Katana och GSX 1100-tråden

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
KatanaKurre skrev:
Vet alla om att när det smäller (som att vevaxen går av) när man drar på start motorn. Då är det rullarna i start kopplingen som bör bytas och en översyn på anliggnings ytan på det stora startdrevet. Om man struntar i felet så kan man slita lös svänghjulskonan från vevaxeltappen och då kan det bli väldigt dyrt att repa. Så alla som har smällande start kopplingar bör se över problemet. Det är MYCKE billigare med 3st rullar än en vevaxel+svämghjul

Har bytt rullarna i min startkoppling men det smäller fortfarande ibland men det är mer när man får nöta lite längre på starten (om man lyckats sura ner bettan till ex) är inte det standard mer eller mindre när man har lite trimmat ?
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
RPM lover skrev:
Har bytt rullarna i min startkoppling men det smäller fortfarande ibland men det är mer när man får nöta lite längre på starten (om man lyckats sura ner bettan till ex) är inte det standard mer eller mindre när man har lite trimmat ?

Ju tyngre det går att dra runt motorn, desto viktigare är det att rullar och ytan på stora derevet är runda.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag har aldrig förut haft smällar vid start.
När jag tänkte efter i depån kom jag ihåg att det smällde EN gång när jag startade bettan innan sista repan....
Optimistiskt tolkande ger vid handen att eftersom det bara hänt en gång booorde det vara bultarna som gått av, eller hur...??
(hoppas, hoppas... :Bugar )

Spräckte en svets när jag provade avdragaren igårkväll, ska försöka få den omsvetsad asap...
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Biker66 skrev:
Jag har aldrig förut haft smällar vid start.
När jag tänkte efter i depån kom jag ihåg att det smällde EN gång när jag startade bettan innan sista repan....
Optimistiskt tolkande ger vid handen att eftersom det bara hänt en gång booorde det vara bultarna som gått av, eller hur...??
(hoppas, hoppas... :Bugar )

Spräckte en svets när jag provade avdragaren igårkväll, ska försöka få den omsvetsad asap...

Alla mina motorer jag haft har vid nåt tillfälle släppt på rullarna (låter inte skönt) det är inte ofta men det har hänt nån gång.
När min koppling gav sig förra året så var det inget som märktes vid start eller körning utan det var när jag skulle starta om den som det bara snurra så fint i startmotorn.(tur i oturen)
Jag tror att det är bultarna som gått för dig, kan inte se att rullarna skall kunna ställa till så mycket mer än att dom blir slitna och inte greppar som dom ska.
Men det ser du väl nästan utan att ta isär eller ?
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
RPM lover skrev:
Jag tror att det är bultarna som gått för dig, kan inte se att rullarna skall kunna ställa till så mycket mer än att dom blir slitna och inte greppar som dom ska.
Men det ser du väl nästan utan att ta isär eller ?

Det är just det att dom inte greppar som är problemet. När dom tappar greppet och greppar igen så blir det väldigt kraftiga moment som kan klippa av bultarna eller rycka lös konan. Jag lät tigsvetsa (3st pungter a 1cm) ihop startkoppling och magnetplattan (det som bultarna håller ihop) Och har inte haft problem sedan dess med bultarna. Fast det där med att byta ut M8 till M10 är nog också en bra idè.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
KatanaKurre skrev:
Det är just det att dom inte greppar som är problemet. När dom tappar greppet och greppar igen så blir det väldigt kraftiga moment som kan klippa av bultarna eller rycka lös konan. Jag lät tigsvetsa (3st pungter a 1cm) ihop startkoppling och magnetplattan (det som bultarna håller ihop) Och har inte haft problem sedan dess med bultarna. Fast det där med att byta ut M8 till M10 är nog också en bra idè.

Jaha men när dom släppt för mig så greppar dom inte om förräns allt står stilla igen hade fått för mig att det var tyngden på rotorn som är boven i dramat och när man har trimmade motorer som svarar med rappare gas skapar en väldig påfrestning på bultarna. Känner folk som knäckt sina kopplingar genom att motorbromsa bara.
När min gick sönder passade jag på att svarva ner rotorn lite för att få den lite lättare samt svetsa som du gjort.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
RPM lover skrev:
Jaha men när dom släppt för mig så greppar dom inte om förräns allt står stilla igen hade fått för mig att det var tyngden på rotorn som är boven i dramat och när man har trimmade motorer som svarar med rappare gas skapar en väldig påfrestning på bultarna. Känner folk som knäckt sina kopplingar genom att motorbromsa bara.
När min gick sönder passade jag på att svarva ner rotorn lite för att få den lite lättare samt svetsa som du gjort.
??? Det blir ju endast marginell påfrestning på bultarna av att man rappar motorn med högerrullen. Bultarna överför ju endast det moment som skapas av massan i själva startkopplingen och det är ju marginellt.
Det är ju konan mellan vevaxel och svänghjul (rotor) som frestas om man har en motor med rappt svar.
Och att knäcka startkopplingen genom att motorbromsa? Den är ju ständigt urkopplad så länge motorn (dvs veven) roterar "framåt" dvs åt rätt håll.

Eller har nån av oss missförstått varandra? :va
Jag har ju iofs inte delarna framför mig men är rätt övertygad.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Robban_C skrev:
??? Det blir ju endast marginell påfrestning på bultarna av att man rappar motorn med högerrullen. Bultarna överför ju endast det moment som skapas av massan i själva startkopplingen och det är ju marginellt.
Det är ju konan mellan vevaxel och svänghjul (rotor) som frestas om man har en motor med rappt svar.
Och att knäcka startkopplingen genom att motorbromsa? Den är ju ständigt urkopplad så länge motorn (dvs veven) roterar "framåt" dvs åt rätt håll.

Eller har nån av oss missförstått varandra? :va
Jag har ju iofs inte delarna framför mig men är rätt övertygad.

Du kan ju inte ha missförstått eftersom du är rätt övertygad :hihi

Har nog skrivit lite klantigt håller med dig att det är konan som får mest stryk vid gas och motorbroms men vad knäcker bultarna enligt dig då ?
Kan ju vara så enkelt ibland att bultarna gängat upp sig lite och börjat glappa
då knäcker man dom (glömt loctite)
(Var inte kopplingen som fick stryk utan bultarna kompisen hade vid tillfället ingen rotor på sin kona men en 14 i komp.)
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
1. Jag tror att bultarna knäcks av mycket volym + hög komp när man ska starta. De flesta knotorna i den här tråden är ju bigblocks med komp som en turbodiesel skulle vara stolt över. :D
Har man dessutom påställt tändläge så frestas ju startkoppling respektive bultar på. Antar jag?

Men om bultarna släpper så att de ligger och klapprar så frestas dom ju givetvis också på. Eller rättare sagt utsätts för lastväxlinagr som ger utmattning.

Det där med att svetsa eller att gå upp i bultstorlek låter väl inte helt åt skogen? Vi måste ju se till att gamlingarna är både driftsäkare och snabbare än de nyare hojarna! :tummenupp

Kanske ska tillägga att jag inte har egen erfarenhet av detta men visst fan finns det väl lite logik i det jag skriver? (hoppas jag! :hihi )
 

Katana 1168

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
I skogen utanför Västerås
Hoj
Katana 1100 -82
Oljetryckskontakt

Nån som vet vad man ska använda för kontakt till oljelampan när man har skruvat dit toppsmörjningskit? Står i service manualen att pumpen ger över 0,1 kg/cm2 och under 0,5 kg/cm2, "duger" det då med en kontakt som tänder lampan vid 0.4 eller är det bättre med något annat värde????
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Katana 1168 skrev:
Nån som vet vad man ska använda för kontakt till oljelampan när man har skruvat dit toppsmörjningskit? Står i service manualen att pumpen ger över 0,1 kg/cm2 och under 0,5 kg/cm2, "duger" det då med en kontakt som tänder lampan vid 0.4 eller är det bättre med något annat värde????

Jag köpte en givare som är till en BMW 635 den "släcker" lampan vid 0,15.
Ganska liten och smidig att sätta dit vara bara att borra/gänga dit i förgreningsdosan till toppslangarna.(du vet vad jag menar)
Har funkat klockrent för mig utan blinkningar vid avslag eller på tomgång som jag hört att vissa andra har råkat ut för.

Visst är det kul med burnisar..*s*...
 

Bifogat

  • dragv050.jpg.big.jpg
    dragv050.jpg.big.jpg
    106 KB · Visningar: 164
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Katana 1168 skrev:
Betyder det att ju lägre värde på kontakten desto bättre är det?
Nix. Endast att kontaktens tillslagsvärde ska vara anpassat efter vad knoatn har för tryck. Som bekant har ju en rullagrad knota lägre oljetryck än en glidlagrad. Alltså bör givaren vara "matchad" för det oljetrycket.
Ex vis många bilmotorer (är ju alltid glidlagrade) har ju givare som släcker lampan först vid över 0,5 kg, några bortåt 0,8 - 1 kg. Lyser alltså alltid på tomgång på en varm rullagrad Suz-rova.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Robban_C skrev:
Nix. Endast att kontaktens tillslagsvärde ska vara anpassat efter vad knoatn har för tryck. Som bekant har ju en rullagrad knota lägre oljetryck än en glidlagrad. Alltså bör givaren vara "matchad" för det oljetrycket.
Ex vis många bilmotorer (är ju alltid glidlagrade) har ju givare som släcker lampan först vid över 0,5 kg, några bortåt 0,8 - 1 kg. Lyser alltså alltid på tomgång på en varm rullagrad Suz-rova.

Robban vet du nåt hur mycket det ökar när man sätter på 750 utväxlingen på oljepumpen ? har aldrig hört nån siffra på det.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
När en stake sticker ut genom blocket vet jag av erfarenhet att oljetrycket är "lite" lågt för tillfället :tungan
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
RPM lover skrev:
Robban vet du nåt hur mycket det ökar när man sätter på 750 utväxlingen på oljepumpen ? har aldrig hört nån siffra på det.
Nej, jag vet inte men vi kan väl resonera lite:

High-flow ger väl 33% ökat varvtal om jag inte minns fel.
Smörjsystemets "oljeförbukning" borde ju vara konstant oberoende av varvtal så länge trycket är detsamma.
Däremot ökar trycket (egentligen flödet) i stort sett linjärt med ökande varvtal hos motorn (dvs hos pumpen) ända tills övertrycksventilen öppnar.
Trycket kan ju inte gärna öka med alla trettiotre procenten eftersom en del av ökningen "äts upp" av att smörjsystemet "förbrukar" mer olja (mer flöde genom lager etc) vid högre tryck. Dessutom ökar ju backflow genom pumpen med ökande tryck. Å andra sidan minskar backflow med ökande varvtal. Hmm, svårt det här. :)

Ska vi säga att ökningen borde bli 10-20% med alla andra faktorer oförändrade eller nåt sånt?? Låter inte det rimligt?
Det kan ju inte gärna bli mer än 33% ökning i alla fall. Men även 10-20% kan väl vara tillräckligt?

Som sagt, jag vet inte om man kan resonera på det här sättet men gissar gärna.
Nån annan som har testat?

Edit: Jag tror ktmjacke har en poäng! Å andra sidan tror jag det är rätt sällan som gammelSuzzarna knäcker stakar pga för dåligt ojetryck. Rullagrat har sina fördelar! :tummenupp (och nackdelar)
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Robban_C skrev:
Nej, jag vet inte men vi kan väl resonera lite:

High-flow ger väl 33% ökat varvtal om jag inte minns fel.
Smörjsystemets "oljeförbukning" borde ju vara konstant oberoende av varvtal så länge trycket är detsamma.
Däremot ökar trycket (egentligen flödet) i stort sett linjärt med ökande varvtal hos motorn (dvs hos pumpen) ända tills övertrycksventilen öppnar.
Trycket kan ju inte gärna öka med alla trettiotre procenten eftersom en del av ökningen "äts upp" av att smörjsystemet "förbrukar" mer olja (mer flöde genom lager etc) vid högre tryck. Dessutom ökar ju backflow genom pumpen med ökande tryck. Å andra sidan minskar backflow med ökande varvtal. Hmm, svårt det här. :)

Ska vi säga att ökningen borde bli 10-20% med alla andra faktorer oförändrade eller nåt sånt?? Låter inte det rimligt?
Det kan ju inte gärna bli mer än 33% ökning i alla fall. Men även 10-20% kan väl vara tillräckligt?

Som sagt, jag vet inte om man kan resonera på det här sättet men gissar gärna.
Nån annan som har testat?

Edit: Jag tror ktmjacke har en poäng! Å andra sidan tror jag det är rätt sällan som gammelSuzzarna knäcker stakar pga för dåligt ojetryck. Rullagrat har sina fördelar! :tummenupp (och nackdelar)
He he,riktigt,men jag skrev inte det heller.Jag skrev att oljetrycket blir lågt då det händer :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ktmjacke skrev:
He he,riktigt,men jag skrev inte det heller.Jag skrev att oljetrycket blir lågt då det händer :tummenupp
Ja, det gjorde du ju faktiskt. :tummenupp Och det är ju alldeles sant. Trycket vill gärna falla "något" när oljan pissar rätt ut ur knotan. Men den pissar i alla fall inte ur smörjsystemet när man kör av en stake på en gammelSuzz (om man inte slår sönder en kanal i blocket). Det blir ju inga vidöppna hål ens om man tar bort staken helt (inga kanaler i veven från ramtapp till vevtapp).

Vi har för övrigt testat några gånger att blåvarva (motorer i skrotade bilar) utan olja och vatten. Vi har alltså haft vadslagning i samband med fester på SHRA här i stan. Det är otroligt så länge en motor går! Helt otroligt. Vissa går tiotals minuter på full gas utan belastning, trots att man tappat ur både olja och kylvatten! Helt makalöst!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Katana 1168 skrev:
Och jag som "bara" ville veta om givaren jag har duger... *S*
Testa med den givaren du har, det värsta som kan hända är ju att den lyser vid rödljusen. I så fall så får du väl leta rätt på en annan givare med lägre tryck (och samma gänga).




Eller ta bort lampan. :hihi
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top