Katana och GSX 1100-tråden

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Stockholms sektions möte

Jag kan ju bara inte undanhålla "idolbilden" på delar av Stockholms-sektionen:yoparty.

http://www.bike.se/gallery/image.php?id=1813

Längst till vänster med ryggen mot kameran HD-Jörgen sedan skymtar en välklippt kille i gore-tex (Danne). Katana-org visar ryggtavlan med sitt orginal Katana-ställ, sedan Chrille-08 och sist jag:D.

Det finns fler Suzuki-bilder på länken.

/Ingvar

Kunde tyvärr inte delta i mötet. Var ju ute och gasade !!
(snacka går ju...)

Igår rev jag isär kopplingen. Dessvärre var det inte enbart lamellerna som är orsaken till det konstiga beteendet. Själva kopplingskorgen är i väldigt dåligt skick, totalt sönderhackad där fiberlamellerna löper. Så lamellerna "hänger upp sig" på kanterna. Den går inte att fila i ordning utan ett byte är nödvändigt. Jag har en ny orginal 1150-korg/enhet, tyvärr både fel utväxling och oförstärkt.
Någon som har en komplett förstärkt 1100-enhet i toppskick till salu? Annars får det bli vinterjobb att flytta över 1150-korgen.

/Ingvar


Jag har en korg hemma...ska kolla skicket. Ringer ! // Henke
 
Last edited:

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
..Jag har en ny orginal 1150-korg/enhet, tyvärr både fel utväxling och oförstärkt.
Någon som har en komplett förstärkt 1100-enhet i toppskick till salu? Annars får det bli vinterjobb att flytta över 1150-korgen.

/Ingvar

Har en oanvänd Falicon kopplingskorg liggandes om det är så att du inte får tag i en komplett. (även en Superhub med sprucken orginalkorg) // Gradin
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag kan ju bara inte undanhålla "idolbilden" på delar av Stockholms-sektionen:yoparty.

http://www.bike.se/gallery/image.php?id=1813

Längst till vänster med ryggen mot kameran HD-Jörgen sedan skymtar en välklippt kille i gore-tex (Danne). Katana-org visar ryggtavlan med sitt orginal Katana-ställ, sedan Chrille-08 och sist jag:D.

Det finns fler Suzuki-bilder på länken.

/Ingvar

Ja jädrans det var som attan ;)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Biltema-kedjan lite tunn för GSX urkraft

Köpte en Biltemakedja för någon månad sedan, funkade bra tyckte jag. Efter en Barkaby-körning sträckte den sig ganska rejält, ja ja den var ju nästan ny och så blir det ju i början:gnissla. Vid vanlig vardagskörnig därefter var allt som vanligt inget att klaga på kedjan sträckte sig inte alls på 100 mil. Sedan ny Barkarby-träff. Hade fullt upp med att min koppling ruttnade ihop. När jag kom hem och skulle dra in biken i garaget, vad är det som rasslar, jo en Biltema-kedja som är ca: "en halvmeter" för lång (ett slack på ~15 cm):mad:. Så nu blir det soporna nästa.

/Ingvar
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Jag ska tima in kamaxlarna (orginal) med graskiva på min GSX 1100 ef-87, är det någon som vet vilka kamtider det ska vara på den? Jag har en verkstadsbok till en 84a där man anger;
In: öppnar 34 grader före t.d.c. och stänger 66 grader efter b.d.c.
Ex: öppnar 60 grader före b.d.c. och stänger 32 grader efter t.d.c.

Stämmer dessa siffror överens med min 87a?

Mvh Niclas
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Jag ska tima in kamaxlarna (orginal) med graskiva på min GSX 1100 ef-87, är det någon som vet vilka kamtider det ska vara på den? Jag har en verkstadsbok till en 84a där man anger;
In: öppnar 34 grader före t.d.c. och stänger 66 grader efter b.d.c.
Ex: öppnar 60 grader före b.d.c. och stänger 32 grader efter t.d.c.

Stämmer dessa siffror överens med min 87a?

Mvh Niclas

Hallå där.

Om "öppnar" betyder vid direkt anslag mellan vippa och ventil så skall det bli 106/ 104 gr. in resp. ut. Jag och Biker66 brukade ställa dom 110/ 110gr. Lite smaksak vad man vill ha för register i motorn. Glöm INTE att kolla PTV (piston to valve clearance) om du ställer lågt. Jag kan visa mååånga bilder vad som kan hända om de måtten är för små...:huvet Been there, done that -hope you doesn´t do it tomorrow:tungan


Och Henrik: Häng inte läpp för att vi STOD och poserade framför fotografen, du var ju som sagt ute och åkte:yoparty

http://www.bike.se/gallery/image.php?id=1763

Finns fler...

http://www.bike.se/gallery/image.php?id=1773
http://www.bike.se/gallery/image.php?id=1774
http://www.bike.se/gallery/image.php?id=1772 En HD med respekt:tummenupp
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Hänga läppppppppp

Hallå där.

Om "öppnar" betyder vid direkt anslag mellan vippa och ventil så skall det bli 106/ 104 gr. in resp. ut. Jag och Biker66 brukade ställa dom 110/ 110gr. Lite smaksak vad man vill ha för register i motorn. Glöm INTE att kolla PTV (piston to valve clearance) om du ställer lågt. Jag kan visa mååånga bilder vad som kan hända om de måtten är för små...:huvet Been there, done that -hope you doesn´t do it tomorrow:tungan


Och Henrik: Häng inte läpp för att vi STOD och poserade framför fotografen, du var ju som sagt ute och åkte:yoparty

http://www.bike.se/gallery/image.php?id=1763

Finns fler...

http://www.bike.se/gallery/image.php?id=1773
http://www.bike.se/gallery/image.php?id=1774
http://www.bike.se/gallery/image.php?id=1772 En HD med respekt:tummenupp


min läpppp hängde inte...jag fick ju gasa..å jag lovar , jag surade inte där under hjälmen...:D :D :D :D :D :D :D :D

ps.fick hem min Katana sadel idag...nu är karossen komplett..."bara" att bygga lilla motorn nu...:yoparty
 

katana3

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
katana+gsxr1100
Jag har bytt motor i min katana till en 1100ef motor då den gamla la av. Bara för att upptäcka att bara ettan,neutral,tvåan går i . Så just nu mår jag inte så bra hadde tänkt hinna åka litte innan sommaren tagit slut. När det är som mörkast tänker jag att det blir nog en tidig maj-brasa.eller köp en ny mc där man bara behöver vrida om nyckeln och åka. Finns det någon som kan trolla ???
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag har bytt motor i min katana till en 1100ef motor då den gamla la av. Bara för att upptäcka att bara ettan,neutral,tvåan går i . Så just nu mår jag inte så bra hadde tänkt hinna åka litte innan sommaren tagit slut. När det är som mörkast tänker jag att det blir nog en tidig maj-brasa.eller köp en ny mc där man bara behöver vrida om nyckeln och åka. Finns det någon som kan trolla ???


Köpa ny!
Det är en Katana du har, helt säkert?
Jag kan trolla den till 'mitt' garage, så ska jag plåstra om den:) Så är alla dina bekymmer som bortblåsta:tummenupp
 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Jaha Gubbar

Då har man hittat tillbaka igen :hihi tänkte åka in till Donken å se om någon från 81 - 84 sitter på muren å dinglar med bena och kollar läget :pussa köpte en GSX 1100E svart 83 med lite featurs som måste åtgärdas pronto..:mad: I det skicket den är nu riskerar man att motorn rasar på vägen dit..

Den går som ett spjut sitter 1166 i den och knappast orginal kammar enligt säljaren 140 på svålen. MEN DEN DRICKER OLJA kopiöst!! 0,5 liter 8 mil!:va

Tog bort slangen från ventilkåpan och kollade att den inte var tät den var dessutom torr inuti efter en körning! La den öppen och varvade hojen friskt kom ingen olja den vägen, den ryker lite när den varvas men inte speciellt mycket man ser det bara om man står still och det är inte speciellt blått heller...

Vad kan det bero på?
Ventiltätningarna eller kolvringar?
Hittar inget yttre läckage i den här storleksordningen

Tänkte kolla kompet omgående och har en mätare men den saknade adapter för de smala tändstiften som sitter i. Någon som vet var man hittar en adapter?

Orginal fuggar på den men de måste vara bestyckade åt hellvete den drar 1 liter i vanligt tempo typ 150 eller så. Stiften är svarta men den kanske är olja...

Vad skall man ha för munstycken om man förmodar att den har V&H street kammar, luftburken sitter där men utan lock..

PS Ny besiktigad med V&H Megafon lilla insatsen, nu sitter rejsröret på plats igen ger goa vibbar i magen hehe :Rockbanan

Raka rör tills vi dör som Lonny kläckte
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Nu var det i ofs typ på stenåldern jag körde med den set up du säger men alla jag vet inkl jag själv körde med riktig vevhusventilation. Du vet sån där 80tals manlig sak man hade i oljepåfyllningslocket.
Jag tror att det är där det sitter.

Sen vill jag skicka en brasklapp till alla härinne..
Ni har fått mig på galna tankar igen...
Jag ska ha en Katana igen och den ska se ut som dom gjorde då.
Den enda ändringen som blir är att jag ska uppdatera allt vad bromsar och motor heter....
Så enkelt är det...

Fan för er... *smile*
 
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Välkommen..

Nu var det i ofs typ på stenåldern jag körde med den set up du säger men alla jag vet inkl jag själv körde med riktig vevhusventilation. Du vet sån där 80tals manlig sak man hade i oljepåfyllningslocket.
Jag tror att det är där det sitter.

Sen vill jag skicka en brasklapp till alla härinne..
Ni har fått mig på galna tankar igen...
Jag ska ha en Katana igen och den ska se ut som dom gjorde då.
Den enda ändringen som blir är att jag ska uppdatera allt vad bromsar och motor heter....
Så enkelt är det...

Fan för er... *smile*


Galna tankar är bara kul ! Fler sådana ! Det verkar som om vi kan bli riktigt många på en O.S.S körning till sommaren !!:tummenupp

Han kanske funderar på att byta upp sig till en 1100 ES -83:tummenupp .

/Ingvar

Hur går det med kopplingen ?? :va

Burnadanne / Ingvar / kymco / svea71 / Chrille08 / Biker66 / katana83 / katana org... Vi ses på lördag !! :D :D :D
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Senaste kopplingsnytt: Jag köpte en billet-korg och en trasig superhub av Gradin, dessa är ni inlämnade för bytesoperation (jag började lite själv men gav upp ganska omgående när jag insåg hur grymt besvärliga de gamla nitarna var att få bort).
Biker66 var vänlig nog att låna ut sin korg/superhub medan jag väntade på min egen nya för att jag skulle kunna kunna köra på Barkarby nu på onsdag och i Eskilstuna på lördag/söndag.
Igår när jag skulle byta ut min korg så blev det uppenbart vad som egentligen var felet (jag bifogar bild). Inte undra på att kopplingen svarade lite dåligt. Den innersta stållamellen hade ju inget att luta sig mot:gnissla. När man plockar ur lamellpaketet stannar ju den innersta lamellen kvar eftersom den är säkrad med en vajerlåsning. Den skymmer då effektivt vad som gömmer sig där bakom:mad:.
Som tur är finns det ett litet reserdelsförråd hemma, så det var bara att plocka ut en "ny" innerhub.
Så jag satte tillbaka mina egna gamla grejor förutom ny hub förstås. Funkat helt ok nu och så får det vara resten av säsongen. Så nu Henrik skall du inte få glänsa i "ensam majonäs" medan vi andra har "möte". Vi blir minst två på startlinjen:yoparty .

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1000067_mini.jpg
    P1000067_mini.jpg
    76.9 KB · Visningar: 86

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Problem i majonäsen..

Senaste kopplingsnytt: Jag köpte en billet-korg och en trasig superhub av Gradin, dessa är ni inlämnade för bytesoperation (jag började lite själv men gav upp ganska omgående när jag insåg hur grymt besvärliga de gamla nitarna var att få bort).
Biker66 var vänlig nog att låna ut sin korg/superhub medan jag väntade på min egen nya för att jag skulle kunna kunna köra på Barkarby nu på onsdag och i Eskilstuna på lördag/söndag.
Igår när jag skulle byta ut min korg så blev det uppenbart vad som egentligen var felet (jag bifogar bild). Inte undra på att kopplingen svarade lite dåligt. Den innersta stållamellen hade ju inget att luta sig mot:gnissla. När man plockar ur lamellpaketet stannar ju den innersta lamellen kvar eftersom den är säkrad med en vajerlåsning. Den skymmer då effektivt vad som gömmer sig där bakom:mad:.
Som tur är finns det ett litet reserdelsförråd hemma, så det var bara att plocka ut en "ny" innerhub.
Så jag satte tillbaka mina egna gamla grejor förutom ny hub förstås. Funkat helt ok nu och så får det vara resten av säsongen. Så nu Henrik skall du inte få glänsa i "ensam majonäs" medan vi andra har "möte". Vi blir minst två på startlinjen:yoparty .

/Ingvar


Om jag får igång bettan dvs...skulle provstarta lite idag..dööööd! Har alltså ngt elfel...men det ska väl lösa sig hoppas jag.:yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top