Katana och GSX 1100-tråden

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
skruvis skrev:
Nu är det så att jag har en kompis/granne som jobbar på Lunds besiktning :) & dem har en ansvarsföräkring som tar det så det påverkar inte ens fordonsförsäkringen på något sätt.
Så i detta fallet med katanan så åkte den på en SJ-pall upp till motospeed för total genomgång & reparation. :yoparty

När jag köpte toppen av Lars så berättade han att han hade fått bråka lite innan han fick full ersättning för allting det var i alla fall inte helt smärtfritt har jag för mig.
 
Last edited:

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
RPM lover skrev:
När jag köpte toppen av Lars så berättade han att han hadel fått bråka lite innan han fick full ersättning för allting det var i alla fall inte helt smärtfritt vad jag har för mig.

Ja det stämmer nu när du säger det... dem menade på att dem ville ersätta vad en standard katana värderades till :kocko har jag fått berättat för mig iaf.......
 
Last edited:

Katana 1168

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
I skogen utanför Västerås
Hoj
Katana 1100 -82
Kan inte påstå att jag har så bra erfarenheter av MS när det gäller vurpad hoj... dom må vara (läs: var) bra på mycket men inte det iaf...

skruvis skrev:
Ja det stämmer nu när du säger det... dem menade på att dem ville ersätta vad en standard katana värderades till har jag fått berättat för mig iaf....... :kocko
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Katana 1168 skrev:
Kan inte påstå att jag har så bra erfarenheter av MS när det gäller vurpad hoj... dom må vara (läs: var) bra på mycket men inte det iaf...

Det är mycket möjligt att dem bara gjorde vid/gick igenom motorn & det var någon annan eller lars själv som gjorde vid den chassimässigt... som sagt jag har inte pratat med honom själv efter "olyckan" :rolleyes: utan det är ren hörsägen det jag vet med allt som det innebär.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Mjaee, tänkte kolla upp hur det funkar.
Jag ordnade så att en kille kollade mig på Tullinge och skrev på att jag klarat det jag skulle.
Då vore det väl dumt att inte kolla vad det innebär att gå hela vägen ? :tungan
Sedan vore det intressant att veta vilka klubbar som är gångbara, om det är några man bör undvika etc.
Tips och tankegångar emottages med tacksamhet :Bugar
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Biker66 skrev:
Mjaee, tänkte kolla upp hur det funkar.
Jag ordnade så att en kille kollade mig på Tullinge och skrev på att jag klarat det jag skulle.
Då vore det väl dumt att inte kolla vad det innebär att gå hela vägen ? :tungan
Sedan vore det intressant att veta vilka klubbar som är gångbara, om det är några man bör undvika etc.
Tips och tankegångar emottages med tacksamhet :Bugar

Jahaaa.....bara att bygga om Espacen till mek/depåbuss nu då....
Undrar bara hur dom matchande teamkläderna skall se ut oxå.... :hihi
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Sockiplast och SPANDEX !! :drool

Bilens innanmäte urrives och ersättes med bolstrad lycra.
På taket monteras kamerastativ för att filma race, samt nedåt genom taklucka för kvällsaktiviteterna... :hihi
 
Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Biker66 skrev:
SPANDEX !! :drool

Bilens innanmäte urrives och ersättes med bolstrad lycra.
På taket monteras kamerastativ för att filma race, samt nedåt genom taklucka för kvällsaktiviteterna... :hihi

TEAMNAMN? :D :D :tungan :hihi :lol
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Nja, snarare bankruttracing...
En ny startmotorkoppling kostar 2748:-!!! :död

Till det positiva hör att jag nyss fick en svänghjulsavdragare i min hand, tillverkad efter mina anvisningar.
Can't wait to try it !!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Biker66 skrev:
... En ny startmotorkoppling kostar 2748:-!!! ...
Vet inte exakt hur din ser ut (minns inte) men kan nämna att jag renoverade en startmotorkoppling till en Yam XVS1100 eller vad dom nu heter. Svart/guld och skabbig men jag minns inte exakta beteckningen. "Midnight Special". :rofl

Hursomhelst så finns det två konstruktioner, en som använder rullar och en som använder "s-formade" segment för in/urkoppling. Det här gäller den första varianten.

Den var så sliten att rullarna nådde "ändläget" i ytterringen och alltså inte nöp fast mot innerringen. Innerringen var dessutom ärrad som fan. Skaffade nya rular i något större tjocklek, slipade innerringen för att få in dom nya rullarna och vips, kanonfin startkoppling. :tummenupp
Marginell kostnad relaterat att köpa en ny.

Måste också påpeka att det inte var min hoj, jag har inte, har aldrig haft och kommer aldrig att ha en sån hoj! :tomten
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Robban_C skrev:
"Midnight Special". :rofl
Gammal gullig glidare, idag en klassiker !

Har faktiskt inte kollat skicket på kopplingen än då jag som sagt fick avdragaren idag.
Jag har funderingar på att vid behov göra en sådan reparation som du beskriver, men var får man tag på nya rullar?? Bohab?
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Biker66 skrev:
Gammal gullig glidare, idag en klassiker !

Har faktiskt inte kollat skicket på kopplingen än då jag som sagt fick avdragaren idag.
Jag har funderingar på att vid behov göra en sådan reparation som du beskriver, men var får man tag på nya rullar?? Bohab?
Bovaddå?

Ja, i alla fall nånstans där dom säljer kullager etc. Maskinförnödenheter typ. Vanliga rullager-rullar. Brukar kunna köpas lösa. Brukar kosta nån/några spänn per styck. Billig renovering. Du måste ju ha möjlighet (eller leja bort) att rundslipa innerringen i rundslip eller i supportslip men det fixar du säkert. :tummenupp
Tänk på att det bara skiljer några hundradelar mellan för stor och för liten innerring! Det är lite lätt förargligt att slipa för långt!
Minns inte om jag fick slipa rullarna till lagom storlek eller om jag fick fatt på rullar som var lagom mycket större. Rullar i tumdimension kan vara ett tips om du behöver ha en "mellanstorlek".

Och så håller vi tummarna för att det inte är en sån där förb startkoppling med s-formade segment ist f rullar.

Yamahans startkoppling fungerar i alla fall fortfarande. Och då var det ändå typ 10 eller 15 år sen jag renoverade startkopplingen. :tummenupp
Att sen resten av liket inte fungerar det är en annan sak. Snubben åker hellre på tantens VFR eller sin egen gamla XS 750.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Bohab är just en såndärninga slang-, kullager-, etc-firma ! Har räddat mig tidigare :Bugar
Det ska vara rullvarianten i min rova, får se hur de ser ut imorrn... huvva...
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Biker66 skrev:
Mjaee, tänkte kolla upp hur det funkar.
Jag ordnade så att en kille kollade mig på Tullinge och skrev på att jag klarat det jag skulle.
Då vore det väl dumt att inte kolla vad det innebär att gå hela vägen ? :tungan
Sedan vore det intressant att veta vilka klubbar som är gångbara, om det är några man bör undvika etc.
Tips och tankegångar emottages med tacksamhet :Bugar

Klubben behöver som sagt vara svemo ansluten du kan bli medlem i min klubb till ex SHRA Lindesberg :)
Sen är det bara att ansöka du har ju papper på att du klarat dig, själv så har jag aldrig behövt "köra" upp utan det vara bara att få papper från svemo och en som skrev under från klubben sen hade man licensen i näven.

Chrille du köper väl min och bildar eget team var det inte så du sa ? :hihi nåt nytt på ventilfronten ?
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
RPM lover skrev:
Chrille du köper väl min och bildar eget team var det inte så du sa ? :hihi nåt nytt på ventilfronten ?

Tja, av namnet som Peter antydde så finns en viss liknande sanning i mitt garage mé...... :hihi :huvet
Har heller inte hört nåt om ventiler än heller.....Dock stötte jag på "topprenoverarn" på Tullinge i Söndags och han skulle göra klart till veckan som kommer, hade lite portningsjobb kvar bara......jag ska ringa om ventilerna idag tänkte jag. Jag har aldrig haft sån ordning i min lilla bod som numer :tungan Vad kan det bero på?
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
chrille_08 skrev:
Tja, av namnet som Peter antydde så finns en viss liknande sanning i mitt garage mé...... :hihi :huvet
Har heller inte hört nåt om ventiler än heller.....Dock stötte jag på "topprenoverarn" på Tullinge i Söndags och han skulle göra klart till veckan som kommer, hade lite portningsjobb kvar bara......jag ska ringa om ventilerna idag tänkte jag. Jag har aldrig haft sån ordning i min lilla bod som numer :tungan Vad kan det bero på?

"Pank" racing är ett välkänt begrepp :tungan det hör till tror jag så det är inget att oroa sig för.......
För jädra tråkigt när saker och ting skall dra ut på tiden man får lust att ......
Men vi får som sagt se det possitiva i det hela att boden har aldrig varit så fin **
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
LillOrvar skrev:
Stämmer, det ska vara rullar.

Det behöver inte vara rullarna det är fel på, kan lika gärna vara skruvarna/bultarna som gått av..
Tjena Orvar, det var ett tag sedan !
Jo, man hoppas ju på bultarna, men säger man det högt så lär det ju vara rullarna bara för det :huvet
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Ekonomi tips från norr

Vet alla om att när det smäller (som att vevaxen går av) när man drar på start motorn. Då är det rullarna i start kopplingen som bör bytas och en översyn på anliggnings ytan på det stora startdrevet. Om man struntar i felet så kan man slita lös svänghjulskonan från vevaxeltappen och då kan det bli väldigt dyrt att repa. Så alla som har smällande start kopplingar bör se över problemet. Det är MYCKE billigare med 3st rullar än en vevaxel+svämghjul
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top