i helgen blir det inget mer mek hur som haver :fyllisar
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Mitt tips som gängar ett antal hål varje dag är. Köp aldrig billiga gängtappar. Gängsnitt kan man ha lägre kvalité på men inte tappar. När tappen brister, ja alla gör det. Försök banka ut den med körnare, i hål försök spräcka den. När du tror att alla rester är borta (för det är dom inte)så tar du en gammal super sliten tapp och kör i den. För om du drar ner en ny i samma hål så brister den på engång medans den gammla slitna är för dålig för att gänga bra och sluter inte lika tätt som en ny.
Gängorna jo dom brukar man kunna rädda, efter den gamla så kan man prova med en ny men med största försiktighet, oftast så går det bra att dra ner en skruv och rensa med.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Biker66:
Det finns faktiskt gängtappsutdragare (borde finnas i varje mans garage!).
Ser ut som rör med tre resp fyra tappar längst ned. Tapparna griper i spåren i tappen. Jaja, du fattar vad jag menar.
Måste väljas efter storlek på tappen.
Kostar säkert en slant men det gör ju tid också. Och fritid är ju den i särklass dyraste tiden vi har!
Ordnar bild om du vill.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
hmmm..har jag aldrig sett, även om jag förstår hur de måste se ut.
Jag köper några extra stift ikväll och hämtar tebaks Dremeln nästa vecka, det borde lösa problemet.
Älskar lukten av överhettad metall :hihi
Får väl göra en artikel om avbrutengängtappsborttagande till hemsidan...
 
Last edited:

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
RPM lover skrev:
Angående Katana prylar vad tycker ni om dom här grejorna ?
Blir fint att knatta runt med i depån i sommar :)
Designern kommer från Timrå...*s*...
Ser mycket trevligt ut!
Jackor med det rygg emblemet vore riktigt intressant.
 

R1100

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
På landet
Hoj
ZX9R-96
Gsxr-92

Vet nån vilken olja det är i bak dämparen och är det även gas i den?
Min slang till dämparen har gått av,går den att byta och sedan fylla med ny olja (och gas) med resultat att den funkar igen? :va
 

Rawlaw

Hopplös, ofrälst och allergisk...
Gick med
21 Nov 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki katana 1327 cc
Hej alla katana fränder! Är det ngn som känner till ngt om den här läckra cykeln till salu? Verkar lite dyrt för en moddad katana, eller?! Vet iofs inte vad som är gjort med den mer än vad som syns, men den är läcker!...
http://www2.blocket.se/view/2410815.htm
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top