Katana och GSX 1100-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Sälja - No way!
SKA BLI BRA VÄDER I MORGON NÅGOT BRA FÖRSLAG PÅ FIK OCH KROKIG VÄG INNAN KVÄLLS BURGAREN PÅ DONKEN?
JAG KAN KOMMA I FRÅN OCH VARA I STAN VID CA19.00....

Vid 19 är det ju redan kväll så här i augusti. Ska iväg "på U2" nu! Hade tänkt mig att åka en del i morn om nu vädret blir som utlovat. Lite söder kanske norr. Men jag startar nog innan 19 i a f.
Bara att höra av sig om man vill möta upp ngn stans!?

Nisse har PM med mitt nr: alla andra har ju!

/U
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tömde tanken och plockade isär kranen i molekyler. När jag tog lös silen väntade jag mig en snorig plugg i röret men icke. Inte ens en antydan till beläggning. Inget konstigt i kranen heller, varken funktionsmässigt eller på något annat sätt.

Borde jag dra om bränsleslangen från kranen till gasarna? Som det är nu liger den som i ett U över gasarna (filtret ligger i princip ovanpå luftfiltren). Ska jag dra den rakare och på så sätt minska risken för ett "vattenlås" (bensinlås?) av något slag i filtret/slangen?

Annars är det enda jag kan tänka mig någon form av problem med gasarna. Den har lite svår att gå på alla cylindrar ibland (4:an faller bort) när man ska varmköra innan en tur och trots att man har bra med soppa i tanken och varmkört en stund så kan lite gaspådrag få hojen att dö med en hostning.

Skulle gärna ha haft en annan förgasarbrygga så jag kunde prova byta och se om det blev nån skillnad...
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag hoppas att ni hade kul ikväll.
Jag tänkte åka in flera gånger men hade helt enkelt för mycket att göra tills timmen blev för sen...
Det kommer inte bli mycket åka i år...
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Borde jag dra om bränsleslangen från kranen till gasarna?

Har du kollat att vakumslangen är hel.
Om den inte är det får kranen problem att öppna, å då kommer ingen soppa.

Jag fick åka femton mil tur o retur i somras för att hjälpa en kompis som hade det problemet. Den hojjen startade inte heller. Efter slang byte startade den direkt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har du kollat att vakumslangen är hel.
Om den inte är det får kranen problem att öppna, å då kommer ingen soppa.

Jag fick åka femton mil tur o retur i somras för att hjälpa en kompis som hade det problemet. Den hojjen startade inte heller. Efter slang byte startade den direkt.

Ja, det har jag och slangen bytte jag ut för att den såg sliten ut.

Jag tycker ju att den borde gå att starta på PRI, oavsett nivå i tanken, eftersom man har öppet rakt igenom (gick utmärkt att tömma tanken idag på så sätt) men icke. Då är det väl bara ett vakuumproblem i gasarna som är kvar som tänkbar felkälla? Det ser ut att vara pillat på gasarna en hel del, flera skruvar är utbytta (på flottörhus och locken ovanpå) och mycket färg bortskravt. Kan ju tänkas att någon av de tidigare ägarna har försökt åtgärda problemet i den ändan men utan lycka?

Och nåt sånt är ju inte allra lättast att hitta, speciellt med tanke på att jag inte är någon expert på att serva förgasare och att få det fixat förmodligen kostar mer än en begagnad brygga.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Har du kollat att vakumslangen är hel.
Om den inte är det får kranen problem att öppna, å då kommer ingen soppa.

Jag fick åka femton mil tur o retur i somras för att hjälpa en kompis som hade det problemet. Den hojjen startade inte heller. Efter slang byte startade den direkt.

Är det standard kranen??
GÖR DETTA FÖRST!
Sätt kran uslingen på PRI dra av slangen å se om det rinner soppa gör det det kör med i PRI läge är problemet kvar felsök något annat än tanken å kranen!
Du kan fortsätta att köra med PRI - förgasarna har ju nål ventiler (styrs av flottörerna) som stänger av soppa tillförseln! Flödar fögasaren över måste den justeras/renoveras i vilket fall som helst!!

Har nu haft soppa kranen på PRI läge i 4 månader jobbigt att vrida om den varje dag man kört!

På mina smothisar finns inget utag för vakum styrning!

Förklaring: PRI kopplar bort vakumet

TACK FÖR I KVÄLL!
Fantastiskt mycket folk på Vängarn i kväll å GSXer mullrar gott!!
en kvartett från tråden på plats - Kul!!
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Sveavägen...

TACK FÖR I KVÄLL!
Fantastiskt mycket folk på Vängarn i kväll å GSXer mullrar gott!!
en kvartett från tråden på plats - Kul!![/QUOTE]


Blev en duo GSX vid sveavägen oxå..UFFE and me !
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Ja, det har jag och slangen bytte jag ut för att den såg sliten ut.

Jag tycker ju att den borde gå att starta på PRI, oavsett nivå i tanken, eftersom man har öppet rakt igenom (gick utmärkt att tömma tanken idag på så sätt) men icke. Då är det väl bara ett vakuumproblem i gasarna som är kvar som tänkbar felkälla? Det ser ut att vara pillat på gasarna en hel del, flera skruvar är utbytta (på flottörhus och locken ovanpå) och mycket färg bortskravt. Kan ju tänkas att någon av de tidigare ägarna har försökt åtgärda problemet i den ändan men utan lycka?

Och nåt sånt är ju inte allra lättast att hitta, speciellt med tanke på att jag inte är någon expert på att serva förgasare och att få det fixat förmodligen kostar mer än en begagnad brygga.

Sorry missade dit senaste inlägg, kollade lite fotboll samtidigt... Bidde lite yxskaft av det hela. Tipset nu är att demontera dem i molykyler var och en för sig ultra ljudstvätta var och en för sig med respektive delar för sig kontrollera och montera. Sedan är dom som nya... Flottörnivån är känslig men enkel att ställa in ...

Fast visst enklast är att låna en brygga från en hoj som funkar..
Vad sitter det för huvudmunstycke i? På dett glada 80 talet såldes det huvudmunstycken i plast ..
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
På mina smothisar finns inget utag för vakum styrning!

TACK FÖR I KVÄLL!
Fantastiskt mycket folk på Vängarn i kväll å GSXer mullrar gott!!
en kvartett från tråden på plats - Kul!!


Är du säker på det?
Alla smottisar jag har haft genom åren har haft vakumuttag.

Håller med om att det var trevligt med lite GSX muller i afton. :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Sorry missade dit senaste inlägg, kollade lite fotboll samtidigt... Bidde lite yxskaft av det hela. Tipset nu är att demontera dem i molykyler var och en för sig ultra ljudstvätta var och en för sig med respektive delar för sig kontrollera och montera. Sedan är dom som nya... Flottörnivån är känslig men enkel att ställa in ...

Fast visst enklast är att låna en brygga från en hoj som funkar..
Vad sitter det för huvudmunstycke i? På dett glada 80 talet såldes det huvudmunstycken i plast ..

Ingen fara.

Diskuterade just det alternativet med farsan och det är ju som du säger det enda alternativet som finns kvar, men jag kände mig inte speciellt pigg på att plocka ner dom i tusen bitar, speciellt då jag ändå gått i tankarna om att köpa andra en längre tid (CV36:eek:r).

En bekant har en GS1100 som fungerar (han har dock lite problem med motorn), ska se över möjligheterna om att eventuellt låna för det bör väl fungera?

Munstycken har jag inte tänkt på men kan vara värt att titta på, men samtidigt känns det ju inte som att just munstyckena är något som börjar bete sig efter att ha kört upp hela tanken? En full tank ska enligt min handbok vara 19,2 liter. När jag åker in för att tanka då den börjar gå dåligt så går det sällan i mer än 12 liter bensin. Det finns alltså kvar 7,2 liter i tanken.

Sammanfattningsvis vad jag gjort för att försöka lösa/hitta problemet:

  • Total genomgång av soppakran (bytt membran, o-ring, etc.)
  • Total genomgång av tank (tömd, spolad, urblåst)
  • Total genomgång av slangar (vakuum, avluftning, bränsle)
  • Genomgång av förgasare (flottörhus, membran)

Allt jag gått igenom är felfritt både enligt mig och farsan som kört Suzuki i merparten av hans MC-liv.

Ska höra mig för om CV36:eek:rna om dom finns kvar så kanske jag köper och monterar på dom istället och fixar upp originalgasarna i vinter och har en uppsättning extra utifall att.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
TACK FÖR I KVÄLL!
Fantastiskt mycket folk på Vängarn i kväll å GSXer mullrar gott!!
en kvartett från tråden på plats - Kul!!


Blev en duo GSX vid sveavägen oxå..UFFE and me !

Blev ju inte så mycket åka tyckte jag spontant. 20 mil stannade mätarn på så det får väl ses som ok iaf. Mycket stopp och skitsnack blev det. Lika trevligt som vanligt. Även en nostalgitripp till 'brottsplatsen' i Ekskogen. Ett satans lurt ställe är det. Men nu har dom satt upp en varningsskylt. I mitt tycke så hjälper den sådär, borde vara en sådan där blå/gul med pilar på krönet i s. Men det är ju bättre än inget. Var en bilist som stannade och frågade om jag hade några problem medans jag stod där och pratade med ER en efter en i mobilen. All heder åt den killen:tummenupp

/U
 
Last edited:

katana3

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
katana+gsxr1100
Tömde tanken och plockade isär kranen i molekyler. När jag tog lös silen väntade jag mig en snorig plugg i röret men icke. Inte ens en antydan till beläggning. Inget konstigt i kranen heller, varken funktionsmässigt eller på något annat sätt.

Borde jag dra om bränsleslangen från kranen till gasarna? Som det är nu liger den som i ett U över gasarna (filtret ligger i princip ovanpå luftfiltren). Ska jag dra den rakare och på så sätt minska risken för ett "vattenlås" (bensinlås?) av något slag i filtret/slangen?

Annars är det enda jag kan tänka mig någon form av problem med gasarna. Den har lite svår att gå på alla cylindrar ibland (4:an faller bort) när man ska varmköra innan en tur och trots att man har bra med soppa i tanken och varmkört en stund så kan lite gaspådrag få hojen att dö med en hostning.

Skulle gärna ha haft en annan förgasarbrygga så jag kunde prova byta och se om det blev nån skillnad...

dra bort vacum slangen helt pugga hålet i förgasaren och kör på pri-läget.på min katana höll jag på att bli tokig av allt felsökande och dyra delar till rs36or
och slutligen avhjälptes problemet på 5 sec. ( tjuv luft via en taskig vacukran)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Sammanfattningsvis vad jag gjort för att försöka lösa/hitta problemet:

  • Total genomgång av soppakran (bytt membran, o-ring, etc.)
  • Total genomgång av tank (tömd, spolad, urblåst)
  • Total genomgång av slangar (vakuum, avluftning, bränsle)
  • Genomgång av förgasare (flottörhus, membran)

Nästa steg i bensinens väg till förintelse är de små silarna på nålventilerna.
Lyft flottören, lossa låsskruven för nålventilen och jucka ut den.
De kan sitta som satan så var försiktig så du inte deformerar mässingskanten för mycket.
Silen kommer oftast med ut.

Efter detta är det munstycken och sedan kanaler etc som kan strula = ultraljud och/eller dopp i diverse kemiska häxblandningar :cdevil
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
dra bort vacum slangen helt pugga hålet i förgasaren och kör på pri-läget.på min katana höll jag på att bli tokig av allt felsökande och dyra delar till rs36or
och slutligen avhjälptes problemet på 5 sec. ( tjuv luft via en taskig vacukran)

Här har vi ju en GSX/Katana till som inte synts till på byn, eller?

/U
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Måste då säga att det är en väldig tur att GSX:en och enorm kunskap kring den finns. Det råder ingen brist på kunskap här inte. Tack gott folk! :)

dra bort vacum slangen helt pugga hålet i förgasaren och kör på pri-läget.på min katana höll jag på att bli tokig av allt felsökande och dyra delar till rs36or
och slutligen avhjälptes problemet på 5 sec. ( tjuv luft via en taskig vacukran)

Ska ta och prova det här, kan ju vara värt ett försök.

Nästa steg i bensinens väg till förintelse är de små silarna på nålventilerna.
Lyft flottören, lossa låsskruven för nålventilen och jucka ut den.
De kan sitta som satan så var försiktig så du inte deformerar mässingskanten för mycket.
Silen kommer oftast med ut.

Efter detta är det munstycken och sedan kanaler etc som kan strula = ultraljud och/eller dopp i diverse kemiska häxblandningar :cdevil

Ja, det är ju det. Kan ju vara skit där, men samtidigt tycker ju jag att det inte borde vara det. Varför klarar hojen att sluka i sig 12-13 liter bensin utan problem men dom sista 6-7 litrarna blir kvar i tanken? Den går ju som ett skott tills soppamätaren närmar sig E.

Kanske det inte är meningen att problemet ska yttra sig på ett tydligt sätt... :huvet

Ska ringa herren med CV36:eek:rna snart och höra vad man skulle kunna få betala för dom. Annars har vi Addo i Luleå (en herre med mycket 80-tals delar) som säkert kan ha en förgasarbrygga liggandes på hyllan som går att låna hem och prova med.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
TACK FÖR I KVÄLL!
Fantastiskt mycket folk på Vängarn i kväll å GSXer mullrar gott!!
en kvartett från tråden på plats - Kul!!


Blev en duo GSX vid sveavägen oxå..UFFE and me ![/QUOTE]

När jag tog av mig hjälmen hemma hörde jag något som lär som lågsniffande P-51:eek:r längs E4:an,
torde ha varit ni huliganer som var klara med tankningen...
:D

Jag tog iaf brummaskinen till jobbet idag, bra väder för hemresan !!

Har inte photoshop på jobbdatorn just nu så ni får bara en oredigerad framifrånbild från kvällens evenemang tills jag kommit hem:
 

Bifogat

  • IMG_2244 (Large).JPG
    IMG_2244 (Large).JPG
    177.6 KB · Visningar: 92

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Vängarn

Hmm la upp bilden nyss något gick nog fel...

Taget vid hemfärd, som vanligt håller dom hårda killarna ut längst vi åkte bland dom sista!

Tips var där före solen dalat, då är det som flest - mao packat!
 

Bifogat

  • IMAGE_104b.jpg
    IMAGE_104b.jpg
    244.1 KB · Visningar: 91

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fick lite roliga delar till vinterprojektet nu i eftermiddag. Nya sträckarblock till svingen. :)

DSC_0007-1.jpg


Långt blev det.

DSC_0002-1.jpg


:banana
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
När jag tog av mig hjälmen hemma hörde jag något som lär som lågsniffande P-51:eek:r längs E4:an,
torde ha varit ni huliganer som var klara med tankningen...
:D

Så du menar att man inte låter värre än en gammal Mustang:D En ganska trevlig jämförelse annars. Vore rätt trevligt att få uppleva ngn gång. Man sitter ju liksom på fel plats när det låter som bäst.... Trodde nog att det skulle bli en jaga in till Donken resa men det var ngn som var rädd för/om ngt jag vet inte vad:gnissla
Vi kom ju fram tillslut i a f. Tack för sällskapet '747:an'!


/U
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top