Katana och GSX 1100-tråden

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Mr Wolf skrev:
Jag har en GSXR 1100-87.
Kopplingen bygger tryck efter hand när jag kör så till slut slutar den att driva.
Släpper ut tryck i slavcylindern så funkar den ett tag till.

Är det huvudcylindern, slavcylindern eller möjligtvis en svullen slang!?

Är det någon som har erfarenhet på något sådant?

Det var fel i huvudcylinden.Jag har haft ett sådant problem på fram bromsen. Den säppte inte ut allt tryck när man släppte bromsen. För varje gång man bromsade ökade trycket i systemet
 

Smile

A HÅLL ÅPP
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Katana 1100
Tjena alla!

Från det ena till det andra..Finns det några Katana-ägare här på forumet
i Skåne-området?????
Skulle vara roligt i så fall......... :tummenupp

Jag sållde min KTM Supermoto i våras och fick tillfället att köpa en Katana 1100 som alltid har varit min drömhoj. Modellen är så lääckeeer........ :D
 

KZ

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Lidingö
Hoj
Ducati Monster S4R
bippen skrev:
Jag har bara en slang som försvinner upp under tanken, sen tio år tillbaka. Hittills har ingen på SBP haft några synpunkter. Det kanske är sämre om mynningen syns.
Avgasregler för hojar är väl på g först nu.

Tycker det luktar "##""@£$# om vevhusgaserna, speciellt när man står still på tomgång och tänkte därför flytta slangmynningen så långt bak som möjligt.

Funderar på om jag ska sätta slangmynningen uppe vid nummerplåten/baklyset eller nere på svingen, funderar oxå på om jag ska ha oljefälla, det är ju inte så bra om det stänker olja vid bakhjulet..

Nån som har nån har några tips?
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Jag har en aluminiumbehållare framför bakljuset, under cutsen. Där leder jag in en slang från oljepåfyllningen, och sen har jag en slang ut i överkant på den som jag leder tebax ner till baksidan på motorn. Den slutar prexis ovanför kollektorn, så kommer det nån olja ut där så brinner det upp av värmen på kollektorn.

KZ skrev:
Tycker det luktar "##""@£$# om vevhusgaserna, speciellt när man står still på tomgång och tänkte därför flytta slangmynningen så långt bak som möjligt.

Funderar på om jag ska sätta slangmynningen uppe vid nummerplåten/baklyset eller nere på svingen, funderar oxå på om jag ska ha oljefälla, det är ju inte så bra om det stänker olja vid bakhjulet..

Nån som har nån har några tips?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Wibbe skrev:
Jag har en aluminiumbehållare framför bakljuset, under cutsen. Där leder jag in en slang från oljepåfyllningen, och sen har jag en slang ut i överkant på den som jag leder tebax ner till baksidan på motorn. Den slutar prexis ovanför kollektorn, så kommer det nån olja ut där så brinner det upp av värmen på kollektorn.

Man skulle inte kunna få se en bild på detta? Har min extra vent sitta bakom förgasarna som går ner i en liten bromsvätske burk. Org vent går med slang hela långa vägen bak där det sitter ett litet filter(org 750). Men min får ibland för sig att ryka satan där bak och då kanske din lösning kunde va nått.
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Smile skrev:
Tjena alla!

Från det ena till det andra..Finns det några Katana-ägare här på forumet
i Skåne-området?????
Skulle vara roligt i så fall......... :tummenupp

Jag sållde min KTM Supermoto i våras och fick tillfället att köpa en Katana 1100 som alltid har varit min drömhoj. Modellen är så lääckeeer........ :D
Jodå jag ligger standby här i bakgrunden.
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Förhoppningsvis så är motorn i fixad till dess så att det går att åka dit för egen maskin.Har haft problem med ett vevaxelras så den är under uppbyggnad igen
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Qwerty skrev:
Man skulle inte kunna få se en bild på detta? Har min extra vent sitta bakom förgasarna som går ner i en liten bromsvätske burk. Org vent går med slang hela långa vägen bak där det sitter ett litet filter(org 750). Men min får ibland för sig att ryka satan där bak och då kanske din lösning kunde va nått.

Tyvärr så är hela hojjen nerriven för tillfället, men burken kan jag fota om du vill?
 

Näsström

oldskool
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Gsx1100 81
Startkoppling

Hallå grabbar

Såg ni diskuterade startkopplingar för ett tag sedan. Jag undrar om det är nått man byter när den rasat eller om man kan höra att den är sliten. Jag får ett rejält klongande metall ljud ibland när jag ska starta. Först låter det som den baktänder sedan blir det en rejäl smäll. Samma sak händer ibland när tomgången blir för låg och den stannar. Låter som om det kommer ifrån startkopplingen. Ide nån?
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Näsström skrev:
Hallå grabbar

Såg ni diskuterade startkopplingar för ett tag sedan. Jag undrar om det är nått man byter när den rasat eller om man kan höra att den är sliten. Jag får ett rejält klongande metall ljud ibland när jag ska starta. Först låter det som den baktänder sedan blir det en rejäl smäll. Samma sak händer ibland när tomgången blir för låg och den stannar. Låter som om det kommer ifrån startkopplingen. Ide nån?

Det låter som om din startkoppling behöver en översyn. Rullarna och ytan på startkransen är inte runda längre. Om du känner efter på rullarna så är dom typ 16kantiga samma på ytan på startkransen(fast fler kanter). Dom SKA vara runda, annars tappar startkoppligen fästet och det "smäller"
 
Last edited:

KZ

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Lidingö
Hoj
Ducati Monster S4R
Näsström skrev:
Hallå grabbar

Såg ni diskuterade startkopplingar för ett tag sedan. Jag undrar om det är nått man byter när den rasat eller om man kan höra att den är sliten. Jag får ett rejält klongande metall ljud ibland när jag ska starta. Först låter det som den baktänder sedan blir det en rejäl smäll. Samma sak händer ibland när tomgången blir för låg och den stannar. Låter som om det kommer ifrån startkopplingen. Ide nån?

Skulle åtminstone plocka isär och se vad som hänt, till min hade en skruv till startkopplingen gått av när jag hade ett klongande ljud.
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
andersbrink skrev:
Ah, du hade den gamla GSX-motorn. Då förstår jag...

B12/GSXR1100-motorn passar inte för fem öre. Fast, en kaprondell och en MIG-svets fixar sånt skitenkelt.

Fast, jag skulle nog ge mig på att trimma GSX-motorn istället, den tål mer än en gixxer-motorn bara man balanserar och svetsar vevaxeln. Du kan t.o.m. montera en GSXR-topp på GSX'en, fast du måste se till att toppsmörja den via ändarna på vipparmsaxlarna från någon extern oljeförsörjning med slangar.
går det att montera en -03 GSX 1400 motor i min GSXR 1100 -92a?
å trimma den som fan
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Har ni varit till kiosken och köpt sista nummret av Classicbike, den innehåller 10sidor om Katanan!!!!!!!!

http://www.classicbike.se/

Edit: Nu har jag läst Katana artikel och den var inte så spännade. Köp nåt annat roligt för dom 69kr som tidningen kostade.
 

Bifogat

  • omslaget.jpg
    omslaget.jpg
    29.1 KB · Visningar: 148
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jo, och där lärde jag mig att jag vill ha en katanalåda, de är nämligen sexväxlade... :hihi
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
h01hmt skrev:
går det att montera en -03 GSX 1400 motor i min GSXR 1100 -92a?
å trimma den som fan

Det är möjligt att den går att få in i ramen, jag skulle kunna tänka mig att 1400motorn är något högre iom att den har 9mm längre slaglängd. Problemet med 1400motorn är att den är ganska dyr att trimma, man bör byta kammar i den om man skall få ut någon effekt och Yoshimuras kammar kostar 8000kr till den. Men det finns 1550cc kolvsatset till den så det går att göra ett riktigt vridmonster av den. Yngve här på forumet har en bror som har byggt en 1550cc motor i sin 1400á.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Biker66 skrev:
Jo, och där lärde jag mig att jag vill ha en katanalåda, de är nämligen sexväxlade... :hihi

F...n och det får man veta nu, här har vi många Katanaägare som kör omkring i många år utan veta att dom har en växel till. :lol

Hoppas det står nåt vettig i tidningen, jag har inte läst den ännu.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
gixxer_1255 skrev:
F...n och det får man veta nu, här har vi många Katanaägare som kör omkring i många år utan veta att dom har en växel till. :lol

Hoppas det står nåt vettig i tidningen, jag har inte läst den ännu.

Shit... Jag har varit riktigt blåst i många år mao..
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
gixxer_1255 skrev:
Det är möjligt att den går att få in i ramen, jag skulle kunna tänka mig att 1400motorn är något högre iom att den har 9mm längre slaglängd. Problemet med 1400motorn är att den är ganska dyr att trimma, man bör byta kammar i den om man skall få ut någon effekt och Yoshimuras kammar kostar 8000kr till den. Men det finns 1550cc kolvsatset till den så det går att göra ett riktigt vridmonster av den. Yngve här på forumet har en bror som har byggt en 1550cc motor i sin 1400á.
ok,
jag gav 2700 för mina Yoshi stage 1 kammar till min 1100a
begagnade men i nyskick.
de kostade också runt 8000 nya.
billigt :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top