Katana och GSX 1100-tråden

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Yngve, Brinken och RobbanC,
Jag har inga onormala vibrationer eller missljud, kör med 1327 och ca 190 hk. Veven är svetsad och balanserad. Jag har haft samma funderingar som Brinken.
Yngve, varför tror du obalans skulle göra dessa märken? Det ser ut som ca 100 små, små körnarslag med hål-diam. ca 0,1 mm, i blockets ramlagerläge och överfall. I lagren finns motsvarande "avtryck" av dessa små gropar. Det finns inga andra märken som skulle tyda på att lagren rör sig.
Har du sett något liknande förut?
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
ZERO-Fighter det där verkar vara körnslag. Har man trimmat och kör med original ramlager bultar. Brukar det se ut som om man har knackat med en kulhammare i botten på lagerlägena. Jag kan inte förklara varför det blir så,groparna syns men man känner dom knappt.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ett Gott Nytt år önskas, om än sent, från Gotland !
Otroligt mäktigt med det stormande havet utanför.
Jag huttrar mig igenom nätterna i en dragig sommarstuga, tur man har med sig en flaska Balvenie Doublewood :tungan
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Bänkkörning

Här är bänknings kurvorna på RPM Lover´s gamla 1428:a
Kurvorna visar med och utan insats!!!!!!!!!!!
Det lär ju höras när man kommer............... :lol
 

Bifogat

  • Bänkkörning.JPG
    Bänkkörning.JPG
    85 KB · Visningar: 190

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Det finns två tydliga dippar i den nedre kurvan (man kan nog gissa att det är den som är med insats). Beror dipparna på att bestyckningen inte lirade? Det verkar väl orimligt att en insats skulle ge så kraftiga dippar vid två specifika varvtalsområden?
Att effekten överlag är lägre känns väl däremot inte helt orimligt.

//Nyfiken.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Robban_C skrev:
Det finns två tydliga dippar i den nedre kurvan (man kan nog gissa att det är den som är med insats). Beror dipparna på att bestyckningen inte lirade? Det verkar väl orimligt att en insats skulle ge så kraftiga dippar vid två specifika varvtalsområden?
Att effekten överlag är lägre känns väl däremot inte helt orimligt.

//Nyfiken.

Det handlade om motstånd och resonans tror jag dom lärda snackade om sen var den lite mager just då (överlag) men inget konstigt.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Någon som vet vad som är rimligt att betala för en original Katana 1100 från -83??
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Vet inte men om du betalar för en originalare så ska du se till det verkligen är det också. Vääääldigt många vanliga Suz 1100 har gjorts om til Katana och jag har en känsla av att det skiljer några spänn i värde.
Min ex vis är egentligen en vanlig Suz 1100. Detta upptäckte inte jag förrän långt senare. Nu betalade jag inte så mycket mer än för en vanlig 1100 och min var ju med turbopuffran etc så det gjorde inte så mycket men som sagt, tänk dig för. Inte kul att pröjsa för en äkta Kat och sen "bara" få en vanlig 1100E med Katkostym.

Di andre här i tråden kommer att precisera vad som skiljer dem åt men det enklaste tror jag är att titta på om passfotpinnarna sitter på gjutna alubitar (1100 E) eller om dom sitter på två rör som är svetsade i ramen (Katana). Jga är dock lite osäker på om detta gäller alla årsmodeller.
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Behöver en sak...

Howdy boys!

Jag skulle behöva en innerskärm bak(svarta i plast) komplett till en Katana. Förmodligen passar GSX också. Om inte annat får man ju modda till den gör det...
En uppsättning org. fotpinnar fram och bak skulle också vara bra. Det är en Org. Katana-82 men -83:ans Katanapinnar önskas.
Nån som har ett runt framlyse över? Till mig själv och min "Martin".

/Chrille
 
Last edited:

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
Framdämpning gsxr1100w??

Vill ha lite hårdare/segare dämpning, mot ofrivilligt nersläpp och liknande..
Kanske hårdare fjädrar? var köpa? :confused:

Tjockare olja?? Tips mottages!

Erfarenheter! :)
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Nu är det nära!

Nu ska det bara monteras en liten vippströmbrytare åxå(till att bryta tändningen vid start ögonblicket).
Extra säkerhet mot havererad startkoppling :tummenupp
Börjar allt bli lite nyfiken på att höra "henne" ryta :mad:
Ingen annan som har lite garage bilder?Eller är det hemligt.............
 

Bifogat

  • katanan050116.JPG
    katanan050116.JPG
    120.5 KB · Visningar: 256
  • Kopia av PICT3481.JPG
    Kopia av PICT3481.JPG
    116.3 KB · Visningar: 253
Last edited:

Näsström

oldskool
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Gsx1100 81
kammar kanske

Tjenare! Tomas gbg här,,Kul att se att bettan din börjar ta form.Har själv startat upp min för nån vecka sedan alltid lika spännande.Undrar om du fått några kammaxlar över du kanske vill sälja på mig?Hörde Ante sa du skulle på mässan vi får ta och samman stråla där ..
 

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ser mycket bra ut Katpilot! Förstår om du är sugen att dra igång hon.
Dags att förlänga svingen nu också eller? Tycker hon ser lite kort ut...fast det är klart, alltid coolt med lite wheelies på strippen. ;)
Snygga hojlyftare ni har måste jag säga! / Ante Gradin
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Gradin skrev:
Ser mycket bra ut Katpilot! Förstår om du är sugen att dra igång hon.
Dags att förlänga svingen nu också eller? Tycker hon ser lite kort ut...fast det är klart, alltid coolt med lite wheelies på strippen. ;)
Snygga hojlyftare ni har måste jag säga! / Ante Gradin


Hjulet går ju att flytta bak 7cm till ,har då 1550 i hjulbas!!!!!!!
Lyftarna är nyinköpta 2000 kr och ett par timmars jobb för att få dem skapligt funktionella.
Duger i alla fall gott åt brorsan och mig,slipper ju krypa omkring på golvet nu
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Håller med föregående talare; 2000-kronorslyft vill jag också ha !!
Berätta mer...
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
mmm, jag vet...
Fick mail inatt att jag 'missbrukat tjänsten och försämrat för andra medlemmar' ! ????
De skrev inte ens varför jag blir avstängd, jag har svarat och bett om en förklaring.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top