Katana och GSX 1100-tråden

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Modifieringar..

Nädå, ingen fara jag har helt oömma tår:) (jag skulle bara vara lite lustig). Vad blir det för modifieringar i vinter då?

/Ingvar

Mest fixa detalj arbeten..bromsar , startmotor byte till EFE'ns , lite mera bling kanske oxå...oxå lite annat smått o gott :confused: :tummenupp
 

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Vad är det för storlek på vevtappen 80-82 ? är det 25 på 80-82 och 30 på 83-87?
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Vad är det för storlek på vevtappen 80-82 ? är det 25 på 80-82 och 30 på 83-87?

Den grövre tappen kom -83, liksom viss svetsning av ramlagertapparna. På de första 1100-modellerna vill jag minnas att det dessutom fanns en oljekanal i (den tunnare) vevtappen som försvagade den ytterligare.

/Ingvar
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
En liten fråga. Ni som bytt motorer på era hojar har ni reggat om den med det nya motor numret? Har ju bytt på min & det är dax för besiktning nu till våren. Känns bättre att ligga steget före för att slippa problem sedan. Dom har iof inte kollat mitt motor nr förut men är det inte ok så är det väl som amen i kyrkan att dom gör det.

//Patrik
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
En liten fråga. Ni som bytt motorer på era hojar har ni reggat om den med det nya motor numret? Har ju bytt på min & det är dax för besiktning nu till våren. Känns bättre att ligga steget före för att slippa problem sedan. Dom har iof inte kollat mitt motor nr förut men är det inte ok så är det väl som amen i kyrkan att dom gör det.

//Patrik

Det har aldrig varit några problem att besiktiga min pga det i alla fall. Det kan väl inte vara förbjudet att byta motor till samma typ. Tror inte du ska oroa dig över detta.:)
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
En liten fråga. Ni som bytt motorer på era hojar har ni reggat om den med det nya motor numret? Har ju bytt på min & det är dax för besiktning nu till våren. Känns bättre att ligga steget före för att slippa problem sedan. Dom har iof inte kollat mitt motor nr förut men är det inte ok så är det väl som amen i kyrkan att dom gör det.

//Patrik
Finns väl inga motornummer i reg,beviset:)
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Finns väl inga motornummer i reg,beviset:)

Nej det gör det ju iof inte. Men kan det inte bli problem vid ev olycka el stöld av hojen, strul med försäkringsbolag mm?. Kompisen kom körandes mitt i natten med sin motor i framsätet & åkte in i en polis kontroll & då var dom mäkta sugna på att kolla upp om den var hans el inte & dom hade iaf koll på motor Nr.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Finns inte numret i regbeviset så har de inget att gå på, motorn har ju givetvis suttit där sedan du köpte hojen !!
Såvida rovan inte är oärlig och då finns i ett register över stulna motorer...
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Finns inte numret i regbeviset så har de inget att gå på, motorn har ju givetvis suttit där sedan du köpte hojen !!
Såvida rovan inte är oärlig och då finns i ett register över stulna motorer...

Ok, då behöver jag inte oroa mig då så tillvida säljaren inte var oärlig:skrämd .
 

DubbelR

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Grimsås
Hoj
ZX7RR-96, ZX7RR-97GSX-R750RK- 89, ZXR750RR-94 GSX-R 7/11 Harris F1
1168 cc värde ?

[

Hej, vad är en beg fräsch 1982 GSX 1100 motor värd med följande: Portat, kammar, rostfria ventiler,fjädrar, svetsad vev, superhub, cuttad låda ca 140 bakhjulshk. ????

Vad får man bet för en sådan ?

mvh H
 

Nils82

Det var bättre förr....
Gick med
8 Nov 2008
Ort
Lindesberg
Hoj
Suzuki gs 550M - Suzuki gsx 1100E
Hjälp, hjälp, hjälp........det är stumt!!!

Tjenare.

Min nyinköpta gsx 1100e -81 ger mig nu stora skälvan.:gnissla

Som sagt, nyinköpt (1,5 vecka), till synes mycket fint skick, gått 4500 mil och gick fint som faan när jag provkörde den har idag gett upp av någon anledning.

Jag skulle starta upp den för sambon skulle få höra skönsången. I med friläge, på me tändningen å soppakran. Startmotorn börjar "tjick, tjick, tjick....kaablaaamm" Ett metalliskt, "knäckande" ljud liksom å sen tvärstumm!!! Va i hel......:huvet

Testar att starta igen men startmotorn bara klickar, sitter som berget. Kanske att den rör sig något men ytterst lite för att sedan gå tillbaka när jag släpper starten.

Prövar att rulla hojen något på femman men lika stum där, dock hade jag inte mycket plats i garaget att rulla på.

Nu undrar jag så här:
- Ska jag bara dra tillbaka hojen till förra ägaren å försöka att häva köpet?:confused:
- Vad kan det tänkas vara för fel????:va

Nu är jag MYCKET tacksam mot den som kan komma med något förslag.

MVH/Nils82
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Dålig startmotor kan göra att det bara klickar, har hänt mig. Rullade då något med ettan/tvåan ilagd för att 'ändra läge', funkade varje gång.
Är veven låst, lossa generatorkåpan och kolla startmotorkopplingen.

[

Hej, vad är en beg fräsch 1982 GSX 1100 motor värd med följande: Portat, kammar, rostfria ventiler,fjädrar, svetsad vev, superhub, cuttad låda ca 140 bakhjulshk. ????

Vad får man bet för en sådan ?

mvh H

Ska den säljas till mig: 1000 -1400:- :)

Ska jag sälja den: det tiodubbla eller mer, beroende på skick.

Hur mycket kubik ? En 1100 ger inga 140BHP...
 
Last edited:

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Plocka isär startmotorn & gör rent, ta lite fint sandpapper tex våtslip & putsa upp kollektorn, ta en fin mejsel & skrapa rent i skåror & vrår. Jag hade exakt samma problem i somras på 2 starter samtidigt & det kostade mig ett nytt relä i onödan samt stort huvudbry.
 

Nils82

Det var bättre förr....
Gick med
8 Nov 2008
Ort
Lindesberg
Hoj
Suzuki gs 550M - Suzuki gsx 1100E
Hmmmm.......

Jag ska ta å kolla upp det där med startmotorn så får vi se vad som händer. :tummenupp Känns lite "för bra" liksom efter som är stum som f-n plus att det vart en sån där smäll som kryper in i benmärgen.........men man vet ju aldrig.

Har även fått en annan förklaring som kallas hydrokomp. Bensinen har stått å flödat, vilket är troligt då det stinker i garaget, och fyllt en cylinder. När man sedan startar å båda ventilerna är stängda slår det tvärstopp och man kröker/knäcker en stake. Troligt är också att det runnit ner bensin i vevhuset så man bör ta en kik på oljan.:Bugar

Som sagt, det är också en version jag hört.

Nu undrar jag, blir det dyrt så byter man ju ut motorn såklart. Vilka 1100.or går att peta i en gsx - 81a?? 80 - 84 årsmodell som jag fattat men har ingen erfarenhet av de här typerna av Mc.

//Nils82
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Nu undrar jag, blir det dyrt så byter man ju ut motorn såklart. Vilka 1100.or går att peta i en gsx - 81a?? 80 - 84 årsmodell som jag fattat men har ingen erfarenhet av de här typerna av Mc.

//Nils82

Motorerna från 80-87 passar rätt i ramen.
Motorerna 84-87 kräver dock att man även byter tändningsboxen.
Dom oljekylda 1100R motorerna 86-93 passar med lite jobb. Motorfästena måste bytas (finns ritningar på oldschoolsuzuki att ladda hem). Även tändboxen måste bytas men det kan vara värt det extra besväret när man får en 30-40 extra kusar på köpet :)
Lycka till :tummenupp
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Motor byte...

Motorerna från 80-87 passar rätt i ramen.
Motorerna 84-87 kräver dock att man även byter tändningsboxen.
Dom oljekylda 1100R motorerna 86-93 passar med lite jobb. Motorfästena måste bytas (finns ritningar på oldschoolsuzuki att ladda hem). Även tändboxen måste bytas men det kan vara värt det extra besväret när man får en 30-40 extra kusar på köpet :)
Lycka till :tummenupp

Nu ska vi inte häda o montera massa moderna saker i gamla beprövade konstruktioner! Håll dig till en gammal luftkyld spis så behåller du den gamla fina patinan..:tummenupp
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Nu ska vi inte häda o montera massa moderna saker i gamla beprövade konstruktioner! Håll dig till en gammal luftkyld spis så behåller du den gamla fina patinan..:tummenupp

Såja såja lugn nu. Det enda som är gammalt på din hoj är väl just motorn. Resten är väl utbytt. :yoparty eller
 

Nils82

Det var bättre förr....
Gick med
8 Nov 2008
Ort
Lindesberg
Hoj
Suzuki gs 550M - Suzuki gsx 1100E
Njaa....håller nog med HUGE 747!!!! Gsxr-motor blir nog lite för modernt för min smak.:yoparty Men motorn i sig är ju en jävlig bra sådan.

Nu ska jag ner i garaget å lossa på kåpor m.m för att kunna få en uppfattning om vad f-n som hänt. Håll tummarna för mig att veven inte sitter som i sten för då får jag väl se den som en reservdelsmotor.....om de finns så mycket delar kvar i den:gnissla

/Nils82
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top