Biker78 skrev:
Är det stor skillnad mellan 11:ans motorer, 87-88 och 90:ans ? samma kubik i -87:an o 88:an?
Volym, Borr och Slag
GSXR 1100 86-88 1052cc, Borr 76mm, Slag 58mm,
GSXR 1100 89-92 1127cc, Borr 78mm, Slag 59mm,
GSX1100F 88-95 1127cc, Borr 78mm, Slag 59mm,
Bandit 1200 96-04 1157cc, Borr 79mm, Slag 59mm,
Alla motorerna har 20mm kolvbult så det går tex att sätt Bandit kolvar i en 1052cc motor (1137cc) eller 1127cc kolvar 1109cc.
Cylindrarna går oxå att skifta (måst dock bearbeta vevhuset)
Förgasare
GSXR 1100 86-88, GSX1100F 88-95 Mikuni CV34
GSXR 1100 89-90, Bandit 1200 Mikuni CV36
GSXR 1100 91-90 Mikuni CV40
Topplock är tämligen lika på alla motorer utom:
GSXR 1100 91-92 schims justering av ventiler istället för justerskruv
Kammarna är oxå ganska lika förutom Banditens och ev 1100F ens slöare kammar (GSXR 91-92 är oxå annorlunda mot öviga på den har en nock/ventil)
Kopplingen:
GSXR 1100 86-88, GSX1100F 88-95 koppling med 4 spiralfjädrar.
GSXR 1100 89-92 och jag tror Banditen har kopplingsfjäder av brick typ.
GSXR motorerna har rakskurna drev på vevaxeln och Bandit och 1100F-motorn snedskurna.
Startkopplingen på GSXR 1100 (1052cc) 86-88 motorerna är kass börjar smälla och ha sig efter ett tag, problemet fixas genom byte till startkoppling från en 1127cc motor.
Tändningen är olika på 1052cc motorerna och 1127cc motorerna men dom går att skifta mellan motorerna (om man tar en kompett tändning, tändplatta, box ,spolar)
Vilken motor man skall välja beror mycket på priset. 1127cc motorn är nog att föredra då koppling och startkoppling är bättre. Dock påstås det att 1052cc mnotorn har stdigare vevaxel?! Bandit motorn går att borra mest utan omfodring. (1246cc)