Katana och GSX 1100-tråden

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Jon_G skrev:
Hallå alla,

Skulle behöva ett snabbt svar på en fråga.

Är det samma gaffelkronor på GSXR 750 och 1100 av ungefär samma årsmodell? Just specifikt så undrar jag om kronor från en '91 1100 passar på gaffel från en '93 750?

Ingen som har den nedre kronan till salu?

Tack på förhand!

NIX, GSXR 750 kronorna är 54mm i nedre och 50mm i övre, 1100 kronorna är 56mm och 52mm.
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
RPM lover skrev:
Han har inte tid...när han inte kör cross och bryter händerna av sig så ska det skiftas blöjor... :tungan

Nåt för nån som kör GSX http://www.sporthoj.com/annonser/?id=13483 ifall ni bommat den.

:) Handleden fixad, ny cross fixad...nu blir det dubbdäck...he...he
Racehojen skáll gås igenom.....snöslungan skall komphöjas......no time för flera projekt, kanske porta lite blöjor. Nya generationens racer fyller 1/2 år i morgon ! :banana
 

KZ

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Lidingö
Hoj
Ducati Monster S4R
RoosRacing skrev:
:) Handleden fixad, ny cross fixad...nu blir det dubbdäck...he...he
Racehojen skáll gås igenom.....snöslungan skall komphöjas......no time för flera projekt, kanske porta lite blöjor. Nya generationens racer fyller 1/2 år i morgon ! :banana

Verkar inte finnas mycket tid till projekt, får hoppas det gär bra med utförsäljningen.....
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Katana 1168 skrev:
Någon som vet om det finns något bak ok som bara är att skruva på så man får oket under svingen istället för över?
Det är lite svårt att se vad du har för hjul på din avatar men jag har också en förstärkt sving samt ett 5,5 tums R-hjul. Jag använder skiva och ok från detsamma. Det enda som behövdes förutom att svarva distanser och drevhållare var att svetsa fast ett par fästöron påsvingen för staget som håller oket. Staget gjorde jag av ett par kullänkar.
Det är lika svårt att se på min avatar såg jag.
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hallå alla!

Kolla vad jag har köpt. Till min Kat. Såna kan man väl ha på en Kat.
Iofs händer det inget med hojen just nu. Det har inte hänt en meter på nån av hojarna på flera månader men det är ju inget som hindrar att man samlar på sig balla grejor för det. Lusten återkommer säkert och då är det väl inhget nackdel om hyllorna dignar av lattjo pinaler.
Tyvärr är dom till ZX-9 = passar inte och jag saknar dessutom skivor fram men allt sånt känns som en bagatell.

Edit: Nån som vet varför det sitter en adapter mellan bakfälg och skiva (sista bilden)? Fult tycker jag.
Min gissning är att det är meningen att dom ska kunna använda samma fälg till femtioelva olika knarrar men varför har dom då långhål till skruvarna? Vore det en och samma fälg till femtioelva olika knarrar så skulle dom ju inte behöva en adapter med långhål, då hade dom ju ett givet bultmönster.
 

Bifogat

  • PICT0814.JPG
    PICT0814.JPG
    82.8 KB · Visningar: 139
  • PICT0815.JPG
    PICT0815.JPG
    79.9 KB · Visningar: 124
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Det blir kanon snyggt med Marvic på Katanan, hade en adapter på mina gamla också men det vara bara att ta bort så passade skivan perfekt samt att fräsa av ryckutjämnaren några mm så passade den perfekt i svingen men det var tajt med drevmuttrarna (går ju att försänka i drevet) dom fälgarna hade suttit på GSX-R 750 -96. Svingen jag hade var en förlängd 1100-R 89:a sving.
Så du har lite jobb framför dig men ett behagligt sådant.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Skitsnygga fälgar! Men nånstans, här på sporthoj kanske?, så varnades det för att dom ska kunna spricka rätt lätt mellan eker och fälgbana, fanns lite bilder på det...

iofs kanske det gäller alla magnesium fälgar, men mina (Marvic 3 spoke) har hängt med länge nu utan att spricka.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jobbet att få ihop bitarna ser jag som ren terapi. :)

Oroande med sprickbildning. Nåja, det är väl inte värre än att man håller ögonen på eländet.
Om jag nu nån gång får ihop det. Det går ju som sagt trögt just nu.
Men fälgarna gör ju att det börjar klia i fingrarna. :tummenupp
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Mystiska "märken"

När jag och Chrille08 klöv min motor pga vevstaksslammer (ras på G!) hittade vi mystiska märken som efter körnar-slag e dyl i blockets alla ramlager lägen och överfall och motsvarande i lagren, OBS inte i glidytorna. Lagren har inte roterat heller. Nån som har en aning om vad det är för märken? Senast den var i atomer var hos MotoSpeed. Har det med fixering, kylning, smörjning eller nåt sånt att göra?
Ska snart skruva ihop den igen (beware out there, all you R-riders...), kunde vara kul att veta vad det är.

God hjul, alla rättrogna

Se bild.
 

Bifogat

  • PICT0109c.JPG
    PICT0109c.JPG
    139.9 KB · Visningar: 188
Last edited:

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
De "merkene" kommer av at veven er sned.
På en motor der veven er/ har vært i 100% stand finner du ikke disse merkene.

Demonterer du en motor og finner disse "merkene" kan du være 100% på at veven er sned.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Yngve, menar du att krokig vev skulle ha gjort att lagren har rört sig hit och dit i lagerlägena?

ZERO-Fighter, hur ser utsidan på lagren ut? Spår av rörelser?

Man blir ju liksom nyfiken....

God Jul på er alla :tomten !
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Eftersom det rör sig om en rullagrad vev kan det bara ha varit ett "knep" att hålla lagren på plats istället för att använda sig av låsvätska. Eftersom din kamera inte visar några detaljer är det omöjligt att säga säkert.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ok, jag fick för mig (tittade inte tillräckligt noga) att det var en R, dvs glidlagrad.

Jag vet av erfarenhet att man vet om man har krokig vev. Köpte en 1100 EF i början av 90-talet men krokig vev.
Den var svår att köra, handtagen växte till storlek falukorv och man fick gissa vilken av de två vägarna framför man skulle sikta in sig på. :)
Men det är klart att det kan ju skilja på lite och mycket krokigt.
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Tomten

Hej Katanavänner och alla andra bikers.
Hoppas att tomten kommer med många hårda paket............. :tomten

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR FRÅN ETT SNÖFATTIGT KALMAR
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
God Jul o Gott Nytt till alla gammeljärn :tomten
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top