bippen
Ny medlem
- Gick med
- 16 Mar 2003
- Hoj
- GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Fråga 1: I regbeviset på en katana bör väl stå 1100 S istf 1100 E.Robban_C skrev:Fråga 1:
1100E kan byggas om till Kat med hjälp av Kat-komponenter såvitt jag förstått. Kan man på nåt sätt ta reda på om en Kat har varit en Kat från början eller om det är en ombyggd E?
Fråga 2:
Exakt vad är det som skiljer förutom tank, plast och generator (svänghjul är mindre på Kat)?
Sadel?
Bakljus?
Strålkastare? Jag vet att E finns med runt ljus men det kanske finns nån variant av E med Kat-strålkastare?
Chassie och motor är väl exakt samma?
Fråga 2: Ramen skiljer väl något, tror att fästet för tanken är fast på katana medan E har en fastskuvad bygel.
Tror motorn skiljer också. Katana har väl svart topp (och cylinder?), med ventilkåpa av det gamla utförandet med färre skruvar, i alla fall är det så på den katanatopp som jag åker omkring med. Har för mig att jag läst att alla äkta Katanor tillverkades under samma år men såldes som olika årsmodeller.
Vet ej när det byttes men 82 E och 83 E har samma (nyare typen) ventilkåpspackning trots att 83 fick svart topp (och hela motorn).
Det finns de som påstår att katana-toppen skulle vara bättre utgångmaterial för portning pga mera godstjocklek, vet inte om det stämmer.
Last edited: