Katana och GSX 1100-tråden

KZ

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Lidingö
Hoj
Ducati Monster S4R
Ok, om man har oljefälla, är det alltså OK med öppen vevhusventilation.

Jag undrade om det fanns krav på sluten vevhusventilation av avgasskäl, lika som på bilar av 1984 års modell.
 

KZ

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Lidingö
Hoj
Ducati Monster S4R
Besserwisser skrev:
Fel av mej som vanligt :huvet

Helt OK, jag är glad om du har fel i det fallet, då behöver jag nämligen inte krångla med vevhusventilation när jag ska in och besiktiga. :tummenupp
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Jag har bara en slang som försvinner upp under tanken, sen tio år tillbaka. Hittills har ingen på SBP haft några synpunkter. Det kanske är sämre om mynningen syns.
Avgasregler för hojar är väl på g först nu.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
bippen skrev:
... Avgasregler för hojar är väl på g först nu.
Och då lär dom (förhoppningsvis) gälla nya knarrar.
Iofs inget som hindrar oss från att göra det vi kan (dvs med lagom stora insatser).
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Sajt med suzukigodis mm

Vet inte om jag får vara med i old schoolklubben men jag har precis köpt en gixxer 1100 -94 som jag behöver lite grejor till. Var kan man tex få tag i nya styrändar?

Säker också med ljus och lykta efter en rep.manual, helst original inte en taskig kopia. Har letat på Haynes.com, Amazon mfl men kammat noll.

MYCKET tacksam för råd och dåd :Bugar
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
fazerfun skrev:
Vet inte om jag får vara med i old schoolklubben men jag har precis köpt en gixxer 1100 -94 som jag behöver lite grejor till. Var kan man tex få tag i nya styrändar?

Säker också med ljus och lykta efter en rep.manual, helst original inte en taskig kopia. Har letat på Haynes.com, Amazon mfl men kammat noll.

MYCKET tacksam för råd och dåd :Bugar
kolla efter manualer på Roffes www.roffesmotor.se dom har det mesta.
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Byte av drev och kedja

Katanavänner!

Det går lusigt men i alla fall framåt för mig. Eftersom jag inte verkar kunna lista ut nånting själv (eller läsa mig till på diverse sidor) så slänger jag upp några frågor här.

Jag byter till en gsxr-sving från en 750 89 och tänker inte förlänga. Jag ska byta till 530 kedja.

1. Hur lång bör kedjan vara, länkantal? Gärna förslag på modell (pris) också.

Fram byter jag till ett utshimsat (5/8") drev. Eftersom det inte sitter några brickor på det nya drevet (original hade två brickor med dammskydd?) uppstår två problem. Dels blir det ingen tätning på insidan, dels blir muttern för grund.

2. Bör man tillverka/köpa ett dammskydd till insidan? Kan man modifiera det gamla, skruva fast det i det nya drevet?

3. Kan man bricka ut låsbrickan så att originalmuttern går att använda?

Som vanligt, mycket tacksam för edra svar och åsikter!
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Köp en ordentligt lång kedja första gången och kapa ner till rätt längd, nästa gång vet du.
Alternativt om du lånar en kedja och drar över dreven, räcker den inte är det bara att räkna hur många kugg det glipar på bakdrevet.

Det är vibrationsdämpare, spelar alltså ingen skillnad. Skit i't !

Titta på insidan av muttern, gängan börjar först en bit in, du kan med andra ord svarva ner den motsvarande längd utan problem !
Den är antagligen byggd så för att inte ta i splinesen, men iom att du flyttar ut drevet löser det sig åjtåmatiskt.

'Bricka ut låsbrickan' ???? :3freak
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Startmotorkoppling

Komplett startmotorkoppling någon ??
Det kan tänkas att jag får tag i spretans ny för runt 1500:-
För tidiga/lilla tappen, intresserade ??
 
Last edited:

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Biker66 skrev:
Titta på insidan av muttern, gängan börjar först en bit in, du kan med andra ord svarva ner den motsvarande längd utan problem !
Den är antagligen byggd så för att inte ta i splinesen, men iom att du flyttar ut drevet löser det sig åjtåmatiskt.

'Bricka ut låsbrickan' ???? :3freak

Får börja med att tacka! Hur lång är en ordentligt lång kedja, 130 länk?

Jo, mitt drev är utshimsat, det är samma bredd på "innerdelen", sen en cylinder med kuggar på , ungefär. Alltså sticker det ut mer av drivaxeln nu (när yttre vibrationsdämparbrickan är borta) än förut, så därför blir muttern för grund. Därför min fråga om man kan sätta en bricka mellan drevet och låsbrickan, så att muttern funkar.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ahaaa, då förstår till och med jag. Ser ingen fara med att shimsa ut låsbrickan så länge den kan greppa i splinesen.
Men, borde du inte ha en 6mm distans istället för vibrationsdämparen ??
Annars äter ju de förlorade 6 millimetrarna upp en del av vinsten med offsetdrevet...

Har för mig att jag har 1425mm hjulbas, men jag vet att jag använder 104 länkar till min 530. 16/42 drevning.
 
Last edited:

Mr Wolf

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR 1100 -87
Kopplings problem

Jag har en GSXR 1100-87.
Kopplingen bygger tryck efter hand när jag kör så till slut slutar den att driva.
Släpper ut tryck i slavcylindern så funkar den ett tag till.

Är det huvudcylindern, slavcylindern eller möjligtvis en svullen slang!?

Är det någon som har erfarenhet på något sådant?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Har du för hög nivå i behållaren?
Jag utgår från att den är korrekt luftad eftersom kopplingen tydligen fungerar emellanåt.
Går felet över om den får stå och kallna ett tag?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top