Katana och GSX 1100-tråden

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Hur sitter tappen ihop med vevskinkan? Den är väl i ett stycke?
Jag tror att man skulle tjäna lite på belastning, om man kunde lätta svänghjulet. I vintras var jag inne på att andvända Hayabusans svänghjul
som är betydligt lättare, men de ska ju fungera med startmotor kopplingen också.

GSX-svänghjulet lossnar ju inte per automatik. En oskandad kona på axel och svänghjul, korrekt åtdraget sitter. Har man dessutom den grövre axeln som kom -83 skall/kan man dra fast svänghjulet med ett betydligt högre moment.
Problemet med att svarva konor i efterhand är att få konorna på axel och svänghjul att matcha så exakt som krävs för att konan skall "suga fast" ordentligt. En exakt matchad kona sitter som berget (trots att man satt fast det med bara handkraft). Det kan de flesta som jobbat lite med verktygsmaskiner fått erfara.

Byter man vevskinka med axeltapp måste man se till att även svänghjulets kona är i toppskick, annars är man snart torsk igen.

/Ingvar

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Mitt inlägg verkar ha fallit mellan stolarna lite...

Lång historia kort: nya gasare sitter monterade, hojen går som ett skott, men jag behöver hjälp med justering.

Det som bekymrar mig är att den ger duktigt med eftergas när man släpper av mellan upp/nerväxlingar. Sen är den även rätt nervös när man ska iväg vid rödljus (svårt att känna när gasen börjar ta pga slack). Även när man drar på lite gas på tomgång så ger den duktigt med eftergas. Drar man på så att den ligger up mot 3000rpm så tar det bra mycket längre tid än förut innan den går ner till 900-1100rpm där jag har tomgången. Tror det till 99% beror på att det är för stort slack på gasvajern trots att jag justerat ut till i princip maximal sträckning. Är ett slack på kanske 4-8mm i handtaget.

Även normalt gaspådrag är helt annorlunda nu motför förut, är det pga att det är bättre "effekt" i gasarna? Halvt pådrag förut på 5:an så puttrade jag kring 90, nu gick det bra över 120. Skönt att känna hur det går att mosa på lite, men samtidigt lite osmidigt när man ska fisköra inne i stan. Hade inga filter som passade så jag körde öppet under gårdagens provrunda, så jag vet inte om detta bidrog.

Men hursomhelst, hur ska jag råda bot på eftergasen som jag får på avdrag? Korta gasvajern lite grann?

Burnadanne

GSX 1100 Turbo
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSX 1100 turbo
Jag har också sökt info om hur mycket man kan svarva rotorn, utan resultat...
Man får nog chansa och det känns lite vanskligt vid 10krpm, enklare att konvertera till katanagrejer.

Å andra sidan ger Katanageneratorn bara 14A, kan bli marginellt med soppapumpar o annat som du hängt på din hoj kanske ?

Jag behöver all ström jag kan få, åker därför med LED lampor. Har fungerat denna säsong. Stommen på min -82a rotor är 3.5mm tjock bakom magneterna, ska prova att svarva bort 0.5mm på utsidan, så att de blir en försäkning imellan inner samnt ytter kant.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Lyckades få till glappet trots allt. Trodde inte att justeringen på förgasarna räckte till men det gjorde den så nu fungerar allt som det ska. Ingen obehaglig eftergas.

Bara jaga rätt på lite luftfilter då, ingen som råkar ha en uppsättning beggade KN, BMC eller annat märke, 58mm?

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Katana 1394cc -82
Lyckades få till glappet trots allt. Trodde inte att justeringen på förgasarna räckte till men det gjorde den så nu fungerar allt som det ska. Ingen obehaglig eftergas.

Bara jaga rätt på lite luftfilter då, ingen som råkar ha en uppsättning beggade KN, BMC eller annat märke, 58mm?

Tja,

Jag har dessa liggandes om du skulle vara intresserad. Du får det för samma pris som jag köpte mitt. Lirade inte så bra med orginalfuggarna :) http://gszone.biz/carbs.html
Vet inte om de är 58mm dock. :)

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
GSX-svänghjulet lossnar ju inte per automatik. En oskandad kona på axel och svänghjul, korrekt åtdraget sitter. Har man dessutom den grövre axeln som kom -83 skall/kan man dra fast svänghjulet med ett betydligt högre moment.
Problemet med att svarva konor i efterhand är att få konorna på axel och svänghjul att matcha så exakt som krävs för att konan skall "suga fast" ordentligt. En exakt matchad kona sitter som berget (trots att man satt fast det med bara handkraft). Det kan de flesta som jobbat lite med verktygsmaskiner fått erfara.

Byter man vevskinka med axeltapp måste man se till att även svänghjulets kona är i toppskick, annars är man snart torsk igen.

/Ingvar

Nja det fanns ju en anledning att 83 har grövre tapp... Min 82 lossade utan att någonsin varit demonterad!

Om gubben som gör tappen även svarvar upp svänghjulet så finns det förutsättningar att det blir bra - det är en klurig gubbe tyvärr på semester just nu! Vilket material ska jag göra detta i det enda jag fått fram är låglegerat CrMo stål, exempelvis SAE 4340 eller EN24 någon annan som har synpunkter på valet?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Tja,

Jag har dessa liggandes om du skulle vara intresserad. Du får det för samma pris som jag köpte mitt. Lirade inte så bra med orginalfuggarna :) http://gszone.biz/carbs.html
Vet inte om de är 58mm dock. :)

Får rätta mig själv: ska vara 60mm på filtren.

Har dock för mig att RS36:eek:r och större flattisar har 56mm filter. Vore bussigt om du kunde kolla. Definitivt intresserad. Skulle gärna ha haft en uppsättning innan helgen då vi hade tänkt ut ett gäng på lite touring.

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Katana 1394cc -82
Får rätta mig själv: ska vara 60mm på filtren.

Har dock för mig att RS36:eek:r och större flattisar har 56mm filter. Vore bussigt om du kunde kolla. Definitivt intresserad. Skulle gärna ha haft en uppsättning innan helgen då vi hade tänkt ut ett gäng på lite touring.

Kollar upp det ikväll om jag har vägarna förbi garaget :)

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Händer det någe där på tisdagar också... ??

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Om gubben som gör tappen även svarvar upp svänghjulet så finns det förutsättningar att det blir bra

Nu fattar jag inte, kanske bara mosig i hjärnan. Ska "gubben" bygga en slänghalva? Alltså fräsa till en motvikt med tapphål för vevstake, ramlagerhållare samt svarva till en tapp i ett stycke? Om så, måste det vara enklare att bara köpa en OEM, eller?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA