Katana och GSX 1100-tråden

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Katana org skrev:
Tänkbart? Har inte hört ngt vad Ove på MS hittat på med min rova ännu. Tar ju en väldans tid. Upptagna killar fm. Dom har ju haft rovan sedan början av oktober. I mina önskningar ingår ett i a f. Hur pass komplett blir ditt alternativ? Är det bara slangar med tillhörande anslutningar som du utelämnar.

/Uffe

Btw någon som har ett bra tips på hur man får bort en kärvande bakaxel ur fälgen? sitter som bara den!


Tyvärr så kan det ta tid hos MS hade en polare som lämna upp sin Yamaha motor för den skulle trimmas.
Han hämtade den typ 5 månader senare orörd i samma förpackning som han lämnat den.
Men mina jobb som jag lämnat in har gått fort som bara den, men det har inte varit kompletta motor jobb utan endast borrning av cylindrar.

Angående axeln så är det väl bara att ta rostlösare och banka med nåt lämpligt
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
RPM lover skrev:
Tyvärr så kan det ta tid hos MS hade en polare som lämna upp sin Yamaha motor för den skulle trimmas.
Han hämtade den typ 5 månader senare orörd i samma förpackning som han lämnat den.
Men mina jobb som jag lämnat in har gått fort som bara den, men det har inte varit kompletta motor jobb utan endast borrning av cylindrar.

Angående axeln så är det väl bara att ta rostlösare och banka med nåt lämpligt

Ok har ju också hört det där med tiden hos MS, men dom lär ju göra bra jobb. Hellre det än tvärtom. Jo bankat har jag ju, med en rejäl gummiklubba med muttern kvar på axeln för säkerhets skull. Men så fort garaget tinar upp så ska jag hälla på ngn liter 5:56 lr dyligt. Ngn som vet hur mycket mer(bredare)gummi som får plats i originalsvingen och fälg om man gör sig omaket att vända på bromsoket bak, behövs ju en svetsloppa på ramen för stagets nya infästning, säkert ngt mer. Men det är ju det ni här på forumet vet bäst, lr hur? Tror det sitter ett 140 däck nu, om jag minns rätt, och det lirar ju precis mot staget. Jag menar att det kanske behövs lite mera gummi då motorn sitter på plats igen. :)
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Katana org skrev:
Ok har ju också hört det där med tiden hos MS, men dom lär ju göra bra jobb. Hellre det än tvärtom. Jo bankat har jag ju, med en rejäl gummiklubba med muttern kvar på axeln för säkerhets skull. Men så fort garaget tinar upp så ska jag hälla på ngn liter 5:56 lr dyligt. Ngn som vet hur mycket mer(bredare)gummi som får plats i originalsvingen och fälg om man gör sig omaket att vända på bromsoket bak, behövs ju en svetsloppa på ramen för stagets nya infästning, säkert ngt mer. Men det är ju det ni här på forumet vet bäst, lr hur? Tror det sitter ett 140 däck nu, om jag minns rätt, och det lirar ju precis mot staget. Jag menar att det kanske behövs lite mera gummi då motorn sitter på plats igen. :)
Har åkt med 180 däck på en breddad R-86 fälg i orginalsving + ok.
Har en bromsskiva som är anpassad för R-fälg och orginal bromsok + ett momentstag anpassat för breda däck som ligger och skräpar.........
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
AtlantiZ skrev:
Vad är fördelen med dessa kit?

Slitaget på kamaxlarna minskar.GSX och GSXR motorerna har ju inte den bästa smörjningen på kammarna original.
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
gixxer_1255 skrev:
Slitaget på kamaxlarna minskar.GSX och GSXR motorerna har ju inte den bästa smörjningen på kammarna original.

Okej, förstod nästan det.

Är det nån som håller på med sina hojar nu på vintern så lägg gärna in lite bilder :)
Slet själv bort elsystemet idag som jag inte riktigt har längtat efter, får väl se om vi får ihop det. Sen försöker jag även plasta en ny bakdel, men med begränsad erfarhenhet så får vi väl se hur det slutar. :död
 

Bifogat

  • mek 057m.JPG
    mek 057m.JPG
    99.2 KB · Visningar: 158
  • mek 048m.JPG
    mek 048m.JPG
    62.4 KB · Visningar: 151

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
180-däck

Tjenare,

Jag körde originalsving och hjul från R1100 1992 med 180 hjul på min Katana, funkade utmärkt med lite specialdistanser.

Dessutom är det riktigt snyggt!!!

/Kat-Man

Katana org skrev:
Ok har ju också hört det där med tiden hos MS, men dom lär ju göra bra jobb. Hellre det än tvärtom. Jo bankat har jag ju, med en rejäl gummiklubba med muttern kvar på axeln för säkerhets skull. Men så fort garaget tinar upp så ska jag hälla på ngn liter 5:56 lr dyligt. Ngn som vet hur mycket mer(bredare)gummi som får plats i originalsvingen och fälg om man gör sig omaket att vända på bromsoket bak, behövs ju en svetsloppa på ramen för stagets nya infästning, säkert ngt mer. Men det är ju det ni här på forumet vet bäst, lr hur? Tror det sitter ett 140 däck nu, om jag minns rätt, och det lirar ju precis mot staget. Jag menar att det kanske behövs lite mera gummi då motorn sitter på plats igen. :)
 

stump

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Vindeln
Hoj
xt660r -04
hjälp

jag funderar på att byta bromsvätske behållaren efter som den sluttar och jag har nu ett rakt styre... och då följer oftast bromshantaget med om det funkar med en från en typ Dr 650 eller liknande?? sen funderar jag (mycke funderande nu) om man kan byta reglagen på vänster sida till någon nyare modell (blinkers hel och halv ljus mm) och då det gjärna får vara så att blinkersen går tilbaks genom ett knapp tryck. dom funkar inte så bra nu... så att det blir besiktning i sommar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Katana-mannen skrev:
Tjenare,

Jag körde originalsving och hjul från R1100 1992 med 180 hjul på min Katana, funkade utmärkt med lite specialdistanser.

Dessutom är det riktigt snyggt!!!

/Kat-Man

Att det ser lite "fetare" ut gör ju inget det heller, annars så gillar jag ju "sleeperstuket". Är ju bara det(om jag nu får tillbaka motorn i år?)att det kan tänkas att gummit inte i står i proportion mot den ev nyvunna effekten!!! med original gummi, var ju bara det.
Hur mår din originalare annars?
/Uffe
 
Last edited:

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
stump skrev:
jag funderar på att byta bromsvätske behållaren efter som den sluttar och jag har nu ett rakt styre... och då följer oftast bromshantaget med om det funkar med en från en typ Dr 650 eller liknande?? sen funderar jag (mycke funderande nu) om man kan byta reglagen på vänster sida till någon nyare modell (blinkers hel och halv ljus mm) och då det gjärna får vara så att blinkersen går tilbaks genom ett knapp tryck. dom funkar inte så bra nu... så att det blir besiktning i sommar

Klart att det går att byta reglage! Jag har bytt till R1:ans reglage på "buscykeln".Men det är ju lite trixit, har bytt kontakter på reglars sladdarna så det passar till original kabelstammen. (Se tidigare bild)

Har fått 6" fälgen (190 däck) på plats (med kedja drev och bromsok)

Ska börja att bygga om ett sidewinder system på "busen" så den andas bättre. Har fixat till en mekställning så man kan jobba undet cykeln.
 

Bifogat

  • PICT0929b.JPG
    PICT0929b.JPG
    118.4 KB · Visningar: 179
  • PICT0930b.JPG
    PICT0930b.JPG
    114.8 KB · Visningar: 223
  • PICT0931b.JPG
    PICT0931b.JPG
    93.6 KB · Visningar: 171
Last edited:

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
KatanaKurre skrev:
har bytt kontakter på reglars sladdarna så det passar till original kabelstammen. (Se tidigare bild)

Ska oxå byta till nyare reglage men jag kan inte hitta din bild :va Har du länk till den eller att du kanske kan lägga upp igen?
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
AtlantiZ skrev:
Ska oxå byta till nyare reglage men jag kan inte hitta din bild :va Har du länk till den eller att du kanske kan lägga upp igen?

Här är bilden jag menade! Fast man ser ju inte hur det är gjort, bara att dom är på plats. Det enda problemet är att R1:ans hel & halvljus omkopplare inte kopplar om mellan hel och halv, den kopplar bara på och av hellyset och halvlyset lyser hela tiden. Men den saken går att ordna med ett relä, om man nu vill att dom inte ska lysa samtidigt.
 

Bifogat

  • PICT0921b.JPG
    PICT0921b.JPG
    89.4 KB · Visningar: 161
Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
KatanaKurre skrev:
Klart att det går att byta reglage! Jag har bytt till R1:ans reglage på "buscykeln".Men det är ju lite trixit, har bytt kontakter på reglars sladdarna så det passar till original kabelstammen. (Se tidigare bild)

Har fått 6" fälgen (190 däck) på plats (med kedja drev och bromsok)

Ska börja att bygga om ett sidewinder system på "busen" så den andas bättre. Har fixat till en mekställning så man kan jobba undet cykeln.

den ser ju helt grym ut, personligen tycker jag inte om sidewinder för gathoj men som sagt smaken e som baken. Funderar ut ett sätt att göra kopplingsgreppet lättare. Någon som har några tips? Så man slipper träna upp vänsterarmen sommaren lång? :)
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
man_dizel skrev:
den ser ju helt grym ut, personligen tycker jag inte om sidewinder för gathoj men som sagt smaken e som baken. Funderar ut ett sätt att göra kopplingsgreppet lättare. Någon som har några tips? Så man slipper träna upp vänsterarmen sommaren lång? :)

Jag tänker bygga mej ett system som går under motorn.

Det bästa sättet är att sätta dit en Lockup koppling. Då blir den så lätt att hantera, man har mjukare kopplingsfjädrar än original + att man viktar på slungarmarna så den "nyperåt" tillräckligt mycket så den inte slirar
 
Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
KatanaKurre skrev:
Jag tänker bygga mej ett system som går under motorn.

Det bästa sättet är att sätta dit en Lockup koppling. Då blir den så lätt att hantera, man har mjukare kopplingsfjädrar än original + att man viktar på slungarmarna så den "nyperåt" tillräckligt mycket så den inte slirar
Vet du var man skulle hitta mer information om dessa Lockup kopplingar? Vad skulle kalaset kosta mig tro?
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
man_dizel skrev:
Vet du var man skulle hitta mer information om dessa Lockup kopplingar? Vad skulle kalaset kosta mig tro?
Bara att titta förbi mig så får du känna hur det är med en riktigt lätt å skön koppling :tungan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top