Katana och GSX 1100-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är den nysvetsad? Min sving slog sig rejält när jag förstärkte den. Satte upp den i skruvstädet, monterade hjulet, bankade rejält på svetsarna med plastklubba... och si på fan, den rätade ut sig! Det tar ca 3 till 4 dagar för en aluminiumsvets att "härda". Man kan skynda på den processen genom att hetta upp den till ca 275 grader under en tid av 5 timmar. Dvs en aluminiumsving.

RPM lover skrev:
Sned sving vad säger ni om det ?
Jag vet vad jag tycker :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet norge tävlingen åt pipan.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
andersbrink skrev:
... bankade rejält på svetsarna med plastklubba... och si på fan, den rätade ut sig! ...
Det där låter ungefär som när man svetsar gjutjärn med pinne (nickel). Korta snuttar, sen "purrar" man svetsen genom att knacka på den med hammare medan den härdar, på så sätt tar man bort lite spänningar ur godset. Sen en kort sträng, knacka på nytt etc. Minskar risken att det ska sprickla runt svetsarna.
Tror att "chockerna" när man knackar på fogen tar ur spänningarna. Borde kanske bli liknande när man knackar med plasthammare på alufogen?
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
9

Tack för tipsen, jag skippade en skiva(dom nya var 3mm, mot dom gamla 2,25) det fick helt enkelt inte plats med en 10é lamell.

Verkar funka lysande :)

Fast lelles sa att man absolut inte ska ha mindre än orginal
(så man kan ju undra varför dom säljer grejor som inte passar )


nästa gång blir det orginal
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
andersbrink skrev:
Är den nysvetsad? Min sving slog sig rejält när jag förstärkte den. Satte upp den i skruvstädet, monterade hjulet, bankade rejält på svetsarna med plastklubba... och si på fan, den rätade ut sig! Det tar ca 3 till 4 dagar för en aluminiumsvets att "härda". Man kan skynda på den processen genom att hetta upp den till ca 275 grader under en tid av 5 timmar. Dvs en aluminiumsving.

Nopp ej nysvetsad har skickat den vidare för att se om dom kan svetsa om insticken så att hjulaxeln hamnar rakt.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Det var väldans vad tyst det vart på tråden jag antar att alla freaks fått ut älsklingarna och inte har tid att skriva nåt längre.
Skulle bara säga HA EN TREVLIG VALBORG.
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
RPM lover skrev:
Det var väldans vad tyst det vart på tråden jag antar att alla freaks fått ut älsklingarna och inte har tid att skriva nåt längre.
Skulle bara säga HA EN TREVLIG VALBORG.
Önskar det samma ,min hoj står fortfarande i molekyler har inte bestämt mig än om det blir nåt åka i sommar.

MVH Micke
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Hær er dynotesten av min brors GSX1400 med 1550 sats.
Denne har 85mm kolvar ( = 1550 cm ) Yoshimura steg 1 kammar, Yoshimura Japan Avgassystem, BCM luftfilter och ingenting mera... Inte PC II, inte Yoshimura fuel adjuster , teka eller annet som justerer innsprøytinga...

Man kan lure litt på hvor fet den går orginalt.......

Vi regner med å få oppimot 155 hk når vi har justert den inn med PC II og med portet topp blir det vel nermere 170 hk...
viewphoto.php
 
Last edited:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Gsx1550

Tjoohoo!!! 168,72nm vid 5300rpm!!!!!!!! Det är vad jag kallar vridmoment. :tummenupp
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Är det bara jag som tycker att den där kurvan ser skit fin ut. Verkar vara en kalas cykel.
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Hmm... åka hoj...

Handgrävde 60m vallgrav för häckplantering i helgen...

/Kat-Man

RPM lover skrev:
Det var väldans vad tyst det vart på tråden jag antar att alla freaks fått ut älsklingarna och inte har tid att skriva nåt längre.
Skulle bara säga HA EN TREVLIG VALBORG.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gixxer_1255 skrev:
Tjoohoo!!! 168,72nm vid 5300r/pm!!!!!!!! Det är vad jag kallar vridmoment. :tummenupp

Maxeffekt vid 7000 varv! När den kan varva 10500 utan problem. Lite större insug och lite längre kammar och den ger minst 190 hästar. Imponerande! Synd bara att generatorn sitter på vänster sida direkt på vevaxeln.
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
RPM lover skrev:
Blir så när man skaffar hus...*s*....
Såg att Jonte skulle sälja sin Katana är det för att du lämnar l-köping :)

Såg annonsen på Jontes hoj, han måste ha plockat av en massa grejer, va? Köpte min Kat av honom så vi hade lite kontakt efteråt om ombyggnationer och sånt, och då hade han r-fälgar och USD-gaffel och sånt. Han han en till...
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Jon_G skrev:
Såg annonsen på Jontes hoj, han måste ha plockat av en massa grejer, va? Köpte min Kat av honom så vi hade lite kontakt efteråt om ombyggnationer och sånt, och då hade han r-fälgar och USD-gaffel och sånt. Han han en till...

Det är en annan hoj han haft som han säljer, inte hans ombyggda.

Kat-Man
 

Ulfman

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Katana 1100 -82
Hej.
Tänkte flika in med en liten fråga.
Har följt denna tråd en längre tid, och lärt mig en del nyttigt. :)

Funderar nu på och köpa en katana med usd gaffel och 750 r sving med enkeldämpare. Min fråga är hur hojen blir efter detta?

Hur uppför den sig? Typ väghållning och dylikt.

Jag har haft katana förut så jag vet hur den uppför sig med orginalgrejer.
Dock var det ett antal år sen. :)

Vore tacksam för svar, då jag har svårt för att bestämma mig om jag vill ha
mer eller mindre orginal eller denna ombyggda.
/uffe
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
En styv gaffel (antagligen med moderna hejdare) har väl aldrig varit till någon nackdel.
Och svingen är säkert styvare än den ordinarie.
Sen är det väl bara fråga om rätt eller fel värden på dämpare/fjäder men sånt går ju att lösa vartefter.

Alltså: Köp!
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Instämmer i köp!

Jag monterade USD gaffel efter att jag köpt min nuvarande Katana, och jag tycker att det blev stor skillnad. Bromsarna är MYCKET bättre och hojen känns bättre i hanteringen.

Smaken är ju som bekant som baken, personligen tycker jag det är snyggare med dubbeldämpare. Men det ser klart bra ut med mono och dämparen lär väl vara något modernare :tummenupp
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Så lätt att tankevurpa

Att ställa kammar själv kan bli dyrt... :gnissla
Närkontakt är inte nyttigt mellan vissa parter, speciellt inte mellan ventil och kolv. Nåja, toppen ser ut som ett granathål för stunden och kolven är välventilerad. Vad kostar en JE kolv 1327 11:1? Nån som vet? De övriga är fina efter 130mil......
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top